پروژه های برتر DeFi در شبکه Arbitrum 

پروژه های موفق آربیتروم

 

امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) به عنوان یک نیروی دگرگون کننده در دنیای فناوری بلاک چین ظاهر شده است و افراد را قادر می سازد تا بدون اتکا به واسطه های سنتی در فعالیت های مالی شرکت کنند. در میان پلتفرم‌های مختلفی که DeFi را تسهیل می‌کنند، Arbitrum به دلیل مقیاس‌پذیری و کارایی آن توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

 آربیتروم که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است، راه حل لایه 2 را ارائه می دهد که سرعت تراکنش را افزایش می دهد و هزینه ها را کاهش می دهد. در این راهنما، ما پروژه‌های برتر DeFi در Arbitrum را بررسی می‌کنیم و ویژگی‌های نوآورانه و تأثیر بالقوه آنها را بر اکوسیستم مالی غیرمتمرکز برجسته می‌کنیم.

آربیتروم چیست؟

آربیتروم یک راه حل جدید برای لایه 2 اتریوم است که برای تسریع زمان تراکنش، افزایش مقیاس پذیری و تقویت محرمانه بودن شبکه طراحی شده است. اصل اساسی زیربنای آربیتروم اجازه می دهد تا تراکنش ها را در خارج از شبکه اجرا کنند و به دنبال آن تأیید و گروه بندی قبل از اینکه در نهایت به شبکه اولیه اتریوم بازگردند، انجام می شود.

این پروژه زاییده افکار Offchain Labs، یک شرکت تحقیق و توسعه بلاک چین بود. شروع آربیتروم به سال 2018 برمی گردد. بنیانگذاران، اد فلتن، استیون گلد فدر و هری کلندر، زمینه نظری آربیتروم را از طریق یک وایت پیپر مفصل در دانشگاه پرینستون ارائه کردند.

پس از یک چرخه کامل از آزمایش‌های بتا در اواسط سال 2020، اولین تکرار آربیتروم در شبکه اصلی اتریوم در آگوست 2021 راه‌اندازی شد. با استقبال گسترده و پذیرش پروژه‌های رمزنگاری معروف مانند Uniswap، Chainlink و Aave، آربیتروم به سرعت در اکوسیستم اتریوم شناخته شد.

درک مکانیسم زیربنایی آربیتروم  

آربیتروم از قدرت قراردادهای هوشمند استفاده می کند تا بلاک چین اتریوم را کاربرپسندتر و کارآمدتر کند. این امر با تسهیل انتقال اطلاعات تراکنش بین زنجیره اصلی و زنجیره جانبی با استفاده از فناوری معروف به ” Rollup خوش‌بینانه ” انجام می‌شود.

Rollup اساساً یک راه حل مقیاس پذیری است که بر امنیت قوی اتریوم سرمایه گذاری می کند و در نتیجه امکان استقرار قراردادهای هوشمند شبکه اصلی را با تغییرات ناچیز فراهم می کند. مفیدترین ویژگی ها را هم از کانال های لایه 2 و هم از زنجیره های جانبی استخراج می کند.

Rollup های خوش‌بینانه با اجرای تراکنش‌های خارج از اتریوم و ثبت داده‌های تراکنش در شبکه اصلی عمل می‌کنند. اصطلاح «خوش‌بینانه» به‌این دلیل به کار می‌رود زیرا این مجموعه‌ها اعتبار تراکنش‌های خارج از زنجیره را بدون نیاز به ارسال مدرک برای تأیید دسته‌ای تراکنش در زنجیره انجام می دهند. اعتبار سنجی این تراکنش ها از طریق یک سیستم اثبات تقلب زمان بندی شده که تراکنش های اشتباه محاسبه شده را شناسایی می کند، تضمین می شود. هر تأیید کننده شبکه می تواند با ارائه یک اثبات تقلب، نتایج تراکنش جمع آوری را به چالش بکشد. پس از اثبات تقلب موفقیت آمیز، دسته جمع آوری تراکنش نادرست اجرا شده مجدداً اجرا می شود و سیستم بر این اساس به روز می شود، در حالی که ترتیب دهنده خطا جریمه می شود. اگر اثبات تقلب شکست بخورد و دوره چالش بگذرد، دسته جمع‌آوری تراکنش در شبکه اصلی اتریوم معتبر تلقی می‌شود.

علاوه بر این، آربیتروم یک ماشین مجازی اختصاصی دارد که به عنوان ماشین مجازی Arbitrum (AVM) شناخته می شود.

AVM که در بالای زنجیره متقابل EthBridge قرار دارد، به عنوان محیط اجرایی برای قراردادهای هوشمند سازگار عمل می کند.

ویژگی های متمایز آربیتروم

عواملی که آربیتروم را از سایر راه حل های لایه 2 متمایز می کند و آن را برای کاربران و توسعه دهندگان جذاب می کند بسیار زیاد است:

مقیاس پذیری:

آربیتروم به طور قابل توجهی توان تراکنش را در زنجیره اصلی اتریوم بهبود می بخشد و به طور موثر ازدحام شبکه را کاهش می دهد و هزینه ها را کاهش می دهد.

قابلیت همکاری:

آربیتروم به عنوان یک راه حل مقیاس بندی لایه 2 برای اتریوم، با تمام قراردادها و توکن های هوشمند اتریوم سازگار است، بدون اینکه نیازی به تغییر کد باشد. این سهولت مهاجرت، محبوبیت آن را در بین توسعه دهندگان افزایش داده است.

امنیت:

آربیتروم علیرغم عملکرد در لایه 2 جداگانه، امنیت زنجیره اصلی اتریوم را حفظ می کند، از این رو، توسط شبکه غیرمتمرکز استخراج کنندگان یا اعتبار سنجی اتریوم ایمن می شود.

تمرکززدایی:

طراحی آربیتروم غیرمتمرکز بودن را تضمین می‌کند، بر خلاف برخی راه‌حل‌های مقیاس‌بندی وابسته به گروه محدودی از اعتبارسنجی‌ها، که امنیت و اعتماد سیستم را افزایش می‌دهد.

 TVL قابل توجه:

آربیتروم که به سرعت به عنوان چهارمین زنجیره بزرگ توسط Total Value Locked (TVL) صعود می کند، در حال حاضر بیش از 2.3 میلیارد دلار دارایی در شبکه خود دارد. این رقم قابل توجه نشان دهنده اعتماد سهامداران به پتانسیل آربیتروم است و در نتیجه محبوبیت آن را افزایش می دهد.

همانطور که به جلو می رویم، به بررسی برخی از پروژه های برتر DeFi می پردازیم که آربیتروم را به عنوان راه حل لایه 2 خود انتخاب کرده اند، ویژگی های آنها و اینکه چرا آنها آربیتروم را به راه حل های دیگر انتخاب کرده اند را بررسی می کنیم.

پروژه های برتر در آربیتروم

با کاوش عمیق تر در اکوسیستم آربیتروم ، طیف وسیعی از پروژه های قابل توجه را که از قابلیت های منحصر به فرد این پلتفرم استفاده می کنند، کشف می کنیم. در اینجا، ما برخی از ابتکارات برتر DeFi را که در آربیتروم موج می‌زند، بررسی می‌کنیم.

 GMX  

در صدر فهرست پروژه‌هایی که در آربیتروم پیشرفت می‌کنند، GMX است، یک تبادل دائمی غیرمتمرکز که عمیقاً در اکوسیستم آربیتروم ریشه دوانده است.

GMX بدون زحمت، تجارت بدون مجوز را برای مجموعه ای از توکن ها از جمله BTC، ETH، AVAX و UNI فعال می کند. این صرافی به سرعت از پله‌های تبدیل شدن به محبوب‌ترین صرافی دی‌فای آربیتروم ،با حجم معاملاتی بیش از 100 میلیارد دلار صعود کرده است و به پایگاه کاربران قوی بیش از 224000 نفر خدمت می‌کند.

 

Radiant

Radiant خود را به عنوان یک پلتفرم DeFi در شبکه آربیتروم با هدف تبدیل شدن به مهمترین بازار پول omnichain قرار می دهد. کاربران می توانند دارایی های عمده را از هر زنجیره برجسته سپرده گذاری کنند و دارایی های پشتیبانی شده را در زنجیره های مختلف وام بگیرند.

هدف اصلی Radiant یکسان سازی نقدینگی پراکنده ای است که در حال حاضر در ده لایه جایگزین برتر توزیع شده است.

Radiant از رمز RDNT در پروتکل وام خود استفاده می کند و به ارائه دهندگان نقدینگی روی پلت فرم پاداش می دهد. با پشتیبانی ممیزی از PeckShield و Solidity Finance، نسخه 2 آتی Radiant امکان استقراض/قرض دادن زنجیره ای کامل را برای دارایی هایی مانند BTC، ETH و USDC فراهم می کند و دارایی های بعدی از طریق رای گیری Radiant DAO انتخاب می شوند.

Vesta Finance

وستا فاینانس یک پلت فرم بدهی وثیقه شده در آربیتروم است که به کاربران اجازه می دهد وثیقه سپرده گذاری کنند و استیبل کوین وستا، VST را تولید کنند که به آدرس اتریوم آنها ارسال می شود. سیستم تضمین بیش از حد وثیقه را تضمین می کند و ارزش 1 VST به صورت الگوریتمی کنترل می شود تا از طریق کارمزد بهره متغیر معادل 1 دلار آمریکا باقی بماند.

 

Camelot

کملوت (GRAIL) به‌عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های آربیتروم در سال 2023 شناخته می‌شود، که ناشی از تعهد آن به رویکرد جامعه محور و متمرکز بر اکوسیستم به مبادلات غیرمتمرکز (DEX) و تامین نقدینگی است.

Camelot با ارائه یک رویکرد سفارشی که ترکیب پذیری را در اولویت قرار می دهد، کارایی و سفارشی سازی بالایی را ارائه می دهد. این یک بازارساز خودکار (AMM) با ویژگی‌های غنی است که پیکربندی‌های استخر را برای جفت‌های معاملاتی خاص ارائه می‌دهد. رویکرد نقدینگی نوآورانه مبتنی بر موقعیت‌های سهامدار غیرقابل تعویض، لایه دیگری را بر روی توکن‌های سنتی LP اضافه می‌کند و ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که هم برای کاربران و هم برای پروتکل‌ها مفید است. استراتژی بدون مجوز Camelot به پروژه‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به مداخله تیمی مستقیماً با پروتکل تعامل داشته باشند و کنترل کامل را برای ایجاد انگیزه و مدیریت نقدینگی اعطا کنند.

PlutusDAO

PlutusDAO یک پروتکل نوآورانه است که بومی اکوسیستم آربیتروم است. تمرکز اصلی آن در تجمیع حکمرانی حول توکن PLS است، در حالی که همزمان تلاش می‌کند نقدینگی و پاداش را برای کاربرانش تقویت کند. جاه طلبی نهایی آن این است که خود را به عنوان پروتکل حاکمیت لایه 2 برجسته برای پروژه هایی که بر روی veTokens یا توکن های حکومتی بی ارزش هستند، تثبیت کند. برای تحقق این جاه طلبی، PlutusDAO همکاری های مثمر ثمری را با پروتکل های دیگر آغاز کرده و محصولات حکومتی جدیدی را تولید کرده است.

نتیجه

همانطور که چشم انداز DeFi به تکامل خود ادامه می دهد، آربیتروم خود را به عنوان یک پلت فرم امیدوارکننده برای توسعه دهندگان و کاربران قرار داده است. راه حل لایه 2 آن مقیاس پذیری، مقرون به صرفه بودن و سرعت تراکنش های پیشرفته را ارائه می دهد و زیرساختی قوی برای رشد پروژه های DeFi فراهم می کند. پروژه های برتر DeFi در آربیتروم که در این مقاله به نمایش گذاشته شده اند نشان دهنده کسری از نوآوری است که در اکوسیستم اتفاق می افتد. با پیشرفت‌های مداوم و پذیرش فزاینده، آربیتروم نقش مهمی در شکل‌دهی آینده مالی غیرمتمرکز ایفا می‌کند.

سلب مسئولیت:اطلاعات ارائه شده توصیه تجاری نیست.ما به شدت تحقیق مستقل و/یا مشاوره با یک متخصص واجد شرایط را قبل از هر تصمیم سرمایه گذاری توصیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط