رقابت ریپل(XRP) با سیستم پرداخت SWIFT

آیا Ripple ،  IOTA و Stellar می توانند جایگزین سوئیفت در بازار تریلیون دلاری شوند؟

 

  • راه‌حل‌های پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین ریپل، RippleNet و XRP Ledger، چالش بزرگی برای سیستم پرداخت SWIFT معمولی ایجاد می‌کند.
  • پروژه های پیشرو در بلاک چین، از جمله ریپل، استلار و آیوتا، در تلاش برای یکپارچه سازی سوئیفت و پیشروی ادغام CBDCها، شکل دادن به آینده سیستم مالی جهانی هستند.

صنعت بلاک چین در سال های اخیر شاهد پیشرفت های قابل توجهی بوده است. ریپل، یک استارت‌آپ پیشرو در حوزه بلاک چین مستقر در سانفرانسیسکو، به طور فعال سیستم پرداخت قدیمی سوئیفت را به چالش می‌کشد و فرآیندهای سنتی پیش اعتبارسنجی پرداخت را با XRP Ledger نوآورانه خود بی‌کار می‌کند.

علیرغم کشمکش های حقوقی مداوم خود با SEC، ریپل در تلاش خود برای ارائه تراکنش های سریع، بدون درز و برون مرزی ناامید نشده است. دو پیشنهاد اصلی Ripple – RippleNet و سیستم تسویه فوری مبتنی بر XRP Ledger – به طور مستقیم با سوئیفت، سیستم غالب جهانی برای پرداخت‌های فرامرزی رقابت می‌کنند.

هنگامی که SWIFT اخیراً سیستم اعتبارسنجی پیش از پرداخت خود را که برای از بین بردن اصطکاک در پرداخت های آنلاین با شناسایی پیشگیرانه خطاها طراحی شده بود، به رخ کشید، یک چالش بزرگ در ریپل پیدا کرد.

 XRP Ledger از اوایل سال 2018 عملکردهای مشابهی را با استفاده از فناوری انقلابی بلاک چین انجام داده است. علاوه بر این، راه حل پرداخت مبتنی بر بلاک چین Ripple، RippleNet، با موفقیت توسط موسسات مالی پیشرو در سراسر جهان پذیرفته شده است. مهمترین نقطه فروش آن – توانایی تسویه پرداخت ها در کمتر از یک دقیقه با استفاده از توکن های XRP  برتری بی نظیری را نسبت به ویژگی جدید پیش اعتبارسنجی SWIFT ارائه می دهد.

اما ریپل تنها مبتکر بلاک چین نیست که سیستم مالی جهانی را تحریک می کند.استلار و آیوتا  نیز از نظر استراتژیک در جهت یکپارچه سازی با SWIFT کار می کنند. هر سه غول بلاک چین – ریپل، استلار و آیوتا – با موسسات مالی سنتی شراکت استراتژیک ایجاد کرده اند و از این اتحادها برای ارائه نقل و انتقالات برون مرزی سریع و مقرون به صرفه استفاده کرده اند.

علاوه بر این، هر سه یا بر اساس مقررات ISO 20022 یا در جهت انطباق با آن کار می کنند. این استاندارد بین‌المللی برای تبادل الکترونیکی داده‌ها بین مؤسسات مالی برای اصلاح فقدان قابلیت همکاری که اغلب تراکنش‌های مالی جهانی را مختل می‌کند، عمل می‌کند.

با افزایش نقل و انتقالات برون مرزی، خطر تقلب نیز افزایش می یابد، نگرانی ای که سوئیفت فعالانه به آن پرداخته است. علیرغم اقدامات امنیتی که توسط سیستم‌های مالی سنتی اجرا می‌شود، قدرت و شفافیت فناوری ارائه شده توسط فناوری بلاک چین، Ripple، Stellar و IOTA را پیشتاز در مبارزه با کلاهبرداری کرده است.

این پروژه ها همچنین در بازارهای دست نخورده ای مانند خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریقا پیشرو هستند و برای تسویه زمان واقعی پرداخت های بین المللی فشار می آورند. در عین حال، آنها پلتفرم های خود را برای ادغام ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) آماده می کنند، بخش بازار رو به رشدی که برای رشد تصاعدی در سال های آینده آماده است.

همانطور که صنعت مالی در حال تکامل است، رهبران نوآوری بلاک چین مانند ریپل، استلار و آیوتا به ایفای نقش های محوری ادامه خواهند داد و به طور بالقوه منجر به پذیرش گسترده و متعاقب آن افزایش ارزش ارزهای دیجیتال مربوطه خود خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط