شاخص ترس و طمع بیت کوین

شاخص ترس و طمع بیت کوین

شاخص ترس و طمع بیت کوین

به طور کلی شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال برای احساسات بازار امتیاز از 0 تا 100 را فراهم می کند. این شاخص بر اساس شاخص ترس و طمع CNNMoney است که جهت تجزیه و تحلیل بازار سهام مورد استفاده قرار می گیرد. ترس (امتیاز 0 تا 49) به معنی کم ارزش و عرضه مازاد در بازار است. طمع (امتیاز 50 تا 100) به معنی ارزش گذاری بیش از حد ارزهای دیجیتال و حباب احتمالی است. توجه به تغییرات در سطح ترس و طمع می تواند به بخشی از استراتژی معاملاتی شما در هنگام انتخاب، ورود یا خروج از بازار ارز دیجیتال تبدیل شود.

یک معامله گر یا سرمایه گذار خوب به هنگام تصمیم گیری در خرید و فروش ارز دیجیتال، همیشه به دنبال داده های حمایتی است. نمودارهایی جهت بررسی اصولی و تجزیه و تحلیل احساسات بازار وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد. با این حال، مطالعه هر متریک و شاخص موجود استفاده ی کارآمدی از زمان نیست.

شاخص ترس و طمع که ترکیبی از احساسات و معیارهای اساسی است، نگاه اجمالی ترس و طمع بازار را ارائه می دهد. در حالی که نباید تنها به این شاخص تکیه کنید، اما این شاخص می تواند به شما کمک کند تا احساس کلی بازارهای ارزهای دیجیتال را درک کنید.

شاخص (اندیکاتور) چیست؟

به طور سنتی یک شاخص چندین داده را می گیرد و آنها را در یک اندازه گیری آماری واحد ترکیب می کند شاید قبلاً در مورد میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) شنیده باشید، یک شاخص معروف که بازار سهام را ردیابی می کند. DJIA ترکیبی قیمتی از 30 شرکت بزرگ است که در صرافی های متعدد سهام در ایالات متحده فهرست شده اند. معامله گران و سرمایه گذاران می توانند DJIA را خریداری کنند تا در معرض سهام این شرکت ها قرار بگیرند.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال یک معیار وزنی از داده های بازار است اما شباهت ها در اینجا به پایان می رسد. شاخص ترس و طمع رمز ارز چیزی نیست که بتوانید آن را بخرید و فقط یک شاخص بازار است که می تواند تجزیه و تحلیل شما را تکمیل کند.

شاخص بازار چیست؟

به طور کلی شاخص های بازار تحلیل داده های بازار را برای معامله گران و سرمایه گذاران آسان تر می کند. شاخص ها در همه اشکال تحلیل بازار وجود دارند: تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تحلیل احساسات. اگر قبلاً تجزیه و تحلیل تکنیکال (TA) را انجام داده اید، احتمالاً  تجربه ای در مورد اندیکاتورها دارید. این اندیکاتورها از میانگین های متحرک ساده تا الگوهای نمودار پیچیده مانند ابرهای ایچیموکو را شامل می شوند. شاخص های TA به تجزیه و تحلیل قیمت ها، حجم معاملات و سایر روندهای آماری مربوط می شوند.

شاخص تحلیل بنیادی رویکرد متفاوتی دارد، وقتی در مورد یک توکن یا سهام تحقیق می‌کنید، اساساً در تلاش هستید تا ارزش بنیادی پروژه را تعیین کنید. به عنوان مثال، تحقیقات شما می تواند شامل تعداد کاربران و ارزش کل بازار باشد که در یک شاخص ترکیب شده اند.

علاوه بر این، شاخص احساسات بازار را داریم که احساسات و افکار سرمایه گذاران و معامله گران را اندازه گیری می کند و شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال تنها یکی از این شاخص ها است. نمونه‌های دیگر شامل The Bull & Bear Index از سایت Augmento و WhaleAlert است که نقل و انتقالات بزرگ از نهنگ‌ها را در بازارهای رمزنگاری ردیابی می‌کند. تا حدی، تحقیقات کریپتو به شدت بر تحلیل رسانه های اجتماعی، جامعه و افکار عمومی متکی است. به همین دلیل، تجزیه و تحلیل احساسات می تواند برای این کلاس دارایی مفید باشد.

شاخص ترس و طمع

در ابتدا وبسایت CNNMoney شاخص ترس و طمع را برای تجزیه و تحلیل احساسات بازار برای بورس و سهام ایجاد کرد. وبسایت Alternative.me از آن زمان نسخه خود را متناسب با بازار ارز  دیجیتال ساخته است. شاخص ترس و طمع رمز ارز، سبدی از روندهای مختلف و شاخص های بازار را تجزیه و تحلیل می کند تا مشخص کند که آیا شرکت کنندگان در بازار احساس طمع یا ترس می کنند.

نمره 0 نشان دهنده ترس شدید است در حالی که 100 نشان دهنده طمع شدید است و نمره 50 نشان می دهد که بازار تا حدودی خنثی است. بازار ترسناک می‌تواند نشانه‌ای از کم‌ارزش شدن ارزهای دیجیتال باشد و ترس بیش از حد در بازار می تواند منجر به گران فروشی و وحشت بیشتر شود.

شاخص ترس به این معنا نیست که بازار وارد یک روند نزولی بلندمدت شده است و می توانید آن را به عنوان یک مرجع کوتاه مدت یا میان مدت به احساسات کلی بازار در نظر بگیرید. طمع در بازار برعکس است؛ اگر سرمایه گذاران و معامله گران حریص باشند، احتمال ارزش گذاری بیش از حد و حباب وجود دارد.

موقعیتی را تصور کنید که در آن FOMO (ترس از دست دادن) باعث می شود سرمایه گذاران بازارها را پمپاژ کنند و قیمت بیت کوین را بیش از حد ارزش گذاری کنند. به عبارت دیگر، افزایش طمع ممکن است به تقاضای مازاد منجر شود و به طور مصنوعی قیمت را افزایش دهد.

نحوه کار شاخص ترس و طمع کریپتو

وبسایت Alternate.me روزانه یک مقدار جدید از 0 تا 100 محاسبه می کند. از جولای 2021، شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال فقط از اطلاعات مربوط به بیت کوین استفاده می کند و دلیل این امر همبستگی قابل توجه BTC با کل بازار رمز ارزها در مورد قیمت و احساسات است. در آینده برنامه هایی برای پوشش سکه های بزرگ دیگر، احتمالاً از جمله ETH و BNB وجود دارد.

مقیاس شاخص را به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • 0-24: ترس شدید (نارنجی)
  • 25-49: ترس (کهربایی/زرد)
  • 50-74: طمع (سبز روشن)
  • 75-100: طمع شدید (سبز)

این شاخص ارزش را با ترکیب پنج عامل وزنی مختلف بازار محاسبه می کند:

  1. نوسانات (25 درصد از شاخص): نوسانات، ارزش فعلی بیت کوین را با میانگین های 30 و 90 روز گذشته اندازه گیری می کند. در اینجا، شاخص از نوسانات به عنوان معیاری برای عدم اطمینان در بازار استفاده می کند.
  2. 2. حرکت/حجم بازار (25 درصد از شاخص): حجم معاملات فعلی و حرکت بازار بیت کوین با مقادیر میانگین 30 و 90 روزه قبلی مقایسه شده و سپس با هم ترکیب می شوند. خرید مداوم با حجم بالا نشان دهنده احساسات مثبت یا حریصانه بازار است.
  3. رسانه های اجتماعی (15 درصد از شاخص): این عامل به تعداد هشتگ های توییتر مربوط به بیت کوین و به طور خاص نرخ تعامل آن می پردازد. به طور معمول، مقدار ثابت و غیرعادی زیاد تعاملات بیشتر به حرص و طمع بازار مربوط می شود تا ترس.
  4. تسلط بیت کوین (10 درصد از شاخص): این ورودی تسلط BTC بر بازار را اندازه گیری می کند. افزایش تسلط بر بازار سرمایه گذاری جدید روی کوین و امکان تخصیص مجدد وجوه از آلت کوین ها را نشان می دهد.
  5. Google Trends (10 درصد از شاخص): با نگاه کردن به داده‌های Google Trends برای جست‌وجوهای مرتبط با بیت کوین، این شاخص می‌تواند بینشی در مورد احساسات بازار ارائه دهد. به عنوان مثال، افزایش جستجوهای «کلاهبرداری بیت کوین» نشان دهنده ترس بیشتر در بازار است.
  6. نتایج نظرسنجی (15 درصد امتیاز شاخص): این ورودی در حال حاضر متوقف شده است و مدتی است که وجود دارد.

 

مزایای شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال

شاخص ترس و طمع می تواند ابزار ارزشمندی برای بررسی تغییرات احساسات بازار باشد. نوسانات بزرگ ممکن است فرصتی برای ورود یا خروج قبل از اینکه بقیه بازار از روند پیروی کند، فراهم کند. ما می‌توانیم با بررسی سه ماه گذشته ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در مقابل ارقام شاخص، نمونه‌ای کوتاه از آن را ببینیم.

طبق تصویر بالا درنقطه 1، 26 آوریل 2021، پایین ترین نوسان در مقدار شاخص از 73 (طمع) به 27 (ترس) را نشان می دهد. در نقطه 2 شروع یک اسلاید دیگر را در 12 می 2021 از 68 (طمع) به 26 (ترس) نشان می دهد. با مقایسه این تغییرات با سرمایه کلی بازار ارزها، می‌توانیم ببینیم که آیا این با بازار رمزارزها مطابقت دارد یا خیر.

در نقطه 1 می توانید 26 آوریل را ببینید که از 1.78 تریلیون دلار (USD) شروع می شود، قبل از اینکه در 12 مه به قله 2.53 تریلیون دلار صعود کند. شاهد یک نوسان بزرگ دراحساسات از حرص به ترس خواهید بود که با پایین‌ترین سطح ارزش بازار ارز دیجیتال همزمان است. وقتی بازار حریص تر می شود، ارزش کل بازار افزایش می یابد.

در حداکثر، احساسات یک بار دیگر به شدت کاهش می یابد. این شاخص برای یافتن فرصت خرید و فروش در بازار مفید است و با استفاده از آن می توانید بررسی کنید که آیا واکنش های احساسی شما بیش از حد است یا مطابق با بازار است اما همیشه برای هر موقعیتی مفید نخواهد بود.

استفاده از شاخص ترس و طمع در تحلیل بلند مدت

می توان گفت این اندیکاتور در تحلیل بلندمدت چرخه‌های بازار رمز ارزها به خوبی کار نمی‌کند. در بازار گاوی یا خرسی، چرخه های متعددی از ترس و طمع وجود دارد، این تغییرات برای معامله گران نوسانی مفید هستند تا از مزایای آن استفاده کنند. با این حال، برای سرمایه گذارانی که می خواهند ارز را نگه دارند،

پیش بینی تغییر از یک بازار گاوی (صعودی) به یک بازار خرسی (نزولی) فقط از روی شاخص دشوار خواهد بود و بایستی سایر جنبه های بازار را تجزیه و تحلیل کنید تا یک چشم انداز بلند مدت داشته باشید. توصیه می شود که فقط به یک شاخص یا سبک تحلیل تکیه نکنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از سرمایه گذاری هر گونه پولی، تحقیقات خود را انجام دهید و فقط آنچه را که می توانید از دست بدهید، سرمایه گذاری کنید.

سخن پایانی

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال روشی ساده برای جمع آوری و خلاصه کردن طیف وسیعی از معیارهای احساسات بازار و تحلیل بنیادی است. به جای اینکه مجبور باشید خودتان این کار را انجام دهید، می توانید برای پیگیری رسانه های اجتماعی، Google Trends و سایر آمارها به این نشانگر تکیه کنید. اگر می‌خواهید آن را در تحلیل خود بگنجانید، آن را با معیارها و شاخص‌های دیگر تکمیل کنید تا دید متعادل‌تری داشته باشید.