هش ریت چیست؟

هش ریت

هش ریت چیست؟

به طور کلی به قدرت محاسباتی که جهت استخراج و پردازش تراکنش‌های یک بلاک چین، مانند بیت‌کوین و اتریوم (قبل از ارتقاء به اتریوم  2.0) استفاده می‌شود، هش ریت «Hashrate» می گوییم. “هش” یک کد الفبایی با طول ثابت است که برای نمایش کلمات، پیام ها و داده ها با هر طولی استفاده می شود. برای ایجاد ارز دیجیتال از انواع الگوریتم‌های مختلف از انواع کد هش استفاده می‌کنند، درست مانند تولیدکننده‌های کلمات تصادفی که در آن هر الگوریتم، سیستم متفاوتی برای تولید کلمات تصادفی دارد.

به عنوان مثال، هش ریت با استفاده از الگوریتم  SHA256 که ارز بیت کوین استفاده می کند مانند زیر است:

f2429204b339475a3d94dd5450f5ebb3c80130a85fbb91d62768741a3b34a6b6

 

تحوه تولید هش توسط ماینرها

ماینرها با استفاده از ماشین های خود تا قبل ازاینکه بتوان داده های تراکنش جدیدی را به بلوک بعدی در زنجیره اضافه کرد، برای حدس زدن یک عدد به رقابت می پردازند. به عبارتی دیگر، ماینرها در تلاشند تا با تغییر یک مقدار به نام «nonce»، هشی تولید کنند که کمتر یا مساوی با مقدارعددی هش «هدف» باشد.

هر بار که «nonce» تغییرکند، یک هش جدید ایجاد می شود که در واقع مانند یک سیستم بلیط قرعه کشی است که هرهش جدید یک بلیط منحصربه فرد با مجموعه اعداد خاص خود است. از آنجایی که هرهش ایجاد شده تصادفی می باشد که پیش‌بینی آن غیرممکن است، میلیون‌ها حدس یا هش می تواند طول بکشد تا اینکه هدف مورد نظر محقق شود و یک ماینر حق پر کردن بلوک بعدی و افزودن آن به بلاک چین را به دست آورد.

هر بار که این اتفاق می‌افتد، یک پاداش بلوکی از سکه‌های تازه ضرب شده به ماینر موفق  تعلق می گیرد به همراه هرگونه کارمزدی که به تراکنش‌هایی که در بلوک جدید ذخیره می‌کنند، داده می‌شود.افزودن یک بلوک به زنجیره بلوکی، تمام تراکنش‌های ذخیره ‌شده در آن بلوک را «تأیید» می‌کند. هر بار که یک بلوک جدید در بالای بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود، آن تراکنش‌های قبلی بارها و بارها تأیید می‌شوند و تغییر آن بیش از پیش غیرممکن می‌شود.

برای اکثر بلاک چین‌های اثبات کار (PoW)، پاداش بلاک ، مقدار از پیش تعیین شده از سکه‌های رایگان است که هر بار که یک بلوک جدید استخراج می‌شود به ماینر داده می‌شود و پاداش های بلاک تقریبا هر چهار سال به نصف کاهش می یابد. از سال 2021، ماینرها هر بار که یک بلوک جدید استخراج می کنند، 6.25 بیت کوین دریافت می کنند. انتظار می رود نصف شدن بعدی بیت کوین در سال 2024 رخ دهد و پاداش بلاک بیت کوین به 3.125 بیت کوین در هر بلوک کاهش یابد.

 

اهمیت هش ریت چیست؟

به طور کلی می توان گفت که هش ریت یک معیار مهم برای ارزیابی قدرت یک شبکه بلاک چین است که به طور خاص، امنیت بلاکچین را مشخص می کند. هر چه ماینرها ماشین های بیشتری را به کشف بلاک بعدی اختصاص دهند، هش ریت بالاتر می رود و مختل کردن شبکه برای عوامل مخرب سخت تر می شود.

به عنوان مثال، «حمله 51 درصدی» زمانی می باشد که یک فرد یا گروهی از مهاجمان به اندازه کافی تجهیزات ماینینگ را خریداری یا اجاره می کنند تا بیش از 50 درصد از هش ریت بلاک چین را کنترل کنند.

از آنجایی که بلاک چین ها به اصطلاح بدون اعتماد (برای عملکرد شبکه یا سیستم پرداخت نیازی به اعتماد انحصاری خود به یک غریبه، موسسه یا شخص ثالث ندارید) می باشند و از قانون به “طولانی ترین قانون زنجیره” تبعیت می کنند، شخص یا گروهی که اکثریت هش ریت را کنترل می کند، می تواند تراکنش ها را مسدود یا سازماندهی مجدد کند و حتی پرداخت های خود را معکوس کند.

این امر باعث ایجاد مشکلاتی همچون هزینه مضاعف می شود که یکپارچگی بلاک چین زیربنایی را کاملاً تضعیف می کند. بنابراین، کاهش هش به معنای کاهش هزینه برای انجام یک حمله 51 درصدی است که شبکه را آسیب‌پذیرتر می‌کند.