دیوار خرید و فروش (مفاهیم ترید)

دیوار خرید و فروش (مفاهیم ترید)

دیوار خرید و فروش (مفاهیم ترید)

دیوار های خرید یا فروش، که به عنوان دیوار های پیشنهادی یا درخواستی نیز شناخته می شوند، در واقع یک مفهوم بسیار ساده است که به شما در تصمیم گیری بهتر هنگام سفارش کمک می کند. می توان دیوارهای خرید و فروش را به عنوان نقاط قیمتی که به ترتیب حجم زیادی از سفارشات خرید یا سفارشات فروش وجود دارد، شناسایی کرد. از نظر بصری، حجم سفارش‌ها یک “دیوار” را تشکیل می‌دهد که در برابر نقاط قیمت نمودار شود.

دیوار خرید و دیوار فروش می تواند تا حد زیادی بر نوسانات قیمت در بازارهای ارز دیجیتال و سهام تأثیر بگذارد. درک آنها هنگام معامله ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم می تواند مفید باشد زیرا به شما امکان می دهد تغییرات قیمت را بهتر پیش بینی کنید و سفارشات محدود خود را بر اساس آن تنظیم کنید. با این حال، درک دلیل پشت دیوارهای خرید و فروش بسیار مهم است، زیرا گاهی اوقات می توانند نوعی دستکاری بازار به جای بازتاب احساسات واقعی معاملات باشند.

 

دیوار خرید

دیوار خرید یک سفارش خرید انبوه یا تجمع سفارشات خرید در سطح قیمتی خاص است.حجم سفارش‌های خرید به اندازه‌ ای بزرگ است که در صورت انجام معاملات، قیمت دارایی را بالا ببرد. وجود دیوار خرید باعث افزایش قیمت ها حتی قبل از انجام سفارش های دیوار خرید می شود زیرا پس از برخورد قیمت به دیوار خرید، عرضه دارایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. دیوار خرید همچنین نشان دهنده اطمینان بازار است که سطح قیمت به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت دیوار خرید خواهد بود.

 

دیوار فروش

دیوار فروش به یک سفارش فروش انبوه یا تجمع سفارشات فروش در سطح قیمتی خاص اشاره دارد. دیوار فروش زمانی شکل می‌گیرد که بسیاری از سفارش‌های فروش یک سکه خاص با یک قیمت واحد در دفترچه سفارش‌ها وارد می‌شوند.

این امر از پر شدن سفارش های فروش با قیمتی بالاتر از دیوار جلوگیری می کند. هر چه دیوار فروش بالاتر باشد، بخش بزرگتری از سکه که معامله گران می خواهند از شر آن خلاص شوند، بیشتر می شود. وقتی ارز قوی باشد، دیوار فروش به همان نسبت پایین است زیرا معامله گران می خواهند سکه های خود را نگه دارند و آنها را نفروشند.

 

شناسایی دیوارهای خرید و فروش

به منظور شناسایی دیوارهای خرید و فروش در یک صرافی ارز دیجیتال ، یک معامله گر ابتدا باید نحوه خواندن کتاب سفارش را بداند. کتاب سفارش، لیست الکترونیکی سفارشات خرید و فروش برای یک اوراق بهادار یا ابزار مالی خاص است که بر اساس سطح قیمت سازماندهی شده است. یک دفتر سفارش تعداد سهام پیشنهاد شده یا عرضه شده در هر نقطه قیمت را فهرست می کند. کتاب های سفارش پویا هستند و به طور مداوم در زمان واقعی به روز می شوند. آنها شامل سفارشات خرید انجام نشده، سفارشات فروش و تاریخچه سفارش بازار هستند.

در هر دفتر سفارش، عبارات «پیشنهاد» و «پرسش» را مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد، سفارش خرید و درخواست، سفارش فروش است.هنگامی که امتیاز قیمت یک پیشنهاد و یک درخواست مطابقت دارند ، صرافی معامله را انجام می دهد.

وقوع این معاملات به نوبه خود بر قیمت دارایی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر تقاضای زیادی برای یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد و خریداران مایل به پرداخت قیمت بالایی برای آن باشند، ممکن است به افزایش قیمت پیشنهادی خود ادامه دهند تا زمانی که با قیمت درخواستی فروشندگان مطابقت داشته باشند.

هنگامی که چنین معاملاتی انجام می شود، قیمت ارز دیجیتال یا سهام افزایش می یابد.در حالی که دفترهای سفارش برای کمک به معامله گران در تصمیم گیری آگاهانه تر هستند، این اطلاعات بازار اغلب می تواند تحت تأثیر بازیگران بزرگی قرار گیرد که می خواهند احساسات بازار را دستکاری کنند.

یافتن دیوار خرید

به این ترتیب، معامله‌گران با تنظیم سفارش‌های خرید خود حتی بالاتر از دیوار خرید پاسخ می‌دهند تا به ارز دیجیتال یا سهام دست پیدا کنند و قبل از جمع‌آوری دارایی‌ها، به سودهای احتمالی دست یابند. این باعث می شود قیمت ها حتی بیشتر شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که دیوارهای خرید اغلب منعکس کننده احساسات واقعی بازار نیستند. دیوارهای خرید کوچک به دلیل ترجیحات روانی معمولاً در تعداد دور رخ می دهند. این مورد توسط بسیاری از معامله گران مورد توجه قرار گرفته است که با قیمت گذاری سفارشات خرید خود فقط 0.1 یا 0.01 سنت بالاتر از دیوار خرید پاسخ می دهند.

خرید دیوارها نیز می تواند مصنوعی ایجاد شود. از آنجایی که سفارش‌های خرید پویا هستند و می‌توانند به طور مداوم اضافه یا حذف شوند، دیوارهای خرید می‌توانند به عنوان نوعی دستکاری بازار مورد استفاده قرار گیرند و ممکن است علاقه واقعی به خرید ارز دیجیتال با آن قیمت را نشان ندهند.

 

پیدا کردن دیوار فروش

معامله‌گرانی که می‌خواهند ارز دیجیتال خود را بفروشند از این واقعیت آگاه هستند که اگر قیمت‌های خود را بالای دیوار فروش قرار دهند، ممکن است دارایی هرگز به قیمت سفارش آنها نرسد. بنابراین، آنها پیشگیرانه سفارشات فروش خود را زیر دیوار تنظیم می کنند.

این امر باعث کاهش بیشتر قیمت ها می شود، زیرا معامله گران بیشتری سفارشات فروش را در زیر دیوار فروش قرار می دهند. بنابراین، ارز دیجیتال در آن محدوده قیمتی با مقاومت زیادی روبرو می شود و در قیمت پایین نگه داشته می شود. با این حال، مانند دیوارهای خرید، دیوارهای فروش را می توان توسط نهنگ ها دستکاری کرد، نهنگ ها معامله گرانی هستند که بخش بزرگی از ارز دیجیتال یا سهام موجود را در اختیار دارند.

 

نحوه خواندن نمودار عمق برای شناسایی دیوار های خرید و فروش

 

نمودار عمق ابزاری برای درک عرضه و تقاضای یک ارز دیجیتال در هر لحظه (برای طیف وسیعی از قیمت ها) است. این یک نمودار بصری تر است که اطلاعات موجود در دفترچه سفارش را نشان می دهد.

نمودار عمق از چندین جزء کلیدی تشکیل شده است:

 

  • خط پیشنهاد: خط پیشنهاد ارزش تجمعی سفارشات خرید یا تقاضا را در هر نقطه قیمت معین نشان می دهد. این با یک خط سبز در سمت چپ نمودار نشان داده شده است.
  • خط درخواست: خط درخواست ارزش تجمعی سفارشات فروش یا عرضه را در هر نقطه قیمتی مشخص نشان می دهد. این با یک خط قرمز در سمت راست نمودار نشان داده شده است.
  • X-Axis : محور افقی معمولاً به دلار است. نقاط مختلف قیمتی را نشان می دهد که در آنها سفارشات خرید و فروش انجام می شود.
  • Y-Axis: محور عمودی معمولاً در ارز دیجیتالی است که شما معامله می کنید، به عنوان مثال، بیت کوین. این نشان دهنده تعداد سفارش هایی است که در هر نقطه قیمت انجام می شود.

به طور معمول، یک معامله گر می تواند ماوس خود را بر روی خطوط پیشنهادی و درخواست برای مشاهده تعداد سفارش های خرید یا فروش در هر نقطه قیمتی به راحتی بدون نیاز به چشم دوختن محورها قرار دهد. در مورد دیوار های خرید و فروش، خطوط عمودی عمیق تری شبیه به کناره های پلکان را در نمودار عمق مشاهده خواهید کرد.

 

دیوار نهنگ چیست؟

همانطور که در بالا به اختصار توضیح داده شد، نهنگ شخص یا موسسه ای است که مقادیر قابل توجهی از یک ارز دیجیتال یا دارایی دیگر را در اختیار دارد و به آن‌ها قدرت زیادی می‌دهد تا از طریق اقدامات خود بر قیمت‌های بازار تأثیر بگذارند.

برخی از نمونه‌هایی از نهنگ‌ها در صنعت بیت‌کوین شامل ساتوشی ناکاموتو (بنیان‌گذار بیت‌کوین) ، تایلر و کامرون وینکلووس، (بنیان‌گذاران صرافی جمینی و تسلا) هستند. به عنوان مثال، اگر تسلا تمام بیت کوین خود را بفروشد، قیمت ارز دیجیتال به دلیل حجم زیاد و عرضه بیش از حد بیت کوین که به طور ناگهانی به بازار عرضه می شود، مطمئناً کاهش می یابد.

 

مزایا و معایب خرید و فروش دیوارها

خرید و فروش دیوار ها جنبه های کاملاً سالم یک بازار با عملکرد روان تا حدی مشخص است. چه از راه های طبیعی و چه مصنوعی به آنجا رسیده باشد، یک دیوار محکم می تواند ارز دیجیتال هدف را تثبیت کند و حجم بیشتری از معاملات معمولی را پشتیبانی کند.

در عین حال، آنها می توانند برای سرمایه گذاران بی تجربه ای که به دنبال طرح های پولدار شدن سریع و عکس های فوری از ماه هستند، خطرناک باشند. دیوار خرید می تواند باعث ایجاد توهم حمایت قوی از قیمت برای یک ارز دیجیتال ورشکسته شود، در حالی که دیوار فروش می تواند فشار فروش را به یک سکه در موقعیت حساس بازار بیافزاید.

این فقط یک دلیل دیگر است که چرا سرمایه گذاران مبتدی باید قبل از غوطه ور شدن در آب های خطرناک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، به گزینه های سالم تر و کم نوسان مانند بازار سهام پایبند باشند و هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، همچنان بهترین کار این است که با برندگان بلندمدت تثبیت شده باقی بمانیم، در حالی که ریز کوین های اثبات نشده اندکی بالغ می شوند.

 

نتیجه گیری

بازارهای ارزهای دیجیتال با ریسک بالا و بازده بالا مشخص می شوند. معاملات سودآور می تواند جوایز زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد که به راحتی جانشین بازارهای سهام می شود. با این حال، ماهیت غیرقابل پیش بینی و به شدت سوداگرانه تجارت ارز های رمزنگاری شده خود را به دستکاری بازار می رساند.

این امر به ویژه زمانی اتفاق می افتد که عمق بازار کم باشد و یک نهنگ یا گروهی از نهنگ ها می تواند باعث تغییرات قابل توجهی در قیمت شود. یادگیری بیشتر در مورد تجزیه و تحلیل تکنیکال و به روز ماندن در مورد آخرین تحولات در بازارهای ارزهای دیجیتال می تواند به شما در تشخیص فرصت ها و استراتژی های معاملاتی مناسب در میان نوسانات کمک کند.