الگوی سر و شانه و نحوه استفاده از آن

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه و نحوه استفاده از آن

در ابتدا درک الگوی سر و شانه ممکن است بسیار پیچیده باشد گرچه به معامله گران تازه کار کمک می کند تا بازار را درک کرده و براساس منطق، حدس و گمان کنند. اکثر معامله گران از تحلیل این الگو به دنبال مناطق تعریف شده هستند که به هر کسی اجازه تعیین سطوح ریسک را می دهد که سبب کسب سود می شود.

 

الگوی سر و شانه
الگوی سر و شانه

درباره الگوی نمودار سر و شانه

الگوی نمودار سر و شانه به شکل گیری معکوس نزولی در نمودار کندل اشاره دارد تا به معامله گران کمک کند تا پس از پایان یک روند، معکوس را شناسایی کنند. در شکل گیری نمودار، معمولاً به عنوان یک خط مبنا با سه قله ظاهر می شوند، این الگو معمولاً در پایان یک روند صعودی ظاهر می شود و نشانه معکوس شدن آن است.

ممکن است تعجب کنید که این الگو چگونه نام گرفته است؛ این الگو شبیه سر و دو شانه (شانه چپ و راست) است. اساساً یک خط پایه با سه قله را نشان می دهد که در آن قله وسط از دو قسمت دیگر بلندتراست که باید هر سه به طور ایده آل روی همان خط قرار بگیرند. این خط پایه، یقه نامیده می شود و مسئول ایجاد سیگنال نزولی است. بنابراین، اگر قیمت به زیر آن برسد، ما آزادیم که فروش انجام دهیم.

در زیر نمونه ای آورده شده است:

الگوی سر و شانه یکی از محبوب ترین الگوهای نمودار به همراه انواع دیگر مانند بالا و پایین دوتایی و مثلث است. معامله گران این ساختار را یکی از قابل اعتمادترین الگوها می دانند که سیگنال های بسیار قوی ارائه می دهد. با این حال، اگر آن را با برخی از شاخص های تحلیل تکنیکال، به ویژه یک نوسانگر که سطح خرید بیش از حد را نشان می دهد ترکیب کنید، این الگو حتی مرتبط تر خواهد شد.

شناسایی الگوی سر و شانه

تشخیص صحیح الگوی سر و شانه بسیار مهم است زیرا ممکن است برخلاف روند عمومی معامله کنید. همانطور که می دانید الگو دارای عناصر زیر است:

  • شانه چپ، سر
  • شانه راست
  • یقه ای که باعث سیگنال نزولی می شود

درک این نکته مهم است که یقه ممکن است همیشه یک خط مستقیم نباشد و بیشتر اوقات در یک جهت یا جهت دیگر کج می شود اما اگر شیب پایین باشد، سیگنال قابل اعتمادتری تولید می کند.

 اجزای الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه دارای عناصر متعددی است که آن را در نمودار منحصر به فرد و متمایز می کند. درک اجزای آن بسیار مهم است زیرا نمی خواهید آن را با دیگر شکل های نمودار اشتباه بگیرید. زمانی که یک قله (شانه) تشکیل می‌شود و به دنبال آن یک قله بالاتر (سر) و یک قله پایین‌تر (شانه) می توان آن را رمزگشایی کرد. در حالی که یقه هنگامی که دو نقطه پایین دو فرورفتگی به هم متصل می شوند، ایجاد می شود. با این حال، در اینجا مواردی وجود دارد، که باید به آن توجه کنید:

 

  • روند قبلی

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید روند قبلی است که معمولاً باید صعودی باشد. هرچه روند صعودی بیشتر طول بکشد، احتمال بازگشت قابل توجهی که می تواند توسط خرس ها مورد سوء استفاده قرار بگیرد، بیشتر می شود. روند صعودی منتهی به الگوی سر و شانه نشانه هایی از ضعف را نشان می دهد زیرا گاوها دیگر نمی توانند آن را حفظ کنند.

  • شانه چپ

پس از مواجهه با مقداری مقاومت، روند صعودی یک صعود تشکیل می دهد و سپس برای مدتی عقب نشینی می کند، پس از یافتن مقداری حمایت، به روند صعودی ادامه دار بالقوه باز می گردد، به این صورت شانه چپ شکل می‌گیرد، اگرچه ما نمی‌توانیم آن را در زمان واقعی بفهمیم. برای مثال، ممکن است به نظر برسد که قیمت (پرایس اکشن) در حال تشکیل یک اوج دوگانه است.

  • سر (بالا)

قیمت در طول بازگشت به دنبال شانه چپ، بالاترین سطح قبلی را می شکند اما با مقاومت دیگری روبرو می شود. با وجود رالی موقت، گاوها نمی توانند به آن برسند و قیمت برای بار دوم عقب می نشیند و بالاترین سطح را پشت سر می گذارد، این زمانی است که قسمت سر در الگوی سر و شانه شکل می گیرد.

با این حال، عقب نشینی دوم در همان سطحی که اولین تکیه گاه ظاهر شد به پایان می رسد؛ این همان یقه است که شروع به شکل گرفتن می کند، در این مرحله، شانه چپ و سر الگو را داریم.

  • شانه راست

همانطور که در بالا ذکر شد، عقب‌نشینی دوم در نزدیکی ناحیه یقه حمایت قوی پیدا می‌کند و سپس قیمت یک ضربه نهایی برای ادامه روند صعودی دارد. با این حال، پس از مواجهه با مقاومت در همان سطحی که اولین اوج شکل گرفت، گاوها تسلیم شدند و قیمت برای سومین بار عقب نشینی کرد. این روند طولانی تر نشان می دهد که حرکت صعودی تمام شده است.

ارتفاع سوم نشان دهنده شانه راست است. در حالت ایده‌آل، شانه‌های چپ و راست باید نسبتاً در یک سطح باشند اما حتی اگر انحراف جزئی وجود داشته باشد، الگو همچنان مرتبط خواهد بود.

  • یقه

ما قبلاً یقه را تعریف کرده‌ایم، اما زمانی است که گاو ها را از خرس ها جدا می‌کند. به عبارتی دیگر اگر قیمت به زیر این خط حمایت شکسته شود، می‌توانیم با اطمینان بالایی یک موقعیت فروش باز کنیم.

الگوی معکوس سر و شانه چیست؟

الگو سر و شانه می تواند در جهت مخالف نیز تشکیل شود.الگو سر و شانه معکوس یک حرکت نزولی را دنبال می کند و نشان می دهد که بازار در شرف معکوس شدن است. همانطور که از نام آن پیداست، شکل گیری همان الگو به صورت وارونه است. بنابراین، هنگام مشاهده این الگو در نمودار باید علاقه مند به باز کردن موقعیت های خرید باشید.

 

در طول شکل گیری الگو سر و شانه معکوس، اولین چیزی که می توانید ببینید یک دره است که اولین نقطه پایین الگو است. پس از یک روند نزولی نسبتا طولانی مدت، قیمت در حال یافتن حمایت است و برای مدتی به عقب باز می گردد. در نهایت، با مقاومت محلی مواجه می‌شود و خرس‌ها سعی می‌کنند قیمت‌ها را پایین بیاورند و موفق می شوند برای مدتی به زیر اولین نقطه پایین‌ بروند.

دره دوم پایین تر است و نشان دهنده سر الگوی معکوس است. پس از سر، قیمت برای بار دوم برگشت می‌کند اما نمی‌تواند بالای یقه بشکند که در این زمان به عنوان مقاومت عمل می‌کند. در آن زمان، بازار سومین سطح پایین یعنی شانه دوم را تشکیل می دهد.

در نهایت، گاوها پس از سومین تلاش موفق می شوند مقاومت را بشکنند، یعنی زمانی که معامله گران ارز دیجیتال وارد موقعیت خرید می شوند. هدف قیمت به طور مشابه محاسبه می شود. شما باید فاصله بین یقه و پایین ترین نقطه را اندازه گیری کنید و سپس نتیجه را به قیمت شکست اضافه کنید تا به قیمت هدف مورد نظر خود برسید.

ویژگی های الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه چندین ویژگی کلیدی دارد. این اندیکاتور باید در بالای یک روند صعودی قرار گیرد، بنابراین تعریف روند قبلی ضروری است. برای این کار، می توانید از میانگین متحرک ساده (MA) استفاده کنید.اگر روند صعودی تایید شد و تشکیل الگوی سر و شانه را مشاهده کردید، در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • حجم

همانطور که الگو باز می شود، بایستی نشانگر میزان حجم را که در زیر نمودار قرار دارد، بررسی کنید. همچنین می توانید سایر شاخص های حجم را روی نمودار رسم کنید، در مجموع، شما باید به یک رفتار خاص از حجم علاقه مند باشید که باعث افزایش ارتباط الگوی سر و شانه می شود.

در حالت ایده آل، حجم در طول شکل گیری شانه چپ باید بیشتر از زمان پیشروی سر الگو باشد. بنابراین، کاهش حجم و بالا رفتن جدید سر نشان می دهد که روند صعودی در حال تضعیف است.

در مرحله بعد، زمانی که قیمت در شانه سمت راست قرار می گیرد و در آستانه شکستن به زیر یقه قرار می گیرد، حجم به طور ایده آل باید افزایش یابد. اگر حجم در طول شکست افزایش یابد، می توانید مطمئن باشید که روند برای همیشه معکوس شده است.

  • هدف قیمت

معامله گران ارزهای دیجیتال پس از شکستن زیر یقه، وارد موقعیت فروش می شوند. هدف قیمت سفارش فروش، از فاصله بین یقه و بالای سر ناشی می شود. پس از اندازه گیری فاصله می توانید آن را از قیمت شکست کم کنید تا به یک هدف قیمت تقریبی برسید. با این حال، هدف می‌تواند تحت تأثیر چندین عامل دیگر نیز قرار بگیرد از جمله سطوح حمایت قبلی قبل از الگو، میانگین‌های متحرک بلندمدت یا سطوح اصلاح فیبوناچی.

  • سیگنال های الگو

 الگوی سر و شانه یک الگوی نزولی است که در طول فرسودگی یک روند صعودی ظاهر می شود. بنابراین اگر آن را منحصراً به عنوان یک سیگنال برای فروش در نظر بگیرید به شما کمک خواهد کرد. الگوی معکوس سر و شانه نیز وجود دارد. در مورد دومی، معامله گران یک سیگنال صعودی دریافت خواهند کرد.

  • بازه زمانی الگو

نکته مهم در الگوی سر و شانه، استفاده از آن در تایم فریم های مختلف است که بهترین کار برای معامله‌گران نوسانی و همچنین کمک بزرگی برای معامله‌گران روزانه می باشد. استراتژی های سریع مانند اسکالپینگ با این الگو خوب کار نمی کند. در مجموع، اگر از تایم فریم های بزرگتر از ۱۵ دقیقه استفاده می کنید، بررسی سر و شانه منطقی است.

نحوه معامله ارز دیجیتال با الگو سر و شانه

می توان از این الگو با هر نوع دارایی استفاده کرد. همانطور که گفته شد، استفاده از آن هنگام معامله ارزهای دیجیتال منطقی است زیرا آنها داری نوسان هستند و به ابزارهای کاملاً تعریف شده ای نیاز دارند تا به شما کمک کنند بازار را مطالعه کنید و اختلال نوسان را کاهش دهید.

قبل از ورود به بازار باید صبر کنید الگوی سر و شانه باز شود و خودش را کامل کند. اگر الگو هنوز در میانه مراحل است، سعی نکنید در مورد احتمال شکستگی یقه فرضیاتی داشته باشید و هیچ موقعیتی را زودتر از آن باز نکنید. بازار می تواند در یک چشم به هم زدن جهت خود را تغییر دهد و شما را در موقعیتی باز در جهت اشتباه قرار دهد.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که صبورانه منتظر بمانید و بازار را زیر نظر داشته باشید. می توانید معامله خود را از قبل برنامه ریزی کنید و زمانی که قیمت، یقه را شکست، آماده اقدام باشید.همچنین باید سایر عواملی که شما را وادار به تغییر اهداف توقف و سود می کند بررسی کنید. به عنوان مثال، شما باید با نگاه کردن به سطوح پشتیبانی قبلی شروع کنید که می تواند هدف قیمت شما برای سفارش فروش باشد.

معامله گران محافظه کار گاهی اوقات می توانند در هنگام شکسته شدن یقه صبور باشند و منتظر بمانند تا قیمت ها بالاتراز یقه یا نزدیک به آن باشد. با این حال، خطر از دست دادن فرصت معاملاتی در زمان انتظار برای اصلاح وجود دارد بنابراین، توصیه عمومی این است که بلافاصله پس از بسته شدن شمع، موقعیتی را باز کنید که زیر یقه شکسته شود و باید از خطر شکست کاذب نیز آگاه باشید.

آنچه در مورد این الگو بسیار جالب توجه است، سهولت تنظیم دستورات سود و توقف ضرر است. برای مدیریت ریسک، یک توقف ضرر را کمی بالاتر از بالاترین نقطه که سر الگو است، تنظیم کنید. در مورد الگوی معکوس، باید توقف ضرر را درست زیر پایین ترین نقطه ی پایین قرار دهید.

مزایای الگوی سر و شانه

  • این ساختار نموداری قوی‌ترین سیگنال‌های معکوس را ارائه می‌کند.
  • معامله گران این الگو را یکی از قابل اعتمادترین الگوهای تحلیل تکنیکال می دانند.
  • سر و شانه را می توان با هر بازار و دارایی تجاری، از جمله ارزهای دیجیتال استفاده کرد.
  • زمانی که عناصر آن را درک کنید و چند بار آن را تمرین کنید، شناسایی آن در نمودار نسبتاً آسان است.
  • سطوح ریسک و سود در این الگو به خوبی تعریف شده که برای مبتدیان عالی است.

محدودیت های الگوی سر و شانه

در حالی که الگو سر و شانه یک الگوی قابل اعتماد در نظر گرفته می شود اما باز هم کامل نیست. در واقع،هیچ الگویی ایده آل نیست زیرا بازارغیرقابل پیش بینی است. در اینجا چندین اشکال وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • برای مبتدیان ممکن است شناسایی الگوی روی نمودار چالش برانگیز باشد زیرا آنها همیشه ایده آل نیستند.
  • قیمت می تواند عقب بنشیند و یقه را دوباره آزمایش کند که ممکن است معامله گران تازه کار سردرگم شوند.
  • باید منتظر بمانید تا کل الگو تکمیل شود که ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد، مخصوصاً در مورد معامله گران نوسانی(swing).
  • این الگو نمی تواند سود را تضمین کند. توقف ضرر ممکن است گاهی اوقات ایجاد شود، اما این در مورد هر ساختار نمودار صادق است.

به طور خلاصه، سر و شانه ها یکی از محبوب ترین و پرسودترین الگوهای نمودار است. با این حال، باید برای شکست‌ آماده باشید، به‌ویژه با توجه به اینکه رمزارزها پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی هستند.