درباره نمودارهای تحلیل تکنیکال

انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال

درباره نمودارهای تحلیل تکنیکال

نمودارهای تحلیل تکنیکال رسانه هایی هستند که داده ها را در قالب گرافیکی نشان می دهند. با استفاده از نمودارها می توان حجم زیادی از داده ها را به راحتی خواند و نتیجه گیری کرد. نمودارهای تحلیل تکنیکال به قدری متنوع هستند که حرکت قیمت و حجم یک سهام را در هر دوره زمانی خاص( از یک روز معاملاتی تا چندین سال) به طور دقیق نشان می دهند.

نمودارها با ترسیم چهار نقطه قیمت کلیدی به شما کمک می کنند تا حرکت قیمت سهام در یک دوره زمانی خاص را بدانید. نکات زیر برای نموداری که حرکت قیمت را در یک روز معاملاتی نشان می دهد، مهم هستند.

  • قیمت افتتاحیه: قیمتی که درساعت 9:15 صبح، زمان باز شدن بازارهای معاملاتی است و اولین معامله با آن انجام می شود.
  • پایین ترین نقطه: پایین ترین قیمتی است که معامله با آن انجام می شود.
  • بالاترین نقطه: بالاترین قیمتی است که معامله با آن انجام می شود.
  • قیمت پایانی: زمانی که بازارها برای معاملات بسته می شوند، قیمتی که با آن معامله نهایی در آن روز انجام می شود، قیمت پایانی نامیده می شود.

 

انواع نمودارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال

نمودارهای تکنیکال به عنوان هسته تحلیل تکنیکال در نظر گرفته می شوند به این دلیل که به صورت دقیق و جامع عملکرد قیمت یک سهم را خلاصه می کنند. اکنون که از اهمیت نمودارها آگاه شدید، بیایید نگاهی کوتاه به انواع نمودارهایی که معمولاً برای تحلیل تکنیکال استفاده می شود بیاندازیم.

۱.نمودار خطی

نمودار خطی، یکی از اساسی ترین نمودارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است که برای نشان دادن روند قیمت یک سهام یا شاخص در یک دوره زمانی خاص استفاده می شود. این نمودار برای تعیین روند کلی یک سهم بسیار مفید است زیرا با یک نگاه به نمودار خطی، می توانید حرکت قیمت یا حجم آن سهم را شناسایی کنید.

برای رسم نمودار خطی، قیمت یک سهم در مقاطع مختلف زمانی با نقطه هایی در امتداد محور افقی و عمودی مشخص می شود. در اینجا، محور افقی نشان دهنده بازه زمانی و محور عمودی نشان دهنده قیمت سهام است، پس از انجام این کار، نقاط با استفاده از یک خط به هم متصل می شوند. برای درک بهتر این نمودار، به نمودار خطی 52 هفته ای Infosys Limited نگاهی بیندازیم.

 

۲.نمودار میله ای

نمودار میله ای برای معامله گر درگیر در تحلیل تکنیکال مفیدتر است. این نمودار، چهار نقطه قیمت یک سهم را برای یک دوره زمانی خاص به راحتی نشان می دهد.

  • قیمت افتتاحیه (open)
  • کمترین قیمت (low)
  • بالاترین قیمت(high)
  • قیمت پایانی(close)

به طور کلی نمودار میله ای به عنوان یک خط عمودی مرکزی نازک با دو خط افقی بیرون آمده از آن، یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست، به تصویر کشیده می شود. در تصویر زیر ظاهر و معنای خطوط آمده است:

 

اکنون که می دانید یک نمودار میله ای چگونه به نظر می رسد، برای درک بهتر آن مثالی می زنیم. قیمت افتتاحیه، کمترین، بالاترین و پایانی یک سهم به شرح زیر است:

  • قیمت افتتاحیه : تومان 520
  • کمترین قیمت : تومان 480
  • بالاترین قیمت : تومان 550
  • قیمت پایانی : تومان535

نمودار میله ای برای  داده های بالا به این شکل خواهد بود:

 

از آنجایی که قیمت بسته شدن سهام بالاتر از قیمت افتتاحیه است، گفته می شود که سهم مثبت شده است و نوار به رنگ آبی یا سبز نشان داده شده است. اکنون، بیایید نمونه دیگری را در نظر بگیریم که در آن قیمت بسته شدن کمتر از قیمت افتتاحیه است؛ قیمت سهام به شرح زیر است:

  • قیمت افتتاحیه : تومان 535
  • کمترین قیمت : تومان 480
  • بالاترین قیمت : تومان 550
  • قیمت پایانی : تومان 520

سپس نمودار به این شکل خواهد بود:

 

زمانی که سهام منفی حرکت کند، نمودار به رنگ قرمز نشان داده می شود. نکته دیگری که هنگام خواندن نمودار میله ای باید بدانید طول میله است که با توجه به محدوده قیمت تغییر می کند. تفاوت بین پایین ترین قیمت و بالاترین قیمت سهام، محدوده قیمت است،هرچه این خط طولانی تر باشد، محدوده بزرگتر است. برای درک بهتر، نگاهی به نمودار میله ای 52 هفته ای Infosys Limited خواهیم داشت.

 

۳.نمودار کندل استیک (شمعی)

نمودار شمعی اولین بار در ژاپن ایجاد شد و همان چیزی است که معامله گران فعال در تجزیه و تحلیل تکنیکال از آن استفاده می کنند. با توجه به ریشه های ژاپنی، اکثر الگوهای نمودار شمعی دارای نام های ژاپنی مانند «دوجی» و «ماروبوزو» هستند.

ساختار یک کندل کاملاً شبیه به نمودار میله ای است. تنها تفاوت این است که شمعدان به جای دو برآمدگی افقی، از بدنه ای مستطیلی برای نشان دادن قیمت های باز و بسته شدن سهام استفاده می کند. در اینجا نمونه ای از دو نوع شمعدان وجود دارد، با توجه به اینکه قیمت افتتاحیه بالاتر یا کمتر از قیمت بسته شدن باشد.

سایه ها که به عنوان دم یا فیتیله نیز شناخته می شوند، محدوده قیمت سهام را نشان می دهند. هر چه سایه ها طولانی تر باشد، محدوده قیمت بزرگتر است.

۴.نمودار رنکو

نمودار رنکو توسط ژاپنی‌ها اختراع شد، این نمودار بر تغییرات قیمت تکیه دارد و آنها را نمایش می‌دهد. نام این نمودار از کلمه رنگا (در ژاپنی به معنای آجر) برگرفته شده است. این نمودارها مانند یک سری آجر هستند که در الگوهای مختلف چیده شده اند. به نمودار رنکو نگاهی بیندازید و ببینید که چگونه نقاط داده با آجرهای قیمت نشان داده می شوند.

از آنجایی که نمودارهای رنکو تغییرات جزئی قیمت را حذف می‌کنند، تشخیص روند آسان‌تر می‌شود.همچنین برای تحلیل تکنیکال بسیار مفید هستند زیرا به شناسایی سطوح حمایت و مقاومت به راحتی کمک می کنند.

 

۵.نمودار هایکین آشی

یکی دیگر از اختراعات ژاپن، نمودار هایکین آشی می باشد که شبیه نمودار شمعدانی معمولی است. کلمات هایکین آشی به «میله متوسط» ترجمه می‌شوند و به این دلیل است که هر میله در نمودار هایکین آشی میانگین قیمت‌ها را برای ایجاد کندلی که در نمودار می‌بینید، محاسبه می‌کند.

 

درست مانند کندل های معمولی، شمع های هایکین آشی نیز از چهار نقطه داده استفاده می کنند: بسته، باز، بالا و پایین. اما فرمول های استفاده شده برای نمودار هایکین آشی به شرح زیر است.

قیمت بستن = 1/4 (باز + زیاد + کم + بستن)

قیمت باز = 1/2 (باز کردن نوار قبلی + بستن نوار قبلی)

قیمت بالا = حداکثر (بالا، باز، بسته)

قیمت کم = حداقل (کم، باز، بسته)

 

۶.نمودار نقطه و شکل

نمودارهای نقطه ای و شکلی که اغلب به اختصار نمودارهای P&F خوانده می شوند، از Xs و Os برای به تصویر کشیدن داده ها استفاده می کنند. X ها نشان دهنده افزایش قیمت و Os نشان دهنده کاهش قیمت هستند.

 

 

در تصور بالا ببینید Xs و Os چگونه روی هم چیده شده اند؟ اگر قیمت افزایش یابد، ستون Xs به رشد خود ادامه می دهد. در صورت معکوس شدن روند، ستون جدیدی از Os وارد تصویر می شود. اگر می خواهید نقاط ورود و خروج را برای معاملات خود تعیین کنید، نمودارهای نقطه و شکل مفید هستند.