درباره کلید خصوصی و آدرس عمومی

درباره کلید خصوصی و آدرس عمومی

افرادی که کیف پول ارز دیجیتال دارند قطعا می دانند که  کلید عمومی و خصوصی  در این کیف چیست و چه کاربردی دارد. به عبارتی دیگر کیف پول دارای یک کلید همراه است که در واقع با دو کلید عرضه می شود: کلید عمومی و خصوصی.

این دو کلید ضروری می باشند و کارهای مکمل و متفاوتی انجام می دهند. برای درک عملکرد تراکنش‌های ارز دیجیتال، ابتدا باید نحوه عملکرد کلیدهای عمومی و خصوصی را بدانید. کلیدهای عمومی و خصوصی بخش جدایی ناپذیر از بیت کوین و سایرارزهای دیجیتال می باشند که به شما مجوز ارسال و دریافت ارز دیجیتال را بدون نیاز به تایید تراکنش ها توسط شخص ثالث می دهند.

این کلیدها بخشی از فناوری به نام رمزنگاری کلید عمومی (PKC) هستند و شما می توانید از این کلیدها برای ارسال ارز دیجیتال خود به هر فردی، در هر مکان و هر زمان استفاده کنید. کلیدهای عمومی و خصوصی به عنوان یک جفت کلید در کنار هم قرار می گیرند. برای دریافت تراکنش ها بایستی کلید عمومی خود را به اشتراک بگذارید، اما کلید خصوصی همواره باید مخفی بماند زیرا اگر فردی به کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشد، به هر ارز دیجیتال مرتبط با آن کلیدها نیز دسترسی خواهد داشت.

 

رمزنگاری کلید عمومی (PKC)

رمزنگاری کلید عمومی (PKC) یک فناوری است که اغلب برای تأیید صحت داده ها با استفاده از رمزگذاری (کریپتوگرافی) استفاده می شود. ابتدا از این فناوری برای رمزگذاری و رمزگشایی پیام ها در کامپیوترهای سنتی، استفاده می کردند اما در حال حاضربرای رمزگذاری و رمزگشایی تراکنش های ارزهای دیجیتال استفاده می شود.

PKC توابع ریاضی یک طرفه ای می باشند که به راحتی قابل حل است اما شکستن آنها در معکوس تقریباً غیرممکن می باشد و احتمالاً مهندسی معکوس این عملکردها به یک ابر رایانه و هزاران سال زمان نیاز دارد.

کلید عمومی چیست؟

کلید عمومی برای ارسال ارز دیجیتال به کیف پول و کلید خصوصی برای تأیید تراکنش ها و اثبات مالکیت یک آدرس بلاک چین استفاده می شوند. به طور مثال اگر شخصی برای شما، یک بیت کوین بفرستد، یک کلید خصوصی برای باز کردن قفل آن تراکنش و اثبات اینکه شما اکنون مالک آن بیت کوین هستید نیاز است.

می توانید کلید عمومی را به عنوان آدرس پستی خود در نظر بگیرید که هر کسی آن را جستجو کند و ارز دیجیتال را به آن آدرس بفرستد. این کارمشابه ارائه شماره حساب جاری برای تنظیم سپرده مستقیم است، شما می توانید این اطلاعات را به هر کسی بگویید، اما به آنها اجازه ورود به حساب شما یا برداشت پول را نمی دهد.

کلید خصوصی چیست؟

این کلید فقط برای صاحب کیف پول است به عبارتی دیگر کلید خصوصی به عنوان رمز کیف پول ارز دیجیتال شما عمل می کند و باید مخفی بماند زیرا اگر فرد دیگری کلید خصوصی شما را پیدا کند، به ارزهای موجود در آن کیف پول دسترسی خواهد داشت و می تواند هر کاری که بخواهد با آن انجام دهد.

کلید خصوصی شامل کدهای عددی می باشند و برای اینکه روند آن کاربرپسندتر شود، بسیاری از ارائه دهندگان کیف پول اغلب کلید خصوصی شما را به گونه ای رمزگذاری می کنند که بتوانید راحت تر آن را ثبت کنید و به خاطر بسپارید.

بسیاری از کیف‌پول‌ها برای باز کردن قفل کیف پول شما از یک عبارت استفاده می‌کنند که به عنوان «عبارت بازیابی مخفی» نیز شناخته می‌شود. اگر یک کیف پول ارز دیجیتال مثل  MetaMask را ایجاد کنید، یک رشته از کلمات تصادفی به شما اختصاص داده می شود که از آنها برای باز کردن قفل وجوه خود استفاده می کنید. کلید خصوصی شما در داخل نرم افزار پشت این رشته کلمات کاربرپسند پنهان شده است.

با این حال، اگر ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول یک صرافی (مانند کوین بیس یا بایننس) یا نزد متولی نگهداری کنید، آن شرکت کلید خصوصی را برای شما نگه می دارد به عبارتی دیگر، از طرف شما، وجوه شما را کنترل می کند.

عملکرد کلید خصوصی، از نظر فنی، “امضای” تراکنش هایی است که از وجوه شما استفاده می کنند. این تراکنش ها، نمی‌توانند بدون پیوست کردن کلید خصوصی شما توسط شبکه، تأیید شوند. کلید عمومی تراکنش ها را رمزگشایی می کند که فقط با کلید خصوصی مربوطه قابل رمزگشایی هستند. این فناوری رمزنگاری با کلید عمومی، گاهی اوقات به اختصار PKC یا رمزنگاری نامتقارن نامیده می شود.

نحوه ذخیره سازی کلید خصوصی

نکته پایانی که بر آن تاکید می کنیم بایستی کلید خصوصی یا همان عبارتی که توسط کیف پول در اختیار شما قرار داده می شود را امن و مخفی نگه دارید می توانید آن را یادداشت کنید و در چندین مکان ذخیره کنید، زیرا در صورت مفقود شدن یا سپردن آن به دست افراد اشتباه، راهی برای بازیابی آن وجود ندارد. از آن اسکرین شات نگیرید یا با گوشی خود عکس نگیرید زیرا این کپی های دیجیتال اغلب مورد هدف هکرها قرار می گیرند.