انواع کیف پول

انواع کیف پول

انواع کیف پول

انواع کیف پول ارز دیجیتال (روش نصب و کاربرد)

افرادی که با بازار ارز دیجیتال آشنایی دارند و مزایا و معایب این بازار را می دانند به راحتی تصمیم به خرید گرفته و برای ذخیره سکه های خود به دنبال مکانی امن می باشند زیرا در این زمینه واسطه شخص ثالثی مانند بانک، مسئول ایمن نگه داشتن سرمایه گذاری شما نیست، بنابراین جهت ذخیره و جابجایی رمزارزتان، بایستی امنیت را رعایت کنید.

به طور کلی همه کیف پول ها ویژگی های مشترکی دارند و دارای کلید خصوصی،کلید عمومی و یک رابط برای شناسایی وجوه موجود، تاریخچه تراکنش ها و گزینه های امنیتی می باشند و تنها تفاوت در امنیت و نقدینگی است که همیشه در تنش با یکدیگر می باشند زیرا هر چقدر ارز دیجیتال شما راحت ترنقد شود، امنیت کمتری دارد و بالعکس.

به طور کلی می توان گفت، اصطلاح “کیف پول” کمی اشتباه است، زیرا سکه های شما در کیف پول مانند ارزهای فیات به صورت فیزیکی ذخیره نمی شوند و کیف پول صرفا به شما امکان تعامل با بلاک چین را می دهد و تبادل سکه فیزیکی وجود ندارد.

انواع روش های ذخیره ارز دیجیتال

برای ذخیره سازی چندین روش برای انتخاب وجود دارد:

  • نگهداری در صرافی
  • ذخیره در کیف پول سخت افزاری
  • ذخیره در کیف پول نرم افزاری (کیف پول سرد)

این تصمیم با توجه به میزان امنیت، نیاز به نقدینگی و استراتژی کلی سرمایه گذاری شما بستگی دارد. در ادامه درباره مزایا و معایب هرکدام توضیح داده و یک راهنمای گام به گام برای هر گزینه ارائه خواهیم کرد.

نگهداری در صرافی

در این روش بایستی در یک صرافی ثبت نام کنید و مراحل احراز هویت را انجام دهید، سپس ارز مورد نظر خود را با استفاده از کیف پول های داخلی آن خرید کنید. باید احراز هویت دو مرحله ای را برای حساب صرافی خود فعال کنید زیرا عدم استفاده از احراز هویت دو مرحله ای سهل انگاری است.

مزایا: می توانید در هر زمان ارز دیجیتال خود را به پول نقد تبدیل کنید، تقریبا امن، کاربر پسند، استفاده آسان

 معایب: امنیت کمتری نسبت به سایر گزینه ها دارد زیرا ممکن است صرافی هک شود.

کیف پول سخت افزاری

مراحل استفاده از کیف پول سخت افزاری

یک کیف پول سخت افزاری بخرید، برای مثال Ledger Nano S و کیف پول سخت افزاری خود را با کابل USB به یک رایانه مجهز به اینترنت وصل کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.سپس می توانید انتخاب کنید که یک کیف پول جدید بسازید یا یک کیف پول وارد کنید.

یک پین کد انتخاب کنید و مطمئن شوید که به یادتان می ماند زیرا با سه بار وارد کردن اشتباه پین، نانو S شما به حالت اولیه باز می گردد. از عبارت بازیابی خود پشتیبان (بک آپ) بگیرید. عبارت بازیابی یک عبارت 24 کلمه ای است که برای بازیابی دستگاه شما در صورت فراموشی کد پین یا در صورت گم شدن یا دزدیده شدن کیف پول شما طراحی شده است. برگه بازیابی خود را در مکانی امن نگه دارید. (در حالت ایده آل، در گاوصندوق نگهداری شود)

برای استفاده از دستگاه و دسترسی به کیف پول خود، برنامه های Ledger را روی رایانه خود نصب کنید، افزونه‌های کروم وجود دارند که این کار را بسیار ساده می‌کنند.اکنون می توانید ارز دیجیتال را از طریق یک دستگاه سخت افزاری ارسال و دریافت کنید.کیف پول سخت افزاری امن ترین گزینه ذخیره سازی دارایی شماست. برای امنیت بیشتر، دستگاه را در گاوصندوق نگه دارید.

مزایا:

  • کلیدهای خصوصی اغلب در یک منطقه محافظت شده ذخیره می شوند و نمی توان آنها را به صورت متن ساده به خارج از دستگاه منتقل کرد.
  • در برابر ویروس های رایانه ای که از کیف پول های نرم افزاری سرقت می کنند، مصون هستند.
  • می تواند به طور ایمن و تعاملی استفاده شود، برخلاف کیف پول کاغذی که باید در برخی مواقع به نرم افزار متصل شود.
  • در بیشتر مواقع، نرم افزار منبع باز است و به کاربر اجازه می دهد تا کل عملکرد دستگاه را تأیید کند.

معایب: زمان بیشتری برای مبادله سکه ها نیاز است. گران؛ کمی یادگیری آن سخت است.

تا به امروز، هیچ مورد قابل تاییدی از سرقت سکه از کیف پول های سخت افزاری وجود نداشته است. با این حال، سارقان ممکن است حملات آفلاینی مانند انتقال اطلاعات از کیف‌های دست دومی را که هنوز به آن دسترسی دارند ، انجام دهند و پس از اینکه سرمایه خود را به کیف پولی که هنوز تحت کنترل آنها است اضافه کردید، وجوه شما را به سرقت ببرند.

یکی از شرکت های تولید کننده سخت افزار نشان داده است که با کار گذاشتن یک ابزار حساس به فرکانس رادیویی در درون کیف پول می توان دکمه تایید را حتی بدون مجوز صاحب کیف پول و حتی بدون نیاز به حضور فیزیکی کیف پول فشار داد. مهمترین نکته در اینجا این است که کیف پول سخت افزاری مستعمل نخرید، زیرا ممکن است در فرآیند انتقال یا تولید به خطر افتاده باشد.

کیف پول نرم افزاری

ابتدا بررسی کنید که آیا سکه ای که می خواهید در یک کیف پول دسکتاپ ذخیره کنید. گزینه ی کیف پول دسکتاپ را ارائه می دهد یا خیر زیرا اکثر آنها یک کیف پول دسکتاپ ارائه می دهند.نرم افزار کیف پول دسکتاپ را از سایت Github یا وبسایت ارز دیجیتال مورد نظر دانلود کنید.

نرم افزار را نصب و راه اندازی کنید. کیف پول های دسکتاپ متفاوت می باشند، اما شما در همه انواع آن گزینه هایی برای ایجاد کیف پول و دسترسی به آن خواهید داشت و پس از دسترسی، می توانید وجوه موجود و تاریخچه تراکنش ها را ببینید.

برای رمزگشایی کیف پولی که ایجاد کرده اید، باید کلید خصوصی خود را کپی کرده و در نرم افزار کیف پول جایگذاری کنید.همیشه مطمئن شوید که آنتی ویروس شما به روز است تا از کیف پول شما در برابر حملات به کیف پول های نرم افزاری محافظت کند. برای مثال Zemana ،آنتی ویروسی است که از کیف پول شما در برابر کی لاگرها و همچنین ویروس ها و بدافزارها ، محافظت می کند.

کیف پول های آنلاین به شما این امکان را می دهند که از وب سایتی بازدید کنید که در آن می توانید با رمزگشایی کلید خصوصی خود از طریق گزینه های مختلف با بلاک چین تعامل داشته باشید. کیف پول My Ether Wallet یا MEW برای اتریوم و سکه های ساخته شده بر روی بلاک چین اتریوم به نام توکن های ERC20 بهترین گزینه است، اما گزینه های مشابهی برای بیت کوین و سایر سکه ها وجود دارد که بسیاری از ویژگی های مشابه را ارائه می دهند.

به طور مثال کیف پول MEW در نظر بگیرید، هنگامی که برای اولین بار از MEW بازدید می کنید، یک مقدمه در مورد نحوه استفاده از وب سایت، هدف آن، محدودیت های آن خواهید دید و گزینه ای برای بررسی ایجاد یک کیف پول خواهید داشت که این فرآیند ساده است. با این حال، ریسک امنیتی کیف پول آنلاین مانند کیف پول های دسکتاپ است. هکرها ممکن است سعی کنند از بدافزار استفاده کنند تا کلیدهای خصوصی شما را زمانی که آنها را از جایی دیگر کپی و جایگذاری می کنید، بگیرند.

همچنین، اگر باید یک کلید خصوصی را کپی و جایگذاری کنید، به این معنی است که شما آن کلید خصوصی را در یک فایل Word یا چیزی مشابه ذخیره می‌کنید، به طوری که امکان حمله دیگری را برای هکرها فراهم می‌کند که می‌خواهند به هر جایی که یک کلید خصوصی ذخیره یا کپی شده است دسترسی داشته باشند.

مزایا: امنیت بالا؛ معمولا استفاده آسان

معایب: آسیب پذیر در برابر بدافزارها، ویروس ها و کی لاگرها ، ممکن است برای برخی از سکه های گمنام گزینه مناسبی نباشد؛ کیفیت نرم افزار های کیف پول ها باهم متفاوت هستند.

کیف پول نرم افزاری جایگزینی برای کیف پول سخت افزاری است زیرا به یک دستگاه فیزیکی متکی نیست بلکه فقط به نرم افزار متکی است.

انواع کیف پول نرم افزاری

  • دسکتاپ
  • آنلاین
  • موبایل

کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ، از طریق نرم افزار سفارشی ساخته شده برای یک ارز دیجیتال، قابل دسترسی است. معمولاً تیم توسعه دهنده یک ارز دیجیتال یک کیف پول سفارشی برای سکه خود ایجاد می کند. این گزینه بالاترین سطح امنیت را برای کیف پول‌های نرم افزاری ارائه می‌کند، اگرچه هنوز از یک کیف پول سخت‌افزاری امنیت کمتری دارد، زیرا هکرها می‌توانند از بدافزارها برای حمله به کیف پول دسکتاپ شما استفاده کنند.

کیف پول موبایل

یک کیف پول موبایل، برنامه ای است که در تلفن شما اجرا می شود و به شما امکان ارسال و دریافت رمزارزاز دستگاه تلفن را می دهد، بسیاری از این برنامه ها با کیف پول های سخت افزاری همگام می شوند.کیف پول موبایل، کلیدهای خصوصی را مستقیماً در برنامه ذخیره می کند و به کاربران امکان می دهد از دستگاه تلفن همراه خود نیز خرید کنند. برای مثال Mycelium نمونه ای برای بیت کوین است که بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. برنامه را روی گوشی خود نصب کنید و مراحل راه اندازی برنامه را طی کنید. مطمئن شوید که احراز هویت دو مرحله ای فعال است.

 مزایا: ایمن؛ در دسترس؛ راحت

معایب: در صورتی که دستگاه تلفن همراه شما سرقت شود، خطرناک است .

کیف پول سرد

کیف پول سرد زمانی ایجاد می شود که کلید خصوصی شما در یک محیط امن آفلاین ذخیره شود. کیف پول کاغذی نمونه ای از کیف پول سرد می باشد زیرا کلید خصوصی شما که روی یک تکه کاغذ چاپ می شود برای ذخیره آفلاین در نظر گرفته شده و هیچ اتصالی به اینترنت ندارد.

این روش بسیار امن است زیرا شخصی باید به طور فیزیکی به آن تکه کاغذ دسترسی پیدا کند تا کیف پول شما را رمزگشایی کند و وجوه شما را بدزدد.به عنوان مثال، اگر کیف پول کاغذی شما، عمدا یا سهوا همراه با سایر اشیاء قیمتی داخل گاوصندوق به سرقت رفته باشد، کیف پول شما دیگر قابل بازیابی نیست. بهترین کار این است که دو نسخه در مکان های جداگانه ولی کاملا ایمن ذخیره شوند.

مراحل استفاده از کیف پول سرد: مراحل بالا را برای ایجاد کیف پول در My Ether Wallet دنبال کنید. هنگامی که کپی کاغذی کلید خصوصی و آدرس عمومی خود را چاپ می کنید، آن را در یک بسته ضد آب قرار دهید و آن را با سایر اشیاء قیمتی خود ذخیره کنید. اکنون یک کیف پول امن دارید.

مزایا: بسیار ایمن در برابر هکرها و بدافزارها

معایب: راحت نیست، به یک گزینه پشتیبان نیاز دارد، کاغذ را می توان با آب و آتش از بین برد.