نحوه خواندن و تحلیل نمودارهای شمعدانی

تحلیل نمودارهای شمعدانی

نحوه خواندن و تحلیل نمودارهای شمعدانی

در مقالات قبلی به طور خلاصه با نمودارهای کندل استیک (شمعدانی) آشنا شدید که محور تحلیل تکنیکال را تشکیل می دهند. از آنجایی که این نمودار به طور گسترده توسط معامله گران برای تحلیل تکنیکال استفاده می شود، در این متن به صورت عمیق تر به آن خواهیم پرداخت.

شمع های صعودی و نزولی

ساختار اصلی شمعدان را به خاطر دارید، بیایید از آن برای درک انواع مختلف شمعدان استفاده کنیم. ما برخی از مقادیر نظری را برای قیمت افتتاحیه، پایین‌ترین، بالاترین و پایانی یک سهم در نظر می‌گیریم و سعی می‌کنیم یک کندل (شمع) برای این داده‌ها ترسیم کنیم.

  • قیمت افتتاحیه = 120 دلار
  • کمترین قیمت = 100 دلار
  • بالاترین قیمت=  160 دلار
  • قیمت پایانی = 150 دلار

کندل برای داده های داده شده به این شکل است:شمع به رنگ سبز است زیرا قیمت بسته شدن سهام بیشتر از قیمت افتتاحیه آن است. این شمع به عنوان شمع صعودی نیز شناخته می شود.

تحلیل نمودارهای شمعدانی
تحلیل نمودارهای شمعدانی

اکنون، بیایید موردی را در نظر بگیریم که در آن قیمت بسته شدن کمتر از قیمت افتتاحیه است.

  • قیمت افتتاحیه = 150 دلار
  • کمترین قیمت = 100 دلار
  • بالاترین قیمت = 160 دلار
  • قیمت پایانی = 120 دلار

براساس داده های داده شده، کندل (شمع) چیزی شبیه به این خواهد بود: بدنه شمع به رنگ قرمز است که نشان می دهد شمع نزولی است

 

تحلیل نمودارهای شمعدانی
تحلیل نمودارهای شمعدانی

در اینجا یک واقعیت جالب برای شما وجود دارد؛ اکثر پلتفرم ها و خدمات نمودارگیری این امکان را دارند که رنگ نمودارها را برای نمایش این دو نوع کندل تغییر دهند. می توانید رنگ را از سبز به سفید برای نشان دادن صعودی و از قرمز به سیاه برای نشان دادن نزولی تغییر دهید. اکنون که به شمعدان ها آشنایی پیدا کرده اید، به سراغ الگوهای شمعدانی می رویم و سعی می کنیم آنها را درک کنیم.

الگوهای شمعدانی چیست؟

الگوهای تولید شده توسط کندل ها، حرکات قیمتی یک سهم خاص می باشند که به عنوان شاخص یا سیگنال برای معامله در سهام مذکور استفاده می شود. این الگوها با استفاده از قیمت تاریخی و داده های حجم سهام ،حرکات آتی قیمت را پیش بینی می کنند.الگوهای مختلف کندل استیک که احتمالاً در طول تجزیه و تحلیل تکنیکال با آنها روبرو خواهید شد، به شرح زیر است:

الگوهای بر اساس اندازه بدنه شمعدان

همانطور که قبلا بیان کردیم، بدنه یک کندل نشان دهنده قیمت افتتاحیه و بسته شدن یک سهام است. هر چه بدنه شمعدان طولانی تر باشد، حرکت قیمت ها بیشتر می شود.

بدنه کندل بلند صعودی نشان می‌دهد که قیمت‌ها به سرعت در حال افزایش هستند که نشانه‌ای از افزایش علاقه خرید (تقاضا) برای سهام است.

بدنه کندل بلند نزولی نشان می دهد که قیمت ها به سرعت در حال کاهش هستند که نشانه‌ای از افزایش علاقه فروش (عرضه) در حال رشد است.

اگر بدنه شمعدانی به تدریج در طی یک دوره زمانی افزایش یابد، ممکن است نشان دهنده شکل گیری یک روند باشد که بر اساس حرکت کندل ها می تواند روند صعودی یا نزولی باشد. روند صعودی یا نزولی زمانی به پایان می رسد که اندازه بدنه شمعدان در یک دوره زمانی کوتاه شود.

در تصویر زیر نمونه ای از شکل گیری روند در نمودارهای کندل استیک است که در آن ارتفاع به تدریج افزایش می یابد.

 

 

و در این تصویر نمونه ای از نمودار شمعدانی است که در آن ارتفاع به تدریج کاهش می یابد.

 

هنگامی که در طول یک دوره، اندازه کندل ها به طور مداوم کوچک بمانند، قیمت ها معمولاً ثابت هستند زیرا خریداران و فروشندگان سهام به طور مساوی در بازار باهم جفت می شوند.

 

 

اگر الگوها از کندل‌های بلند نزولی به کندل‌های بلند صعودی در مدت زمان کوتاهی تغییر کنند، ممکن است به عنوان شاخصی از برگشت ناگهانی روند تلقی شود.

 

 

الگوهای بر اساس طول سایه های شمعدان

همانطور که در مقاله قبل درباره نمودارها دیدیم، سایه های کندل نشان دهنده محدوده قیمت یک سهم خاص است.

هنگامی که سایه های بالایی و پایینی یک شمعدان طولانی تر باشد، نشان دهنده عدم اطمینان در بازار است، به این معنی که خریداران و فروشندگان به شدت با یکدیگر رقابت می کنند و هیچ یک از طرفین نمی توانند بر دیگری تسلط پیدا کنند.

سایه‌های کوتاه‌تر و پایین‌تر شمعدان نشانگر پایداری هستند، بدان معناست که خریدار و فروشنده با یکدیگر در تعادل هستند.

طول سایه ها در صورت وجود یک روند غالب (صعودی یا نزولی) تقریباً همیشه کوتاه است. از آنجایی که یک روند اساساً یک طرف در برابر طرف دیگر برتری می یابد، هیچ گونه ابهامی در حرکت قیمت یک سهم وجود ندارد.در اینجا یک مثال مرتبط وجود دارد:

 

 

در پایان یک روند غالب، می توانید شاهد افزایش طول سایه ها باشید. این افزایش نشان می دهد که خریداران و فروشندگان در حال مبارزه با آن برای کنترل هستند و در حرکت قیمت سهام اطمینانی وجود ندارد.

 

 

الگوهای بر اساس نسبت بدنه به سایه

در صورت وجود یک روند صعودی یا نزولی قوی، بدنه یک کندل اغلب از سایه های آن بلندتر است زیرا در طول یک روند قوی، با توجه به روند، قیمت سهام نزدیک به بالاترین یا پایین ترین سطح خود بسته می شود. به همین دلیل، شمعدان با یک سایه کوچک یا در برخی موارد بدون سایه باقی می ماند.

در اینجا مثالی از یکی از این فازهای بازار آورده شده است:

 

از طرف دیگر، وقتی روند ضعیف می شود، سایه ها از بدنه شمعدان بلندتر می شوند.

 

همچنین، زمانی که یک سهام به صورت جانبی معامله می شود یا با روند معکوس روبرو می شود، شمعدان معمولاً با بدنه های کوتاه و سایه های بسیار بلند مشخص می شود و به این معنی است که عدم اطمینان در بازار وجود دارد و خریداران و فروشندگان به تعادل رسیده اند.