بیت کوین چیست؟

بیت کوین

بیت کوین چیست؟

بدون شک یکی از مهم ترین ارزهای دیجیتال که تحولی عظیم ایجاد کرد، ارز بیت کوین است. ارز بیت کوین توسط فرد یا تیمی با نام مستعار« ساتوشی ناکاموتو» ایجاد شد و در سال 2008 توسط فناوری در یک وایت پیپر(سندی که اطلاعات و نحوه کارکرد ارز را توضیح می دهد) منتشر شد.به طور کلی می توان مفهوم بیت کوین را به صورت ساده توضیح داد که پول دیجیتالی است که با آن می توان تراکنش های همتا به همتا و امن در اینترنت ایجاد کرد.

ارز بیت‌کوین غیرمتمرکز است، به این معنا که در هر کجای دنیا، افراد می‌توانند برای یکدیگر بدون اینکه بانک، دولت و یا مؤسسه ای دخالتی داشته باشد، بیت کوین ارسال کنند. در حالیکه برخی سرویس‌ها مانند Venmo و PayPal  همچنان برای انتقال پول و حساب‌های بدهی-اعتباری موجود، به سیستم مالی سنتی وابسته می باشند.

تراکنش های بیت کوین

هر تراکنش مربوط به بیت کوین بر روی شبکه بلاک چین ردیابی می شود که شبیه به دفتر کل بانک یا ورود وجوه مشتریان به داخل و خارج از بانک است. به عبارتی دیگر، شبکه بلاک چین، از هر تراکنشی که با استفاده از بیت کوین انجام شده است، اطلاعات کاملی دارد.تفاوت دفتر کل یک بانک با بلاک چین به این صورت است که بلاک چین بیت کوین در کل شبکه توزیع می شود و حتی هیچ شرکت، کشور یا شخص ثالثی کنترل آن را ندارد و هر کسی می تواند بخشی از آن شبکه شود.

تنها 21 میلیون بیت کوین در کل جهان وجود خواهد داشت ، این پول به صورت دیجیتالی می باشد و به هیچ عنوان امکان افزایش یا دستکاری آن وجود ندارد. برای خرید بیت کوین حتما لازم نیست که یک عدد بیت کوین را به صورت کامل خریداری کنید به عبارتی شما می توانید کسری از بیت کوین بخرید و هر فردی می تواند متناسب با بودجه ای که دارد این ارز را خریداری کند.

مخترع بیت کوین کیست؟

بهتر است برای درک بهتر از نحوه عملکرد ارز بیت کوین، از آغاز و اختراع آن شروع کنیم، قطعا دانستن اینکه چه فردی بیت کوین را ایجاد کرده ، بسیار جذاب است، گرچه با گذشت یک دهه پس از اختراع این فناوری و علیرغم جستجوهای فراوان روزنامه نگاران و اعضای جامعه رمزنگاری ، همچنان خالق آن ناشناس باقی مانده است.

برای اولین بار اصول اولیه این ارز، در یک وایت پیپر یا همان سند اطلاعات ارز در اواخر سال 2008 توسط شخص یا گروهی به نام «ساتوشی ناکاموتو» به صورت آنلاین منتشر شد.

ناکاموتو یک جفت مفهوم مرتبط به هم را ابداع کرد: کلید خصوصی بیت کوین و دفتر کل بلاک چین زمانی که شما بیت کوین نگهداری می کنید، آن را از طریق یک کلید خصوصی کنترل می کنید. این کلید خصوصی، رشته ای از اعداد و حروف تصادفی می باشد که یک خزانه مجازی حاوی خرید شما را باز می کند و هر کلید خصوصی در یک دفتر کل مجازی به نام بلاک چین قابل ردیابی است.

ظهور بیت کوین، پیشرفتی بزرگ درعلم کامپیوتر ایجاد کرد، زیرا مشکل اساسی تجارت در اینترنت را حل کرد. قبل از ایجاد بیت کوین همواره انتقال دارایی بین دو فرد بدون یک واسطه قابل اعتماد (مانند یک بانک) امکانپذیر نبود در حالی که بعد از اختراع بیت کوین این مشکل رفع شد.اختراع بیت کوین، به عنوان ارزی که برای اینترنت طراحی شده ، دارای پیامدهای گسترده ای است.

  • امکان انجام تراکنش مالی درسراسر جهان بدون دخالت بانک ها، شرکت های کارت اعتباری، وام دهندگان و دولت ها
  • ارسال پول بین دو نفر در نقاط مختلف دنیا بدون واسطه
  • ایجاد سیستم مالی باز و کارآمد و رایگان توسط بیت کوین​