آلت کوین ها چه هستند؟

آلت کوین

آلت کوین ها چه هستند؟

به اصطلاحی که برای توصیف ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین استفاده می شود آلت کوین گفته می شود که جایگزینی برای بیت کوین و پول های سنتی می باشد. در سال 2011 اولین آلت کوین ها راه اندازی شدند و تاکنون هزاران مورد از آنها وجود دارد.

آلت کوین های اولیه جهت بهبود جنبه های بیت کوین مانند سرعت تراکنش یا بهره وری انرژی ایجاد شدند و با توجه به این که توسعه دهندگان چه منظوری داشته اند، اهداف مختلفی را انجام می دهند. آلت کوین ها بخش بزرگی از بازار هستند و سرمایه گذاران رمزارز باید نحوه کار آنها را بدانند.

انواع آلت کوین

استیبل کوین ها، کوین های مبتنی بر استخراج، کوین های مبتنی بر استیک و توکن های حکومتی انواع آلت کوین می باشند که هر نوع، عملکرد و هدف مشخصی دارند.

استیبل کوین ها

استفاده از ارزهای دیجیتال همواره دارای نوسانات است از همین رو هدف استیبل کوین ها کاهش نوسانات است. ارزش استیبل کوین ها به دسته ای شامل ارزهای فیات، فلزات گرانبها یا سایر ارزهای دیجیتال وابسته است از همین رو در صورتی که ارزهای دیجیتال با مشکل مواجه شوند، این دسته به نجات سرمایه گذاران می آید.

استیبل کوین‌ها برای حفظ یک ارزش در نظر گرفته شده‌اند و به عنوان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال انتخاب نمی‌شوند اما جهت پس انداز یا ارسال پول استفاده می شوند، همچنین می‌توانید با وام دادن استیبل کوین‌ها یا از طریق پروتکل‌های پس‌انداز خاص، سود آن را به دست آورید.

استیبل کوین های قابل توجه عبارتند از:

کوین های مبتنی بر استخراج​

این نوع ارز دیجیتال از ماینینگ (استخراج) برای تایید تراکنش ها و افزودن سکه های بیشتر به منبع اولیه استفاده می کند. بیت کوین ارز دیجیتال مبتنی بر استخراج است، استخراج اولین روش، جهت  پردازش تراکنش‌های رمزنگاری می باشد.

به طور کلی ماینرها از دستگاه هایی برای حل معادلات ریاضی استفاده می کنند و اولین ماینری که معادله را حل می کند، باید بلوکی از تراکنش ها را تأیید کند. ماینرهایی که بلوک‌ها را تأیید می‌کنند، پاداش‌های رمزنگاری دریافت می‌کنند. یکی از معایب ماینینگ این است که به انرژی قابل توجهی نیاز دارد.

ارزهای دیجیتال مبتنی بر سهام

این ارزهای دیجیتال از فرآیندی به نام استیکینگ یا سهام گذاری برای تأیید تراکنش ها و افزودن سکه های بیشتر به منبع اولیه استفاده می کنند. مالکان این نوع ارز می‌توانند سکه‌های خود را به اشتراک بگذارند، به این معنی که از سکه ها برای پردازش تراکنش استفاده کنند.

پروتکل بلاکچین این ارز، یک شرکت‌کننده را برای تأیید یک بلوک از تراکنش‌ها انتخاب می‌کند و در ازای آن، جوایز رمزنگاری دریافت می کنند. آلت کوینی به نام Peercoin  اولین ارزی بود که مفهوم سهام گذاری را معرفی کرد. اگرچه Peercoin به یک نام شناخته شده تبدیل نشد، اما استیکینگ به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی بیشتر از روش استخراج محبوبیت پیدا کرد.

آلت کوین های حاکمیتی

این نوع آلت کوین ها، ارزهای دیجیتالی می باشند که به مالکان خود حق رای می‌دهند تا به شکل‌دهی آینده پروژه کمک کنند. در واقع به شما این امکان را می دهند که طرح های مربوط به پروژه را ایجاد کرده و به آن رأی دهید. این کار به تبدیل ارز دیجیتال به یک فرآیند غیرمتمرکز کمک می کند زیرا همه دارندگان ارز می توانند در پروژه ی ارز نظر دهند و تصمیمات توسط یک مرجع مرکزی گرفته نمی شود.

مزایای آلت کوین ها

  • بهبود ویژگی های بیت کوین
  • ارائه جوایز با پتانسیل بالا
  • قدرت انتخاب بالا
  • وجود آلت کوین های متنوع با اهداف منحصر به فرد و مزیت های رقابتی فراوان

معایب آلت کوین ها

  • مزایا و سهم بازار بیت کوین را ندارد
  • ریسک بالایی دارد زیرا بسیاری از آلتکوین ها کلاهبرداری هستند یا در نهایت با شکست مواجه می شوند.
  • خرید بسیاری از آلتکوین ها سخت است زیرا فقط در صرافی های خاص در دسترس می باشند.

سرمایه گذاری روی آلت کوین ها

اگر قصد سرمایه گذاری درحوزه کریپتو دارید بهتراست روی آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنید زیرا برخی از آلت کوین ها پروژه های می باشند که نسبت به بیت کوین استفاده بیشتری را ارائه می دهند. از آنجایی که آلت کوین ها شناخته شده نیستند،

در صورت تثبیت و معرفی درست خود به بازار می توانند شاهد افزایش قیمت بیشتری باشند گرچه خرید آلت کوین دارای معایبی است و به دلیل تعداد زیاد، انتخاب بهترین آلت‌کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری چالش برانگیز است اما می توان گفت، آلت کوین ها برای سرمایه گذارای ارزش بررسی دارند.