بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین برخلاف شبکه کارت های اعتباری مانند ویزا یا پردازشگرهای پرداخت مانند پی پال، به شرکت یا شخص خاصی تعلق ندارد. به طور کلی می توان گفت بیت کوین، اولین شبکه پرداخت کاملاً باز در جهان است که هر فردی با اتصال به اینترنت می تواند در آن شرکت کند.

این ارز جهت استفاده در اینترنت طراحی شده و برای پردازش تراکنش ها نیازی به بانک یا شرکت خصوصی ندارد. بلاک‌چین، یکی از مهم ترین عناصر بیت‌کوین است.همانند نحوه ردیابی دارایی‌ها توسط بانک، بلاک چین نیز ردیابی می‌کند که هر فردی مالک چه چیزی است با این تفاوت که این فناوری غیرمتمرکز است و هر کسی می تواند آن را مشاهده کند.

جزئیاتی درباره نحوه عملکرد ماینرها

معادلات مورد نیاز برای تایید و ثبت تراکنش جدید توسط کامپیوترهای تخصصی که به آنها “ریگ ماینینگ” گفته می شود، انجام می شود. اوایل، یک رایانه رومیزی معمولی به اندازه کافی قدرتمند بود که بتواند در آن شرکت کند و هر کسی می توانست قدرت خود را در ماینینگ امتحان کند اما در حال حاضر، کامپیوترهای عظیم که اغلب متعلق به مشاغل یا تعداد زیادی از افراد می باشند ، منابع خود را با هم ترکیب می کنند.

برای اطمینان از صحت دفتر کل از قدرت محاسباتی جمعی ماینرها استفاده می شود، بیت کوین به طور جدایی ناپذیری به بلاک چین وابسته است و هر بیت کوین جدید مانند هر تراکنش بعدی با تمام سکه های موجود روی آن ثبت می شود.

چگونه شبکه بیت کوین به ماینرها انگیزه می دهد تا در حفظ و تایید تراکنش های بلاک چین شرکت کنند؟

شبکه بیت‌کوین یک قرعه‌کشی مداوم برگزار می‌کند که تمام دستگاه‌های ماینینگ در سرتاسر جهان مسابقه می دهند که اولین نفری باشند که یک مسئله ریاضی بلاکچین را حل ‌کنند. هر 10 دقیقه یا بیشتر، یک برنده پیدا می شود و برنده، دفتر کل بیت کوین را با تراکنش های معتبر جدید به روز می کند. این جایزه در طول زمان تغییر می کند، از اوایل سال 2020، به برنده این قرعه کشی 12.5 بیت کوین تعلق می گیرد.

بیت کوین از نظر فنی در ابتدای انتشار بی ارزش بود اما تا پایان سال 2019، با مبلغ حدود 7500 دلار معامله می شد و به مرور با افزایش ارزش بیت کوین، تقسیم پذیری آن (توانایی خرید کسری کوچک از یک بیت کوین) به یک ویژگی کلیدی تبدیل شد.در حال حاضر یک بیت کوین به هشت رقم اعشار (100 میلیونیم) قابل تقسیم است و به کوچکترین واحد آن “ساتوشی” گفته می شود.

ناکاموتو شبکه بیت کوین را طوری تنظیم کرد که تعداد آنها هرگز از 21 میلیون بیشتر نشود واز نایاب بودن آن اطمینان حاصل شود. در حال حاضر حدود 3 میلیون بیت کوین برای استخراج در دسترس است، که با سرعت بیشتری اتفاق می افتد و از نظر تئوری، آخرین بلوک ها تا سال 2140 استخراج خواهند شد.

تراکنش های بیت کوین

بیت کوین به عنوان پول نقد الکترونیکی همتا به همتا ایجاد شده و تراکنش های آن پیام هایی مانند ایمیل هستند که به صورت دیجیتالی با استفاده از رمزنگاری امضا می شوند و برای تأیید به کل شبکه بیت کوین ارسال می شوند. اطلاعات تراکنش عمومی است و در «بلاک چین» می باشد. تاریخچه هر تراکنش به نقطه ای بازمی گردد که بیت کوین ها برای اولین بار تولید یا استخراج شدند.

به طور کلی بیت کوین به صورت فیزیکی وجود ندارد و مالکان آن نیز حساب ندارند در حالیکه شبکه ای به نام «بلاک چین» به‌عنوان یک دفتر کل یا یک تاریخچه از تمام تراکنش‌هایی که تاکنون بین آدرس‌های بیت‌کوین انجام شده‌، موجود است.

تراکنش‌ها توسط شرکت‌کنندگان شبکه بیت‌کوین (گره‌ها) به‌روزرسانی می‌شوند و با افزایش و کاهش موجودی‌ها در هر یک از گره‌های آن به اشتراک گذاشته می‌شوند. اگر می‌خواهید تاریخچه و همچنین موجودی فعلی هر آدرس بیت‌کوین را ببینید، می‌توانید از«کاوشگر بلوک» استفاده کنید.

کلیدهای عمومی و خصوصی چیست؟

جهت ارسال هر بیت کوین، بایستی به کلیدهای عمومی و خصوصی مرتبط با مقدار بیت کوینی که می خواهید ارسال کنید دسترسی داشته باشید. شخصی که مالک بیت کوین است، به کلیدهای خصوصی و عمومی مجوز ارسال به جای دیگری را می دهد. هر بیت کوین دارای کلیدهای عمومی و خصوصی به شرح زیر است:

کلید عمومی: آدرسی که قبلاً مقداری بیت کوین به آن ارسال شده و دنباله‌ای از حروف و اعداد هستند که به‌طور تصادفی تولید می‌شوند و عملکردی مشابه با آدرس ایمیل یا نام کاربری سایت در رسانه‌های اجتماعی دارند.

این کلید، آدرس بیت کوین نیز نامیده می‌شود وعمومی است، بنابراین می توانید با خیال راحت آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. زمانی که فردی می‌خواهد برای شما بیت‌کوین ارسال کند، باید آدرس خود را به او بدهید.

کلید خصوصی: این کلید منحصر به فرد (یک رمز عبور) می باشد و دنباله ای از حروف و اعداد است که به صورت تصادفی تولید می شوند. کلیدهای خصوصی مانند رمز عبور ایمیل یا سایر حساب ها، باید مخفی نگه داشته شوند. هرگز کلید خصوصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.

می توانید آدرس بیت کوین خود را به عنوان یک گاوصندوق شفاف در نظر بگیرید. دیگران می توانند آنچه داخل آن است را ببینند، اما فقط کسانی که کلید خصوصی دارند می توانند قفل گاوصندوق را باز کنند و به وجوه درون آن دسترسی داشته باشند.