امنیت کیف پول های ارز دیجیتال

امنیت در کیف پول ها

امنیت کیف پول های ارز دیجیتال

یکی از مهم ترین مزایای فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتالی امنیت می باشد در حالی که در چند سال گذشته، شاهد صدها گزارش درباره از دست دادن پس‌انداز ارز دیجیتال سرمایه‌گذاران بوده‌ایم که دلایل متفاوتی داشتند. مدیریت نامناسب کلید خصوصی، هک شدن صرافی‌ تا کلاهبرداری‌های فیشینگ، روش هایی هستند که هکرها می‌توانند به دارایی شما حمله و آنها را سرقت کنند.

هنگام استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، شما بانک خودتان هستید که بر خلاف بانکداری سنتی، نقطه ضعف اصلی آن هنگامی می باشد که اگر ارزهای دیجیتال را از دست دهید، برای بازگرداندن آنها هیچ راهی وجود ندارد وهیچ بیمه ای نیز برای آنها نیست به همین دلیل است که انجام هر کاری که امنیت دارایی‌های شما را تضمین کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

امنیت ارز دیجیتال وابسته به کیف پول

به طور کلی بایستی بدانید که تهدید ارز دیجیتال از طریق کیف پول یا صرافی است زیرا می توان اطلاعات را هنگام ارائه، ردیابی و ذخیره کرد که شامل کلید خصوصی شما نیز می شود و هکرها می توانند به آن دسترسی داشته باشند و پس انداز شما را بدزدند.

رقابت بین ک بسیار است، زیرا افرادی که از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند رو به افزایش است. به همین دلیل بایستی از کیف پول امن استفاده کنید، کیف پول‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر با سابقه ، توسعه یافته‌اند. با این حال، پس از انتخاب یک کیف پول مناسب، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تضمین ایمنی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود انجام دهید. در اینجا چندین نکته وجود دارد که حتما باید بدانید و از آنها پیروی کنید.

کلیه سرمایه را در یک کیف پول قرار ندهید و از کیف پول سرد استفاده کنید

هرگز نباید کل دارایی ارزهای دیجیتال را در یک کیف پول قرار دهید، حتی اگر از فضای ذخیره سازی سرد یا گرم استفاده می کنید. این امر نه تنها در مورد سرمایه گذاری، بلکه در مورد حفظ امنیت نیز یک روش عالی است. بایستی از کیف پول‌های متعدد استفاده کنید و پس‌اندازهای خود را به گونه‌ای توزیع کنید که اگر یکی از آنها به خطر بیفتد، تأثیر زیادی روی سرمایه شما نگذارد.استفاده از کیف پول سرد به شدت توصیه می شود زیرا به اینترنت متصل نیست و به همین دلیل هک کردن آن غیرممکن است مگر اینکه قربانی یک کلاهبرداری فیشینگ شوید. «Trezor» و «Ledger» محبوب ترین برندهای کیف پول سرد هستند.

مراقبت از موبایل و رایانه شخصی

بسیاری از کیف ‌پول‌های ارزهای دیجیتال با یک اپلیکیشن موبایل نیز عرضه می‌شوند و یکی از مواردی است که هکرها از آن سوء استفاده می کنند.جهت امنیت کیف پول‌های مبتنی بر موبایل رعایت نکات زیر مهم است:

  • هرگز از وای فای عمومی استفاده نکنید زیرا هکرها می توانند به دستگاه های متصل رخنه کنند.
  • به روز رسانی خودکار برنامه ها و سیستم عامل دستگاه (OS) را خاموش کنید.
  • در صورت لزوم، همیشه از یک سیستم احراز هویت دو عاملی(2FA) استفاده کنید. این گونه برنامه ها یک کد یکبار مصرف در اختیار شما قرار می دهد . محبوب ترین برنامه در این زمینه « Google Authenticator» است. این لایه دوم امنیتی، برای هر بار ورود به کیف پول یا حساب شما به یک کد نیاز دارد و تضمین می کند که بدون دسترسی فیزیکی به دستگاه شما یا هک کردن آن، ورود به سیستم غیرممکن خواهد بود.
  • با رمز عبور از دستگاه خود محافظت کنید، بنابراین در صورت دزدیده شدن، برنامه های شما و به خصوص برنامه 2FA از دسترس خارج می شوند.
  • هنگامی که گوگل کروم و سایر ابزارهای ذخیره رمز عبور، پیشنهاد می دهند که رمزعبور شما را ذخیره کنند، هرگز رمزهای عبور مرتبط با ارز دیجیتال را به صورت خودکار ذخیره نکنید.
  • با یک ابزار آنتی ویروس به روز، از رایانه شخصی و موبایل خود محافظت کنید.

 

از کیف پول خود بک آپ (نسخه پشتیبان) بگیرید

به طور کلی بهتر است کلیدهای خصوصی کیف پول خود همیشه به صورت آفلاین ذخیره کنید زیرا هکرها نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند. همچنین داشتن نسخه پشتیبان از کلیدهای خصوصی  که به صورت آفلاین ذخیره می شوند، بسیار مهم است.

علاوه بر این، به شدت توصیه می شود که یک نسخه پشتیبان از کلیدهای خود را در خارج از خانه خود نیز ذخیره کنید تا در صورت بروز حادثه ای مانند آتش سوزی، زلزله یا هر چیز دیگری که ممکن است دستگاه شما را به خطر اندازد، به آنها دسترسی خواهید داشت.

مراقب کلاهبرداری های فیشینگ باشید

در سال های گذشته، کلاهبرداری های فیشینگ افزایش پیدا کرده است، روش های بسیاری برای به خطر افتادن امنیت دستگاه شما می باشد، به طور مثال از طریق تبلیغات تقلبی Google، Facebook و YouTube، برنامه‌های جعلی که به اشتباه در App Store و Google Play Store آپلود شده‌اند، دامنه‌های فیشینگ که وب‌سایت‌های موجود و محبوب را تقلید می‌کنندو … .

زمانی که شما کلید خصوصی خود را به یک وب سایت کلاهبرداری فیشینگ ارسال می کنید، قطعا دارایی های ارز دیجیتال شما در مدت زمان چند دقیقه یا چند ثانیه، از بین می رود. متاسفانه این سایت ها بسیار تخصصی ساخته شده اند و افراد با تجربه نیز در دام آنها می افتند و به سختی می توان جزئیات را تشخیص داد و دقیقاً شبیه نمونه اصلی هستند.

به همین دلیل هرگز از وب سایت هایی که به آنها اعتماد ندارید بازدید نکنید یا از محدوده حفاظت رایانه خود خارج نشوید. برنامه هایی را که دانلود می کنید چندین بار بررسی کنید و 100% مطمئن شوید که جعلی نیستند.

آدرس مقصد را چند بار بررسی کنید

آدرس اشتباه ، یکی از چالش‌هایی است که اغلب کاربران ارزهای دیجیتال با آن روبرو می باشند، به طوری که در آدرس اشتباه ممکن است وجوه از دست برود و راهی برای بازیابی وجود نداشته باشد. از همین رو بهتر است که همیشه آدرس مقصد را چندین بار بررسی کنید،

همچنین برنامه‌های مخربی وجود دارند که روش ساده «کپی و جایگذاری» را دستکاری می کنند، بنابراین شما آدرس دیگری را که متعلق به یک کلاهبردار است را جای‌گذاری می‌کنید. یک راه متداول برای تضمین امنیت انتقال این است که ابتدا یک پرداخت کم ارسال کنید و سپس کل مبلغ را بفرستید.

بررسی قفل URL

هنگام استفاده از کیف پول وب، مطمئن شوید که علامت امنیتی SSL در پنجره آدرس مرورگر شما وجود دارد. این علامت تضمین می کند که مرورگر شما رمزگذاری شده است و آدرس سایت به جای «HTTP» باید با « HTTPS» شروع شود و متوجه یک علامت قفل در کنار URL شوید.

 

بخش عمده ارزهای دیجیتال خود را در صرافی ها ذخیره نکنید

در حالی که  بسیاری از صرافی ها امن و حتی دارای بیمه می باشند اما بهتراست که بخش عمده ارزهای دیجیتال خود را در صرافی ها ذخیره نکنید. به عبارتی بیشتر از آنچه نیاز به معامله دارید در صرافی ها نگه ندارید زیرا اگر هک شوند، پول شما نیزاز بین می رود حتی صرافی هایی با نام های بزرگ نیز قربانی هکرها شده اند.علاوه بر هک شدن صرافی‌ها، شرکتی که این پلتفرم را اجرا می‌کند اگر در معرض اجرای قانون قرار بگیرد، ممکن است دارایی دیجیتال شما نیز به خطر بیفتد.

دارایی های خود را خصوصی نگه دارید

هرگز نباید میزان دارایی های ارزهای دیجیتال شما را فرد دیگری بداند ، نیازی نیست فردی بداند که شما چند بیت کوین دارید. دارایی خود را خصوصی نگه دارید در اینصورت راهی برای سرقت آن نمی باشد.