کیف پول الکترونیکی چیست؟

کیف پول الکترونیکی چیست؟

ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین و اتریوم، به دلیل پیشرفت بیشتر نسبت به ارزهای فیات محبوبیت بیشتری دارند. اگر قصد استفاده از ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین دارید، باید نحوه کارکرد کیف پول های بلاک چین را بدانید.در این متن درباره انواع کیف پول های کریپتو و نحوه کارکرد آنها به صورت مختصر و مفید بیان شده است.

کیف پول بلاک چین چیست؟

کیف پول بلاک چین، کیف پول دیجیتالی می باشد که به کاربران امکان مدیریت انواع مختلفی ارزهای رمزنگاری شده همچون بیت کوین یا اتریوم را می دهد و می توانند به راحتی وجوه خود را مبادله کنند. در این کیف پول تراکنش ها به صورت رمزنگاری امضا شده و امن می باشند.

این کیف پول از طریق دستگاه های وب، از جمله دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی است و حریم خصوصی و هویت کاربر حفظ می شود. بنابراین کیف پول بلاک چین تمام ویژگی هایی که برای انتقال ایمن و مبادله وجوه بین طرفین لازم است را فراهم می کند.

فرآیند آن بسیار شبیه به فرآیند ارسال یا دریافت پول از طریق پی پال یا هر درگاه اینترنتی دیگری است که امروزه استفاده می شود، اما شما برای پرداخت از ارز دیجیتال استفاده می کنید. نمونه هایی از کیف پول های بلاک چین عبارتند از Electrum، Blockchain.info، Jaxx، Mycelium، Samurai و کیف پول کاغذی بیت کوین. البته بر اساس نیازهای شما و امنیت مورد نیاز شما، موارد بیشتری نیز وجود دارد.

 

نحوه کار کیف پول بلاک چین

درابتدا، لازم است درباره کلیدهای خصوصی و عمومی توضیح دهیم  و اینکه چگونه این کلیدها با کیف پول بلاک چین مرتبط می باشند. زمانی که یک کیف پول بلاک چین ایجاد می کنید، یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی که با کیف پول شما مرتبط است در اختیار شما قرار می گیرد.

به عنوان مثال ایمیل را در نظر بگیرید، اگر می خواهید از شخصی ایمیلی دریافت کنید، آدرس ایمیل خود را به او می دهید. اما دادن آدرس ایمیل خود به این معنی نیست که کسی می تواند از طریق حساب شما ایمیل ارسال کند زیرا برای انجام این کار، شخصی باید رمز عبور حساب ایمیل شما را بداند.

کیف پول های بلاک چین با استفاده از یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی با هم روند مشابهی را دنبال می کنند، کلید عمومی مشابه آدرس ایمیل شماست یعنی شما می توانید آن را به هر کسی بدهید هنگامی که کیف پول برای خود ایجاد می کنید، یک کلید عمومی دراختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید برای دریافت وجه، کلید عمومی را با هر کسی به اشتراک بگذارید.

کلید خصوصی کاملا محرمانه است و شبیه رمز عبور شماست؛ نباید هک شود و آن را برای کسی فاش کنید زیرا شما از این کلید خصوصی برای خرج کردن سرمایه خود استفاده می کنید و اگر شخصی به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، احتمال به خطر افتادن حساب شما زیاد است و ممکن است تمام سپرده‌های ارزهای دیجیتال در حساب خود را از دست بدهید.

کیف پول بلاک چین
کیف پول بلاک چین

دلایل استفاده از کیف پول بلاک چین

به طور کلی سیستم های بانکداری سنتی در انجام هر تراکنش، مشکلات متعددی را ایجاد می کنند. انجام معاملات اغلب کند می باشند و هر تراکنش باید از طریق یک واسطه مانند بانک انجام شود، به این معنی که یک نقطه آسیب پذیر وجود دارد و پیگیری همه حساب ها و مانده ها مسائلی به وجود می آورد. داده‌ها می‌توانند در چندین سیستم که در آن حساب‌ها و مانده‌ها نگهداری می‌شوند، به خطر بیفتند یا دستکاری شوند، کیف پول های بلاک چین این مشکلات را کاهش داده یا از بین می برند.

ویژگی های کیف پول بلاک چین

اکنون که با نحوه کارکرد کیف پول های بلاک چین آشنا شده اید، لازم است ویژگی های آنها را بدانید. در زیر برخی از ویژگی های مهم کیف پول های بلاک چین بیان شده است:

  • استفاده آسان:طرز کار آن درست مانند هر نرم افزار یا کیف پول دیگری است که برای تراکنش های روزانه خود از آن استفاده می کنید.
  • امنیت بالا: فقط مسئله ایمن نگه داشتن کلید خصوصی شماست.
  • امکان تراکنش فوری در سراسر جهان: انجام تراکنش ها بدون مانع و بدون واسطه هستند.
  • کارمزد پایین تراکنش: هزینه انتقال وجه بسیار کمتر از بانک های سنتی است.
  • امکان تراکنش بین چندین ارز دیجیتال: می توانید تبدیل ارز را آسان انجام دهید.

 

انواع کیف پول بلاک چین

به طور کلی دو نوع کیف پول بلاک چین بر اساس کلیدهای خصوصی وجود دارد:

  • کیف پول داغ (هات ولت)
  • کیف پول سرد(کلد ولت)

کیف پول های داغ مانند کیف پول های معمولی می باشند که برای تراکنش های روزانه حمل می کنیم و این کیف پول ها کاربرپسند هستند. کیف پول های سرد شبیه خزانه است و ارزهای دیجیتال را با امنیت بالاتری ذخیره می کنند.

کیف‌ پول‌های داغ:

کیف پول‌های آنلاینی می باشند که از طریق آن‌ها می‌توان ارزهای دیجیتال را به سرعت منتقل کرد و به صورت آنلاین در دسترس هستند. به عنوان مثال می توان به Coinbase و Blockchain.info اشاره کرد. در این کیف پول، کلیدهای خصوصی برای انتقال سریعتر در فضای ابری ذخیره می شوند. دسترسی به کیف‌پول‌های داغ به صورت آنلاین و 24 ساعته امکان پذیراست و از طریق دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه قابل دسترسی هستند، اما در صورت هک شدن، خطر سرقت دارایی ها که غیرقابل جبران است، وجود دارد.

کیف پول های سرد:

کیف پول های دیجیتال آفلاین می باشند که تراکنش ها به صورت آفلاین امضا و سپس به صورت آنلاین افشا می شوند.آنها در فضای ابری در اینترنت نگهداری نمی شوند و به صورت آفلاین نگهداری می شوند تا امنیت بالایی داشته باشند. نمونه هایی از کیف پول های سرد Trezor و Ledger هستند.

در این کیف پول، کلیدهای خصوصی در سخت افزار جداگانه ای که به اینترنت یا فضای ابری متصل نیستند، یا روی یک سند کاغذی ذخیره می شوند.درکیف پول های سرد، روش تراکنش به محافظت از کیف پول در برابر دسترسی های غیرمجاز (هک و سایر آسیب پذیری های آنلاین) کمک می کند.

 

انواع کیف پول ها را به سه نوع تقسیم می شوند:

  • کیف پول نرم افزاری
  • کیف پول های سخت افزاری که به درایو USB وصل می شوند
  • کیف پول های معمولی مبتنی بر کاغذ، که کلید عمومی و کلید خصوصی روی یک تکه کاغذ چاپ می شوند و می توان آن ها را در مکانی امن نگه داری کرد

 

  • کیف پول نرم افزاری

کیف پول نرم افزاری، برنامه ای است که بر روی دستگاه دانلود می شود و این کیف پول ها را می توان روی یک دسکتاپ یا یک دستگاه تلفن همراه ذخیره کرد، حتی می تواند یک کیف پول مبتنی بر وب باشد که به صورت آنلاین در دسترس است. Breadwallet، Jaxx و Copay کیف پول های نرم افزاری محبوبی هستند. ما می توانیم کیف پول های نرم افزاری را بیشتر به عنوان کیف پول دسکتاپ، کیف پول آنلاین (کیف پول وب) و کیف پول موبایل دسته بندی کنیم.

 

  • کیف پول دسکتاپ

کیف پول های دسکتاپ کیف پول های سردی می باشند که در آنها کلیدهای خصوصی در سرورهای سرد (در دسکتاپ شما) ذخیره می شوند. می‌توانید کیف پول را از اینترنت جدا کنید، برخی از تراکنش‌های آفلاین را انجام دهید و سپس آن را به صورت آنلاین بازگردانید. در صورتی که سرور اصلی از بین برود، از یک سرور سرد، اساساً دسکتاپ شما، به عنوان سرور پشتیبان استفاده می شود.

این کیف پول‌ها را می‌توان در هر کامپیوتری دانلود کرد، اما فقط از طریق سیستمی که روی آن نصب شده‌اند قابل دسترسی هستند، بنابراین مطمئن شوید دسک‌تاپ یا دستگاهی که کیف پول دسک‌تاپ را روی آن دانلود می‌کنید ،دارای نسخه پشتیبان و در مکانی امن است. این کیف پول ها قطعا مقرون به صرفه هستند. Electrum یکی از محبوب ترین کیف پول های دسکتاپ است.

 

  • کیف پول آنلاین

این نوع کیف پول، نوع دیگری از کیف پول های داغ هستند که در اینترنت اجرا می شوند. کاربران از مزایای دسترسی به این کیف پول ها در هر دستگاهی برخوردار هستند. این کیف پول می تواند یک تبلت یا دسکتاپ باشد یا می توانید از مرورگر تلفن همراه خود به آن دسترسی داشته باشید.

کلیدهای خصوصی به صورت آنلاین ذخیره می شوند و توسط شخص ثالث مدیریت می شوند. به عنوان مثال، Green Address یک کیف پول بیت کوین است که در وب در دسترس است، دارای یک برنامه اندروید، در دسکتاپ و همچنین در iOS است.

 

  • کیف پول موبایل

کیف پول های موبایل شبیه کیف پول های آنلاین هستند با این تفاوت که فقط برای استفاده و دسترسی با تلفن همراه ساخته شده اند. این کیف پول ها دارای یک رابط کاربر پسند هستند که به شما کمک می کند تراکنش ها را به راحتی انجام دهید. Mycelium بهترین کیف پول موبایل موجود است.

 

  • کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری نوعی دستگاه ذخیره سازی سرد است، معمولاً مانند USB، که کلید خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت افزاری محافظت شده ذخیره می کند. این کیف پول ها شبیه به دستگاه های قابل حملی هستند که می توانند به کامپیوتر متصل شوند . همانطور که قبلا ذکر شد، آنها کمتر مستعد حملات مخرب و ضد هک هستند. Ledger، Trezor و KeepKey برترین کیف پول های سخت افزاری موجود در بازار هستند. برای انجام تراکنش از کیف پول سخت افزاری خود، باید مطمئن شوید که کیف پول سخت افزاری به سیستم رایانه شما متصل است.

 

  • کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی یک فرآیند آفلاین برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. این کیف پول ،یک کاغذ چاپی است که هم کلید خصوصی و هم کلید عمومی شما را دارد که با استفاده از کد QR قابل دسترسی هستند. از آنجایی که این کیف پول ها ایمن هستند، به طور گسترده ای برای ذخیره مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال استفاده می شود.

کیف پول بیت کوین و کیف پول MyEther دو کیف پول کاغذی پرکاربرد هستند. یک کیف پول کاغذی با کیف پول نرم افزاری شما کار می کند تا وجوه را از کیف پول نرم افزاری شما به آدرس عمومی نشان داده شده در کیف پول کاغذی شما منتقل کند. ابتدا وجوه خود را در یک کیف پول نرم افزاری قرار می دهید، سپس وجوه را از کیف پول نرم افزاری خود به آدرس عمومی چاپ شده روی کیف پول کاغذی منتقل می کنید.