استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین چیست؟

به فرآیندی که با حل مسائل ریاضی بسیار پیچیده تراکنش های ارز را تأیید می کند و بیت کوین های جدید ایجاد می کند، استخراج بیت کوین گفته می شود. زمانی که یک بیت کوین با موفقیت استخراج می شود، ماینر مقداری بیت کوین که از پیش تعیین شده، دریافت می کند. بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 ایجاد شد و محبوبیت زیادی به دست آورد. در سال‌های اخیر قیمت ارزهای دیجیتال به‌ ویژه بیت‌کوین افزایش یافته است، از همین رو استخراج این ارز نیز افزایش داشته ، گرچه برای اکثر افراد، به دلیل ماهیت پیچیده و هزینه های بالا مناسب نیست.

مفهوم بیت کوین

بیت کوین یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال است و واسطه ای برای انجام معاملات به صورت آنلاین می باشد. این ارز روی یک شبکه کامپیوتری غیرمتمرکز یا دفتر کل توزیع شده اجرا می شود که تراکنش های ارز دیجیتال را ردیابی می کند. هنگامی که در شبکه، رایانه های موجود تراکنش ها را تأیید و پردازش می کنند، بیت کوین های جدید ایجاد یا استخراج می شوند. این رایانه های شبکه (ماینرها)، تراکنش را در ازای دریافت بیت کوین پردازش می کنند.

بیت کوین توسط بلاک چین که یک دفتر کل غیرمتمرکز از تمام تراکنش های یک شبکه است، تامین می شود. گروه هایی از تراکنش های تایید شده با هم یک بلوک را تشکیل می دهند و برای ایجاد یک زنجیره به هم می پیوندند. استخراج بیت کوین فرآیند افزودن یک بلاک به این زنجیره است.

نحوه استخراج بیت کوین

در استخراج بیت کوین، افراد برای حل مسائل ریاضی پیچیده که نیاز به رایانه های گران قیمت و مقادیر زیادی برق دارد، جهت افزایش موفقیت آمیز یک بلوک، با یکدیگر رقابت می کنند. ماینرها (استخراج کنندگان) برای تکمیل فرآیند استخراج، باید اولین کسانی باشند که به سوال، پاسخ درستی بدهند. ماینرها،هش هدف را به صورت تصادفی در سریع ترین زمان ممکن حدس می زنند که به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد این مشکل تنها زمانی افزایش می‌یابد که ماینرهای بیشتری به شبکه بپیوندند.

جهت انجام استخراج بیت کوین، به سخت افزار کامپیوتری نیازاست که به عنوان مدارهای مجتمع خاص برنامه یا ASIC شناخته می شود و می تواند تا 10000 دلار هزینه داشته باشد و مقادیر زیادی برق مصرف می کنند که گروه های زیست محیطی انتقاد می کند و سود ماینرها را محدود می کند.

اگر ماینری بتواند یک بلوک را به بلاک چین با موفقیت اضافه کند، 6.25 بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می کند. مقدار پاداش تقریباً هر چهار سال یا هر 210000 بلوک به نصف کاهش می یابد. تا سپتامبر 2022، بیت کوین در حدود 20000 دلار معامله شد و 6.25 بیت کوین به ارزش 125000 دلار تولید شد.

استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین

سودآوری استخراج بیت کوین

سودآوری استخراج بیت کوین به موارد بسیاری بستگی دارد، به عبارتی دیگر حتی اگر استخراج‌کنندگان بیت‌کوین موفق شوند، باز هم به دلیل هزینه‌ بالای تجهیزات و برق مداوم، سودآوری مشحص نیست. برطبق گزارش سرویس تحقیقات کنگره که در سال 2019 منتشر شد، یک ASIC به اندازه 500 دستگاه پلی استیشن 3 ، برق مصرف کند.

با افزایش پیچیدگی استخراج بیت کوین، قدرت محاسباتی مورد نیاز نیزافزایش میابد. براساس شاخص مصرف برق کمبریج، استخراج بیت کوین هر سال حدود 94 تراوات ساعت برق مصرف می کند که از اکثر کشورها بیشتر است. به عبارتی برای استخراج یک بیت کوین ، به برق مصرفی ۹ سال یک خانواده معمولی ایالات متحده نیاز دارید.

پیوستن به یک استخراستخراج، یکی از راه‌های به اشتراک گذاشتن برخی از هزینه‌های بالای استخراج، می باشد. استخرها به ماینرها اجازه اشتراک منابع را می دهند تا قابلیت‌های بیشتری اضافه کنند، اما منابع مشترک به معنای پاداش‌های مشترک است، بنابراین هنگام کار از طریق یک استخر، پرداخت پاداش نیز کمتر است.

شروع استخراج بیت کوین

برای شروع استخراج بیت کوین به این موارد نیاز دارید:

  • کیف پول: جهت ذخیره هر بیت کوینی که دراستخراج به دست می آورید، به یک کیف پول دیجیتال نیاز دارید. به عبارتی کیف پول شما یک حساب آنلاین رمزگذاری شده است که به شما امکان ذخیره، انتقال و پذیرش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را می دهد. شرکت هایی مانند Coinbase، Trezor و Exodus همگی گزینه های کیف پول را برای ارزهای دیجیتال ارائه می دهند
  • نرم افزار استخراج: تعدادی نرم افزارمختلف برای استخراج وجود دارد که دانلود بسیاری از آنها رایگان است و می توانند بر روی رایانه های ویندوز و مک اجرا شوند. هنگامی که نرم افزار به سخت افزار لازم متصل شد، می توانید بیت کوین را استخراج کنید.
  • تجهیزات کامپیوتر: پرهزینه ترین بخش استخراج بیت کوین مربوط به سخت افزاراست زیرا برای استخراج موفقیت آمیز بیت کوین به یک کامپیوتر قدرتمند نیاز دارید که از مقدار زیادی برق استفاده کند.هزینه های سخت افزاری استخراج حدود 10000 دلار یا بیشتر است.

 

معایب استخراج بیت کوین

نوسانات قیمت

قیمت بیت کوین از زمان معرفی در سال 2009 بسیار متفاوت بوده است. فقط در سال گذشته، کمترین قیمت بیت کوین 20000 دلار و بالاترین قیمت آن  69000 دلار بوده است. این نوع نوسانات، تخمین ماینر ها را دشوار می کنند که آیا پاداش آنها بیشتر از هزینه های بالای استخراج است یا خیر.

مقررات

تعداد بسیار کمی از دولت ها از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین استقبال کرده اند و بسیاری از آنها همچنان تردید دارند، زیرا این ارزها خارج از کنترل دولت عمل می کنند. همیشه این خطر وجود دارد که دولت ها مانند چین در سال 2021، استخراج بیت کوین یا ارزهای دیجیتال را به طور کلی غیرقانونی کنند و دلیل آن خطرات مالی و افزایش معاملات سوداگرانه است.