گیم فای چیست؟

گیم فای

گیم فای چیست و چگونه کار می کند؟

گیم فای (GameFi) به بازی های بلاک چین برای کسب درآمد اشاره دارد و انگیزه های اقتصادی به بازیکنان ارائه می دهند. اکوسیستم GameFi از ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و فناوری بلاک چین برای ایجاد یک محیط بازی مجازی استفاده می‌کند.

بازیکنان می‌توانند با انجام وظایف، مبارزه با دیگر بازیکنان و پیشرفت در سطوح مختلف بازی، پاداش‌های ارز دیجیتال و NFT کسب کنند. برخلاف بازی‌های ویدیویی سنتی، بیشتر بازی‌های بلاک چین به بازیکنان اجازه می‌دهند موارد بازی را از دنیای مجازی بازی منتقل کنند. این به بازیکنان امکان می‌دهد اقلام خود را در بازارهای NFT و درآمدهای رمزنگاری خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کنند.

نحوه کارکرد گیم فای

پاداش در گیم فای، به اشکال مختلف مانند ارزهای دیجیتال یا دارایی‌های درون بازی مانند سرزمین مجازی، آواتارها، سلاح‌ها و لباس‌ها می باشد. هر پروژه GameFi مدل و اقتصاد بازی متفاوتی را اتخاذ خواهد کرد. در بیشتر موارد، دارایی‌های درون‌بازی NFT‌هایی هستند که روی بلاک چین اجرا می‌شوند، یعنی می‌توان آن‌ها را در بازارهای NFT معامله کرد. در موارد دیگر، قبل از اینکه بازیکنان بتوانند آن‌ها را معامله کنند یا بفروشند، باید دارایی‌های درون بازی به یک NFT تبدیل شوند.

به طور معمول، دارایی‌های درون‌بازی مزایای خاصی را برای بازیکنان فراهم می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا پاداش‌های بیشتری دریافت کنند اما برخی از بازی‌ها دارای آواتارها و لوازم آرایشی هستند که صرفاً بصری می باشند و تأثیری بر روند بازی و درآمد ندارند.

با توجه به بازی، بازیکنان می توانند با انجام وظایف، نبرد با بازیکنان دیگر یا ساختن سازه های پولی در قطعه زمین خود جوایزی کسب کنند. برخی از بازی‌ها همچنین به بازیکنان اجازه می‌دهند بدون انجام بازی درآمدی غیرفعال ایجاد کنند، چه از طریق شرط‌بندی یا با قرض دادن دارایی‌های بازی خود به بازیکنان دیگر. بیایید نگاهی به برخی از ویژگی‌های رایج در GameFi بیندازیم.

مدل بازی برای کسب درآمد (P2E)

در هسته پروژه‌های GameFi، ما حالت بازی برای کسب درآمد (P2E) را به عنوان یک حالت بازی انقلابی داریم. این مدل کاملاً متفاوت از مدل پرداخت برای بازی است که توسط بازی‌های ویدیویی سنتی اتخاذ شده است. پرداخت به بازی از بازیکنان می‌خواهد قبل از شروع بازی، سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال، در بازی‌های ویدیویی مانند Call of Duty بازیکنان مجوزها یا اشتراک‌های تکراری را خریداری می کنند. در بیشتر موارد، بازی‌های ویدیویی سنتی هیچ بازده مالی برای بازیکنان ایجاد نمی‌کنند و دارایی‌های درون بازی آن‌ها توسط شرکت بازی کنترل و نگهداری می‌شود. در مقابل، بازی‌های P2E می‌توانند به بازیکنان کنترل کامل بر دارایی‌های درون‌بازی‌شان را بدهند و در عین حال فرصت‌هایی برای کسب درآمد برای آن‌ها فراهم کنند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که همه چیز به مدل و طراحی بازی بستگی دارد که توسط پروژه‌های GameFi اتخاذ شده است. فناوری بلاک چین می‌تواند به بازیکنان کنترل کامل بر دارایی‌های درون بازی‌شان بدهد، اما همیشه اینطور نیست. قبل از ورود به یک بازی P2E، در مورد نحوه عملکرد بازی و افراد پشت پروژه مطمئن شوید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که بازی‌های P2E می‌توانند رایگان باشند و همچنان برای بازیکنان پاداش‌های مالی ایجاد کنند، اما برخی از پروژه‌های GameFi از شما می‌خواهند قبل از اینکه بتوانید بازی کنید، NFT یا دارایی‌های رمزنگاری شده خریداری کنید. به این ترتیب، همیشه تحقیق و ارزیابی خطرات مهم است. اگر یک بازی P2E برای شروع نیاز به سرمایه گذاری بزرگ داشته باشد و پاداش آن کم باشد، به احتمال زیاد سرمایه اولیه خود را از دست خواهید داد.

بازی Axie Infinity یکی از محبوب‌ترین بازی‌های پولی است و یک بازی NFT مبتنی بر اتریوم می باشد که از سال 2018 محبوبیت آن در حال افزایش است. گیمرها می‌توانند از حیوانات NFT خود برای کسب توکن‌های SLP با تکمیل ماموریت‌های روزانه و نبرد با بازیکنان دیگر استفاده کنند.

آنها همچنین می‌توانند در صورت کسب رتبه PvP مشخص، پاداش AXS دریافت کنند. علاوه بر این، AXS و SLP را می‌توان برای تولید Axies جدید استفاده کرد که می‌توانند در بازی استفاده شوند یا در بازار رسمی NFT معامله شوند.

به غیر از خرید و فروش Axies، بازیکنان می توانند Axies خود را به بازیکنان دیگر قرض دهند که به مالکان فرصتی می دهد تا بدون انجام بازی درآمد کسب کنند. این مدل وام به عنوان بورسیه شناخته می شود. این کاربه کسانی که آن را دریافت می کنند اجازه می دهد تا از Axies قرض گرفته شده برای بازی و کسب پاداش استفاده کنند.

به عبارت دیگر، صاحبان Axie می توانند درآمد غیرفعالی داشته باشند در حالی که دریافت کنندگان می توانند بدون سرمایه گذاری این بازی را انجام دهند. سپس جوایز به دست آمده بین دریافت کنندگان آن و صاحبان Axies تقسیم می شود.

مالکیت دارایی دیجیتال

فناوری بلاک چین مالکیت دارایی دیجیتال را امکان پذیر می‌کند، به این معنی که بازیکنان می‌توانند از دارایی‌های درون بازی خود به روش‌های مختلف کسب درآمد کنند. مانند بازی‌های ویدیویی، بازیکنان می‌توانند آواتار، حیوانات خانگی، خانه، سلاح، ابزار و موارد دیگر داشته باشند اما در گیم فای، این دارایی‌ها می‌توانند به‌عنوان NFT در بلاک چین صادر یا ایجاد شوند (همچنین به عنوان استخراج NFT نیز شناخته می‌شود). این به بازیکنان اجازه می‌دهد تا کنترل کامل بر دارایی‌های خود، با اصالت و مالکیت قابل تأیید داشته باشند.

برخی از بازی های متاورس محبوب، مانند Decentraland و The Sandbox، بر مفهوم مالکیت زمین تمرکز دارند. آنها به بازیکنان اجازه می دهند از زمین مجازی خود کسب درآمد کنند. در The Sandbox، گیمرها می توانند قطعات دیجیتالی املاک و مستغلات را خریداری کرده و آنها را برای درآمدزایی توسعه دهند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند از دیگر بازیکنانی که از زمینشان بازدید می‌کنند، هزینه دریافت کنند، با میزبانی محتوا و رویدادها، جوایز رمزارزی کسب کنند یا زمین سفارشی‌شده خود را به بازیکنان دیگر اجاره دهند.

برنامه‌های DeFi

برخی از پروژه‌های GameFi نیز محصولات و ویژگی‌های DeFi را ارائه می‌کنند مانند استیکینگ، استخراج نقدینگی و کشاورزی بازده. به طور معمول، بازیکنان می‌توانند توکن‌های درون بازی خود را برای کسب پاداش، باز کردن قفل آیتم‌های انحصاری یا دسترسی به سطوح جدید بازی به اشتراک بگذارند.

معرفی عناصر DeFi همچنین می‌تواند بازی‌های کریپتو را غیرمتمرکزتر کند. برخلاف استودیوهای بازی سازی سنتی که کنترل متمرکز بر به روز رسانی بازی های خود را دارند، برخی از پروژه های GameFi به جامعه اجازه می دهد تا در فرآیند تصمیم گیری آنها شرکت کند. آن‌ها می‌توانند از طریق سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) به‌روزرسانی‌های آتی را پیشنهاد و رأی دهند. برای مثال، بازیکنان Decentraland می‌توانند با قفل کردن توکن های حاکمیتی خود (MANA) در DAO، به خط‌ مشی‌های درون‌بازی و سازمانی رأی دهند. هر چه توکن های بیشتری قفل کنند، قدرت رای آنها بیشتر می شود و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا مستقیماً با توسعه‌دهندگان بازی ارتباط برقرار کنند و بر توسعه بازی تأثیر بگذارند.

آیا بازی های ویدیویی گیم فای محسوب می شوند؟

بازیکنان بازی‌های ویدیویی سنتی می‌توانند ارزهای درون بازی را کسب کنند و دارایی‌های دیجیتالی را جمع‌آوری کنند تا شخصیت‌های خود را ارتقا دهند. با این حال، این توکن ها و آیتم ها را نمی توان خارج از بازی داد و ستد کرد. در بیشتر موارد، آنها حتی ارزشی فراتر از محدوده بازی ندارند. حتی در صورت انجام این کار، بازیکنان اغلب از کسب درآمد یا تجارت دارایی‌های خود در دنیای واقعی منع می‌شوند. در بازی های بلاک چین، توکن ها و دارایی های درون بازی معمولاً ارزهای دیجیتال و NFT هستند.

برخی از بازی‌های بلاک چین وجود دارند که به جای رمز ارز یا NFT از توکن‌های مجازی استفاده می‌کنند اما بازیکنان همچنان باید بتوانند در صورت تمایل، دارایی‌های درون بازی خود را به NFT تبدیل کنند. این به این معنی است که گیمرها می توانند درآمد خود را به کیف پول های ارز دیجیتال منتقل کنند و دارایی های خود را در صرافی های کریپتو یا بازارهای NFT معامله کنند. سپس آنها می توانند سود رمز ارزهای خود را به پول فیات (رایج) نیز تبدیل کنند.

چگونه وارد بازی‌های گیم فای شویم؟

هزاران بازی بلاک چین در بازار وجود دارد و هر کدام متفاوت عمل می کنند. مراقب پروژه های کلاهبرداری و وب سایت های جعلی باشید. اتصال کیف پول یا دانلود بازی ها از وب سایت های تصادفی می تواند خطرناک باشد. در حالت ایده‌آل، باید یک کیف پول رمز ارزی جدید به‌طور خاص برای این منظور ایجاد کنید و فقط از وجوهی استفاده کنید که می‌توانید از دست بدهید. اگر مطمئن هستید بازی ای که پیدا کرده اید ایمن است، مراحل زیر را برای شروع دنبال کنید:

۱. یک کیف پول رمزارزی ایجاد کنید

برای دسترسی به دنیای GameFi، به یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار، مانند تراست ولت یا متامسک نیاز دارید. با توجه به بازی که در حال انجام آن هستید، ممکن است لازم باشد از کیف پول های مختلفی استفاده کنید یا به شبکه های بلاک چین مختلف متصل شوید.

برای مثال، اگر می‌خواهید بازی‌های بلاک چین را در زنجیره هوشمند BNB انجام دهید، ابتدا باید متامسک خود را به شبکه BSC متصل کنید. همچنین می‌توانید از کیف پول تراست ولت یا هر کیف پول دیجیتال پشتیبانی‌شده دیگری استفاده کنید.

وب سایت رسمی بازی را بررسی کنید تا از مواردی که آنها پشتیبانی می کنند مطلع شوید. همچنین می‌توانید کیف پول رمزنگاری خود را به بلاک چین اتریوم متصل کنید و به اکثر بازی‌های در حال اجرا در شبکه اتریوم دسترسی داشته باشید.

۲. کیف پول خود را به بازی وصل کنید

برای انجام یک بازی بلاک چین، باید کیف پول خود را وصل کنید. مطمئن شوید که به وب‌سایت رسمی آن‌ها وصل شده‌اید. به وب سایت بازی بروید و به دنبال گزینه ای برای اتصال کیف پول رمزنگاری خود باشید. برخلاف بازی‌های آنلاین سنتی که از شما نیاز به تنظیم نام کاربری و رمز عبور دارند، بیشتر بازی‌های بلاک چین از کیف پول رمز ارزی شما به عنوان حساب بازی استفاده می‌کنند، بنابراین احتمالاً از شما خواسته می‌شود قبل از اتصال به بازی، پیامی را روی کیف پول خود امضا کنید.

۳. الزامات بازی را بررسی کنید

برای شروع، اکثر پروژه‌های گیم فای از شما می‌خواهند که رمز ارز دیجیتال یا NFT‌های درون‌بازی آن‌ها را خریداری کنید. الزامات از بازی به بازی دیگر متفاوت است، اما همیشه باید پتانسیل درآمد و خطرات کلی را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که مدت زمانی را که ممکن است طول بکشد تا سرمایه گذاری اولیه خود را بازگردانید و شروع به کسب سود کنید، تخمین بزنید.

آینده گیم فای

تعداد پروژه های گیم فای در سال 2021 رونق گرفت و احتمالاً در سال های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد. از مارس 2022 ، بیش از 1400 بازی بلاک چین در DappRadar فهرست شده است. ما اکنون بازی های محبوبی را در چندین بلاک چین مانند اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان، هارمونی، سولانا و بسیاری دیگر داریم. همانطور که فناوری بلاک چین به پیشرفت خود ادامه می دهد، انتظار می رود روند رو به رشد گیم فای با سرعتی سریع ادامه یابد. توانایی داشتن دارایی‌های درون‌بازی و کسب درآمد از بازی‌ها، GameFi را به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه بسیار جذاب می‌کند.