سوشال فای چیست و روش های کسب درآمد از آن

سوشال فای

سوشال فای چیست و روش های کسب درآمد از آن

از گذشته تا امروز، فناوری همواره توسعه و پیشرفت را برای بشر ایجاد کرده است. سهم حیاتی در این توسعه و بهبود مستقیماً از رسانه های اجتماعی است که در دوران مدرن به بازتاب جامعه تبدیل شده است. بخش دیگری از این پازل در فناوری  Web3  نهفته است که بخشی از فناوری مادر آن یعنی بلاک چین است. برای پاسخ به همه مسائل مرتبط با اجتماعی شدن دیجیتال، در اینجا سوشال فای ، راه حل Web3 برای شبکه های اجتماعی سریع است.

 

درباره SocialFi (سوشال فای)

به طور کلی، SocialFi  ادغام Web3 و رسانه های اجتماعی است. این ایده، رسانه های اجتماعی و مفاهیم مالی غیرمتمرکز (DeFi) را برای ایجاد، کنترل و مالکیت محتوای تولید شده توسط کاربر در پلتفرم ها ترکیب می کند. اینفلوئنسرها، تولیدکنندگان محتوا و شرکت‌کنندگانی که می‌خواهند بر داده‌های خود حکومت کنند، می‌توانند این کار را در دنیای سوشال فای (SocialFi) انجام دهند. آنها همچنین ممکن است به طور مؤثرتری از تعامل کاربر خود کسب درآمد کنند و دنبال کنند.

به طور خلاصه، SocialFi  (سوشال فای) برداشت Web3 از یک پلتفرم شبکه اجتماعی است و در واقع جایی است که از ارزهای دیجیتال کسب درآمد انجام می شود. مالکیت دیجیتال توسط توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) اداره می‌شود ، در حالی که مدیریت توسط سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز ( DAOs ) انجام می‌شود و نشان دهنده خروج از عصر Web2 است، که در آن تصمیم گیرندگان متمرکز و وسواس سانسور، شبکه های رسانه های اجتماعی را کنترل می کردند. اکنون که به اصول اولیه پرداختیم، اجازه دهید ویژگی های SocialFi را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

 

Web3  و تمرکز زدایی دو معجزه به جای یک

برای تضعیف تسلط بر بازار این مشاغل متمرکز، Web3  انتخاب کرده است که معماری متمرکز سرور- مشتری را با دفتر کل توزیع شده جایگزین کند که بلاک چین محبوب ترین دفتر کل است. داده ها روی یک سرور مرکزی واحد نگهداری نمی شوند، بلکه در سراسر یک شبکه کامپیوتری غیرمتمرکز توزیع می شوند در نتیجه، سازمان های متمرکزی که قبلاً به عنوان میانجی عمل می کردند منسوخ خواهند شد.

به عنوان مثال، در نظر بگیرید که چگونه اکنون همه از سرورهای متمرکزی که سازمان های بانکی بزرگ ارائه می دهند برای انتقال پول بین بانک ها استفاده می کنند. بانک ها به عنوان واسطه عمل می کنند و معاملات را انجام می دهند. کاربر باید تمام داده های مورد نیاز را به بانک های شرکت کننده بدهد و برای انجام صحیح تراکنش به آنها وابسته باشد. بانک از این خدمات درآمد کسب می کند.

بلاک چین های غیرمتمرکز مانند بلاک چین بیت کوین، می توانند در Web3 برای انجام تراکنش های آسان استفاده شوند. این بلاک چین به طور مستقل با استفاده از ریاضیات و قدرت پردازش، صحت تراکنش را تایید می کند. برخلاف Web2 دیگر بانک ها به عنوان واسطه ها ضروری نیستند. این نشان می‌دهد که کاربر کنترل داده‌های خود را حفظ می‌کند و هیچ هزینه‌ای برای پرداخت وجود ندارد، زیرا هیچ بازیگر متمرکزی از معامله سود نمی‌برد. به عبارت دیگر،Web3  باید مالکیت و حق حاکمیت کاربران را بر داده های آنها بازپس گیرد.

 

مزایای سوشال فای

برخلاف رسانه‌های اجتماعی معمولی که در آن کسب‌وکارها همه داده‌ها را روی یک سرور ذخیره می‌کنند، شبکه‌های سوشال فای داده‌ها را در اطراف شبکه‌ای از گره‌ها پراکنده می‌کنند و هرکسی که در حفظ عملکرد کمک کند، پولی دریافت می‌کند. در نتیجه نقض کمتر داده ها و حذف نقاط شکست، امنیت کلی افزایش می یابد.

یکی از مزایای اصلی پلتفرم های SocialFi نسبت به شبکه های اجتماعی معمولی، پاداش های مالی آنهاست. انتشار و به اشتراک گذاری مطالب می تواند مستقیماً به سود مالی کاربران و سازندگان محتوا باشد. به کاربران انگیزه‌های فوق‌العاده‌ای داده می‌شود تا مطالب با کیفیت پست کنند و از آنجایی که نفوذ اجتماعی نمادین است، مورد توجه قرار می‌گیرد.

پلتفرم های سوشال فای با پیشرفت اینترنت به سمت غیرمتمرکز شدن با وب 3.0 شروع به محبوبیت می کنند و به ابزاری حیاتی برای حفظ آزادی بیان و حاکمیت داده تبدیل می شوند. آپلود داده ها را تغییرناپذیر می کند، به این معنی که نمی توان آنها را تغییر داد یا حذف کرد. این یکی از مزایای معماری بلاک چین است. به لطف این، کاربران عادی و تولیدکنندگان محتوا اکنون می توانند هر چیزی که می خواهند بدون نگرانی از مسدود شدن یا فیلتر شدن منتشر کنند.

 

برای اطمینان از اینکه تغییرات الگوریتم نظارت می شود و تولیدکنندگان محتوا بخش عادلانه ای از سود کسب می کنند، پلتفرم های SocialFi شفافیت و عدم وجود واسطه ها را به عنوان استاندارد افزایش داده اند. در حالی که سایت‌هایی که از سوشال فای پشتیبانی می‌کنند مانند Subsocial و Deeper Network به سازندگان ویدیو اجازه می‌دهند مستقیماً از ساخته‌های خود از طریق گروه‌های طرفداران خود کسب درآمد کنند، یوتیوب‌برها در طول سال‌ها به دلیل محدودیت‌های سخت‌تر شاهد کاهش درآمدشان بوده‌اند.

در حالی که فرصت‌های DeFi مانند وام دادن، کشاورزی بازده و موارد دیگر نیز در دسترس هستند، SocialFi  قدرت تامین مالی جایگزین را از طریق NFTها و توکن‌ها به نمایش می‌گذارد. پلتفرم‌های سوشال فای به کاربران اجازه می‌دهند تا کنترل داده‌های خود را دوباره به دست آورند و انتخاب کنند که چرا و به چه کسی می‌خواهند بفروشند. یکی دیگر از ویژگی های ضروری این است که به کاربران اجازه می‌دهند تا انواع کالاها و خدماتی را که می‌خواهند آگهی‌ها را مشاهده کنند، انتخاب کنند و همچنین سهمی از پول تبلیغات را دریافت کنند.

 

  • گیم فای چیست؟

GameFi  (Game Finance)  از ادغام امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و صنعت بازی نشأت می‌گیرد که این امکان را برای بازی‌ها فراهم می‌کند تا برای بازی کردن از طریق برنامه‌های غیرمتمرکز web3 (dApps) پاداش کسب کنند. در بازی‌ها برای کسب درآمد، گیمرها با توکن‌هایی (قابل تعویض و غیرقابل تعویض) برای انجام برخی وظایف درون بازی پاداش دریافت می‌کنند. توکن های قابل تعویض را می توان با ارزهای دیجیتال، پول نقد واقعی یا حتی برای خرید آیتم های درون بازی استفاده کرد.

GameFi همچنین توکن سازی محتویات بازی را ممکن می کند. با  NFT، گیمرها حقوق کامل و اثبات مالکیت آیتم‌های درون بازی را که به دست آورده‌اند، می‌توانند به دوستان در همان بازی یا حتی به سایر بازی ها برای کسب درآمد منتقل کنند.

 

  • سوشال فای چیست؟

SocialFi (Social Finance) همچنین از ادغام دیفای و شبکه های رسانه های اجتماعی سرچشمه می گیرد، که این امکان را برای سازندگان محتوا فراهم می کند تا از محتوای ایجاد شده و به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی پاداش دریافت کنند.

 

نحوه کسب درآمد از پروژه های سوشال فای / گیم فای

GameFi  و  SocialFi برخی از روندهای محبوب در فناوری بلاک چین وب 3 هستند. این دو گرایش برای همه کسانی که از اینترنت استفاده می کنند فرصت های پول سازی زیادی دارند. می توانید از پروژه های مختلف سوشال فای و گیم فای درآمد غیرفعال ثابت کسب کنید. مفاهیم درآمدزایی Web3، مانند بازی برای کسب درآمد، حرکت برای کسب درآمد، تماشا برای کسب درآمد، ایجاد برای کسب درآمد، ساخت برای کسب درآمد، تعامل برای کسب درآمد، یادگیری برای کسب درآمد و …  از GameFi و SocialFi سرچشمه می گیرد.

 

  • برای کسب درآمد شرکت کنید

شما می توانید با شرکت در دسته بندی های مختلف پروژه های  web3، ارزهای دیجیتال و NFT (توکن های غیرقابل تعویض) رایگان کسب کنید. برخی از این دسته بندی ها عبارتند از Play2Earn، Move2Earn، Watch2Earn، Build2Earn، Create2Earn، Interact2Earn و …

برای play2earn، بازی‌های بلاک چین انجام می‌دهید و در ارزهای دیجیتال و NFT پاداش دریافت می‌کنید. برای move2earn، فقط با حرکت دادن بدن خود یا شرکت معمولی در تمرینات مختلف مانند پیاده روی، دویدن، شنا، رانندگی، دوچرخه سواری، خوابیدن، سوارکاری و …  پاداش دریافت می کنید. پلتفرم های ویدئویی مانند یوتیوب به عنوان مثال، هنگامی که ویدیوهای یوتیوب را با افزونه XCAD که توسط شبکه XCAD ایجاد شده است تماشا می کنید، ارزهای دیجیتال مختلفی کسب خواهید کرد.

Create2earn، build2earn، interact2earn عمدتاً تحت سوشال فای قرار می گیرند. در اینجا، برای انجام وظایف مختلف در جوامع مختلف آنلاین، به ویژه در شبکه های رسانه اجتماعی  web3 ، پاداش دریافت می کنید. برخی از این وظایف عبارتند از: تعامل با سایر کاربران، ایجاد و اشتراک گذاری مطالب مفید در جامعه (شبکه اجتماعی).

این پروژه‌های GameFi و SocialFi سایر ویژگی‌های web3 مانند  Metaverse ، Virtual Reality (VR)  و Augmented Reality (AR)  را نیز ادغام می‌کنند.

قبل از اینکه بتوانید با آنها تعامل کنید و درآمد کسب کنید، باید یک کیف پول رمزنگاری خصوصی دارای web3 مانند کیف پول  Metamask، کیف پول trust wallet و … را به برنامه های غیرمتمرکز (dApps) پروژه های web3 متصل کنید.

برخی از پروژه های web3 دارای کیف پول های درون برنامه ای هستند که می توانید توکن هایی را که به دست آورده اید ذخیره کنید. بنابراین برای چنین پروژه‌هایی، ممکن است نیازی به اتصال کیف پول خصوصی و دارای web3 نداشته باشید، مگر اینکه بخواهید توکن‌های به‌دست‌آمده خود را به یک کیف پول امن‌تر و خصوصی‌تر منتقل کنید.

اکثر پروژه‌های وب 3 که به کاربران خود با NFT‌های انحصاری پاداش می‌دهند، معمولاً دارای بازارهای NFT درون برنامه‌ای (توکار) هستند که  کاربران می‌توانند NFT‌هایی که به دست آورده‌اند را با ارزهای دیجیتال دیگر یا حتی برای ارزهای فیات مبادله (خرید و فروش) کنند.

  • تجارت توکن های درون برنامه ای و توکن های حاکمیتی پروژه های Web3 در صرافی های رمزنگاری

برخی از پروژه‌های Web3 مخصوصاً پروژه‌های play2earn و move2earn  معمولاً دارای توکن‌های دوگانه هستند: توکن درون‌برنامه و توکن حاکمیتی .

توکن درون برنامه ای برای پاداش دادن به کاربرانی که در فعالیت های مختلف پروژه شرکت کرده اند استفاده می شود. در حالی که توکن حاکمیت برای رأی گیری و تصمیم گیری در سطح پروژه استفاده می شود و همچنین کل اکوسیستم پروژه را نیرو می دهد. برخی از این توکن های پروژه web3 در برخی از صرافی های محبوب مانند  Pancakeswap، MEXC Global، Gate.io، KuCoin  یا حتی Binance فهرست شده اند. شما می توانید این توکن ها را برای سود معامله کنید. ایده این است که آنها را با قیمت ارزان بخریم و بعد از افزایش قیمت آنها را بفروشیم.

  • توکن‌های به‌دست‌آورده‌شده‌تان را برای کسب درآمد غیرفعال بیشتر قرار دهید و مزرعه کنید

پروژه های مختلف web3 (به ویژه پروژه های play2earn و move2earn که دارای مبادلات درون برنامه ای هستند) دارای بخش های staking و farming در برنامه خود هستند. کاربران می توانند با قرار دادن توکن هایی که برای انجام کارهای مختلف در برنامه به دست آورده اند، درآمد بیشتری کسب کنند. برای پروژه‌های web3 که کشاورزی بازدهی را نیز ارائه می‌دهند، می‌توانید توکن‌های نقدینگی خود را متعهد کنید و درآمد غیرفعال بیشتری کسب کنید.