سبد سرمایه گذاری چیست؟

سبد سرمایه گذاری

سبد سرمایه گذاری چیست؟ هنگام ایجاد سبد سرمایه گذاری چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

به طور کلی به تلاش برای اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت، سرمایه گذاری موفق گفته میشود اما ساخت یک سبد سرمایه گذاری برای رسیدن به هر دو هدف، کار چالش برانگیزی است. مراحل زیر در ایجاد و حفظ یک سبد سرمایه گذاری برای هر هدفی که ممکن است داشته باشید می تواند به شما کمک کند .

به مجموعه ای از دارایی ها که برای ایجاد درآمد یا افزایش سرمایه خریداری می کنید، سپرده یا سبد سرمایه گذاری نامیده میشود. به عبارتی دیگر وجه نقد در حساب بازار پول یا گواهی سپرده، املاک و مستغلات یا هر چیزی که می‌توانید با حساب کارگزاری خریداری کنید، سهام، صندوق‌های قابل معامله در بورس، صندوق‌های متقابل، اوراق قرضه، رمزارز و موارد دیگر دارایی‌ها به شمار می آید.

سبد سرمایه گذاری ممکن است شامل یک یا چند نوع حساب باشد اما همانطور که اهداف دیگری را اضافه می کنید مانند پس انداز برای پیش پرداخت خانه یا برای دانشگاه، احتمالاً حساب های سرمایه گذاری بیشتری را به مجموعه خود اضافه خواهید کرد. سبد کامل شما ممکن است شامل یک حساب پس انداز با بازده بالا و … باشد.

مدیریت سبد سرمایه گذاری برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد، اما به طور کلی، روشی برای متعادل کردن ریسک ها و پاداش ها است و در حالی که هدف هر استراتژی سرمایه گذاری ساده به نظر می رسد، کسب درآمد اغلب به شرایط یک سرمایه گذار بستگی دارد.

این مهم است که نحوه عملکرد هر نوع حساب سرمایه گذاری به طور جداگانه و در ارتباط با یکدیگر را در نظر بگیرید به عبارتی می توان گفت که «تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید » زیرا بدون اینکه متوجه شوید، ممکن است سرمایه گذاری در دارایی های مشابه در چندین حساب انجام دهید. همانطور که می خواهید کشف کنید، همه سرمایه گذاری ها با همه اهداف یا سرمایه گذاران هماهنگ نیستند.

مراحل ساخت یک سبد سرمایه گذاری

ساخت سبد سرمایه گذاری را می توان به مراحل ساده زیر تقسیم کرد و هر مرحله شما را برای موفقیت در مرحله بعدی آماده می کند در نهایت، شانس بیشتری برای ساختن سبد سهامی خواهید داشت که با سبک سرمایه گذاری شما و اهدافی که می خواهید به آنها برسید همسو باشد.

  • با اهداف و افق زمانی خود شروع کنید

اولین قدم برای ایجاد یک سبد سرمایه گذاری، تهیه فهرستی از اهداف مالی خود است. برایان رابینسون، ( برنامه ریز مالی معتبر  CFP  در شارپ پوینت) می گوید: «بدون هدف نهایی، چرا می خواهید سرمایه گذاری کنید، واقعاً مهم نیست.»

هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، آنها را براساس افق زمانی مرتب کنید، بایستی سرمایه گذاری ها را تا زمانی که به پول نیاز دارید نگه دارید.

  • اهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که در مدت 12 ماه به پول نیاز خواهید داشت.
  • رسیدن به اهداف میان مدت بین یک تا پنج سال طول می کشد.
  • رسیدن به اهداف بلند مدت بیش از پنج سال طول می کشد.

به عنوان مثال، اگر برای بازنشستگی و 30 سال بعد پس انداز می کنید اما باید امسال یک ماشین جدید بخرید، شما یک هدف بلند مدت و یک هدف کوتاه مدت دارید.

 

  • تحمل ریسک خود را درک کنید

اکنون که می دانید چه زمانی برای هر هدف به پول نیاز دارید، می توانید میزان تحمل ریسک خود را تعیین کنید و برای رسیدن به هر هدف حاضرید در کوتاه مدت چقدر از دست بدهید.

«دنیس پولژاک» ، یک CFP با مدیریت ثروت گروه پولژاک، می گوید: «هرچه افق زمانی طولانی تر باشد، می توانید تهاجمی تر باشید، زیرا زمان بیشتری برای جبران ضررهای کوتاه مدت دارید. او می‌گوید که اهداف کوتاه‌مدت عموماً به استراتژی محافظه‌کارانه‌تری نیاز دارند، زیرا احتمالاً نمی‌توانید هزینه‌هایی را که پس‌انداز کرده‌اید از دست بدهید.»

تحمل ریسک با افق زمانی کار می کند. به عنوان مثال، اگر هنگام پس انداز برای بازنشستگی 30 سال دیگر، ریسک بسیار کمی را متحمل شوید، ممکن است از هدف پس انداز خود فاصله بگیرید. اما اگر پنج سال از بازنشستگی تان می گذرد، ریسک بیش از حد می تواند به معنای از دست دادن پول بدون فرصتی برای جبران ضرر باشد. تحمل شما برای ریسک در نهایت تعادلی بین آنچه برای رسیدن به اهدافتان لازم است و میزان راحتی شما با نوسانات بازار است.

 

  • نوع حساب خود را با اهداف خود مطابقت دهید

قبل از انتخاب سرمایه گذاری، به مکانی برای قرار دادن سرمایه خود نیاز دارید. به عبارتی بایستی حسابی که با اهداف سرمایه‌گذاری شما هماهنگ است، استفاده کنید و یک سبد سرمایه‌گذاری بسازید.

حساب‌های دارای مزیت مالیاتی ، برای اهداف بلندمدت و مرتبط با بازنشستگی بهترین کار را دارند و می‌توانند هر سطح تحمل ریسک را در خود جای دهند.

حساب‌های کارگزاری آنلاین مشمول مالیات برای اهداف میان‌مدت تا بلندمدت به خوبی کار می‌کنند، جایی که شما پتانسیل صعودی بیشتری نسبت به یک حساب سپرده کم ریسک می‌خواهید.

حساب‌های سپرده، حساب‌های بازار پول و حساب‌های پس‌انداز با بازدهی بالا برای اهداف کوتاه‌مدت، جایی که می‌خواهید کمی رشد کنید، اما نمی‌توانید پول از دست بدهید، بهتر عمل می‌کنند.

  • سرمایه گذاری را انتخاب کنید

باستی اهداف، افق زمانی و تحمل ریسک خود را همزمان با انتخاب سرمایه گذاری برای رسیدن به اهداف خود به کار بگیرید.

  1. سهام

سهام ، واحدهای مالکیت در یک شرکت سهامی عام است که شما می توانید سهام هزاران شرکت مستقر در کشور و خارج از کشور را خریداری کنید. این سرمایه گذاری ریسک بالاتری دارد اما شانس بیشتری در رشد ارزش نسبت به اوراق قرضه یا جایگزین های نقدی دارد.

  1. اوراق قرضه

خرید اوراق قرضه سرمایه گذاران را به وام دهندگان تبدیل می کند و به سرمایه گذار این امکان را می دهد که به یک شرکت، نهاد یا شهرداری وام دهد و در ازای آن، ناشر اوراق قرضه تا زمانی که وام به طور کامل بازپرداخت کند، سود وام را می پردازد. اوراق قرضه ریسک کمتری نسبت به سهام دارند، گرچه در اوراق قرضه ناخواسته ریسک بالاتری نیز وجود دارد.

  1. منابع مالی

اگر توانایی خرید یک اوراق قرضه یا سهام را ندارید یا به سادگی می خواهید ریسک خود را بین چند سهام و اوراق قرضه تقسیم کنید می توانید با استفاده از صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق های مشترک سرمایه گذاری کنید. این سرمایه گذاری ها سبدهای اوراق بهادار هستند. وقتی سهام می‌خرید، مالک کمی از همه چیز در سبد هستید و ریسک شما با توجه به نوع صندوق متفاوت خواهد بود.

  1. سرمایه گذاری های جایگزینی

فلزات گرانبها مانند نقره و طلا تا املاک و مستغلات، ارزهای رمزنگاری شده، صندوق های تامینی و حتی کالاهایی مانند گندم، راه هایی برای سرمایه گذاری فراتر از سهام و اوراق قرضه برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری شما وجود دارد البته سرمایه گذاری های جایگزین اغلب ریسک بیشتری نسبت به سهام و اوراق قرضه دارند.

  1. پول نقد و جایگزین های نقدی

سرمایه‌گذاری‌هایی مانند حساب‌های پس‌انداز و صندوق‌های بازار پول راه‌های کم‌ریسکی را برای کنار گذاشتن پول نقد ارائه می‌کنند، اما همچنان نرخ بازدهی بسیار متوسطی  کسب می‌کنند.

 

  • تخصیص دارایی خود را ایجاد کنید و تنوع دهید

بعد از انتخاب نوع سرمایه گذاری که می خواهید در سبد خود قراردهید حالا بایستی تصمیم بگیرید که چه مقدار از هر کدام را بخرید. تخصیص دارایی شما را از قرار دادن همه تخم مرغ ها در یک سبد باز می دارد و در عوض به شما کمک می کند پول خود را به گونه ای تقسیم کنید که بتوانید از قدردانی سرمایه لذت ببرید و در عین حال میزان ضرر را محدود کنید.

به عنوان مثال، اگر تحمل ریسک بالایی دارید و افق زمانی 30 ساله دارید، ممکن است 90٪ را به سهام و 10٪ را به اوراق قرضه اختصاص دهید. شخصی با تحمل ریسک متوسط ممکن است سبدی را انتخاب کند که 60 ٪ سهام و 40 ٪ اوراق قرضه باشد.

هنگامی که در مورد تخصیص دارایی تصمیم گرفتید، می توانید سرمایه گذاری های خود را متنوع کنید. به عنوان مثال، ممکن است 90 درصد سهام تخصیصی خود را بین سهام با سرمایه بزرگ و متوسط تقسیم کنید و سپس سهام را در چندین بخش مانند مراقبت های بهداشتی، صنایع و فناوری متنوع کنید. برای کمک به شروع کار، می‌توانید مدل‌های تخصیص دارایی‌های محبوب را مرور کنید تا به شما کمک کند سبد سهام ایده‌آل خود را مشخص کنید.

 

  • نظارت، تعادل مجدد و تنظیم

پس از انجام “خرید”، سبد سرمایه گذاری شما همچنان به مراقبت و توجه مداوم نیاز دارد. به همین دلیل بایستی به طور مرتب سبد سهام خود را نظارت و تنظیم کنید.

به عنوان مثال، ممکن است دو بار در سال سبد سرمایه گذاری خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تخصیص دارایی شما همچنان با اهداف شما هماهنگ است. اگر بازار بی ثبات بوده است، ممکن است لازم باشد دارایی های خود را مجدداً متعادل کنید. اگر از طریق یک مشاور سرمایه گذاری می کنید ، بسیاری از آنها تعادل مجدد را برای شما انجام می دهند.

همچنین ممکن است لازم باشد استراتژی سرمایه گذاری خود را با تغییر زندگی تنظیم کنید. ازدواج یا طلاق، پدر یا مادر شدن، دریافت ارث یا نزدیک شدن به بازنشستگی همه وقایع زندگی هستند که می توانند نیاز به تجدید نظر در استراتژی سرمایه گذاری فعلی شما داشته باشند. بهترین سبد سرمایه گذاری مانند گیاهان خانگی با مراقبت، توجه و تغذیه منظم در طول مسیر، رشد می کند.

 

عوامل کلیدی برای ایجاد یک سبد سرمایه گذاری سودآور

 

  • بازگشت سرمایه یک عامل مهم در تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید سهام است.
  • ریسک با مقدار بازده سهام افزایش می یابد، بنابراین انتخاب سهامی که تحمل ریسک شما را برآورده می کند ضروری است.
  • تنوع برای کاهش ضرر در طول نوسانات کار می کند، اما زیاده روی می تواند سودآوری شما را کاهش دهد.
  • بهتر است از سبد سرمایه گذاری پر از سهام با انتظارات بازدهی بالا که اغلب به آن اثر قرعه کشی می گویند اجتناب کنید

 

بعد از افتتاح حساب سرمایه گذاری، باید سبد خود را با دارایی های واقعی که می خواهید در آنها سرمایه گذاری کنید پر کنید. در اینجا برخی از انواع رایج سرمایه گذاری آورده شده است.

سهام

سهام بخش کوچکی از مالکیت در یک شرکت است. سرمایه گذاران سهامی را خریداری می کنند که معتقدند در طول زمان ارزش آنها افزایش می یابد. البته ریسک است که سهام ممکن است اصلاً بالا نرود یا حتی ارزش خود را از دست بدهد. برای کمک به کاهش این ریسک، بسیاری از سرمایه‌گذاران از طریق صندوق‌هایی مانند صندوق‌های شاخص، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل یا  ETF –  که مجموعه‌ای از سهام از طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها را در اختیار دارند، در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر سهام انفرادی را انتخاب می کنید، معمولاً عاقلانه است که فقط 5 تا 10 درصد از سبد سرمایه گذاری خود را به آنها اختصاص دهید.

 

اوراق قرضه

اوراق قرضه وام هایی به شرکت ها یا دولت ها هستند که در طول زمان با بهره بازپرداخت می شوند. اوراق قرضه نسبت به سهام سرمایه گذاری امن تری است، اما عموماً بازده کمتری دارند. از آنجایی که می دانید هنگام سرمایه گذاری در اوراق قرضه چقدر سود دریافت خواهید کرد، به آنها سرمایه گذاری با درآمد ثابت می گویند. این نرخ بازده ثابت برای اوراق قرضه می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر، مانند سهام، در سبد سرمایه‌گذار را متعادل کند.

 

صندوق سرمایه گذاری مشترک

انواع مختلفی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک وجود دارد که می توانید در آنها سرمایه گذاری کنید، اما مزیت کلی آنها نسبت به خرید سهام فردی این است که به شما امکان می دهد تنوع فوری را به سبد خود اضافه کنید. صندوق های سرمایه گذاری مشترک به شما این امکان را می دهند که در یک سبد اوراق بهادار که از سرمایه گذاری هایی مانند سهام یا اوراق قرضه تشکیل شده است، به یکباره سرمایه گذاری کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک درجاتی از ریسک را دارند، اما معمولاً ریسک کمتری نسبت به سهام دارند. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور فعال مدیریت می‌شوند، اما آن‌ها معمولاً کارمزد بیشتری دارند و اغلب بازدهی بهتری نسبت به صندوق‌هایی که به صورت غیرفعال مدیریت می‌شوند، ارائه نمی‌کنند، که معمولاً به عنوان صندوق‌های شاخص شناخته می‌شوند.

صندوق‌های شاخص و صندوق‌های ETF سعی می‌کنند عملکرد یک شاخص بازار خاص را مطابقت دهند. از آنجایی که نیازی به یک مدیر صندوق ندارند تا سرمایه‌گذاری‌های صندوق را به طور فعال انتخاب کند، این وسایل نقلیه معمولاً کارمزد کمتری نسبت به وجوه مدیریت شده فعال دارند. تفاوت اصلی بین صندوق های ETF و صندوق های شاخص در این است که ETF ها را می توان به طور فعال در یک بورس در طول روز معاملاتی مانند سهام تک معامله کرد، در حالی که صندوق های شاخص را فقط می توان با قیمت تعیین شده در پایان روز معاملاتی خرید و فروش کرد.