دولت ها چگونه از بلاک چین استفاده می کنند؟

بلاک چین

دولت ها چگونه از بلاک چین استفاده می کنند؟

تحول بخش دولتی توسط بلاک چین (دولت الکترونیک، رای گیری الکترونیکی، هویت های الکترونیکی و اسناد الکترونیکی)

در این مقاله به بررسی مزایای استفاده از فناوری بلاک چین در دولت ها می پردازیم، در حال حاضر در سرتاسر جهان، دولت‌ها در حال بررسی راه‌هایی برای ادغام بلاک چین درعملکردهای دولتی می باشند. در اکثر نقاط دنیا، استفاده ازبلاکچین به دلیل کاربردهای فراوان در بخش عمومی درحال افزایش است و آژانس های دولتی قابلیت های فناوری بلاک چین، برای بهبود بخش عمومی را آزمایش می کنند و کاربرد این فناوری در بخش عمومی در مراحل آزمایشی باقی مانده است.

راه‌حل‌های بلاک‌چین دولت‌ها را از سیستم‌های متمرکز و ذاتاً ناامن دور می کند و بلاک چین های عمومی می توانند اساس کار هر بخش دولتی را تغییر دهند و فعالیت های کلیدی دولت را تسریع کند. این فعالیت ها شامل مواردی است که مستلزم تأیید هویت و تراکنش‌هایی مانند ثبت استفاده از زمین و نگهداری سوابق پزشکی است.

فناوری بلاک چین چیست؟

به شبکه غیرمتمرکز که شامل داده های ثبت شده  یا همان «بلوک‌هایی» است که نمی‌توان آن را تغییر داد، فناوری بلاک چین گفته می شود. در این شبکه، هر بلوک حاوی سوابق تراکنش های زیادی است. هنگامی که تراکنش‌های جدید اضافه می‌شوند، به‌محض تأیید کل بلوک و اضافه شدن آن به بلاکچین، به‌طور خودکار ثبت می‌شوند.

سپس تراکنش های ثبت شده در دفتر کل هر شرکت کننده توزیع می شود. به همین دلیل است که اگر فردی قصد تغییر یک بلوک را در یک بلاکچین داشته باشد، بلافاصله مشخص می شود که سیستم به خطر افتاده است. خراب کردن شبکه بلاک چین برای طرف های مخرب بسیار غیرممکن است.

دلایل استفاده دولت ها از فناوری بلاک چین

دولت ها با استفاده از فناوری بلاک چین در زیرساخت های خود، مزایای بسیاری به دست می آورند. یکی از نقش های اساسی دولت ها ذخیره و مدیریت اطلاعات حساسی همچون جزئیات مربوط به شهروندان، دارایی ها، سازمان ها و فعالیت های خود می باشد.ذخیره داده های عمومی حساس ، با حفظ حریم خصوصی ،پیچیده و هزینه بر است و سیستم های دولتی متمرکز، ناکارآمد و ذاتاً پرهزینه و ناامن می باشند.

دولت ها همواره به دنبال فناوری جدید برای ارائه خدمات عمومی بهبود یافته که مقرون به صرفه هم باشند، بوده اند از همین رو با تکیه بر فناوری بلاک چین می توانند مدیریت اطلاعات را ساده کنند و با استفاده از این فناوری از دسترسی غیرمجاز و دستکاری داده ها محافظت کنند.چندین دلیل که چرا دولت ها باید از فناوری بلاک چین استفاده کنند در زیر ذکر شده است.

 

  • جلوگیری از فساد دولتی

بلاک چین ، توانایی حذف واسطه ها در بسیاری از خدمات دولت الکترونیک را دارد و در مبارزه با فساد دولتی موثر است. این فناوری ترکیبی قابل توجه از ثبت سوابق ضد دستکاری را فراهم می کند و به دولت‌ها اجازه دهند تا در صورت لزوم رویکردی غیرمتمرکز اتخاذ کنند. چنین رویکردهایی شفافیت آنی، قابلیت حسابرسی و عملکرد قرارداد هوشمند را تقویت می کند.

قراردادهای هوشمند ستون فقرات امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند، زیرا آنها الگوریتم هایی هستند که پس از برآورده شدن شرایط از پیش تعیین شده به طور خودکار اجرا می شوند. فناوری بلاک چین دسترسی آسان تری به اطلاعات عمومی ، فراهم می کند. اطلاعات عمومی به اشتراک گذاشته شده از طریق بلاک چین از چهار اصل اساسی پیروی می کند. اطلاعات به طور پیش فرض برای همه باز است، به راحتی قابل دسترسی، قابل فهم و قابل همکاری است.

  • مدیریت هویت ایمن یا هویت الکترونیکی

جرایم سایبری و نقض داده ها به در صنایع مختلف بسیار است. دولت ها هنگام حفاظت از داده های حساس و حفاظت از هویت شهروندان خود با چالش های جدی روبرو می باشند. بلاک چین یک رویکرد ایده آل، برای حل مدیریت هویت و دسترسی (IAM) است.

مدیریت هویت و دسترسی (IAM) چارچوبی از فرآیندها و فناوری های تجاری است که مدیریت هویت های الکترونیکی یا دیجیتالی را آسان می کند. با وجود چارچوب IAM، مدیران فناوری اطلاعات می توانند دسترسی کاربر به اطلاعات حیاتی در سازمان خود را کنترل کنند.در IAM، یک دفتر کل توزیع شده به همه افراد در شبکه اجازه می دهد تا اعتبارنامه ها را تأیید کنند.

فناوری DLT  به ایالت ها اجازه می دهد که هویت هر فرد را ثبت کنند تا بتوانند به راحتی در برابر هرگونه قانون شکنی محافظت کنند. DLT همچنین امکان نگهداری سوابق مشترک را فراهم می کند. خود شبکه به جای تکیه بر یک مرجع مرکزی، هویت ها را ثبت و تأیید می کند.

 

  • کاهش هزینه ها و افزایش کارایی

سازمان های دولتی باید در حین ارائه خدمات عمومی، منابع محدود را نیز مدیریت کنند. فناوری بلاک چین می تواند به مسئولان دولتی در زمینه بودجه و مدیریت مالی کمک کند. الگوریتم های اجماع را می توان برای ردیابی و تطبیق تراکنش های دولتی استفاده کرد. اجماع امکان کاهش هزینه ها و افزایش کارایی را فراهم می کند.

بلاک چین فرآیندها را ساده می کند و افزونگی را کاهش می دهد. این فناوری همچنین به حسابرسی مناطق ضعیف مالی کمک می کند و در عین حال یکپارچگی داده ها را حفظ می کند.

 

  • افزایش شفافیت در پرداخت کمک های مالی

بسیاری از دولت ها سالانه میلیون ها دلار برای حمایت از اهداف مختلفی همچون کمک‌های بشردوستانه، کمک‌های اجتماعی، آموزش، هنر و … پرداخت می کنند که در بیشتر موارد، فرآیند پرداخت پیچیده و ناکارآمد است. در این فرآیند، رانت های اقتصادی بالاست و بسیاری از وجوه به اشخاص ثالث و کارمزدهای بانکی راه پیدا می کنند. بلاک چین ها حتی ممکن است بتوانند هر فرصتی را برای سواستفاده های مالی غیرقانونی از بین ببرند.

 

  • استفاده از بلاک چین در رای گیری الکترونیکی

برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، امنیت انتخابات یک نگرانی فزاینده است. بسیاری از مسائل مربوط به یکپارچگی ثبت نام رأی دهندگان، مشارکت رأی دهندگان و دسترسی به نظر سنجی رایج است. راه حل های رأی گیری مبتنی بر بلاک چین می تواند این فرآیندهای دموکراتیک ضروری را بهبود بخشد. شبکه بلاک چین غیرمتمرکز، شفاف، رمزگذاری شده و تغییرناپذیر است.

این ویژگی‌ها می‌تواند به حذف دستکاری در انتخابات و در عین حال به حداکثر رساندن دسترسی به نظرسنجی کمک کند. از آنجایی که انتخابات مهم است، رویکرد رأی گیری الکترونیکی مبتنی بر بلاک چین می تواند به کاهش اعمال نفوذ روی رأی دهندگان و حفظ یکپارچگی انتخاباتی کمک کند.

بلاک چین
بلاک چین

نحوه استفاده از بلاک چین در دولت ها

راه حل های دولت الکترونیک مبتنی بر تصمیم گیری خودکار، در مقیاس سراسری می تواند، اعتماد، سادگی و کارایی را به همراه داشته باشد. دولت می تواند از DLT برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی بخش عمومی استفاده کند که در زیر به آنها اشاره شده است.

استفاده از فناوری بلاک چین برای ثبت زمین

صنعت املاک از شفافیت پایینی برخوردار است. صنعت سرمایه‌گذار دارای چندین طرف نابسامان است که بر انجام فرآیندها  به صورت دستی تکیه می‌کنند. موانع برای ورود سرمایه گذاران منجر به کاهش سرمایه گذاران و افزایش قیمت دارایی های اساسی شده است.

اداره ثبت اسناد و املاک کشور، می تواند فناوری بلاک چین را برای اهداف مختلف اعمال کند. این اهداف مستلزم مدیریت ثبت اسناد مالکان ، تراکنش ها و اداره دفتر ثبت مذکور است. این فناوری یک کپی دقیق از دفترکل، بین همه طرف ها را در اختیار همه قرار می دهد.

یک سامانه ثبت املاک و اسناد مبتنی بر بلاک چین ممکن است یک توکن دیجیتالی تولید کند که نشان دهنده مالکیت دارایی است. این فناوری با حذف چندین لایه ازهزینه ها ، بخش ثبت اسناد و املاک را ارزشمند تر می کند. بلاک چین ها همچنین می توانند زمان صرف شده برای احراز هویت و تاییدیه ها را کاهش دهند و انعطاف پذیری محصولات مدولار را افزایش دهند.

به طور کلی، استفاده از بلاک چین  باعث، سرعت، سادگی و شفافیت در بخش ثبت املاک و اسناد می شود. همچنین داده ها دقیق، به روز و برای هر کدام از طرفین قابل دسترسی است.

استفاده از فناوری بلاک چین در بخش مراقبت های بهداشتی دولتی

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، درصد قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی (GDP) به بخش بهداشت و درمان اختصاص دارد. با این حال، هزینه های مراقبت های بهداشتی همچنان در حال افزایش است و پیش بینی می شود نقض قوانین بهداشتی نیز افزایش یابد. DLT می تواند مراقبت های بهداشتی را با حذف نقض داده ها در رازداری بین پزشک و بیمار متحول کند.

بلاک چین در مراقبت های بهداشتی را می توان در پنج حوزه اصلی همچون: مدیریت داده های پرونده های سلامت شخصی، مدیریت ژنومیک تشخیص بیماری ، مدیریت داده های سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR)، حفاظت و مدیریت داده های مراقبت های بهداشتی و مدیریت داده های پرونده الکترونیکی سلامت اعمال کرد.

با DLT، ایالت ها می توانند تجهیزات پزشکی را مدیریت کرده و پرسنل را به طور موثرتری برای مقابله با شیوع بیماری های ویروسی مستقر کنند. از طرف دیگر، این رویکرد همچنین بیماران را قادر می‌سازد تا مستقیماً داده‌های خود را داشته باشند.

 

استفاده از فناوری بلاک چین در رای گیری الکترونیکی

رای دادن همچنان حوزه ای است که به دلیل فساد توجه منفی زیادی را به خود جلب می کند. تقسیم ناعادلانه رای، دستکاری صندوق های رای و ناپدید شدن رای دهندگان از دفاتر ثبت احوال رایج است.

DLT می تواند برای ایجاد یک سیستم رای گیری دیجیتال امن و راحت استفاده شود. فناوری شبکه آن از همتایان و گره ها تشکیل شده است. گره ها تمام تراکنش ها را در سراسر سیستم تأیید، پردازش و ثبت می کنند. در رای گیری الکترونیکی، شهروندان با استفاده از دستگاه های رای گیری الکترونیکی رای خود را به صندوق می اندازند. این ماشین ها داده ها را روی بلاک چین ثبت می کنند.

به لطف تکنولوژی رمزگذاری و غیرمتمرکز بودن آن، دفتر کل توزیع شده از فساد بدور است، و قابل بازرسی است. هیچ حزبی نمی تواند شبکه را از بین ببرد یا بر آن تأثیر بگذارد زیرا در یک مکان متمرکز وجود ندارد. یک سیستم رای گیری مبتنی بر بلاک چین حتی نسبت به برگه های رای پستی برتر است.

از آنجایی که این شبکه از امنیت بالایی برخوردار است، از تقلب رأی دهندگان در انتخابات جلوگیری می کند.

 

استفاده از فناوری بلاک چین برای هویت های الکترونیکی

هویت شهروندی جزء لاینفک یک جامعه و اقتصاد کارآمد است. با این حال، سیستم های هویت سنتی امن نیستند و در برابر هک آسیب پذیرند. اشکال فیزیکی کارت های شناسایی نیز مجموعه ای از مشکلات خود را دارند.

رویکرد هویت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین (DID) می تواند این مسائل را از بین ببرد. این فناوری به کاربران اجازه می دهد تا هویت دیجیتالی خود را ایجاد و مدیریت کنند. یکی از عناصر کلیدی DID ها ، رمزنگاری است. در رمزنگاری، یک شناسه مستعار برای کاربر وجود دارد که با یک کلید خصوصی ایمن می شود. فقط صاحب کلید خصوصی بر هویت خود کنترل دارد، در حالی که کلید عمومی را می توان آشکارا به اشتراک گذاشت.

هویت های دیجیتال بدون نیاز به افشای اطلاعات حساس، اعتبار تایید شده را ذخیره می کنند. هویت های دیجیتال ، ایده ای که براساس آن برای هر پروفایل فقط یک ارائه دهنده وجود داشته باشد را نفی می کند. به نوبه خود، این رویکرد نیاز به مستندسازی بیش از حد را از بین می برد.

برنامه های مختلف بلاک چین در دولت

امروزه، بسیاری از موارد استفاده دولتی از بلاک چین در دنیای واقعی وجود دارد و این فناوری به طور قابل توجهی تکامل یافته و محدود به ارزهای دیجیتال نیست. در سال 2018، تقریباً 18 ایالت نوعی سیستم قانونگذاری غیرمتمرکز را معرفی کردند.

این امر منجر به امضای تقریباً 9 لایحه قانونی بر اساس گزارش کنفرانس ملی قانونگذاران ایالتی شد. نمونه های دیگری از پیاده سازی بلاک چین در دولت های سراسر جهان در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

یوان دیجیتالی چین

دولت پکن جهت حذف مقدار زیادی از نقدینگی کاغذی در گردش، یوان دیجیتال را تأسیس کرده است. چین به عنوان پیشرفته ترین کشور، در زمینه پرداخت های غیر نقدی محسوب می شود.

بهبود کنترل اسناد در استونی

استونی یکی از سازگارترین دولت ها با فناوری در سراسر جهان است. این کشور در سال 2008 آزمایش فناوری بلاک چین را آغاز کرد. استونی همچنین پروژه e-Estonia را راه اندازی کرده است. این پروژه اسناد حساس را در یک دفتر کل توزیع شده ذخیره می کند. انجام این کار منجر به یکپارچه شدن تمام خدمات دولتی شده است و تجربه ای آسان را برای همه شهروندان تضمین می کند.

قراردادهای هوشمند در Isle of Man

در Isle of Man (جزیره ای کوچک بین انگلیس و ایرلند)، دولت از قراردادهای هوشمند برای قرعه کشی دولتی استفاده می کند. پس از خرید بلیط بخت آزمایی، پول به صورت خودکار کسر می شود و اعداد تصادفی صادر می شود. خریداران خوش شانسی که به جایزه بزرگ دست پیدا می کنند، پرداخت های فوری و خودکار دریافت می کنند. این فناوری همچنین زمان ایجاد قراردادهای معمول و ترتیبات مالی را کوتاه کرده است.

سیستم های رای گیری الکترونیکی در دانمارک

در دانمارک، حزب اتحاد لیبرال از سیستم رأی گیری الکترونیکی مبتنی بر بلاک چین استفاده می کند. این سیستم بستری امن و قابل تایید را برای برگزاری انتخابات سراسری فراهم می کند. همه شهروندان از دسترسی آسان تری به رای دادن برخوردارند که به نوبه خود رفاه عمومی را ارتقا می دهد.

ارز دیجیتال در ونزوئلا

ونزوئلا اولین دولت فدرال است که یک ارز دیجیتالی را معرفی کرد: پترو. ارز این کشور به دلیل تورم شدید و تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده در حال سقوط  بوده است. پترو از آن زمان مشکلات اقتصادی کشور را کاهش داده است. بسیاری از مردم ونزوئلا برای محافظت در برابر تورم پول فیات به ارزهای دیجیتال متکی هستند.

آینده پیش رو

بخش های دولتی چگونه می توانند از فناوری بلاک چین بهره مند شوند؟

این سوال از نظر دامنه محدود است. آشکار شده است که برای بازگرداندن اعتماد مردم به دولت، فناوری بلاک چین ممکن است در واقع یک ابزار ضروری باشد. با این حال، پیاده سازی بلاک چین در موسسات دولتی در مراحل ابتدایی خود باقی مانده است.

بون شک این فناوری می تواند هر بخش دولتی را متحول کند و به دولت ها کمک کنند تا فرآیندهای قدیمی و اسناد غیر ضروری را با روش های بهتر جایگزین کنند. آنها همچنین می توانند به ایالت ها کمک کنند تا سریعتر نوآوری کنند و هوشمندانه کار کنند و امروز، دولت ها مجبور نیستند به تنهایی این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، انجمن دولتی بلاک چین یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف آن کمک به دولت ها در پیاده سازی فناوری بلاک چین است.