اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار

اوراق بهادار چیست و چگونه آنها را معامله می کنید؟

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری، خرید اوراق بهادار است. بازارهای اوراق بهادار پیچیده هستند و گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. به طور کلی اوراق بهادار ابزارهای مالی شامل سهام، اوراق قرضه و اختیار معامله هستند که توسط ناشر فروخته می شوند. آنها به مالکیت شرکت، روابط طلبکار یا حقوق مالکیت از طریق اختیارات دلالت دارند.

اوراق بهادار را می توان به طور کلی به عنوان اوراق بهادار سهام، مانند سهام ASX  یا اوراق بدهی، مانند اوراق قرضه طبقه بندی کرد.

یکی از بهترین راه ها برای افزایش سرمایه خرید اوراق بهادار است، ممکن است شما با سرمایه گذاری در اوراق بهادار مانند سهام و اوراق قرضه آشنایی داشته باشید اما اکنون انواع مختلفی از اوراق بهادار برای سرمایه گذاری موجود است. این بدان معناست که یادگیری جزئیات در مورد آنها برای یک سرمایه گذاری موفق مهم است، در این متن به صورت کامل به شما آموزش داده می شود.

 

اوراق بهادار در امور مالی

اصطلاح اوراق بهادار به هر ابزار مالی قابل معامله اشاره دارد. برخی از نمونه های رایج شامل سهام و اوراق قرضه است. اوراق بهادار، قراردادهای مالی است که به مالک سهامی در یک دارایی اعطا می شود و قابل خرید و فروش است. به طور کلی، دو نوع رایج از اوراق بهادار که سرمایه گذاران به آن علاقه دارند، اوراق بهادار سهام و اوراق بهادار بدهی هستند.

 

  • اوراق بهادار سهام

اوراق بهادار سهام رایج ترین شکل اوراق بهادار است و به سهام شرکت های سهامی عام اشاره دارد. وقتی یک کسب و کار می خواهد رشد کند نیاز به بودجه دارد. شرکت‌ها می‌توانند پول را از بانک قرض کنند، سرمایه‌گذاران خصوصی پیدا کنند یا به بازار سرمایه بروند و سهام یا اوراق بهادار را برای افزایش سرمایه منتشر کنند.

اگر به خرید یک اوراق بهادار یا سهمی در یک شرکت سهامی عام که آنها را ارائه می دهد ادامه دهید، در واقع در حال خرید مالکیت در شرکت هستید. همانطور که شرکت سود می کند، می توانید با جمع آوری سود سهام یا افزایش احتمالی قیمت سهام شرکت در سود آن شریک شوید.

 

  • اوراق بهادار بدهی

اوراق بهادار بدهی متفاوت است و پول قرض شده ای است که باید به دارندگان اوراق قرضه بازپرداخت شود. شرایطی مانند پرداخت سود و تاریخ سررسید تعیین می شود و بدهکاران در صورت ورشکستگی بالاتر از سهامداران قرار می گیرند. اوراق بدهی شامل اوراق قرضه خزانه و شرکت و همچنین سایر ابزارهایی است که نیاز به پرداخت سود و بازپرداخت اصل دارند.

برخی از اوراق بهادار دارای عناصر بدهی و حقوق صاحبان سهام هستند. این نوع ابزارهای مالی به اوراق بهادار ترکیبی معروف هستند. نمونه هایی از اوراق بهادار ترکیبی شامل اوراق قرضه قابل تبدیل و سهام ترجیحی است.

 

​​بازارهای اصلی برای فروش اوراق بهادار

به طور کلی اوراق بهادار توسط بورس فهرست شده و به صورت عمومی معامله می شود، به ناشران فرصتی برای جستجوی سرمایه گذاران با تضمین بازار تنظیم شده و نقدشونده می دهد. در سال‌های اخیر، محبوبیت سیستم‌های تجارت الکترونیک غیررسمی افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران مستقیماً اوراق بهادار را به صورت آنلاین معامله می‌کنند.

  • عرضه های عمومی اولیه

عرضه اولیه عمومی (IPO) فروش عمومی مهم اوراق بهادار یک شرکت است. هر سهام تازه منتشر شده در بازار اولیه به فروش می رسد و یک عرضه ثانویه پس از IPO است. آنها همچنین نوعی اوراق بهادار ثبت شده هستند.

  • قرار دادن خصوصی

از طرفی دیگر، گروهی از سرمایه گذاران واجد شرایط ممکن است پیشنهادی برای خرید اوراق بهادار از طریق قرار دادن خصوصی دریافت کنند. گاهی اوقات، کسب و کارها سهام را از طریق ترکیبی از مکان های عمومی و خصوصی می فروشند. اوراق بهادار جایگذاری خصوصی نوعی از اوراق بهادار حامل هستند.

  • پس از فروش

اوراق بهادار در بازار پس از فروش به عنوان دارایی از یک سرمایه گذار به سرمایه گذار دیگر منتقل می شود و سهامداران می توانند اوراق بهادار خود را برای سود سرمایه به دیگران بفروشند. بنابراین، بازار ثانویه مکمل بازار اولیه است اما بازارهای ثانویه خصوصی نقدشوندگی کمتری نسبت به بازارهای اولیه دارند زیرا سرمایه گذاران فقط می توانند آنها را بین سرمایه گذاران واجد شرایط انتقال دهند.

 

انواع اوراق بهادار

  • اوراق بهادار سهام

به سهام مالکیت در یک شرکت، اعتماد یا مشارکت، اوراق بهادار سهام گفته می شود. اصطلاح “اوراق بهادار” به سهام عادی اشاره دارد، اما آنها می توانند به سهام ممتاز نیز اشاره کنند. هنگامی که ناشر اوراق بهادار دارای سود است و سود را حفظ می کند، ناشر اغلب سود سهام را به سهامداران پرداخت می کند.

سهامداران بخشی از شرکتی را که در آن سرمایه گذاری می کنند حفظ می کنند و سهام نشان دهنده حقوق مالکیت آنهاست. شرکت می تواند از حقوق صاحبان سهام برای تامین مالی عملیات و توسعه استفاده کند. در ازای آن، سهامدار حق رای و سودهای دوره‌ای را که بر اساس سودآوری کسب‌وکار تعیین می‌شود، دریافت می‌کند.

ارزش سهام یک شرکت با توجه به صنعت و تجارت خاص می تواند نوسانات قابل توجهی داشته باشد. سرمایه گذاری در بازار سهام عمومی یک پیشنهاد ریسکی است. با این حال، بسیاری از مردم با سرمایه گذاری در سهام، زندگی راحتی به دست می آورند.

  • اوراق قرضه

اوراق قرضه رایج ترین نوع بدهی قابل فروش است و می تواند یک منبع عالی سرمایه برای کسب و کارهای در حال رشد باشد. اوراق قرضه ابزارهای مالی هستند که توسط یک کسب و کار یا دولت منتشر می‌شوند که به ناشر امکان می‌دهد از سرمایه‌گذاران سرمایه وام بگیرد. مانند وام بانکی، اوراق قرضه در ازای استفاده از وجوه سرمایه گذاری شده، نرخ بازده ثابتی را تضمین می کند که به آن نرخ کوپن می گویند.به هر اوراقی که منتشر می شود، نرخ کوپن، تاریخ سررسید و ارزش اسمی تعلق می گیرد. تاریخ سررسید زمانی اتفاق می‌افتد که واحد صادرکننده اوراق قرضه را به طور کامل پرداخت کند.

 

  • اوراق بهادار بدهی

اوراق بهادار بدهی که اوراق بهادار با درآمد ثابت نیز نامیده می‌شوند، به دولت‌ها و شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا در ازای پرداخت‌های منظم بهره و بازپرداخت اصل، سرمایه خود را از طریق وام‌های قابل معامله عمومی افزایش دهند. در مورد اوراق بدهی، سرمایه گذار وام دهنده است، در حالی که صادر کننده وام گیرنده است. ناشر اوراق بدهی تا سررسید وام به سرمایه گذار سود می پردازد.

در آن مرحله، ناشر مانده اصل بدهی اولیه خود را بازپرداخت می کند. اوراق قرضه شرکتی و دولتی، اوراق قرضه شهرداری و اوراق خزانه، نمونه هایی از اوراق بدهی رایج هستند. اوراق قرضه دولتی معمولاً نرخ بهره پایین تری نسبت به اوراق قرضه شرکتی می پردازند، اما از نقدینگی بالایی برخوردارند، که فروش مجدد آنها در بازار اوراق قرضه ثانویه را آسان می کند.

 

  •  اوراق بهادار ترکیبی

در اوراق بهادار ترکیبی ویژگی های هر دو اوراق سهام و بدهی ترکیب می شود و اوراق قرضه شرکتی هستند که سرمایه گذاران می توانند آنها را به سهام شرکت منتشر کننده تبدیل کنند. نمونه ای از اوراق بهادار ترکیبی، سهام ترجیحی است، که سهام یک شرکت است که به سهامدار این حق را می دهد که قبل از دریافت سود سهام عادی، سود سهام ثابت دریافت کند و حتی ممکن است حق رای را به سهامداران اعطا کند.

 

  •  صندوق های قابل معامله در بورس  (ETF)

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) سرمایه گذاران را قادر می سازد تا مجموعه متنوعی از دارایی های دیگر مانند سهام، اوراق قرضه و کالاها را خریداری و بفروشند. طبق تعریف، ETF ها اوراق بهادار در بورس های عمومی هستند و سرمایه گذاران ممکن است در اوراق بهاداری مانند سهام عمومی سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر، ETF ها ممکن است در دارایی های غیرقابل فروش مانند طلا و سایر فلزات گرانبها نیز سرمایه گذاری کنند.

 

  •   مشتقات

ارزش اوراق مشتقات مشروط به ارزش دارایی پایه دیگری است. هر دو طرف قرارداد مشتقات اساساً روی تغییر ارزش دارایی پایه در جهت‌های مخالف شرط می‌بندند. قراردادهای آتی، فوروارد، سوآپ و اختیار معامله همگی نمونه هایی از اوراق بهادار مشتقات رایج هستند.

 

مزایا و معایب سرمایه گذاری در اوراق بهادار چیست؟

از نظر تاریخی، بازار سهام  در طول زمان افزایش یافته است و به سرمایه گذاران کمک می کند تا پول خود را افزایش دهند.با این حال، بازارهای سهام می توانند افت شدیدی را تجربه کنند، همانطور که در شروع همه گیری ویروس کرونا مشاهده شد. این می تواند منجر به از دست دادن پول قابل توجه سرمایه گذاران در صورت فروش سهام خود در طول سقوط شود .

سرمایه گذاری در اوراق بهادار می تواند پوششی در برابر تورم ایجاد کند و به سرمایه گذاران اجازه دهد از رشد اقتصادی منتفع شوند. خرید و فروش اوراق بهادار نسبتاً آسان است و آنها می توانند درآمد اضافی را در قالب سود سهام از سهام یا پرداخت سود از اوراق قرضه فراهم کنند.

خطراتی وجود دارد، از جمله احتمال از دست دادن کل سرمایه شما زیرا بازار سهام تمایل به نوسان دارد ، که می‌تواند آسیب‌های عاطفی بر سرمایه‌گذاران وارد کند. سرمایه گذاری همچنین به تحقیق قابل توجهی در مورد اوراق بهاداری که به دنبال خرید آن هستید نیاز دارد.