نحوه معامله با الگوهای شمعدانی چکشی

الگوی شمعدان چکشی

نحوه معامله با الگوهای شمعدانی چکشی

می توان گفت یکی از پرکاربردترین الگوها در تحلیل تکنیکال، الگو شمعدانی چکشی است. از این الگو در ارز دیجیتال، سهام، شاخص ها، اوراق قرضه و معاملات فارکس استفاده می شود. الگو شمع های چکشی به معامله گران قیمت کمک می کند تا معکوس های احتمالی را پس از روندهای صعودی یا نزولی، تشخیص دهند.

این الگوهای شمع ممکن است با توجه به زمینه و بازه زمانی، یک معکوس صعودی بعد از یک روند نزولی یا یک معکوس نزولی بعد از یک روند صعودی را نشان دهند.

شمع های چکشی به معامله گران نقاط ورود خوبی برای پوزیشن های خرید (لانگ) و فروش (شورت) میدهند. شمع‌های چکشی صعودی شامل چکش و چکش معکوس هستند که پس از یک روند نزولی ظاهر می‌شوند. تغییرات نزولی شمع های چکشی شامل مرد آویزان و ستاره دنباله دار است که پس از یک روند صعودی رخ می دهد.

طرز کار شمعدان ها

در نمودار کندل استیک، هر کندل با توجه به بازه زمانی که انتخاب می‌کنید، به یک دوره مربوط می‌شود. اگر به نمودار روزانه نگاه کنید، هر شمع نشان دهنده یک روز فعالیت تجاری است. اگر به نمودار چهار ساعته نگاه کنید، هر شمع نشان دهنده چهار ساعت معامله است.

هر کندل دارای قیمت بازشدن (افتتاحیه) و قیمت بسته شدن (پایانی) می باشد که بدنه شمع را تشکیل می دهد و دارای یک فتیله (سایه) است که نشان دهنده بالاترین و پایین‌ترین قیمت در آن دوره است.

الگوی شمعدان چکشی

زمانی که شمع بدنه کوچک و فتیله پایینی بلند را نشان می‌دهد، شمعدان چکشی تشکیل می‌شود.اندازه فتیله (سایه) باید حداقل دو برابر اندازه بدنه شمع باشد. سایه پایین طولانی نشان می‌دهد که فروشندگان قیمت را پایین می‌آورند قبل از اینکه خریداران آن را به بالاتر از قیمت بازشدن (افتتاحیه) برگردانند.

در تصویر زیر می‌توانید قیمت باز شدن (1)، قیمت بسته شدن (2) و اوج‌ها و پایین‌هایی که فیتیله یا سایه را تشکیل می‌دهند (3) را ببینید.

 

 الگوهای شمعدانی چکشی
الگوهای شمعدانی چکشی

 

چکش های صعودی

  • الگوی شمعدان چکشی

زمانی که قیمت پایانی بالاتر از قیمت بازشدن باشد، چکش شمعی صعودی شکل می‌گیرد که نشان می‌دهد خریداران قبل از پایان دوره معاملاتی، کنترل بازار را در دست داشتند.

 

 الگوهای شمعدانی چکشی
الگوهای شمعدانی چکشی
  • الگوی شمعدان چکشی معکوس

زمانی که قیمت افتتاحیه (باز شدن)کمتر از قیمت پایانی (بسته شدن) باشد، چکش معکوس تشکیل می‌شود. فتیله بلند بالای بدنه نشان می‌دهد فشار خریدی بوده که سعی در افزایش قیمت داشته اما در نهایت قبل از بسته شدن شمع، به پایین کشیده شده است.چکش معکوس یک الگوی معکوس صعودی است که بعد از یک روند نزولی ظاهر می شود.

 

چکش های نزولی

  • شمعدان مرد آویزان

شمعدان چکشی نزولی به عنوان مرد آویزان شناخته می شود و زمانی تشکیل می شود که قیمت افتتاحیه بالاتر از قیمت پایانی باشد و در نتیجه یک شمع قرمز رنگ ایجاد شود. فتیله روی چکش نزولی نشان می‌دهد که بازار فشار فروش را تجربه کرده است که نشان‌دهنده یک بازگشت احتمالی به سمت نزولی است.

 

 

  • شمعدان ستاره دنباله دار

چکش معکوس نزولی، شمعدان ستاره دنباله دار نامیده می شود و دقیقا شبیه یک چکش معکوس معمولی به نظر می‌رسد اما نشان‌دهنده یک برگشت نزولی بالقوه است. به عبارتی دیگر، شمعدان‌های ستاره ‌دنباله دار مانند چکش‌های معکوس هستند که پس از یک روند صعودی اتفاق می‌افتند و زمانی شکل می‌گیرند که قیمت باز شدن(افتتاحیه) بالاتر از قیمت بسته شدن (پایانی) باشد، فتیله این شمع نشان می‌دهد که حرکت رو به رشد بازار ممکن است به پایان برسد.

 

نحوه استفاده از الگوهای شمعدان چکشی جهت تشخیص تغییرات احتمالی روند

شمع های چکشی صعودی در طول روندهای نزولی ظاهر می شوند و نشان دهنده یک معکوس بالقوه قیمت هستند و پایین روند نزولی را نشان می دهند. در مثال زیر، یک کندل چکشی صعودی داریم (تصویر از TradingView).

یک شمعدان چکشی نزولی می‌تواند یک مرد آویزان یا یک ستاره دنباله دار باشد. این‌ شمعدان ها پس از روندهای صعودی ظاهر می‌شوند و نشان‌دهنده یک بازگشت احتمالی به سمت نزولی هستند. در تصویر زیر، یک ستاره دنباله دار داریم (تصویر از TradingView).

به این ترتیب، برای استفاده از شمع های چکشی در معاملات، باید موقعیت آن ها را نسبت به شمع های قبلی و بعدی در نظر بگیرید. الگوی معکوس با توجه به موقعیت، نادیده گرفته یا تأیید می‌شود.

 

مزایا و معایب الگوهای شمعدان چکشی

به طور کلی هیچ ابزار یا شاخصی در تحلیل تکنیکال هر بازار مالی، سود 100 درصدی تضمین نمی کند. هرالگوی شمعدانی نیز مزایا و معایبی دارد. الگوهای نمودار شمعدانی چکشی زمانی که با سایر استراتژی های معاملاتی مانند میانگین متحرک، خطوط روند، RSI، MACD و فیبوناچی ترکیب شوند، بهتر عمل می کنند.

مزایا

  • الگوی شمعدان چکشی را برای مشاهده تغییر روندها در هر بازار مالی می‌توان استفاده کرد.
  • معامله‌گران می‌توانند از الگوهای چکشی در بازه‌های زمانی متعدد استفاده کنند، که آنها را در معاملات نوسانی و معاملات روزانه مفید می‌کند.

معایب

  • الگوهای شمعدان چکشی به موقعیت بستگی دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که تغییر روندها رخ دهد.
  • این الگوها قابل اعتماد نیستند و معامله گران بایستی آنها را با استراتژی ها و ابزارهای دیگر ترکیب کنند تا شانس موفقیت را افزایش دهند.

 

 

مقایسه شمعدان چکشی با دوجی

دوجی‌ها مانند چکش‌های بدون بدنه هستند، یک شمعدان دوجی با همان قیمت باز و بسته می شود در حالی که یک شمعدان چکشی نشان دهنده یک تغییر قیمت بالقوه است، یک دوجی معمولاً تجمیع، ادامه یا عدم تصمیم گیری در بازار را پیشنهاد می کند. شمع‌های دوجی اغلب الگوهای خنثی هستند، اما می‌توانند در برخی موقعیت‌ها مقدم بر روندهای صعودی یا نزولی باشند. سنجاقک دوجی، شبیه یک چکش یا مرد آویزان بدون بدنه است.

 

دوجی سنگ قبر مشابه یک چکش معکوس یا یک ستاره دنباله دار است.

 

با این حال، چکش ها و دوجی ها به تنهایی چیز زیادی نمی گویند و شما باید موقعیت هایی مانند روند بازار، شمع های اطراف، حجم معاملات و سایر معیارها را در نظر بگیرید.

 

نتیجه گیری

اگرچه الگوی شمعدان چکشی ابزار مفیدی است که به معامله‌گران کمک می‌کند تا روند معکوس‌های احتمالی را تشخیص دهند اما این الگوها به تنهایی لزوماً سیگنال خرید یا فروش نیستند. مشابه سایر استراتژی‌های معاملاتی، شمع‌های چکشی زمانی مفیدترهستند که با سایر ابزارهای تحلیل و شاخص‌های فنی ترکیب شوند. همچنین باید از مدیریت ریسک مناسب و ارزیابی نسبت پاداش معاملات خود استفاده کنید.بایستی از دستورات توقف ضرر استفاده کنید تا از ضررهای بزرگ در لحظات نوسانات بالا جلوگیری کنید.