معامله مارجین چیست؟

معاملات مارجین

معامله مارجین چیست؟​

به روش معامله دارایی ها با استفاده از وجوه ارائه شده توسط شخص ثالث، معامله مارجین گفته می شود؛ در حساب‌های مارجین برخلاف حساب‌های معمولی، معامله گران به مبالغ بیشتری از سرمایه دسترسی دارند و از موقعیت‌های خود استفاده می کنند. مارجین نتایج معاملات را تقویت می کند تا معامله گران بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

این توانایی برای گسترش نتایج معاملاتی سبب شده که معاملات مارجین در بازارهای با نوسان کم، به ویژه بازار بین المللی فارکس، محبوبیت خاصی پیدا کند و در بازارهای سهام، کالا و ارزهای دیجیتال استفاده می شود.در بازارهای سنتی، وجوه قرض گرفته شده توسط کارگزارسرمایه گذاری تامین می شود در حالی که در معاملات ارز دیجیتال، وجوه اغلب توسط معامله‌گران دیگر ارائه می‌شود که بر اساس تقاضای بازار برای وجوه مارجین، سود کسب می‌کنند. برخی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز وجوه مارجین را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

 

نحوه انجام معامله مارجین

در معامله مارجین، معامله گر بایستی درصدی از ارزش کل سفارش را سپرده گذاری کند که این سرمایه گذاری اولیه به عنوان مارجین شناخته می شود و ارتباط نزدیکی با مفهوم اهرم دارد. به عبارتی دیگر حساب های معاملاتی مارجین برای ایجاد معاملات اهرمی استفاده می شود و اهرم نسبت وجوه قرض گرفته شده به مارجین را توصیف می کند.

به عنوان مثال، برای باز کردن یک معامله 100000 دلاری با اهرم 10:1، یک معامله گر باید 10000 دلار از سرمایه خود را سپرده گذاری کند.به طور کلی پلتفرم ها و بازارهای مختلف معاملاتی مجموعه ای متمایز از قوانین و نرخ های اهرمی را ارائه می دهند. به عنوان مثال در بازار سهام، 2:1 یک نسبت معمولی است در حالی که قراردادهای فیوچراغلب با اهرم 15:1 معامله می شوند.

در مورد کارگزاری های فارکس، نسبت اهرمی معاملات مارجین اغلب 50:1 هستند اما در برخی موارد از 100:1 و 200:1 نیز استفاده می شود. وقتی از بازار ارزهای دیجیتال صحبت می شود، نسبت ها معمولاً از 2:1 تا 100:1 متغیر است و جامعه تجاری اغلب از واژه “x” استفاده می کند( 2x، 5x، 10x، 50 xو غیره ) .

استفاده از معامله مارجین جهت خرید و فروش

از معاملات مارجین می توان برای خرید و فروش استفاده کرد، یک خرید منعکس کننده این فرض است که قیمت دارایی بالا خواهد رفت و یک فروش عکس آن را نشان می دهد. در حالی که موقعیت مارجین باز است، دارایی های معامله گر به عنوان وثیقه برای وجوه قرض گرفته شده عمل می کند.درک این موضوع برای معامله گران بسیار مهم است، زیرا اکثر کارگزاری ها این حق را برای خود محفوظ می دارند که در صورت حرکت بازار برخلاف موقعیت آنها (بالاتر یا پایین تر از یک آستانه خاص) این دارایی ها را مجبور به فروش کنند.

به عنوان مثال، اگر معامله گر یک موقعیت اهرمی خرید باز کند، زمانی که قیمت به طور قابل توجهی کاهش می یابد، می تواند مارجین فراخوانی شود. فراخوانی مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که یک معامله‌گر باید وجوه بیشتری را به حساب خود واریز کند تا به حداقل نیازهای معاملاتی مارجین برسد و اگر نتواند این کار را انجام دهد، دارایی های آنها به طور خودکار برای پوشش زیان آنها ، لیکویید می شود. به طور معمول، این امر زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش کل سهام در یک حساب مارجین که به عنوان مارجین لیکوییدی نیز شناخته می‌شود، کمتر از نیاز کل مارجین آن بورس یا کارگزار خاص باشد.

مزایا و معایب معاملات مارجین

بارزترین مزیت معاملات مارجین این است که به دلیل ارزش نسبی بیشتر موقعیت های معاملاتی، منجر به سود بیشتری می شود. این معاملات برای تنوع مفید است زیرا معامله گران می توانند چندین موقعیت سرمایه گذاری را با مقادیر نسبتاً کمی سرمایه ، باز کنند. در نهایت، داشتن یک حساب مارجین ممکن است باز کردن سریع موقعیت‌ها را برای معامله‌گران آسان‌تر کند بدون اینکه مجبور باشند مبالغ زیادی را به حساب خود منتقل کنند.

با همه مزایا، معاملات مارجین به همان شکلی که می تواند سود را افزایش دهد ، معایبی درافزایش زیان دارد. برخلاف معاملات معمولی (نقطه‌ای)، معاملات مارجین احتمال زیان‌هایی را ارائه می‌دهد که بیش از سرمایه‌گذاری اولیه معامله‌گر است و یک روش معاملاتی با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به میزان اهرم درگیر در یک معامله، حتی یک افت کوچک در قیمت بازار ممکن است برای معامله گران زیان قابل توجهی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، مهم است که سرمایه‌گذارانی که تصمیم به استفاده از معاملات مارجین دارند، از استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسب و استفاده از ابزارهای کاهش ریسک، مانند سفارش‌های حد مجاز استفاده کنند.

معاملات مارجین در بازار ارزهای دیجیتال

معامله مارجین ریسک پذیرتر از معاملات معمولی است، اما وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، میزان ریسک بیشتر می شود. با توجه به سطح بالای نوسانات که در این بازار وجود دارد، معامله گران مارجین ارزهای دیجیتال باید بیشتر مراقب باشند، در حالی که استراتژی‌ها و مدیریت ریسک مفید می باشد اما این معاملات برای مبتدیان مناسب نیست.

توانایی تجزیه و تحلیل نمودارها، شناسایی روندها و تعیین نقاط ورود و خروج ، خطرات مربوط به معاملات حاشیه را از بین نمی برد، اما ممکن است به پیش بینی بهتر ریسک ها و معامله موثرتر کمک کند. بنابراین، قبل از استفاده از معاملات ارزهای دیجیتال به کاربران توصیه می‌شود ابتدا درک دقیقی از تحلیل تکنیکال داشته باشند و تجربه گسترده‌ای در معاملات نقطه‌ای کسب کنند.

تامین مالی مارجین

برای سرمایه گذارانی که ریسک پذیر نیستند، روش دیگری برای سود بردن از معاملات اهرمی وجود دارد. برخی از پلتفرم‌های معاملاتی و صرافی‌های ارز دیجیتال ویژگی‌ تامین مالی مارجین را ارائه می‌کنند که کاربران می‌توانند پول خود را برای تامین مالی معاملات مارجین سایر کاربران سپرده گذاری کنند. معمولاً این فرآیند از شرایط خاصی پیروی می کند و نرخ های بهره پویا را به همراه دارد.

اگر تاجری شرایط را بپذیرد، وام با سود توافق شده به تامین کننده وجه بازپرداخت می شود. اگرچه این مکانیسم‌ در صرافی ها متفاوت است اما ریسک تأمین وجوه مارجین نسبتاً کم است زیرا موقعیت‌های اهرمی را می‌توان به اجبار نقد کرد تا از زیان‌های بیش از حد جلوگیری شود. با این حال، تامین مالی مارجین، از کاربران می خواهد که وجوه خود را در کیف پول صرافی نگه دارند. بنابراین، مهم است که خطرات مربوطه را در نظر بگیریم.

سخن پایانی

برای کسانی که به دنبال افزایش سود در معاملات موفق خود هستند، معاملات مارجین ابزار مفیدی است. معاملات اهرمی ارائه شده توسط حساب های مارجین اگر به درستی استفاده شود، می تواند به سودآوری و تنوع سبد خرید کمک کند. با این حال، این روش معاملاتی می تواند زیان را افزایش دهد و ریسک های بالایی به همراه دارد. بنابراین، فقط باید توسط معامله گران ماهر استفاده شود. از آنجایی که به ارزهای دیجیتال مربوط می شود، به دلیل سطوح بالای نوسانات بازار، باید با معاملات مارجین با دقت بیشتری برخورد کرد.