فرق کوین و توکن

فرق کوین و توکن

فرق کوین و توکن

به طور کلی برای اکثر افرادی که در حوزه ی ارز دیجیتال فعالیت دارند، گاهی پیش آمده که مفهوم کوین و توکن را با هم اشتباه بگیرند، در واقع کوین و توکن بسیار مشابه هستند زیرا هم می توانند پرداخت ها را پردازش کنند هم ارزش را نشان می دهند و شما می توانید کوین ها را با توکن ها و بالعکس معاوضه کنید.

تفاوت کوین و توکن دو در نوع کاربردشان است زیرا کارهایی وجود دارد که برخلاف کوین، با توکن می توان انجام داد و برخی از بازارها کوین ها را می پذیرند اما توکن ها را قبول نمی کنند. تفاوت این دو مانند مقایسه سرمایه گذاران و معامله گران با هم می باشد به طوریکه همه معامله گران سرمایه گذاری می کنند اما همه سرمایه گذاران معامله نمی کنند. توجه داشته باشید که اکثر کاربران ارزهای دیجیتال معمولاً هم کوین و هم توکن را دارند.

کوین چیست؟

زمانی که بیت کوین برای اولین بار عرضه شد، معیارهای  یک کوین دیجیتال را تعیین کرد. ویژگی‌های واضحی وجود دارد که کوین های ارز دیجیتال را از توکن‌ها متمایز می‌کند، کوین شبیه به پول‌ دنیای واقعی است.

ویژگی های کوین

۱. بر روی بلاک چین خود عمل می کند: یک بلاک چین، سابقه تمام تراکنش‌ها را که کوین های بومی خود را نیز شامل می‌شود، نگهداری می‌کند.

وقتی با اتریوم به شخصی پول پرداخت می کنید، رسید آن به بلاک چین اتریوم می رود و اگر همان شخص بعداً با بیت کوین به شما پول پرداخت کند، رسید آن به بلاک چین بیت کوین می رود به عبارتی هر تراکنش با رمزگذاری محافظت می شود و توسط هر عضو شبکه قابل دسترسی است.

۲ . به عنوان پول عمل می کند: ارز بیت کوین تنها با هدف جایگزینی پول سنتی ایجاد شد. شفاف بودن و در عین حال ناشناس ماندن باعث ایجاد کوین های دیگر از جمله اتریوم (ETH)، نئو(NEO) و لایت کوین (Litecoin) شد. امروزه می‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتال از شرکت‌های بزرگ مانند آمازون، مایکروسافت و تسلا ، کالا و خدمات خریداری کنید. اخیرا بیت کوین در کنار دلار آمریکا به ارز رسمی السالوادور تبدیل شده است.

۳. قابل استخراج است: می توانید کوین های ارز دیجیتال را از دو طریق بدست آورید. یکی از روش ها استخراج سنتی در سیستم اثبات کار است که شکارچیان بیت کوین از این روش برای افزایش درآمد خود استفاده می کنند. مشکل این است که بیت کوین فراوانی برای استخراج باقی نمانده، بنابراین این روند هر روز سخت تر می شود.

روش دیگر اثبات سهام می باشد که رویکرد مدرن تری برای کسب کوین است. این روش از نظر مصرف انرژی سبک تر است و انجام آن آسان تر است. Cardano (ارز کاردانو) یکی از بزرگترین سکه هایی است که از این سیستم استفاده می کند.

 

توکن چیست؟

برخلاف کوین ها، توکن ها بلاکچین خود را ندارند و روی بلاک چین‌های دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم کار می‌کنند. برخی از رایج‌ترین توکن‌هایی که در اتریوم مشاهده می‌شوند عبارتند از:

BAT، BNT، Tether و استیبل کوین‌های مختلف مانند USDC.

درحالی که تراکنش‌های ارز دیجیتال توسط بلاک چین انجام می شود، توکن‌ها به قراردادهای هوشمند متکی می باشند. قراردادهای هوشمند، مجموعه ای از کدها هستند که معاملات یا پرداخت ها را بین کاربران تسهیل می کنند و هر بلاک چین از قرارداد هوشمند خود استفاده می کند به عنوان مثال، ETH از ERC-20 و NEO از Nep-5 استفاده می کند.

هنگامی که یک توکن خرج می شود، به صورت فیزیکی از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود. یک مثال عالی از این امر، تجارت NFT ها (توکن های غیرقابل تعویض) است. آنها دارایی های بی نظیر هستند، بنابراین تغییر در مالکیت باید به صورت دستی انجام شود. NFT ها اغلب فقط دارای ارزش احساسی یا هنری هستند، بنابراین به نوعی شبیه به توکن های کاربردی می باشند و شما نمی توانید هیچ خدماتی را از آنها دریافت کنید.

مقایسه کوین ها و توکن ها

کوین ها (ارز دیجیتال) به گردش درنمی آیند بلکه فقط موجودی حساب تغییر می کند وقتی از بانک خود به شخص دیگری پول منتقل می کنید، پول شما به جایی نمی رسد و بانک موجودی هر دو حساب را تغییر داده و کارمزدها را حفظ می کند. این اتفاق در مورد بلاک چین نیز می‌افتد، موجودی کیف پول شما تغییر می‌کند و تراکنش آن ثبت می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت های قابل توجه بین توکن ها و کوین ها، چیزی است که ارائه می دهند در حالی که کوین های ارز دیجیتال اساساً نسخه‌های دیجیتالی پول هستند، توکن‌ها می‌توانند دارایی‌ها یا اسناد باشند.

شما می توانید توکن ها را با کوین خریداری کنید، اما برخی از توکن ها می توانند ارزش بیشتری نسبت به هر یک از کوین ها داشته باشند، مثلاً سهام یک شرکت. معمولاً محدودیت‌هایی برای جایی که می‌توانید یک توکن خرج کنید وجود دارد، به همین دلیل میزان نقدینگی یک کوین را ندارند، به عبارت ساده، یک توکن نشان دهنده چیزی است که شما دارید، در حالی که یک سکه نشان دهنده چیزی است که شما قادر به داشتن آن هستید.

در مقیاس وسیع‌تر، توکن‌ها مدت‌ها قبل از ارز دیجیتال وجود داشتند. هر فردی حداقل یک بار در زندگی خود از یک توکن استفاده کرده است به طور مثال کوپن شام که از طریق پست دریافت کردید یا عنوان ماشین شما یک توکن است و وقتی ماشین خود را می فروشید، ارزش آن عنوان را به شخص دیگری منتقل می کنید.

نحوه ایجاد یک توکن

یکی دیگر از چیزهای جالب در مورد توکن ها نحوه ایجاد آنهاست، برخی از شبکه‌ها مانند اتریوم قالب‌هایی را ارائه می‌کنند که می‌توانید توکن‌های خود را ایجاد کنید و معاملات خود را شروع کنید به طوریکه هر فردی با دانش فنی کم یا بدون دانش فنی می تواند بازارساز شود. در صرافی های غیرمتمرکز، مانند Uniswap، تراکم بالایی از این نوع فعالیت ها را خواهید دید.

جمع بندی

بین توکن و کوین تفاوت زیادی نیست اما اگر نادیده گرفته شود، می تواند باعث سردرگمی بزرگی شود. یکی از راه‌های سریع برای تصمیم‌گیری درباره اینکه از کدام باید استفاده کنید این است که به چیزی که می‌خرید توجه کنید. اگر یک محصول باشد، اغلب به کوین نیاز دارید. اگر یک سرویس است، معمولاً توکن های کاربردی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.