تفاوت قیمت دلار و تتر؟ چرا باید تتر بخریم؟

اختلاف قیمت تتر

تفاوت قیمت دلار و تتر؟ چرا باید تتر بخریم؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که چرا با وجود اینکه در کشورهای دیگر هر تتر معادل یک دلار آمریکا می باشد اما در ایران اختلاف قیمت بیشتری دارد؟ همچنین در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت های دلار با تتر بپردازیم و اینکه خرید کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

با توجه به شرایط اقتصادی روز کشور و نوسانات هر روزه اقتصادی و کم شدن ارزش پول ملی ، اهمیت تبدیل سرمایه ریالی به جایگزینی که بتواند ارزش پول را تا حدی حفظ کند بیش از پیش احساس می شود.
برای تبدیل سرمایه ریالی انتخاب های گوناگونی از قبیل ملک ، طلا ، دلار و حتی ارزهای دیجیتال ثابتی مانند تتر وجود دارد.
اما برای مثال خرید ملک به دلیل سرمایه بالایی که نیاز دارد و همچنین نقدشوندگی کمتری که دارد انتخاب بسیاری از افراد نخواهد بود. یکی از دلایلی که ممکن است افراد را به سمت دلار و یا تتر بکشاند این است که نیاز به سرمایه بالا ندارد و شما با هر میزان موجودی می توانید اقدام به خرید آن نمایید.
درخصوص خرید تتر مزیتی که نسبت به دلار دارد این است که تهیه آن راحت تر است و همچنین برای نگهداری امنیت بالاتری دارد. شما با انتخاب یک کیف پول دیجیتال مناسب (در بخش کیف پول های دیجیتال توضیحات کامل داده شده است) می توانید تترهای خود را با بالاترین میزان امنیت ذخیره و نگهداری نمایید.
اما هنگام خرید مسئله ای که پیش روی خریداران قرار می گیرد اختلاف قیمتی است که این ارز با دلار دارد؟ در ادامه ابتدا راجع به استیبل کوین تتر توضیحاتی ارائه خواهیم کرد و سپس دلیل این اختلاف را شرح خواهیم داد.

تتر (USDT) چیست؟ چه تفاوتی با دلار دارد؟

تتر (Tether) با واحد اختصاری USDT ارز دیجیتالی است که ارزشش برابر با یک دلار آمریکاست. استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که همیشه قیمت ثابت دارند و سرمایه گذاری در آن ها باعث می شود که از نگرانی های مربوط به نوسانات زیاد ارزها رهایی یابیم. برای اطلاع از قیمت لحظه ای به صفحه قیمت تتر مراجعه کنید.

 

تفاوت قیمت دلار و تتر

 

در اینجا حتما این سوال برای شما پیش می آید که پس چگونه است که در ایران و برخی کشورهای دیگر قیمت تتر همیشه ثابت نیست؟ دلایل زیادی برای این امر وجود دارد:

تاثیر عرضه و تقاضا

یکی از فاکتورهای مهمی که روی قیمت تتر تاثیر می گذارد همان فرمول همیشگی عرضه و تقاضا است. بدین معنا که وقتی عرضه تتر بیشتر باشد قیمت آن پایین می آید و وقتی تقاضا بیشتر شود قیمت نیز تحت تاثیر آن بالا می رود.

حال این عرضه و تقاضا تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟

مهمترین عامل، صعود و سقوط بازارهای رمز ارزها می باشد. تصور کنید قیمت یکی از ارزهای دیجیتال پر طرفدار، مثلاً بیت‌کوین به شدت سقوط کرده و معامله گران از فروش آن خودداری می کنند. از سوی دیگر دیگر معامله گران تلاش می‌کنند تا دارایی‌های خود را به تتر تبدیل کرده و از طریق آن بیت‌کوین خریداری کنند تا بتوانند پس از افزایش قیمت بیت کوین کسب سود کنند. در این زمان است که تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و در نتیجه میزان تتر موجود در سطح بازار به شدت کاهش پیدا می‌کند. همین افزایش تقاضا باعث می‌شود تا قیمت تتر به بالاتر از 1 دلاری برسد.

البته در این میان باید در نظر داشت که درصورتی که تقاضا در بازار از حد زیادی فراتر رود صرافی های ایرانی می بایست تتر مورد نیاز خود را از منابع خارجی تهیه کنند همین امر نیز مورد دیگری است که می تواند قیمت را تحت تاثیر قرار دهید زیرا قمت دلار حواله ای که از طریق آن خرید خارجی انجام می شود از قیمت دلار مصوب بیشتر است.

تاثیر سیاست های ارزی

عامل دیگر در تعیین قیمت تتر ، سیاست های ارزی دولت می باشد یعنی زمانی که دولت خرید دلار را محدود می کند و با هر کد ملی فقط اجازه خرید مقدار معینی دلار داده می شود . پیرو این موضوع مردم به بازار تتر روی می آورند و همین امر باعث افزایش تقاضا و درنتیجه افزایش قیمت تتر می شود.

تاثیر نوسان ارزش ریال

علت دیگر تفاوت قیمت تتر و دلار در بازار ایران ، نوسانات شدید قیمتی ریال است. ارزش ریال نسبت به دلار آمریکا، به شدت در حال نوسان است و به‌ویژه طی چند سال گذشته روزی را شاهد نبوده ایم که قیمت ریال نسبت به دلار ثبات داشته باشد. البته، این نکته درست است که افزایش یا افت ارزش ریال نسبت به دلار، روی قیمت تتر نیز به همان میزان تاثیرگذار است، اما شکاف قیمتی موجود میان تتر و دلار باعث می‌شود تا در لحظه، شاهد تفاوت قیمت تتر و دلار در بازار داخلی باشیم. نکته قابل توجه در این خصوص اینست که معمولا تتر زودتر از دلار دچار افزایش قیمت می شود.

البته در کنار تمام مواردی که مورد بررسی قرار گرفت، ذکر این نکته نیز ضروری است که تتر و دلار، ممکن است در بازارهای جهانی نیز اختلاف قیمت داشته باشند. اگر به وبسایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap.com) مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که قیمت تتر، معمولاً کمی با 1 دلار اختلاف دارد.

درپایان ممکن است این سوال برای بعضی مطرح شود که آیا تحریم ها نیز می توانند عامل موثری بر این امر باشند؟ در جواب باید بگوییم که خبرهای ضد و نقیضی مبنی برتاثیر تحریم ها بر تتر و ارزهای دیجیتال و لاک شدن برخی کیف پول ها وجود دارد اما سند رسمی دال بر اثبات آن وجود ندارد و می توان گفت که هیچ موردی نه گزارش و نه مشاهده شده است.