تحلیل روند چیست؟

تحلیل روند

تحلیل روند چیست؟

به تکنیکی که در تحلیل تکنیکال بازار ارزهای دیجیتال استفاده می شود تحلیل روند می گوییم. تحلیل روند حرکت های آتی قیمت را براساس داده های مشاهده شده در روند گذشته یا اخیر پیش بینی می کند. این تکنیک از داده های تاریخی مانند حرکت قیمت و حجم معاملات برای پیش بینی جهت بلندمدت احساسات بازار استفاده می کند.

درک تحلیل روند

تحلیل روند سعی می‌کند روند صعودی بازار را پیش‌بینی کند و تا زمانی که داده‌ها معکوس شدن روند را نشان دهد مانند تبدیل بازار گاو به خرس، دنبال کند. تجزیه و تحلیل روند مفید است زیرا حرکت درجهت روندها منجر به سود برای سرمایه گذار می شود. براساس این ایده آنچه در گذشته اتفاق افتاده به معامله گران ایده می دهد که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. سه نوع اصلی از روندها وجود دارد:

  • کوتاه مدت
  • میان مدت
  • بلند مدت

روند ، یک جهت کلی است که بازار در یک دوره زمانی مشخص طی می کند که می تواند هم صعودی و هم نزولی باشد که به ترتیب مربوط به بازارهای صعودی و نزولی است. برای اینکه یک جهت به عنوان یک روند در نظر گرفته شود، حداقل زمان مشخصی لازم نیست، هر چه جهت طولانی تر حفظ شود، روند قابل توجه تر است.

تحلیل روند، فرآیند بررسی روندهای فعلی به منظور پیش بینی روندهای آینده است و نوعی تحلیل مقایسه ای به حساب می آید. این تحلیل ها می تواند شامل این شود که آیا روند فعلی بازار، مانند سود در یک بخش خاص بازار ادامه دارد یا خیر و آیا یک روند در یک منطقه بازار می تواند منجر به روند در بازار دیگر شود یا خیر. اگرچه تجزیه و تحلیل روند شامل حجم زیادی از داده ها می باشد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که نتایج صحیح باشد.

برای شروع تجزیه و تحلیل داده های کاربردی، لازم است که مشخص شود کدام بخش از بازار مورد تحلیل قرار می گیرد. به عنوان مثال، شما می توانید بر روی یک صنعت خاص، مانند بخش خودرو یا داروسازی و نوع خاصی از سرمایه گذاری مانند بازار اوراق قرضه تمرکز کنید.

پس از انتخاب بخش، امکان بررسی عملکرد کلی آن وجود دارد. این بررسی ها می تواند شامل چگونگی تأثیرپذیری این بخش از نیروهای داخلی و خارجی باشد. به عنوان مثال، تغییرات در یک صنعت مشابه یا ایجاد یک مقررات دولتی جدید به عنوان نیروهای تأثیرگذار بر بازار وجود دارند. سپس تحلیلگران این داده ها را گرفته و سعی می کنند مسیر حرکت رو به جلوی بازار را پیش بینی کنند.

استراتژی های معاملاتی روند

معامله گران روند سعی می کنند روندها را مجزا کرده و از آنها سود استخراج کنند. انواع استراتژی‌های معاملاتی روند شامل موارد زیر است:

میانگین‌های متحرک: این استراتژی‌ شامل ورود به موقعیت‌های خرید (پوزیشن های لانگ) در زمانی است که میانگین متحرک کوتاه‌مدت از بالای میانگین متحرک بلندمدت عبور می‌کند و ورود به موقعیت های فروش (پوزیشن های شورت) زمانی که میانگین متحرک کوتاه‌مدت از زیرمیانگین متحرک بلندمدت عبور می‌کند.

شاخص‌های مومنتوم: این استراتژی‌ شامل ورود به موقعیت‌های خرید (پوزیشن لانگ) در زمانی که یک اوراق بهادار در حال روند با حرکت قوی است و خروج از موقعیت‌های خرید در زمانی که یک اوراق بهادار شتاب خود را از دست می‌دهد. اغلب، در این استراتژی‌ها از شاخص قدرت نسبی (RSI) استفاده می‌شود.

خطوط روند و الگوهای نمودار: این استراتژی‌ها شامل وارد کردن موقعیت‌های خرید (پوزیشن لانگ) در زمانی است که یک اوراق بهادار روند بالاتری دارد و قرار دادن توقف ضرر، زیر سطوح پشتیبانی خط روند، کلیدی است. اگر سهام شروع به معکوس شدن کند، موقعیت برای کسب سود خارج می شود.

شاخص‌ها می‌توانند اطلاعات قیمت را ساده‌سازی کنند و سیگنال‌های تجاری روند را ارائه کنند یا در مورد برگشت‌ها هشدار دهند. آنها ممکن است در تمام بازه های زمانی مورد استفاده قرار گیرند و دارای متغیرهایی هستند که می توان آنها را متناسب با ترجیحات خاص هر معامله گر تنظیم کرد.

معمولاً توصیه می‌شود استراتژی‌های شاخص را ترکیب کنید یا دستورالعمل‌های خود را ارائه دهید، بنابراین معیارهای ورود و خروج به وضوح برای معاملات تعیین می‌شوند. هر شاخص را می توان به روش های بیشتری از آنچه که ذکر شد استفاده کرد. اگر اندیکاتوری را دوست دارید، درباره آن بیشتر تحقیق کنید و مهمتر از همه، قبل از استفاده از آن برای انجام معاملات واقعی، آن را آزمایش کنید.

نمونه هایی از استراتژی های معاملاتی روند

استراتژی‌های معاملاتی روند ، تلاش می‌کنند تا با ترکیب انواع شاخص‌های فنی همراه با عملکرد قیمت ابزار مالی، سود را از روندها جدا کرده و از آن‌ها سود استخراج کنند. به طور معمول، این موارد شامل میانگین متحرک، شاخص‌های حرکت،خطوط روند و الگوهای نمودار است.

استراتژی‌های میانگین متحرک شامل وارد شدن به موقعیت‌های بلند(لانگ) یا کوتاه(شورت) زمانی است که میانگین متحرک کوتاه‌مدت از بالاتر یا پایین‌تر از میانگین متحرک بلندمدت عبور می‌کند.

استراتژی‌های شاخص حرکت شامل ورود به موقعیت‌هایی است که یک اوراق دارای شتاب قوی است و زمانی که این حرکت کاهش می‌یابد خارج می‌شود. خطوط روند و استراتژی‌های الگوی نمودار شامل وارد کردن موقعیت‌های بلند یا کوتاه زمانی که یک اوراق بهادار روند بالاتر یا پایین‌تری دارد و قرار دادن یک توقف ضرر در زیر یا بالاتر از سطوح حمایتی خط روند کلیدی برای خروج از معامله است.

انتقادات به تحلیل روند

به طور کلی منتقدان تحلیل روند و معاملات تکنیکال، استدلال می‌کنند که بازارها کارآمد هستند و قیمت درتمام اطلاعات موجود است. این بدان معناست که تاریخ لزوماً نیازی به تکرار ندارد و نمی توان از گذشته، آینده را پیش‌بینی کرد. برای مثال، پیروان تحلیل بنیادی، وضعیت مالی شرکت ها را با استفاده از صورت های مالی و مدل های اقتصادی برای پیش بینی قیمت های آتی تحلیل می کنند.

برای این نوع سرمایه گذاران، حرکات روزانه سهام از مسیری تصادفی پیروی می کند که نمی توان آن را به عنوان الگو یا روند تفسیر کرد.