تحلیل الگوهای نمودار شمعدانی منفرد(بخش اول)

تحلیل الگوهای نمودار شمعدانی منفرد

تحلیل الگوهای نمودار شمعدانی منفرد (بخش اول)

به طور کلی الگویی که فقط با یک شمع تولید می شود، الگوی شمعی تک (منفرد) نامیده می شود. معامله گران از نمودار کندل یک روزه برای شناسایی یک الگوی کندل استفاده می کنند زیرا یکی از ساده ترین اشکال تحلیل تکنیکال است و زمان کمی می گیرد.اکنون که با الگو شمعدانی تک آشنا شدید، بیایید به چند الگوی مهم که باید در مورد آنها بدانید نگاهی بیندازیم.

الگو دوجی

الگو دوجی یکی از مهمترین الگوهای شمعدانی منفرد می باشد که بینشی از احساسات بازار به شما میدهد. دوجی ها زمانی تشکیل می شوند که قیمت افتتاحیه و قیمت پایانی یک سهم یکسان باشد؛ این شمعدان ها عملا بدنه ندارند زیرا قیمت افتتاحیه برابر با قیمت بسته شدن است.

الگو دوجی

در تصویر بالا یک نمونه دوجی می بینید، سایه های بالا و پایین در اینجا بسیار طولانی هستند که نشان دهنده افزایش نوسان است اما علیرغم رفتارهای پرنوسان، سهام با همان قیمت باز و بسته شده است و نشان می دهد که عدم تصمیم گیری در بازار وجود دارد. در بهترین حالت، احتمال اینکه قیمت افتتاحیه برابر با قیمت بسته شود، کم است. به همین دلیل اکثر معامله‌گران تصور می‌کنند که یک دوجی ساخته شده است، حتی زمانی که فقط یک بدنه نازک و کوچک روی شمعدان وجود دارد.

به عنوان مثال می گویند که قیمت باز شدن یک سهم، برای مثال 50 تومان است و در حدود 52 تومان بسته شد. در این سناریو، معامله‌گران تصور می‌کنند که یک دوجی تشکیل شده است، حتی اگر کندل بدنه نازکی دارد. یک دوجی در این مورد چیزی شبیه به شکل زیر خواهد بود:

دوجی به تنهایی معنای زیادی ندارد و اهمیت آن زمانی مطرح می شود که در طول یک روند غالب رخ دهد. هنگامی که یک دوجی در طول یک روند صعودی یا نزولی ظاهر می شود، نشان دهنده توقف در روند است و خریداران و فروشندگان در مورد حرکت قیمت نامطمئن هستند. این سیگنال را می توان به عنوان یک معکوس احتمالی قریب الوقوع روند تعبیر کرد.

الگو سنجاقک دوجی

سنجاقک دوجی زمانی تشکیل می شود که قیمت باز و بسته شدن یک سهم در بالاترین نقطه روز باشد. الگو دوجی سنجاقک سایه بالایی ندارد و سایه پایینی طولانی دارد. الگوی شمعدان به شکل زیر است:

الگو سنجاقک دوجی

این الگو نشان می دهد که سهام در اوج باز شده است، در طول روز به دلیل فشار، فروش کاهش یافته و سپس در پایان روز با بالا آمدن خریداران دوباره افزایش یافته است. سنجاقک دوجی نشان دهنده یک روند صعودی با خریدارانی است که کنترل قوی بر حرکت قیمت دارند. هنگامی که در حال خواندن نمودارهای کندل استیک برای سهام هستید، اگر سنجاقک در طول یک روند نزولی ظاهر شود، نشانگر خوبی از سیگنال معکوس است.

الگو سنجاقک دوجی

الگو دوجی سنگ قبر

این الگو برخلاف الگو سنجاقک دوجی است. الگو دوجی سنگ قبر زمانی تشکیل می شود که قیمت باز و بسته شدن یک سهم در پایین ترین نقطه روز باشد. این الگو سایه پایینی ندارد و سایه بالایی بلند دارد.

الگو دوجی سنگ قبر

دوجی سنگ قبر نشان می دهد که سهام در پایین ترین سطح باز شد، در طول روز به دلیل ورود خریداران به بازار افزایش یافته و به دلیل فشار شدید فروش به پایین ترین نقطه خود در روز بازگشته است. این الگو یک شاخص کلاسیک از یک روند نزولی است که فروشندگان تسلط قوی بر حرکت قیمت دارند. وقتی سنگ قبر در طول یک روند صعودی ظاهر می شود به عنوان یک سیگنال معکوس تعبیر میشود.

 

الگو فرفره

همانند الگو دوجی، الگو فرفره چرخشی یکی دیگر از الگوهای شمعدانی است که نشان دهنده عدم تصمیم گیری و عدم اطمینان در بازار است. زمانی که قیمت بسته شدن در نزدیکی قیمت افتتاحیه باشد، یک فرفره تشکیل می شود. ساختار فرفره شبیه به دوجی است، اما با بدنه ای کوچک و متمایز. این الگو مانند شکل زیر به نظر می رسد:

الگو فرفره

سایه های طولانی به این معنی است که خریداران و فروشندگان برای کنترل با هم مبارزه می کنند اما هیچ یک از آنها پیروز نمی شوند بنابراین، عدم اطمینان در حرکت قیمت وجود دارد. هنگامی که یک فرفره در طول یک روند ظاهر می شود، نشان دهنده از دست دادن حرکت است و می تواند به عنوان یک شاخص معکوس روند تفسیر شود.

با این حال، هنوز باید در هنگام برخورد با این الگو احتیاط کنید زیرا تنها 50٪ احتمال معکوس شدن روند با چرخش بالا وجود دارد. گاهی اوقات، فرفره فقط یک مکث می شود و روند غالب بدون معکوس ادامه می یابد.

هنگام خواندن نمودارهای کندل استیک برای سهام بایستی این الگو را با سایر الگوها ترکیب کنید تا جهت بازار را تأیید کنید. به عنوان مثال، گفته می‌شود که اگر دوجی‌ها در کنار فرفره ها ظاهر شوند، برگشت آن تایید می‌شود.

الگو چکش

الگو چکشی با بدنه ای کوتاه در انتهای بالای شمع و با سایه پایینی بلند ظاهر می شود. اگر شمع سایه بالایی کوتاه داشته باشد، الگوی آن همچنان به عنوان چکش در نظر گرفته می شود که مانند شکل زیر است:

الگو چکش

به گفته اکثر معامله گران، برای اینکه یک شمع به عنوان چکش طبقه بندی شود، سایه پایین الگو باید حداقل دو برابر بیشتر از بدنه شمع باشد. این الگو نشانه تغییر روند از نزولی به صعودی می باشد. سایه پایین طولانی نشان می دهد که فروشندگان سعی می کنند کنترل حرکت قیمت را در دست بگیرند، اما در نهایت در انجام این کار شکست می خورند و خریداران وارد عمل می شوند تا قیمت ها را بالا ببرند و نزدیک به بالاترین نقطه روز بسته شوند.

هر چه سایه پایین طولانی تر باشد، بازار گاوی بیشتر تحت کنترل است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که چکش می تواند سبز (قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت بازشدن) یا قرمز (قیمت بسته شدن کمتر از قیمت بازشدن) باشد.

با این حال، چکش تنها زمانی اهمیت دارد که در طول یک روند نزولی (خرسی) رخ دهد. پس از شکل گیری چکش در طول یک روند نزولی، روند احتمالاً با بازگشت قیمت ها معکوس می شود. با این حال، ایده خوبی است که قبل از ورود به معامله، روند معکوس را با ردیابی الگوی روز بعد تأیید کنید. به عنوان مثال، اگر قیمت یک سهم بالاتر از بسته شدن الگوی چکشی باز شود، گفته می‌شود که برگشت قریب‌الوقوع است.