تحلیل الگوهای نمودار شمعدانی منفرد(بخش دوم)

الگوهای نمودار شمعدانی منفرد

تحلیل الگوهای نمودار شمعدانی منفرد(بخش دوم)

همانطور که در متن تحلیل الگوهای نمودار شمعدانی منفرد (بخش اول) مشاهده کردید چندین الگو از این نمودرا را بیان کردیم در ادامه سایر الگوها را به صورت مختصر و مفید توضیح می دهیم.

 

  1. الگو مرد آویزان (Hanging Man)

الگو مرد آویزان بسیار شبیه به الگو چکش است ، بدنه شمع کوتاه است و در انتهای بالایی ظاهر می شود. این الگو برای واجد شرایط بودن به عنوان مرد آویزان، باید سایه بالایی کوتاه داشته باشد یا اصلاً سایه نداشته باشد و طول سایه پایین باید حداقل دو برابر بیشتر از طول بدنه شمع باشد. در تصویر زیر نمونه الگوی مرد آویزان آورده شده است.

 

الگو مرد آویزان

این الگو واقعاً شبیه الگو چکش است و تنها چند تفاوت بین این دو وجود دارد:

  • مرد آویزان زمانی ظاهر می شود که احتمال برگشت از یک روند صعودی به روند نزولی وجود داشته باشد.
  • همیشه یک روند صعودی قبل از آن وجود دارد و درست در بالای روند ظاهر می شود.

سایه پایین طولانی نشان می دهد که خرس ها در حال تلاش برای کنترل حرکت قیمت هستند. این در اصل نشان دهنده ورود فروشندگان به بازار است که در تلاش برای پایین آوردن قیمت هستند. هر چه سایه پایین‌تر طولانی‌تر باشد، نفوذ خرس‌ها قوی‌تر است.

الگو مرد آویزان می تواند سبز باشد (قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت بازشدن) یا قرمز (قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن). هنگامی که مرد آویزان در یک روند صعودی تأیید شد، روند با کاهش قیمت ها معکوس می شود.

ایده خوبی است که قبل از ورود به معامله، روند معکوس را با نگاهی به الگوی بعدی تأیید کنید. به عنوان مثال، اگر قیمت یک سهام پایین تر از زمان بسته شدن مرد آویزان باز شود، گفته می شود که یک معکوس قریب الوقوع است.

 

 

  1. الگو چکش معکوس (Inverted Hammer)

همانطور که از نام آن پیداست، چکش معکوس اساساً الگوی شمعدان چکشی به شکل معکوس است. بدنه کوتاه است و در انتهای پایین شمع، با سایه بالایی بلند ظاهر می شود. برای اینکه شمع به عنوان چکش معکوس طبقه بندی شود، یا باید سایه پایینی کوتاهی به جا بگذارد یا اصلاً سایه نداشته باشد. در تصویر زیر نمونه های چکش معکوس آورده شده است:

 

الگو چکش معکوس

سایه بلند بالای چکش معکوس باید حداقل دو برابر بیشتر از بدنه باشد. سایه نشان می‌دهد که گاوها سعی می‌کنند با بالا بردن قیمت‌ها، بازار را به سمت خود سوق دهند اما به دلیل افزایش فشار فروش نمی‌توانند با موفقیت این کار را انجام دهند که در نهایت قیمت‌ها را پایین می‌آورد.

چکش معکوس یک سیگنال معکوس صعودی است و می تواند در پایان یک روند نزولی پیدا شود. مانند چکش و مرد آویزان، رنگ چکش معکوس در اینجا اهمیت چندانی ندارد و می تواند به رنگ سبز یا قرمز ظاهر شود. هنگامی که الگوی چکش معکوس در پایان یک روند نزولی تأیید شد، توصیه می‌شود برای تأیید سیگنال صعودی، باز و بسته شدن بالاتر را در الگوی بعدی بررسی کنید.

 

  1. الگو ستاره دنباله دار

الگو ستاره دنباله دار دارای ساختاری مشابه با چکش معکوس است. با سایه بالایی بلند و بدنه کوتاه، ستاره دنباله دار ممکن است سایه پایینی کوتاهی از خود به جای بگذارد یا نگذارد. طول سایه بالایی باید حداقل دو برابر بیشتر از طول سایه باشد.

برخلاف چکش معکوس، الگو ستاره دنباله دار یک سیگنال معکوس نزولی است که می تواند در یک روند صعودی پیدا شود. هر چه سایه بالایی طولانی تر باشد، احتمال بازگشت قریب الوقوع ، قوی تر خواهد بود.از آنجایی که ستاره دنباله دار در پایان یک روند صعودی رخ می دهد، افزایش فشار فروش این توانایی را دارد که روند معکوس شود. اگر قیمت باز شدن الگوی بعدی کمتر از قیمت بسته شدن ستاره دنباله دار باشد، سیگنال معکوس روند نزولی تایید شده است.

 

الگو ستاره دنباله دار

 

  1. الگو ماروبوزو صعودی(گاوی)

در زبان ژاپنی، کلمه “ماروبوزو” مخفف “طاس” است. بدنه الگو شمع ماروبوزو هیچ سایه بالایی یا پایینی ندارد و به نوعی کچل به نظر می رسد. برخلاف دیگر الگوهای شمعدانی تکی که قبلاً به آنها نگاه کردیم، ماروبوزو به هیچ روند غالبی وابسته نیست و می تواند در هر نقطه از نمودار شمعی ظاهر شود. الگوی ماروبوزو صعودی به شکل زیر است:

در یک کندل صعودی ماروبوزو، قیمت افتتاحیه برابر با کمترین قیمت معاملاتی و قیمت پایانی برابر با بالاترین قیمت معاملاتی روز است. به همین دلیل، مطلقاً هیچ سایه بالایی یا پایینی وجود ندارد. با این حال، یک ماروبوزو صعودی مجاز است که تغییرات جزئی بین قیمت های افتتاحیه، پایین، بسته و بالا داشته باشد.

این الگوی شمعدانی نشان می دهد که در روزی خاص، گاوها کنترل کاملی بر بازار داشتند. صرف نظر از روند قبلی یا غالب، ماروبوزو صعودی نشان دهنده تغییر ناگهانی در احساسات بازار با ورود سهام به قلمرو گاوها است. این تغییر سریع و قوی در احساسات به احتمال زیاد برای 2 تا 3 جلسه معاملاتی بعدی ادامه خواهد داشت و می تواند به عنوان یک سیگنال خرید تعبیر شود.

 

 

 

  1. الگو ماروبوزو نزولی (خرسی)

بدنه شمع نزولی ماروبوزو سایه بالایی یا پایینی ندارد و به هیچ روند غالبی وابسته نیست. ظاهر آن در نمودار کندل استیک می تواند تصادفی باشد و بر اساس هیچ روندی نباشد. الگو ماروبوزو نزولی شبیه شکل زیر است:

 

 

در اینجا قیمت افتتاحیه برابر با بالاترین قیمت معاملاتی و قیمت پایانی برابر با کمترین قیمت معاملاتی روز است. مشابه یک ماروبوزو صعودی، شمعدان ماروبوزو نزولی نیز مجاز است که تغییرات جزئی بین قیمت های افتتاحیه، بالا، بسته و پایین داشته باشد.

این الگو نشان دهنده تسلط کامل خرس ها بر بازار با فشار فروش شدید در تمام طول روز معاملاتی است. ماروبوزو نزولی نشان دهنده تغییرات ناگهانی در احساسات بازار و به نفع خرس ها است. بدون هیچ گونه روند غالب، این احساسات نزولی قوی بازار شانس زیادی برای ادامه در چند جلسه معاملاتی آینده دارد که می تواند به عنوان فرصتی برای فروش سهام تلقی شود.