بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی چیست؟

به طور کلی بازارهای مالی در روند حرکت می کنند که روندهای مختلف می تواند به شرایط متفاوت در بازار منجر شود. به عبارتی دیگر روند بازار، جهت کلی است که بازار در حال حرکت است و قطعا درک تفاوت‌های بین این روندها مهم است تا بتوانید در سرمایه‌گذاری تصمیمات بهتری بگیرید.

در بازار نزولی، قیمت ها در حال کاهش است که این بازار می تواند زمان چالش برانگیزی برای تجارت یا سرمایه گذاری برای افراد تازه کار باشد.

اکثر معامله گران ارزهای دیجیتال و تحلیلگران فنی می دانند که ارز بیت کوین در تمام طول عمر خود در روند صعودی کلان بوده است گرچه چندین بار شاهد بازار نزولی (بازارخرسی) ارزهای دیجیتال بوده است که بیش از 80 درصد کاهش قیمت بیت کوین را به همراه داشته در حالی که آلت کوین ها به راحتی بیش از 90 درصد کاهش را تجربه کرده اند.

در این مقاله، ما در مورد اینکه بازار خرسی (نزولی) چیست، چگونه باید برای آن آماده شوید و چگونه می‌توانید در آن سود ببرید، مطالب مفیدی بیان خواهیم کرد.

 

درباره بازار خرسی (نزولی)

به دوره ای از کاهش قیمت ها در یک بازار مالی، بازار خرسی گفته می شود. برای معامله‌گران بی‌تجربه بازارهای نزولی، خطرناک و سخت می باشند و منجر به زیان های بزرگ می شوند و سرمایه گذاران را از بازگشت به بازارهای مالی می ترسانند.

این اصطلاح در میان تاجران وجود دارد: «بازار از پله بالا می رود  و با آسانسور پایین می آید.» به این معنی که حرکت به سمت بالا ممکن است آهسته و پیوسته باشد در حالی که حرکت به سمت پایین سریع تر و خشن تر انجام می شود زیراهنگامی که قیمت سقوط می کند، بسیاری از معامله گران برای خروج از بازارها عجله می کنند تا سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنند یا از موقعیت‌های خرید خود سود ببرند.

این اتفاق منجر به یک اثر دومینو می شود که در آن فروشندگانی که با عجله به سمت خروجی می روند منجر به خروج فروشندگان بیشتری می شود.

 

درباره بازار گاوی (صعودی)

با این اوصاف، بازارهای گاوی (صعودی) نیز می توانند مراحل سرخوشی داشته باشند. در این زمان‌ها، قیمت‌ها با سرعت شدیدی در حال افزایش هستند، همبستگی‌ها بالاتر از حد معمول است و اکثر دارایی‌ها پشت سر هم بالا می‌روند. به طور معمول، سرمایه گذاران در بازار خرسی (نزولی) هستند، به این معنی که انتظار دارند قیمت ها کاهش یابد و احساسات بازار به طور کلی بسیار پایین است.

با این حال، به این معنی نمی باشد که همه فعالان بازار در موقعیت های فروش فعال هستند در حالیکه انتظار دارند قیمت ها کاهش یابد و ممکن است در صورت ایجاد فرصت به دنبال موقعیت برای خود باشند.

نمونه های بازار خرسی

بسیاری از سرمایه گذاران فکر می کنند که ارز بیت کوین از زمان شروع معامله در یک روند صعودی کلان بوده است. در دسامبر 2017، پس از حرکت بیت کوین به قیمت حدود 20000 دلار، بازار نزولی بسیار بی رحمانه ای داشت.

بازار خرسی
بازار خرسی

 

قیمت بیت کوین پس از بازار صعودی 2017 سقوط کرد و قبل از بازار نزولی 2018، در سال 2014 کاهش 86 درصدی را تجربه کرد.

بازار خرسی
بازار خرسی

 

قیمت بیت کوین 86 درصد نسبت به بالاترین سطح سال 2013 سقوط کرد.از ژوئیه 2020، دوباره محدوده پایین ترین قیمت بازار نزولی قبلی که در حدود 3000 دلار بود مشاهده شد اما این محدوده هرگز شکسته نشد. اگر این محدوده پایین شکسته می شد، می توان استدلال قوی تری داشت مبنی بر اینکه بازار نزولی چند ساله بیت کوین هنوز در جریان است. بیت کوین در حال آزمایش مجدد محدوده پایین ترین سطح بازار نزولی قبلی خود است.

بازار خرسی
بازار خرسی

 

مقایسه بازار خرسی و بازار گاوی

تفاوت بازار خرسی و بازار گاوی کاملا واضح است. در بازار صعودی، قیمت ها در حال افزایش هستند در حالی که در بازار نزولی، قیمت ها کاهش می یابد. یکی از تفاوت های قابل توجه این است که بازارهای نزولی می توانند دوره های طولانی ادغام داشته باشند،

به عنوان مثال قیمت های جانبی یا دامنه ای دارند. این مواقعی است که نوسانات بازار بسیار کم است و فعالیت تجاری کمی اتفاق می افتد در حالی که همین امر ممکن است در بازارهای صعودی درست باشد، این نوع رفتار در بازارهای نزولی رایج تر است و کاهش قیمت ها برای مدت طولانی برای اکثر سرمایه گذاران جذاب نیست.

نحوه معامله در بازار نزولی

یکی از ساده ترین استراتژی هایی که معامله گران در بازار نزولی بایستی استفاده کنند، نگه داشتن پول نقد یا استیبل کوین است. اگر با کاهش قیمت ها مشکل دارید، بهتراست صبر کنید تا بازار از قلمرو بازار خرسی خارج شود.

اگر انتظار می رود که ممکن است یک بازار صعودی جدید در مقطعی در آینده ایجاد شود، می توانید از آن بهره ببرید. اگر هولد کردن (نگه داشتن ارز) بلندمدت با افق زمانی سرمایه گذاری چندین ساله یا چند دهه ای دارید، بازار نزولی لزوماً سیگنال مستقیمی برای فروش نیست.

به طور کلی در معامله و سرمایه گذاری، بهتر است که با جهت روند بازار معامله کنید. باز کردن موقعیت های فروش، یکی دیگر از استراتژی های سودآور در بازارهای نزولی می باشد، زمانی که قیمت دارایی ها کاهش می یابد، معامله گران می توانند از کاهش معاملات روزانه، معاملات نوسانی، معاملات موقعیت، سود کسب کنند وهدف اصلی صرفاً معامله در جهت روند است.

در حالیکه بسیاری از معامله‌گران به دنبال معاملات «ضد روند بازار» می‌گردند یعنی معاملاتی که خلاف جهت روند اصلی هستند. در مورد بازار نزولی، این به معنای ورود به یک موقعیت خرید (Long Position) در یک جهش است ، این حرکت «تجمع بازار خرسی» یا «جهش گربه مرده» نامیده می شود.

البته حرکت‌های قیمتی بر خلاف روند به‌شدت بی‌ثبات می باشند زیرا بسیاری از معامله‌گران ممکن است از این فرصت برای جهش کوتاه‌مدت استفاده کنند با این حال، تا زمانی که کل بازار نزولی به پایان رسیده باشد، فرض بر این است که روند نزولی بلافاصله پس از جهش از سر گرفته شود

به همین دلیل است که معامله‌گران موفق سود می‌برند و در حدود بالاترین حد اخیر و قبل از از سرگیری روند نزولی خارج می‌شوند، در غیر این صورت، تا زمانی که بازار نزولی ادامه دارد ممکن است در موقعیت خرید خود گیر کنند.به این ترتیب، توجه داشته باشید که این یک استراتژی بسیار خطرناک است. حتی پیشرفته‌ترین معامله‌گران نیز می‌توانند هنگام تلاش برای گرفتن چاقویی که در حال سقوط هستند، متحمل ضررهای قابل توجهی شوند.