ایردراپ ارز دیجیتال

ایردراپ ارز دیجیتال

ایردراپ ارز دیجیتال

به استراتژی بازاریابی که توسط استارت‌آپ‌های ارز دیجیتال جهت ارتقای پروژه و توکن جدید آن‌ها اتخاذ می شود ایردراپ گفته می شود که شامل توزیع رایگان رمز ارز بومی آنها بین کاربران فعلی یا بالقوه است. گاهی اوقات، کاربران قبل از اینکه بتوانند این ایردراپ را دریافت کنند، باید فعالیت های تبلیغاتی ساده ای انجام دهند مانند دنبال کردن حساب رسانه های اجتماعی پروژه و به اشتراک گذاری آن در پست های خود.

ایردراپ انواع مختلفی دارد اما اکثر آنها هدفی یکسان همچون افزایش آگاهی عموم و ایجاد علاقه کلی به پروژه دارند. بعضی از ایردراپ ها به طور مستقیم در کیف پول کاربران انجام می شوند، در حالی که برخی دیگر نیاز به دریافت دستی دارند.

هر فردی که دارای کیف پول ارز دیجیتال است می تواند ایردراپ دریافت کند اما مراقب کلاهبرداران باشید زیرا ایردراپ های تقلبی زیادی وجود دارند که می توانند هنگام دریافت یا انتقال توکن های رایگان، وجوه کیف پول شما را بدزدند. قبل از دریافت ایردراپ، از صحت پروژه اطمینان حاصل کنید وقتی لازم است کیف پول خود را به وب سایت ایردراپ متصل کنید، بیشتر مراقب باشید.

مقدمه

با افزایش تعداد ارزهای دیجیتال جدید، پیگیری همه پروژه‌های جدید برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این حوزه دشوار است. به همین دلیل، برخی از پروژه های رمزنگاری، ایردراپ را به عنوان روشی برای برجسته شدن و افزایش آگاهی عموم از پروژه ی خود، ارائه می دهند. در حالی که همه عاشق رمزارز رایگان هستند، ایردراپ همیشه قانونی نیست.

ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

به انتقال دارایی های دیجیتال از یک پروژه رمز ارز به کیف پول های متعدد ایردراپ ارز دیجیتال گفته می شود. هدف ایردراپ این است که، کوین ها یا توکن ها را بین کاربران فعلی یا بالقوه توزیع کنید تا آگاهی عموم از پروژه افزایش یابد. این توکن‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شوند اما برخی از ایردراپ‌ها از کاربران می‌خواهند تا قبل از دریافت، وظایف خاصی را انجام دهند. در سال 2017 ، ایردراپ ارز دیجیتال در طول رونق عرضه اولیه سکه (ICO) محبوب شد، اما امروزه هنوز به عنوان یک استراتژی بازاریابی توسط بسیاری از پروژه های رمزارز استفاده می شود.

نحوه کار کردن ایردراپ ارز دیجیتال

انواع مختلفی از ایردراپ های ارز دیجیتال وجود دارد ولی شامل مقدار کمی ارز دیجیتال می باشند که در چندین کیف پول توزیع می شود اما پروژه هایی نیز وجود دارند که به جای کریپتوهای معمولی، NFT ها را ارائه می دهند. برخی از پروژه‌ها، بدون هیچ درخواستی توزیع را انجام می‌دهند، در حالی که برخی دیگر از شما می‌خواهند وظایف خاصی را قبل از دریافت انجام دهید.

این وظایف اغلب شامل دنبال کردن حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، عضویت در خبرنامه یا نگه‌داشتن حداقل مقدار کوین در کیف پول شما است. با این حال، همیشه تضمینی برای دریافت توکن های ایردراپ وجود ندارد. در برخی موارد، ایردراپ ها فقط به کیف پول هایی داده می شود که قبل از تاریخ خاصی با پلتفرم پروژه تعامل داشته اند. «1INCH » و « Uniswap» نمونه های محبوبی هستند که از این روش برای پشتیبانی از پذیرندگان اولیه استفاده کردند که بر خلاف ایردراپ های معمولی، ارزش آن ها هزاران دلار بود.

چرا پروژه های ارز دیجیتال ایردراپ انجام می دهند؟

همانطور که گفته شد، پروژه های بلاک چین برای به دست آوردن پذیرش گسترده تر و رشد شبکه خود توکن های رایگان ارائه می دهند زیرا دارندگان بیشتر به عنوان معیار مثبت در نظر گرفته می شود که همچنین پروژه را از نظر مالکیت توکن، غیرمتمرکزتر می کند.

ایردراپ نیز به گیرندگان خود انگیزه می دهد تا از پروژه استفاده کرده و آن را تبلیغ کنند. این امر می تواند به ایجاد یک پایگاه کاربراولیه ، قبل از فهرست شدن پروژه در صرافی های ارز دیجیتال کمک کند.از سوی دیگر، ایردراپ نیز ممکن است تصور نادرستی از رشد ایجاد کند.

بنابراین، در نظر گرفتن سایر عوامل هنگام ارزیابی پذیرش بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر صدها هزار آدرس دارای یک توکن خاص هستند، اما هیچ کس واقعاً از آن استفاده نمی کند، پس این پروژه یک کلاهبرداری است یا نتوانسته جامعه را مجذوب خود کند.

تفاوت ایردارپ و ICO

ایردراپ و ICO مفاهیم متفاوتی دارند ولی هر دو شامل پروژه‌های ارزهای دیجیتال جدید می‌شوند. در حالی که ایردراپ نیازی به سرمایه گذاری از سوی شرکت کنندگان ندارد، ICO روشی برای تامین مالی جمعی است. در ICO، تیم پروژه، برنامه فروش توکن را برای جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران راه اندازی می کند. در سال 2014، ICO ها محبوب شدند، آن زمان اتریوم یک رویداد سرمایه گذاری جمعی را برای پشتیبانی از توسعه آن انجام داد. در سال 2017، کریپتو با رونق ایرداپ و ICO روبرو شد و صدها پروژه جدید از این روش استفاده کردند.

انواع ایردراپ

همانطور که دیدیم، روش‌های مختلفی برای انجام ایردراپ ارز دیجیتال وجود دارد. علاوه بر ایردراپ استاندارد که رمزارز را به سادگی به چندین کیف پول منتقل می کند، چند نوع دیگر نیز وجود دارد. نمونه‌های متداول شامل موارد زیر است.

  • ایردراپ جایزه ای

ایردراپ جایزه ای از کاربران می‌خواهد کارهای خاصی مانند اشتراک‌گذاری پستی درباره پروژه در توییتر، پیوستن به تلگرام رسمی پروژه یا ایجاد یک پست و تگ کردن چند دوست در اینستاگرام را انجام دهند. احتمالاً از شما خواسته می شود که برای درخواست جایزه ایردراپ، یک فرم با آدرس کیف پول خود پر کنید و مدرکی مبنی بر انجام وظایف ارائه دهید.

  • ایردراپ انحصاری

ایردراپ انحصاری فقط ارزهای دیجیتال را به کیف پول‌های تعیین‌شده ارسال می‌کند. به طور معمول، دریافت کنندگان دارای سابقه ای ثابت در پروژه هستند، مانند عضو فعال جامعه یا حامی اولیه پروژه. در سپتامبر 2020، صرافی غیرمتمرکز « Uniswap» به هر کیف پولی که قبل از تاریخ معینی با پروتکل آنها تعامل داشته،۴۰۰ uni ارسال کرد. این توکن حاکمیتی به دارندگان آن حق رای می دهد که در مورد تصمیمات مربوط به توسعه پروژه در آینده رای دهند.

  • ایردراپ هولدر

ایردراپ هولدر، توکن‌های رایگان را بین آنهایی که مقدار معینی ارز دیجیتال در کیف پول خود دارند توزیع می‌کند. تیم پروژه معمولاً یک عکس فوری از دارایی‌های رمزنگاری کاربران در تاریخ و زمان خاصی می‌گیرد. اگر موجودی کیف پول حداقل نیاز را برآورده کند، گیرندگان می‌توانند توکن‌های رایگان را با توجه به دارایی‌شان در زمان ارائه عکس فوری درخواست کنند.

بسیاری از پروژه‌های جدید توکن‌ها را به بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH) یا دارندگان کیف پول BSC منتقل می‌کنند زیرا آنها بزرگترین جوامع را در فضا دارند. به عنوان مثال در سال 2016، Stellar Lumens (XLM) 3 میلیارد XLM را به دارندگان بیت کوین ارسال کرد و ایردراپ در انحصار کاربران شبکه بیت کوین بود.

نکات مهم جهت مصون ماندن از کلاهبرداری ایردراپ

به طور کلی تشخیص قانونی یا کلاهبرداری بودن ایردراپ، چالش برانگیز است. قبل از ثبت نام برای هر ایردراپ، بایستی تحقیقات خود را به درستی انجام دهید مخصوصا زمانی که باید کیف پول خود را به یک وب سایت متصل کنید. گاهی اوقات، کلاهبرداران توکن‌ها را به چند کیف پول می‌ریزند، اما وقتی می‌خواهید این توکن‌ها را به یک صرافی ارز دیجیتال یا کیف پول دیگری منتقل کنید، کیف پول شما خالی می‌شود.

در مواردی دیگر، کلاهبرداران یک ایردراپ جعلی را اعلام می کنند که به یک سایت فیشینگ منتهی می شود و شما را فریب می دهند تا کیف پول خود را به سایتی متصل کنید که بسیار شبیه به وب سایت اصلی است. به محض اتصال کیف پول خود و امضای تراکنش، توکن های دیگری از کیف پول شما خارج می شود. این مورد اغلب با حساب‌های جعلی توییتر و تلگرام اتفاق می‌افتد که بسیار شبیه به حساب‌های رسمی هستند. برخی از کلاهبرداری‌های ایردراپ از شما رمز درخواست می کنند در حالی که ایردراپ‌های قانونی هرگز پول یا عبارت امنیتی شما را نمی‌خواهند.

مراقب ایمیل های ایردراپ یا پیام های مستقیم باشید و برای جلوگیری از کلاهبرداری، حتما به وب سایت رسمی پروژه و کانال های رسانه های اجتماعی نگاه کنید. لینک های رسمی را علامت گذاری کنید و دوباره بررسی کنید که آیا واقعاً یک رویداد ایردراپ را انجام می دهند یا خیر. اگر چیزی در مورد پروژه نمی‌دانید، باید تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بفهمید جامعه رمزارز چه می‌گوید.

اگر نمی توانید اطلاعات کافی پیدا کنید، احتمالاً بهتر است ایردراپ را نادیده بگیرید. برای محافظت بیشتر، می توانید یک کیف پول جدید و یک آدرس ایمیل جدید اختصاص داده شده برای دریافت ایردراپ تنظیم کنید که وجوه موجود در کیف پول شخصی شما در برابر تلاش های فیشینگ مربوط به ایردراپ ایمن باشد و مهمتر از همه، هرگز کلیدهای خصوصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.