الگوهای سقف دوقلو و کف دوقلو و نحوه استفاده از آن

الگوهای سقف دوقلو و کف دوقلو

الگوهای سقف دوقلو و کف دوقلو و نحوه استفاده از آن​

به عبارتی دیگر الگو های کف دوقلو و سقف دوقلو بسیار مهم می باشند و نیاز است هر معامله گر آنها را بداند. معامله‌گران خرد ارزهای دیجیتال، ابزارهای تحلیل تکنیکی مورد استفاده در بازارهای سنتی مانند فارکس را قرض گرفته‌اند بنابراین مجبور نیستند چرخ را دوباره اختراع کنند. بازارهای ارز دیجیتال هنوز نوظهورهستند و بسیار پرنوسان می باشند، قیمت ها براساس همان اصول قدیمی رفتار می کنند که به ماهیت ذاتی آنها مربوط می شود.

الگو سقف و کف های دوقلو می توانند به طور دقیق معکوس در جهت معکوس بازار را نشان دهند و جای تعجب نیست که آنها در همه بازارها محبوب هستند. به عنوان مقدمه می توان گفت، الگوی کف دوقلو (شکل W) یک شکل برگشتی صعودی در نمودار شمعی است، اگرچه می تواند در نمودارهای میله ای و حتی خطی نیز قابل مشاهده باشد، همچنین به‌عنوان آینه‌ای از الگوی سقف دوقلو (شکل M) که یک الگوی معکوس نزولی است، می باشد.

البته، این الگوها می‌توانند به روان‌شناسی معامله‌گران نیز مرتبط باشند و برای تحلیل دیدگاه میان‌مدت تا بلندمدت بازار مناسب‌ترهستند اما بهترین بخش این است که آنها برای ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و آلت کوین ها بسیار خوب عمل می کنند.

الگو کف دوقلو چیست؟

الگوی کف دوقلو زمانی شکل می‌گیرد که دو کف قیمت در یک سطح نسبتاً یکسان قرار می‌گیرند در حالی که خط گردن به عنوان یک مقاومت عمل می‌کند. این الگو در پایان یک روند نزولی ظاهر می شود و نشانه معکوس شدن آن است.

به طور معمول، معامله‌گران معمولاً منتظر می‌مانند تا قیمت بالاتر از خط گردن شکسته شود تا به موقعیت خرید بروند. با این حال، تنها در صورتی باید در موقعیت خرید قرار بگیرید که اطمینان کافی داشته باشید، زیرا این احتمال وجود دارد که در نهایت برخلاف روند معامله کنید.

نکته کلیدی در الگوی کف دوقلو این است که هر چه مدت زمان بین دو کف پایین در الگو بیشتر باشد، احتمال موفقیت الگوی نمودار بیشتر است. همچنین این شاخص تحلیل تکنیکال برای معاملات بلندمدت مناسب تر است زیرا از الگوهای تکرار شونده پشتیبانی می کند. با این حال، اشتباهاتی وجود دارد که برای تجزیه و تحلیل دقیق تر باید از آنها اجتناب کنید. زمانی که از کف دوتایی به درستی استفاده می‌شود نتایج کاملاً چشمگیر است اما اگر مراقب نباشید می‌تواند مضر باشد.

شناسایی الگوی کف دوقلو

وقتی به اصول بنیادی پایبند باشید، تعیین یک کف دوقلو چندان دشوار نیست. این الگو یکی از آن الگوهایی است که به طور منظم و آشکار نشان داده می شود و سیگنال مناسبی ارائه می دهد. این الگو با سه ویژگی اصلی خود متمایز می شود:

  • اولین پایین : زمانی که قیمت برای اولین بار به عقب باز می گردد.
  • دومین پایین: دومین عدم پذیرش قیمت است.
  • خط گردن: یک مقاومت موقتی است که بین قسمت های پایینی ایجاد می شود.

اولین پایین: در طول اولین پایین ترین سطح، بازار برگشت دارد و یک نوسان پایین ایجاد می کند و ممکن است فکر کنید که یک تغییر متداول در یک روند نزولی ظاهر می شود.

خط گردن: در طول اصلاح، قیمت به نقطه مقاومت می رسد و سپس برای آزمایش مجدد حمایت تازه تشکیل شده برمی گردد. مقاومت محلی همان چیزی است که ما آن را خط گردن می نامیم.

دومین پایین: خرس‌ها مشتاقند ببینند که آیا کف اول پشتیبانی کافی را فراهم می‌کند یا خیر. اگر قیمت به زیر پایین‌ترین حد اول برسد، دیگر کف دو قلو نداریم. با این حال، اگر دومین تلاش نزولی در نزدیکی حمایت تشکیل شده توسط اولین پایین شکست بخورد، می‌توانیم الگو را به وضوح مشاهده کنیم. با این حال، هنوز برای ورود به بازار خیلی زود است.

شکستن خط گردن: هنگامی که بازار پایین ترین سطح دوم را نیز رد کرد، قیمت مجدداً افزایش می یابد. اگر بتواند بالای خط گردن که قبلاً به عنوان مقاومت تعریف می‌کردیم شکسته شود، معامله‌گران ارزدیجیتال علاقه‌مند به ادامه فعالیت طولانی مدت هستند، زیرا گاوها از این پس کنترل را در دست دارند. برای جمع‌بندی، الگوی کف دوقلو (به شکل W) به ما می‌گوید که روند نزولی موجود احتمالاً به پایین رسیده است و قیمت در شرف معکوس شدن است.

نحوه استفاده از کف دوقلو

هنگامی که کف دوقلو را معامله می کنید، باید الگوهایی را تعیین کنید که شکاف بین پایین ترین ها بیشتر است. چنین الگوهایی احتمالاً به راحتی دیده می شوند که احتمال شکستگی خط گردن و در نتیجه برگشت را افزایش می دهد.

تکنیک های شکست

هنگام معامله کف دوقلو، اکثر معامله گران بلافاصله پس از شکسته شدن قیمت بالای خط گردن، وارد بازار می شوند، اما می توانید رویکرد متفاوتی را امتحان کنید. به جای اینکه منتظر بمانید تا یک شکست واضح شکل بگیرد، می توانید آرام بمانید و کمی بازار را تماشا کنید.

قیمت به طور بالقوه می تواند درست پس از شکستن بالای خط گردن پایین تر بیاید. شما می خواهید به جای تردید، یک قدرت قابل مشاهده از گاو ها ببینید. بنابراین در اینجا نحوه ادامه کار آمده است:

  • یک الگوی کف دوقلو در ساختار را شناسایی کنید.
  • اجازه دهید پرایس اکشن (الگوی قیمت) بالای خط گردن بشکند.
  • منتظر یک عقب نشینی منطقه ای باشید، این ممکن است زنجیره ای از شمع های محدوده باشد.
  • زمانی قیمت نوسان بالا را می شکند که همزمان با خط گردن است، در موقعیت خرید قرار بگیرید.

به عبارتی دیگر، زمانی که قیمت به بالای خط گردن می‌شکند، برای باز کردن سفارش خرید عجله نکنید، بلکه منتظر بمانید تا ببینید آیا عقب‌نشینی وجود دارد یا خیر. به این ترتیب، مطمئن می شوید که وقتی وارد بازار می شوید، گاوها به اندازه کافی قوی هستند.

زمان استفاده از الگو کف دوقلو

هر زمان که کف دوقلو را مشاهده کردید می توانید معامله کنید، مخصوصا زمانی که روند نزولی موجود به سطح فروش بیش از حد رسید. برای این کار، می توانید از شاخص های تحلیل تکنیکال مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) یا Stochastic (تصادفی) استفاده کنید.

یک نکته خوب این است که دو پایین ممکن است همیشه در یک سطح نباشند. بیشتر اوقات، پایین دوم ممکن است پایین تر بیاید زیرا خرس ها بیشتر تلاش می کنند تا از پایین ترین سطح قبلی بشکنند اما اگر قیمت توانست از پایین ترین سطح دوم بازگردد، الگوی معتبر باقی می ماند و ارزش توجه شما را دارد.

گاهی اوقات وقتی چنین الگویی ظاهر می شود، خرس ها به دام می افتند زیرا پس از شکسته شدن قیمت به زیر اولین پایین، در موقعیت فروش قرار می گیرند. این امر به گاوها سیگنال می دهد، زیرا خرس ها با بازگشت قیمت روحیه خود را از دست می دهند. همچنین، زمانی که دومین پایین‌، پایین‌تر از اولین پایین باشد، منطقی است که بررسی کنید آیا این الگو یک واگرایی صعودی با RSI ایجاد نمی‌کند که سیگنال حتی قوی‌تری برای شما خواهد بود.

الگوی سقف دوقلو چیست؟

سقف دوقلو یک الگوی معکوس نزولی است که پایان یک روند صعودی را نشان می دهد. این الگو توسط دو اوج قیمت در یک سطح و یک خط گردن که به عنوان پشتیبان محلی عمل می کند تشکیل شده است. معامله گران منتظر می مانند تا قیمت به زیر خط گردن برسد و پس از آن پوزیشن های فروش باز می کنند.

شناسایی الگوی سقف دوقلو

شما می توانید اغلب الگو سقف دوقلو را مشاهده کنید، اگرچه برخی از آنها ممکن است ایده آل نباشند. این الگو از سه عنصر اصلی تشکیل شده است:

  • اولین بالا: زمانی که قیمت برای اولین بار عقب نشینی می کند.
  • دومین بالا: دومین عدم پذیرش قیمت است.
  • خط گردن : پشتیبان موقتی که بین بالاها ظاهر می شود.

نحوه استفاده از سقف دوقلو

هنگامی که بازار به سطح خرید بیش از حد می رسد، ممکن است با مقاومت مواجه شود و الگوی سقف دوقلو را تشکیل دهد. زمانی که قیمت عقب نشینی می کند تا زمانی که حمایت محلی پیدا کند، با اولین اوج شروع می شود، در این زمان شما نمی توانید الگو را تشخیص دهید. پس از اولین سقف، قیمت تا حد حمایت (خط گردن) عقب می‌نشیند و سپس برای آزمایش مجدد مقاومت تازه شکل‌گرفته، برگشت می‌کند.

اگر قیمت نتواند بالاتر از آن بشکند، به بالاترین سطح دوم خواهد رسید. در آن زمان است که معامله گران نسبت به این روند محتاط هستند و باید زمانی که قیمت به زیر خط گردن می شکند، آماده فروش شوند. می‌توانید از همان تکنیک‌های شکست مانند الگو کف دوقلو اما با قوانین معکوس استفاده کنید.

اهمیت کف دوقلو و سقف دوقلو در معاملات ارز دیجیتال

این دو الگو جهانی هستند و در همه بازارها از جمله ارزهای دیجیتال به خوبی کار می کنند. با این حال، فراوانی این الگوها ممکن است کمتر از بازار فارکس باشد. هنگامی که آنها را در نمودار مشاهده کردید، ارتباط یکسانی دارند. معامله‌گران ارزهای دیجیتال بسیار به تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند و الگوهای نمودار می‌توانند قوی‌ترین سیگنال‌ها را ارائه دهند، بخصوص زمانی که در ترکیب با اندیکاتورهای تکنیکال استفاده شوند. ارزهای دیجیتال پرنوسان و غیرقابل پیش بینی هستند و معامله گران باید محتاط تر باشند.

تفاوت های الگو سقف دوقلو و کف دوقلو

هیچ تفاوت اساسی بین این دو الگو وجود ندارد به جز این که کاملاً مخالف یکدیگر هستند. به عبارتی دیگر آنچه برای گاوها در مورد کف دوقلو مناسب است، همین امر برای خرس ها در مورد سقف دوقلو نیز صادق است زیرا دومی یک سیگنال معکوس نزولی است.

الگو سقف دوقلو از دو ارتفاع نسبتاً یکسان و یک خط گردن تشکیل شده است که در این زمان نشان دهنده حمایت محلی است. هنگام معامله ارزهای دیجیتال در بازه های زمانی بزرگ، رویکرد هر یک از این دو ممکن است متفاوت باشد، زیرا با توجه به اینکه بازار ارز دیجیتال در حال تلاش برای گسترش است، کف دوقلو باید بیشتر ظاهر شود.

مزایا و معایب الگو سقف دوقلو و کف دوقلو

نکته مهم در مورد این دو الگو این است که آنها در چندین بازه زمانی موثر هستند، مانند ۱۵ دقیقه، ۱ ساعت، ۴ ساعت یا ۱ روزه باشد. بنابراین، معامله‌گران روزانه، معامله‌گران نوسانی و حتی معامله‌گران موقعیت می‌توانند از آنها استفاده کنند.آنها همچنین الگوهای جهانی هستند که به خوبی با سهام، جفت ارزها، کالاها و ارزهای دیجیتال کار می کنند.

مانند هر الگوی تکنیکال دیگری، معیارهای خود را دارند اما با اشکالاتی نیز همراه هستند. نقطه ضعف اصلی این است که نه سقف دوقلو و نه کف دوقلو نمی توانند تضمین کنند که روند تازه شکل گرفته تثبیت خواهد شد. به عنوان مثال، در حالت کف دوقلو، خرس‌ها ممکن است جرأت داشته باشند که برای سومین بار قیمت‌ها را پایین بیاورند و حتی سعی کنند به زیر سطح حمایت برسند. بنابراین، معامله‌گران باید از ابزارهای مدیریت ریسک مانند توقف ضرر استفاده کنند.

اشتباهاتی که باید از آنها اجتناب کرد

یکی از اشتباهات اصلی کسانی که کف دوقلو را معامله می کنند این است که بلافاصله پس از شکسته شدن قیمت از خط گردن الگو، خرید انجام می دهند. اگر محتاط نباشید، ممکن است در نهایت با روند بزرگتری معامله کنید. اگر بازار در میانه یک حرکت نزولی قوی قرار بگیرد و یک الگوی کف دوقلو «کوچک» تشکیل دهد، به احتمال زیاد آن را نادیده گرفته و به روند نزولی عمومی خود ادامه خواهد داد.

برای جلوگیری از آن، باید میانگین متحرک (MA) را با دوره ۲۰ اضافه کنید. اگر قیمت کمتر از MA است، نباید با شکست خط گردن، خرید کنید. هنگام معامله دوبل، قیمت نباید بالاتر از MA با دوره 20 باشد. در مجموع، اگر قوانین ذکر شده را رعایت کنید، به احتمال زیاد با این الگوها موفق خواهید شد حتی اگر مبتدی باشید. با این حال، قبل از معامله با وجوه واقعی، مطمئن شوید که آنها را در یک حساب آزمایشی تمرین کنید.

مدیریت ریسک

در حالی که کف دوقلو و سقف دوقلو برخی از قابل اعتمادترین الگوهای نمودار هستند اما نمی توانند تغییر روند را در همه موارد تضمین کنند. برای جلوگیری از ضررهای قابل توجهی که ممکن است کل بالانس شما را تحت تأثیر قرار دهد، باید از برخی تکنیک های اساسی برای کاهش خطرات استفاده کنید.

مهم‌ترین مرحله این است که یک سفارش توقف ضرر ایجاد کنید که در صورت تغییر ناگهانی قیمت، ضرر احتمالی را کاهش می‌دهد. یک توقف ضرر باید بین شکست (خط گردن) و مقاومت (هنگام سقف دوقلو) یا حمایت (هنگام کف دوقلو) تنظیم شود. برای افزایش ثبات و تمرکز بر اهداف بلندمدت، نباید بیش از ۱٪ از موجودی خود را در هر معامله استفاده کنید. این یکی از قوانین طلایی مدیریت ریسک است.

با این حال، اگر بازار بی‌ثبات است و شما وسوسه می‌شوید که با وارد کردن همه دارایی به یک شانس بزرگ دست پیدا کنید. ممکن است برای یک بار هم که شده خوش شانس باشید. اما اگر چنین عملی به عادت تبدیل شود، در درازمدت شانس مشابهی برای شما تضمین نخواهد شد.

سخن پایانی

کف دوقلو و سقف دوقلو از الگوهای نموداری راحت و قابل اعتماد هستند اما میزان موفقیت آنها واقعاً به توانایی شما در تبدیل سیگنال های آنها به معاملات موفق بستگی دارد. برای بهبود مهارت‌های معاملاتی خود با این نمودارها، می‌توانید با تمرین در یک حساب آزمایشی یا جستجوی الگوها در نمودارهای تاریخی شروع کنید. فراموش نکنید که به شاخص های فنی توجه داشته باشید، به ویژه آنهایی که سطح خرید و فروش بیش از حد را اندازه می گیرند.