ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

احتمالا تاکنون کلمه ارز دیجیتال را شنیده اید اما نمی دانید دقیقا چه هستند و چه کاربردی دارد، در این متن درباره این دارایی دیجیتالی اطلاعات جامع و کاملی بیان می کنیم پس با ما همراه باشید. قطعا برای درک بهتر رمز ارزها و کاربرد آنها باید تاریخچه ی این فناوری ، انواع مختلف ارزهای دیجیتال و آینده این صنعت را مطالعه کنید.

سابقه ارزهای دیجیتال به بیش از یک دهه قبل باز می گردد، زمانی که حتی ارزبیت کوین وجود نداشت. در گذشته برای ایجاد ارزهای دیجیتال تلاش های بسیاری انجام شده بود. مشهورترین این تلاش ها توسط نیک سابو دانشمند کامپیوترانجام شد که در سال ۱۹۹۸ ارز دیجیتالی به نام بیت گلد را توسعه داد. البته بیت گلد هرگز به طور کامل راه اندازی نشد اما به عنوان هموارکننده راه برای بیت کوین شناخته می شود.

زمان ایجاد بیت کوین

در اکتبر 2008، سندی شامل اطلاعات کامل از پروژه بیت کوین از ساتوشی ناکاموتو مرموز منتشر شد. این مقاله از یک شبکه ی غیرمتمرکز که برای تامین انرژی یک ارز دیجیتال جدید به نام بیت کوین را توصیف می کرد استفاده شد.سال ها طول کشید تا صاحبان تجارت از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت جدید استفاده کنند اما می توان گفت ارز بیت کوین به تدریج در میان بازارهای جهانی محبوب شد.

در سال های بعد ارزهای دیجیتال بیشتری راه اندازی شدند و تا سال ۲۰۱۴ ده ها رمز ارز دیگر رونمایی شد که برخی از این ارزها مانند اتریوم در طول زمان به رشد خود ادامه دادند اما برخی دیگر به همان سرعتی که بوجود آمدند نابود شدند.

در سال ۲۰۱۷ ارزهای رمز نگاری شده به جایگاه مهمی در دنیای مالی دست یافتند و ارزهای دیجیتال در پلتفرم های معاملاتی جدید خرید و فروش شدند. به عبارتی دیگر صدها ارز دیجیتال ایجاد شد و ارزش آنها به سرعت در حال افزایش بود به طوری که  تا پایان سال ۲۰۱۷، قیمت ارز بیت کوین از ۹۰۰ دلار به ۲۰۰۰۰ دلار افزایش یافت و کل این صنعت به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلار رسید و این حقیقت واضح بود که ارزهای دیجیتال ماندنی هستند.

تعریف ارز دیجیتال

به طور کلی به هر وسیله پرداختی که به شکل کاملا الکترونیکی وجود داشته باشد پول دیجیتال  (ارز دیجیتال) اطلاق می شود. پول دیجیتالی از نظر فیزیکی مانند اسکناس کاغذی یا سکه قابل لمس نیست و با استفاده از سیستم های آنلاین محاسبه و منتقل می شود.ارزهای دیجیتال به سه دسته تقسیم می شوند :

  • ارز مجازی

اصطلاح “ارز مجازی” در سال 2012 توسط اتحادیه اروپا تعریف شد و به وجود آمد.به پولی که توسط یک سازمان خصوصی برای استفاده خاص آنلاین صادر می شود ارز مجازی گفته می شود که به صورت بسته یا باز می باشند.

ارزهای مجازی بسته به یک سیستم خاص محدود می شوند، ارزهای باز را می توان با ارزهای دیگر خارج از یک پلتفرم معین مبادله کرد و رمزارزها جزء این دسته می شوند.

  • ارز دیجیتال بانک مرکزی

بانک مرکزی یک کشور خاص ممکن است تصمیم بگیرد که ارز دیجیتال خود را به منظور تکمیل یا جایگزینی ارز فیات موجود (پول سنتی صادر شده توسط دولت) راه اندازی کند. این ارز دیجیتال، ارز بانک مرکزی یا CBDC نامیده می شود. در حالی که ارزش یک دارایی کریپتو مانند بیت کوین ذاتاً بی ثبات است ، یک CBDC قابل اعتمادتر است.

  • رمز ارز (کریپتوکارنسی)

رمز ارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که برای تولید، نگهداری، ایمن‌سازی و تایید تراکنش‌ها از روش رمز نگاری استفاده می کنند. اکثر ارزهای دیجیتال بدون نیاز به یک مرجع مرکزی مانند بانک یا دولت عمل می کنند .ارزهای رمز نگاری شده دارای سیاست های پولی مشخص و تعریف شده هستند، خواه محدود کردن تعداد سکه های آن، خواه صادر کردن اجازه برای ایجاد سکه های جدید همه براساس قوانین از پیش تعیین شده می باشد.

کارکرد رمز ارزها

بلاک چین به دفتر کل توزیع شده که تراکنش های ارزهای دیجیتال را نگهداری می کند گفته می شود، یک بلاک چین دارای بلوک هایی می باشد که اطلاعات تراکنش ها را نگهداری می کند. این اطلاعات دارای زمان های ثبت شده و غیرقابل تغییر هستند و به دفتر کل پست می شوند هر تراکنش باید توسط ذینفعان بلاکچین تایید شود.

به طور کلی برای انجام یک تراکنش روی بلاک چین، کاربران موافقت می کنند که هزینه کمی بپردازند که جهت حفظ امنیت بلاک چین می باشد. به طور مثال شما می خواهید برای دوست خود مقدار کمی بیت کوین بفرستید و یک تراکنش با استفاده از کیف پول بیت کوین خود ایجاد می کنید و درخواست انتقال بیت کوین به کیف پول دوست خود دارید و هزینه تراکنش در طول مسیر را می پردازید.

پس از انجام درخواست تراکنش، تراکنش شما با سایر تراکنش ها در یک بلوک در بلاک چین بیت کوین گروه بندی می شود. این بلوک توسط ماینرها تایید شده و به بلاک چین ارسال می شود و تراکنش کامل می شود. از طریق این فرآیند، می‌توانید با کارمزد تراکنش‌های کم، ارز دیجیتال را برای هر کسی، در هر کجای دنیا ارسال کنید.

کاربرد های ارز دیجیتال

می توان گفت انتقال مقادیر زیادی از ثروت خود به صورت ناشناس و بدون هیچ گونه دخالت دولتی،  یکی از کاربرد های مهم ارزهای دیجیتال است البته برخی از مالکان، از ارزهای دیجیتال برای رسیدگی به امور معمولی مانند پرداخت قبوض استفاده می کنند. برخی دیگر از ارز دیجیتال با سرمایه گذاری و  راه اندازی کسب و کار استفاده می کنند.

نحوه ی استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال به پاداشی اشاره دارد که از تأیید تراکنش‌های یک بلاک چین به دست می‌آید. تراکنش های بلاک چین زمانی که به یک بلوک اضافه می شوند رمزگذاری می شوند. بنابراین، قبل از اینکه بلاک چین بتواند تراکنش‌ها را به بلوک بعدی اضافه کند، این تراکنش‌ها باید از نظر صحت تأیید شوند.

در این مرحله ماینرها از قدرت محاسباتی خود برای حل مسائل پیچیده ریاضی برای تأیید تراکنش ها در یک بلوک در بلاک چین استفاده می کنند و اولین ماینری که مشکل را حل می کند و تمام تراکنش های یک بلوک را تأیید می کند،

بابت خدمات خود کارمزدی دریافت می کند. این روش ایمن سازی بلاک چین به عنوان اثبات کار (POW) شناخته می شود.

دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال، روش جدیدی برای تراکنش و ذخیره ارزش است که به طور قابل توجهی بهتر از طلا و … است به عبارتی در بسیاری از موارد  ارزهای دیجیتالی بهتر از پول های سنتی عمل می کنند.

  • قابل حمل : به راحتی می توان ارز را حمل کرد
  • قابلیت تقسیم پذیری: ارز را می توان به مقادیر کوچکتر تقسیم کرد
  • مقاومت در برابر سانسور: توانایی دولت ها و رژیم ها برای سانسور استفاده از آن
  • عدم کمبود: میزان شیوع آن در جامعه و عرضه آینده آن
  • امنیت بالا : استفاده از آن بسیار امن است

انواع ارزهای دیجیتال

برای درک بهتر ارزش ارز دیجیتال ، بایستی انواع مختلف ارزهای دیجیتال موجود در بازار را بشناسید زیرا هر یک از ارزهای دیجیتال به دلایل خاص خود دارای ارزش هستند و به همین دلیل، مقایسه ارزهای دیجیتال با عملکردهای مختلف درست نیست.

  • ارز دیجیتال فیات

پول فیات ارزی است که به تنهایی دارای ارزش ذاتی نیست، اما طبق توافق عمومی به عنوان وسیله ای برای انجام مبادلات استفاده می شود. ارزهای رمزپایه در ابتدا برای ذخیره ارزش و یا وسیله مبادله در نظر گرفته شده بودند.

ارزهای دیجیتال فیات طوری طراحی شده اند که با عملکردی بهتر جایگزینی ارزان‌تر، غیرمتمرکزتر و با استفاده آسان‌تر برای ارزهای فیات باشد.

برخی از ارزهای دیجیتال فیات عبارتند از:

  • بیت کوین : ارز دیجیتال اصلی فیات
  • بیت کوین کش :مشابه بیت کوین با کمی تفاوت فنی
  • لایت کوین: اغلب به عنوان نقره برای طلای بیت کوین شناخته می شود
  • مونرو : یک ارز دیجیتال که ناشناس بودن و امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می کند

 

  • استیبل کوین ها

برخلاف ارزهای دیجیتال فیات که شکل دیگری از پول هستند، استیبل کوین‌ها به قیمت یک دارایی دیگر گره می‌خورند تا نوسانات را به حداقل برسانند و در عین حال مزایای یک ارز دیجیتال را حفظ کنند.

استدلال برای بوجود آمدن استیبل کوین ها این است که اگرچه ارزهای دیجیتال فیات به دلیل قابلیت حمل، امنیت و ناشناس بودن بهتر از ارزهای فیات هستند، اما به دلیل نوسانات شدید قیمت، غیرقابل استفاده هستند.

ارز تتر ، مشهورترین استیبل کوین است که قیمت آن به دلار آمریکا مشابه است. کاربران می‌توانند با خرید تتر دارایی‌های خود را در یک ارز دیجیتال که ارزش آن با دلار آمریکا مرتبط است، معامله کرده یا نگهداری کنند.

  • توکن های کاربردی

برخی از ارزهای رمزنگاری شده برای تقویت مشاغل و سایر عملکردها در شبکه بلاک چین استفاده می شوند. این توکن های کاربردی به تنهایی لزوماً ارز نیستند، اما از آنجایی که استفاده از پیش تعیین شده ای دارند که تقاضا دارد، ارزش پولی دارند.محبوب ترین توکن های کاربردی عبارتند از:

  • اتر: برای توان محاسباتی بلاک چین اتریوم هزینه می کند
  • XRP: انتقال هر دارایی دیجیتال در بلاک چین ریپل را تسهیل می کند
  • EOS: مشابه اتر، EOS برای انجام وظایف در یک شبکه غیرمتمرکز استفاده می شود

آینده ارزهای دیجیتال

برای اکثر افراد آینده ارزهای دیجیتال مهم است و این سوال که آیا ارز دیجیتال به رشد خود ادامه خواهد داد؟ همواره پرسیده می شود اما می توان گفت هیچ کس جواب درست را نمی داند. با این حال، می‌توان گفت تا زمانی که از ارزهای دیجیتال استفاده می شود و این دارایی‌ها نسبت به ارزهای دیگر پیشرفت داشته باشند، جایگاهی در اقتصاد جهانی خواهند داشت.

به عبارتی دیگر، پرداخت‌های غیر نقدی در سطح جهانی به رشد خود ادامه می‌دهند و به استفاده از ارزهای دیجیتالی کمک می‌کنند.ارزهایی مانند بیت کوین شاهد پیشرفت فناوری و استفاده بیشتری خواهند بود.

تنها مشکل اصلی ارزهای دیجیتال، راحتی دراستفاده از آنهاست. امروزه، نیاز به سطحی از درک تکنولوژی برای استفاده از رمزارزها تا حداکثر پتانسیل آنها می باشد. همانطور که پروژه‌ها و توسعه‌دهندگان بیشتری روی رابط کاربری و طراحی کار می‌کنند،استفاده از پیشنهادات ارزهای دیجیتال برای افراد عادی با دانش فنی کم یا بدون دانش آسان‌تر می‌شود. زمانی که این اتفاق بیافتد، مراقب باشید، زیرا دیگر برای رشد ارزهای دیجیتال هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت.​