نحوه تشخیص کلاهبرداری های ارز دیجیتال و ICOها

کلاهبرداری های ارز دیجیتال و ICOها

نحوه تشخیص کلاهبرداری ارز دیجیتال و ICOها​

همانطور که می دانید ارز دیجیتال از زمان پیدایش خود تا کنون در مسیر پیشرفت است و هر هفته ارزهای دیجیتال جدیدی راه اندازی می شوند و با این ارزهای جدید، امکان عرضه اولیه سکه (ICO) وجود دارد. برخی از این ارزها بسیار معروف هستند و به طور تصاعدی در حال رشد می باشند

به طوریکه، این ارزها در مقایسه با سایر دارایی های مالی بسیار پرنوسان هستند و به این دلیل، معامله گران و سرمایه گذاران همچنین کلاهبرداران را به خود جذب می کند. بسیاری از توکن ها قانونی نیستند و سرمایه گذاران در دام ارزهای دیجیتال جعلی یا ICO های تقلبی می افتند. بنابراین، بایستی توانایی تشخیص ارزهای دیجیتال جعلی و ICO های تقلبی یا به عبارتی اسکم ها (scam) را داشته باشید.

انوع کلاهبرداری (scam) ها چیست؟

  • کلاهبرداری جایزه ای (Bounty Scam)

زمانی اتفاق می افتد که ICO موفق نمی شود سودی را که وعده داده بود به مروجین خود بازگرداند. در ابتدا، کلاهبرداران قول می دهند که بازدهی خوبی از سرمایه گذاری داشته باشند. آنها پول را از شرکت کنندگان جمع می کنند اما در نهایت هیچ بازدهی نمی دهند و بهانه می آورند.

  • کلاهبردای خروج (Exit Scam)

کلاهبرداری بسیار رایجی است که با تقلب انجام می شود. کلاهبرداران در ابتدا برای فروش ICO درخواست پول می کنند و قول می دهند خدمات یا ارزهای خوبی ارائه دهند اما بدون دلیل مناسب یا اطلاع دادن به سرمایه گذاران ناگهان سازمان خود را تعطیل می کنند. در سال 2018، گزارش شده است که بیش از 100 میلیون دلار سرمایه جمع آوری شده توسط ICOها به سرقت رفته است و این نمونه ای از کلاهبرداری خروج است.

  • کلاهبرداری سرقت وایت پیر

اینها کلاهبرداران بسیار فعالی هستند که سعی می کنند ICO معروف را کپی کنند و نشان می دهند که آنها واقعی هستند و با درخواست پول برای ICO سعی در فریب سرمایه گذاران دارند. قربانیان توسط ICO پرسود خود به دام می‌افتند.

  • کلاهبرداری طرح پونزی

طرح‌های پونزی، طرح‌های بسیار سودآوری می باشند که هر سرمایه‌گذاری را برای خرید سکه‌های ارز دیجیتال و ICO خود جذب می‌کند. این نوع طرح‌ها، سودآوری بالا و بازده سرمایه‌گذاری خوبی دارند اما با جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران و عدم بازگشت وجه، کلاهبرداری می‌کنند.

  •  کلاهبرداری صرافی

زمانی که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، برای فریب سرمایه‌گذاران، ICO خود را در یک صرافی جعلی ارز دیجیتال راه‌اندازی می کنند و از سرمایه‌گذاران برای ارز دیجیتال یا ICO پول جمع‌آوری می کنند، «کلاهبرداری صرافی» گفته می شود.

  • کلاهبرداری URL

برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران، وب‌سایت‌های جعلی ایجاد می کنند، زیرا این وب‌سایت ها ادعا می‌کنند برای خرید سکه یا ICO یا سایر خدمات پول دریافت می کنند و زمانی که کاربر پول را واریز کرد، هرگز سکه، ICO، توکن یا خدماتی را برنمی‌گردانند. به این گونه کلاهبرداری ها، کلاهبرداری URL می گویند.

نحوه شناسایی کلاهبرداری ها

خواندن وایت پیپر پروژه

توصیه می‌شود که تمام صفحات وایت پیپر سازمان را بخوانید تا ایده روشنی از پیشینه، اهداف، خط ‌مشی، فکس‌های تجاری، تجزیه و تحلیل کسب‌وکار و جدول زمانی اجرای هر کار مرتبط با بلاک چین داشته باشید.

درک کامل پروژه

پس از مطالعه پروژه باید سعی کنید، امکان سنجی پروژه و مکانیزم اجرای آن را درک کنید. پروژه جعلی برای جذب سرمایه گذاران بسیار سودآور خواهد بود زیرا اجرای آنها بسیار آسان است و آنها تجزیه و تحلیل مناسبی انجام نمی دهند. شما به راحتی می توانید پیگیری کنید که آیا پروژه قابل دستیابی است یا خیر.

شناخت کامل تیم پروژه

شما باید سعی کنید پیشینه توسعه دهندگان یا تیم پشت سازمان را بشناسید زیرا شرکت های جعلی تیم خوب یا فرد شناخته شده ای در تیم ندارند. آنها چهره های جدیدی برای فریب دادن مردم خواهند داشت، بنابراین شما باید با کمک گوگل، رسانه های اجتماعی و غیره آنها را بشناسید.

خلاصه

به دلیل کمبود اطلاعات در بازار، توسعه دهندگان با نام ارزهای دیجیتال، توکن ها یا ICO ترفندهای متفاوت کلاهبرداری را به کار می گیرند و سرمایه افراد را سرقت می کنند. بنابراین، قبل از سرمایه گذاری در هر یک از طرح ها یا شرکت های کلاهبرداری فوق، دقت لازم را انجام دهید. همیشه سعی کنید تا حد امکان در مورد ارزهای دیجیتال و مشروعیت آن بیاموزید تا در دام چنین کلاهبردارانی نیفتید.