مفهوم میکر و تیکر در بازارهای معاملاتی

میکرها و تیکرها

مفهوم میکر و تیکر در بازارهای معاملاتی

به طور کلی بازارها از میکرها (سازندگان) و تیکرها (گیرندگان) تشکیل شده اند. میکرها افرادی می باشند که سفارش‌های خرید یا فروش ایجاد می‌کنند که در لحظه انجام نمی‌شود به عنوان مثال، ارز بیت کوین را زمانی که قیمت آن به 15 هزار دلار رسید بفروشد و این امر باعث ایجاد نقدینگی می شود، به این معنی که وقتی شرایط مناسب شد، خرید یا فروش فوری BTC برای دیگران آسان تر می شود. افرادی که خرید یا فروش آنها فورا انجام می شود، تیکر نامیده می شوند. به عبارت دیگر، تیکرها، سفارشات ایجاد شده توسط میکرها را کامل می کنند.

در هر نوع صرافی (فارکس، سهام یا ارز دیجیتال) فروشندگان با خریداران مطابقت داده می شوند. در معامله بیت کوین با اتریوم شما باید پیشنهادات خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید و امیدوار باشید تا فردی به این معامله علاقمند باشد.

در بازار هر شرکت کننده ای در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرد؛ به عنوان یک معامله گر، احتمالاً در مرحله ای ازاین روند ممکن است به عنوان هر دو عمل کنید. سازندگان و گیرندگان رگ حیاتی بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی هستند و وجود یا فقدان آنها صرافی‌های قوی را از صرافی‌های ضعیف متمایز می‌کند.

درباره نقدینگی (liquidity)

وقتی فردی درباره نقدینگی یا غیر نقدینگی دارایی اش می گوید، درواقع درباره فروش آسان دارایی اش صحبت می کند. به طور کلی یک اونس طلا نقد شوندگی بسیار بالایی دارد زیرا می توان آن را در زمان کوتاهی با پول نقد معامله کرد. به بازاری که در آن به راحتی دارایی ها را با ارزش منصفانه بخرید و بفروشید، بازار دارای نقدینگی (liquid market) گفته می شود. در این بازار، تقاضای بالا از کسانی که می‌خواهند دارایی را خریداری کنند و عرضه بالا از کسانی که می‌خواهند آن را تخلیه کنند وجود دارد.

با توجه به این میزان فعالیت، خریداران و فروشندگان تمایل دارند در میانه این بازار با هم تبادل داشته باشند: کمترین سفارش فروش (قیمت درخواستی) تقریباً مشابه بالاترین سفارش خرید (قیمت پیشنهادی) خواهد بود. درنتیجه، تفاوت بین بالاترین پیشنهاد و کمترین درخواست کم خواهد بود. ضمناً به این تفاوت بین قیمت پیشنهادی خرید و فروش، اسپرد پیشنهادی خرید و فروش می گویند.

بازار غیر نقدشونده برخلاف بازار نقدینگی هیچ یک از این ویژگی ها را ندارد، اگر بخواهید دارایی خود را به قیمت منصفانه بفروشید با مشکل مواجه خواهید شد زیرا تقاضای چندانی وجود ندارد در نتیجه، بازارهای غیر نقدشونده اغلب دارای اسپرد پیشنهادی بسیار بالاتری هستند.

بازارسازان و بازارگردانان

همانطور که گفته شد، معامله گرانی که به یک صرافی هجوم می آورند، به عنوان سازنده یا به عنوان گیرنده عمل می کنند.

  • سازندگان (میکرها)

صرافی ها اغلب ارزش بازار یک دارایی را با دفترچه سفارش محاسبه می کنند و تمام پیشنهادات خرید و فروش از کاربران خود را در این دفترچه ، جمع آوری می کند. می‌توانید دستورالعملی را به شکل زیر ارسال کنید:

مثلاً 800 بیت کوین با قیمت 4000 دلار بخرید. این به دفترچه سفارش اضافه می شود و زمانی که قیمت به 4000 دلار رسید پر می شود.

میکر برای ثبت سفارش، مانند آنچه توضیح داده شد باید پیشنهاد خود را با افزودن آن به دفترچه سفارش قبل از موعد اعلام کند، شما سازنده هستید زیرا یک بازار را ساخته‌اید. صرافی مانند یک فروشگاه مواد غذایی است که برای قرار دادن کالاها در قفسه ها هزینه ای از افراد دریافت می کند و شما شخصی هستید که موجودی خود را اضافه می کنید. معمولاً معامله گران و مؤسسات بزرگ نقش بازارسازان را بر عهده می گیرند به عبارتی دیگر معامله‌گران کوچک می‌توانند به سادگی با قرار دادن انواع سفارش‌هایی که فوراً اجرا نمی‌شوند، سازنده شوند.

  • گیرندگان (تیکرها)

اگر مثال فروشگاه را در نظر بگیریم، مطمئناً شما موجودی خود را در قفسه‌ها قرار می‌دهید تا خریدار بیاید و آن را بخرد، درواقع خریدار، گیرنده است. با قرار دادن پیشنهاد در دفتر سفارش، نقدینگی صرافی را افزایش می دهید زیرا خرید یا فروش را برای کاربران آسان تر می کنید. از سوی دیگر، گیرنده بخشی از آن نقدینگی را با سفارش بازار دستورالعملی برای خرید یا فروش به قیمت فعلی بازار، حذف می کند. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، سفارشات موجود در دفترچه سفارش بلافاصله پر می شوند.

اگر تا به حال در یک صرافی ارزهای دیجیتال سفارش بازاری را برای معامله قرار داده اید، شما به عنوان یک گیرنده عمل کرده اید در حالی که با استفاده از سفارشات محدود نیز می توانید یک گیرنده باشید در واقع هر زمان که سفارش شخص دیگری را تکمیل می کنید، گیرنده هستید.

 

کارمزدهای میکر- تیکر

بسیاری از صرافی ها بخش قابل توجهی از درآمد خود را با دریافت کارمزد معاملاتی از جفت کردن معاملات کاربران به دست می آورند. این بدان معناست که هر زمان که سفارشی را ایجاد می کنید و آن را اجرا می کنید، مبلغ کمی را به عنوان کارمزد پرداخت می کنید. اما این مقدار از یک صرافی به صرافی دیگر متفاوت است و همچنین ممکن است با توجه به اندازه و نقش معاملاتی شما متفاوت باشد.

به طور کلی، به سازندگان( میکرها) نوعی تخفیف پیشنهاد می شود زیرا آنها نقدینگی را به صرافی اضافه می کنند. معامله گران آینده نگر برای معامله به پلتفرم و نقدینگی بالای آن نگاه می کنند به هر حال، چنین مکانی فریبنده‌تر از مکانی با نقدینگی کمتر خواهد بود، زیرا معاملات آسان‌تر انجام می‌شوند. در بسیاری از موارد، گیرندگان نسبت به سازندگان کارمزد بیشتری می پردازند زیرا نقدینگی که سازندگان ارائه می دهند، ارائه نمی کنند.

سخن پایانی

به طور خلاصه، سازندگان (میکرها) معامله‌گرانی می باشند که سفارش‌ها را ایجاد می‌کنند و منتظر تکمیل آن‌ها هستند در حالی که گیرندگان افرادی هستند که سفارش‌های دیگران را تکمیل می‌کنند. نکته این است که بازارسازان نقدینگی ارائه می دهند.

برای صرافی هایی که از مدل سازنده-گیرنده استفاده می کنند، سازندگان برای جذابیت پلتفرم، به عنوان یک مکان معاملاتی حیاتی هستند. به طور کلی، صرافی ها به سازندگان با کارمزد کمتر پاداش می دهند زیرا نقدینگی را فراهم می کنند. در مقابل، گیرندگان از این نقدینگی برای خرید یا فروش آسان دارایی ها استفاده می کنند اما اغلب برای این کار هزینه بیشتری می پردازند.