مفاهیم حمایت و مقاومت

مفاهیم حمایت و مقاومت

مفاهیم حمایت و مقاومت

مفاهیم حمایت و مقاومت از اساسی ترین موضوعات مرتبط با تحلیل تکنیکال بازارهای مالی می باشند. اساساً برای هر بازاری (سهام، فارکس، طلا یا ارزهای دیجیتال) حمایت و مقاومت، اعمال می شود.

در سطح بنیادی، حمایت و مقاومت مفاهیم ساده ای هستند. قیمت، سطحی را پیدا می کند که قادر به عبور از آن نیست و این سطح به عنوان یک مانع عمل می کند. در حمایت، قیمت یک “کف” و در مقاومت، یک “سقف” پیدا می کند. اساساً می توان حمایت را به عنوان منطقه تقاضا و مقاومت را به عنوان منطقه عرضه در نظر گرفت.

در حالت سنتی، حمایت و مقاومت با «خطوط» نشان داده می شوند، موارد واقعی معمولاً آنقدر دقیق نیستند. بازارها از قوانین فیزیکی که آنها را از نقض یک سطح خاص باز می دارد تبعیت نمی کند. به همین دلیل است که فکر کردن به حمایت و مقاومت به عنوان «مناطق» ممکن است سودمندتر باشد. مناطق را به عنوان محدوده هایی در نمودار قیمت در نظر بگیرید که باعث افزایش فعالیت معامله گران می شود.

شناسایی نقاط حمایت و مقاومت، بهترین راه برای شناسایی قیمت هدف است. حمایت و مقاومت (S&R) نقاط قیمتی در نمودار هستند که انتظار می رود حداکثر مقدار خرید یا فروش را به خود جلب کنند. قیمت حمایت، قیمتی است که در آن می توان خریداران بیشتری نسبت به فروشندگان داشت و در قیمت مقاومت فروشندگان بیشتری نسبت به خریداران داشت. به صورت مستقل، معامله گران می توانند از S&R برای شناسایی نقاط ورود به معامله نیز استفاده کنند.

مقاومت

مقاومت از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری می کند. سطح مقاومت نقطه قیمتی در نمودار است که معامله گران انتظار حداکثر عرضه (از نظر فروش) را برای سهام/شاخص دارند، سطح مقاومت همیشه بالاتر از قیمت فعلی بازار است.

حمایت

پس از یادگیری مقاومت، درک حمایت باید کاملاً ساده و شهودی باشد. همانطور که از نام آن پیداست، حمایت از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری می کند. سطح حمایت، نقطه قیمتی در نمودار است که معامله‌گر انتظار دارد حداکثر تقاضا (از نظر خرید) وارد بورس/شاخص شود. هر زمان که قیمت به خط حمایت کاهش یابد، احتمالاً باز می گردد، سطح حمایت همیشه کمتر از قیمت فعلی بازار است.

 

مفاهیم حمایت و مقاومت

نحوه تشخیص سطح حمایت و مقاومت

چندین روش جهت شناسایی سطوح حمایت و مقاومت وجود دارد و تشخیص آن آسان است که می توانند در انتخاب بهترین زمان برای ورود به بازار و همچنین محل وارد کردن توقف و محدودیت (stops and limits) بسیار مفید باشند. برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، به موارد زیر توجه کنید:

  1. داده های تاریخی قیمت

بهترین منبع برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، قیمت های تاریخی است که آنها را برای معامله گران ارزشمند می کند. با الگوهای گذشته، مربوط به فعالیت های اخیر آشنا شوید تا بتوانید در صورت ظاهر شدن دوباره آنها را تشخیص دهید گرچه الگوهای گذشته ممکن است تحت شرایط مختلف شکل گرفته باشند، بنابراین همیشه یک شاخص قابل اعتماد نیستند.

  1. سطوح حمایت و مقاومت قبلی

می توانید از سطوح حمایت یا مقاومت قبلی به عنوان نشانگر نقاط ورود و خروج احتمالی و همچنین نشانگر حرکت آینده استفاده کنید گرچه این سطوح ارقام دقیقی نیستند. برای یک بازارغیرمعمول است که قبل از معکوس شدن، هر چند وقت یکبار دقیقاً به همان قیمت برسد، بنابراین بهتر است که آنها را به عنوان مناطق حمایت یا مقاومت در نظر بگیرید.

  1. شاخص های تکنیکال

شاخص‌های تکنیکال یا خطوط روند می‌توانند سطوح حمایت یا مقاومت پویا را ارائه دهند که با پیشرفت نمودار حرکت می‌کنند. برای بازارهای مختلف سطوح حمایت و مقاومت براساس عوامل مختلفی است، بنابراین توسعه توانایی تشخیص اینکه کدام سطوح بر قیمت بازار تأثیر می‌گذارند می‌تواند زمان بر باشد. به همین دلیل، تمرین شناسایی سطوح حمایت یا مقاومت با استفاده از نمودارهای تاریخی بسیار مهم است.

 

نحوه ترسیم خطوط حمایت و مقاومت

برای ترسیم خطوط حمایت و مقاومت در نمودار، ابتدا باید با استفاده از روش های زیر آنها را پیدا کنید:

  • قله ها و فرورفتگی ها
  • سطوح حمایت و مقاومت قبلی
  • میانگین های متحرک
  • خطوط روند

برای ایجاد استحکام خطوط حمایت و مقاومت، می توانید این روش ها را ترکیب کنید.

  • قله ها و فرورفتگی ها

برای ترسیم خطوط با استفاده از قله ها و فرورفتگی ها، بازه زمانی خود را انتخاب کنید، در نمودار بالاترین قله را مشخص کنید و همین کار را با پایین ترین نقطه انجام دهید، هر قله و فرورفتگی را علامت گذاری کنید. اگر روند نزولی باشد، سطح حمایت قله کف های پایین تر(lower-low) و سطح مقاومت قله کف های بالاتر (lower-high) تشکیل خواهد داد. اگر روند صعودی باشد، سطح حمایت قله سقف های پایین تر(higher-low) و سطح مقاومت قله سقف های بالاتر(higher-high) تشکیل خواهد داد.

 

 

 

 

 

  • بازه های زمانی قبلی

اگر از سطوح حمایت و مقاومت تایم فریم قبلی استفاده می کنید، یک بازه زمانی کوتاه مثلاً 15 دقیقه را انتخاب کنید و سطوح را از تایم فریم های یک ساعته و چهار ساعته روی فریم 15 دقیقه ای رسم کنید. اگر سطوح بازه‌های زمانی طولانی‌تر بسیار مشابه یا برابر با سطوح بازه زمانی کوتاه‌تر باشند، می‌توان آن‌ها را سطوح قوی حمایت و مقاومت در نظر گرفت.

 

  • میانگین های متحرک

نشانگر میانگین متحرک، روش دیگری برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت و رسم آنها بر روی نمودار است. با فعال بودن نشانگر، یک خط مورب از بالاترین قله به پایین ترین قله بکشید تا ببینید روند به کدام سمت حرکت می کند. اگر خط روند به سمت بالا حرکت کند، این خط میانگین متحرک به عنوان سطح حمایت عمل می کند و بالعکس. این حمایت یا مقاومت پویا نامیده می شود زیرا سطوح به طور مداوم در حال تغییر هستند.

  • خطوط روند

اگر از خطوط روند استفاده می کنید، قبل از کشیدن خطوط، برای داشتن یک خط روند قابل استفاده بایستی حداقل سه قله یا سه فرورفتگی داشته باشید. هنگامی که خطوط روند را در نمودار خود رسم کردید، خط روند صعودی شما سطح حمایت خواهد بود، در حالی که خط روند صعودی سطح مقاومت خواهد بود. همانند سطوح حمایت و مقاومت میانگین متحرک، این سطوح نیز پویا هستند.

 

ترکیب یک یا چند روش فوق برای ایجاد دقیق ترین سطوح حمایت و مقاومت مهم است.

استراتژی معاملاتی مفاهیم حمایت و مقاومت

به عنوان یک استراتژی معاملاتی، استفاده از سطوح حمایت و مقاومت یکی از روش های بسیار اساسی معامله است. می توان از آن برای مدیریت ریسک و تعیین نقاط توقف (stops)، تعیین شرایط بازار و یافتن موقعیت های ورودی و خروجی مناسب استفاده کرد.

رایج ترین استراتژی معاملاتی با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت، خرید (موقعیت لانگ) زمانی که قیمت در سطح حمایت نزدیک می شود و  فروش (موقعیت شورت) زمانی که قیمت به سطح مقاومت نزدیک می شود، است.

قرار دادن استاپ ها و محدودیت ها پایینتر از حمایت و بالاتر از مقاومت توصیه می شود زیرا به شما کمک می کند تا در صورت عبور قیمت از سطوح حمایت یا مقاومت، به سرعت موقعیت خود را ببندید. قبل از اینکه معامله را انجام دهید، هدف سود خود و سطح ضرر قابل قبولی را در نظر بگیرید، سپس در مورد نقاط خروج نزدیک به سطوح حمایت و مقاومت تصمیم بگیرید.

استراتژی دیگری که در معاملات حمایتی و مقاومتی مورد استفاده قرار می گیرد، استراتژی شکست است که معامله گران منتظر حرکت قیمت سهام به خارج از هر سطح هستند. شکست فقط یک حرکت جزئی فراتر از سطوح حمایت یا مقاومت نیست و ناگهانی و سریع با افزایش حرکت تعریف می شود و فرصت هایی برای سود ایجاد می کند.