تورم در مقابل رکود و تأثیرات آن بر قیمت بیت کوین

تورم در مقابل رکود

تورم در مقابل رکود و تأثیرات آن بر قیمت بیت کوین

تورم و رکود، بر قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد، افزایش تورم باعث افزایش قیمت بیت کوین و رکود، سبب کاهش قیمت بیت کوین می شود. با توجه به همه‌گیری کووید-19 که منجر به بحران اقتصادی شد، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان تلاش کرده‌اند با چاپ پول بیشتر اقتصاد را تحریک کنند.

اقتصاد جهان در چرخه‌ای قرار دارد که در آن بانک‌های مرکزی تمایلی به حذف پول از اقتصاد ندارند و عموماً پول بیشتری را اضافه می‌کنند، در نتیجه، چرخه چاپ پول بر قیمت بیت کوین تأثیر گذاشته است.

مبانی تورم و رکود

در اقتصاد، به افزایش عمومی در سطح قیمت در طول زمان، تورم می گویند. از سوی دیگر، رکود برعکس است، یعنی کاهش عمومی قیمت‌های یک اقتصاد.تورم اندک قیمت ها در یک اقتصاد مثبت است. افزایش قیمت کم کالاها و خدمات نشان می دهد که تقاضای ذاتی برای آن محصولات وجود دارد در غیر این صورت، زمانی که یک اقتصاد دچار رکود می‌شود، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و شرکت ها کارمندان خود را اخراج می‌کنند یا ورشکسته می‌شوند و یک حلقه بازخورد منفی ایجاد می‌کند.

موضوع تورم در مقابل رکود ممکن است گاهی برای مردم گیج کننده باشد. واقعیت این است که هر چیزی را می توان باد یا خالی کرد ، همچون تایر دوچرخه یا قیمت در اقتصاد. بنابراین، مهم است که بدانیم هنگام معرفی موضوعات تورم و رکود به چه چیزی اشاره می شود.

 

  • تورم پول فیات: عرضه و اعتبار

اکثر رسانه ها هنگام بحث در مورد تورم ، به افزایش یا کاهش عمومی قیمت ها اشاره می کنند.

تورم در مقابل رکود
تورم در مقابل رکود

به عنوان مثال، نمودار بالا نشان می دهد که چگونه قیمت ها در 100 سال گذشته تورم داشته اند. وقتی قیمت ها افزایش می یابد، قدرت خرید هر دلار کاهش می یابد.

نمودار تورم در مقابل رکود
نمودار تورم در مقابل رکود

در نمودار بالا، می‌توانیم شاهد کاهش ارزش خرید مداوم در 100 سال گذشته باشیم. 10 دلار در سال 1913 با 10 دلار در سال 2021 یکسان نیست، زیرا آنچه می توانید با آن 10 دلار خریداری کنید به طور قابل توجهی تغییر کرده است. امروز نمی توانید با آن 10 دلار کالاها و خدمات زیادی را که تقریباً یک قرن پیش می توانستید ، بخرید.

  • تورم و رکود : علت و معلول

آیا ممکن است تغییر قیمت مصرف کننده اثر تورم باشد نه علت آن؟ اگر چنین است، علت تورم و گرانی چیست؟

یک راه بهتر برای نگاه کردن به تورم، گسترش پول در اقتصاد است. بیایید یک مثال ساده بزنیم :دوچرخه.

بیایید فرض کنیم تقاضا برای دوچرخه های جدید سال به سال ثابت است و یک دوچرخه جدید به طور متوسط ​​500 دلار قیمت دارد.اگر مقدار پول در سیستم 10٪ افزایش یابد، در نهایت هزینه دوچرخه نیز باید افزایش یابد زیرا پول بیشتری برای خرید همان مقدار دوچرخه وجود دارد. عرضه پول افزایش یافته است، بنابراین برای خرید همان محصول به پول بیشتری نیاز است.

از سوی دیگر، اگر مقدار پول در اقتصاد کاهش یابد و پول کمتری در دسترس باشد، مردم به سادگی نمی‌توانند آنقدر برای دوچرخه بپردازند. در این مثال، تولیدکننده برای فروش دوچرخه‌های خود با قیمت 500 دلار با مشکل مواجه می‌شود و باید قیمت آن را کاهش دهد یا خطر انباشته شدن کالاهای فروخته نشده را بپذیرد.در مثال بالا، توجه داشته باشید که نیاز به دوچرخه ثابت است اما تمایل مردم به خرید آن بسته به میزان پول موجود در سیستم اقتصادی تغییر کرده است.

 

بنابراین تورم و رکود را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • تورم = گسترش پول در اقتصاد
  • رکود = کاهش پول در اقتصاد

 

رکود سالم چیست؟

در یک اقتصاد اغلب رکود به عنوان یک چیز نامطلوب تلقی می شود و در بیشتر موارد، اینطور است. در طول دهه 1930، ایالات متحده رکود اقتصاد خود را تجربه کرد و اثرات آن برای یک دهه باقی ماند. در سال‌های 2007-2008، با فلج شدن سیستم بانکی، اقتصاد جهانی کاهش یافت و جریان پول در سراسر جهان را مسدود کرد.

با این حال، کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده همیشه چیز بدی نیست، زیرا می‌تواند به معنای اقتصاد مولدتر باشد. برای مثال، فناوری به ذات خود ضد تورمی است. هزینه یک کامپیوتر در 25 سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است در حالی که قدرت پردازش کامپیوتر افزایش یافته است.

در اصل، شما امروز کامپیوتر بهتری را با هزینه ای ارزان تر از 25 سال پیش دریافت می کنید که کاملاً ضد تورمی است. این رایانه‌های ارزان‌تر به ما این امکان را می‌دهند که بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و در خلاقیت‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنیم.

 

نحوه عملکرد تورم و رکود

هنگام تعیین اینکه آیا یک اقتصاد در حال تجربه تورم است یا رکود، فاکتورهای زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، ما به بهره‌وری یک اقتصاد اشاره کردیم. یک اقتصاد بسیار توسعه یافته که از رایانه استفاده می کند از نظر اقتصادی در مقایسه با روستایی در بخش دورافتاده جهان و بدون فناوری پیشرفته،  کاملاً مولد است.

جمعیت شناسی مردم در طول دوره های طولانی نیز اهمیت دارد. پیری جمعیت به معنای کارگران مولد کمتر است، در حالی که جمعیت جوان و در حال رشد تعداد زیادی کارگران آینده و تقاضای سرکوب شده دارند. بخشی از دلیل تورم عظیم قیمت ها در 70 سال گذشته، نتیجه نسل پر نوزاد یا در اصطلاح بیبی بومر است. در این دوره زمانی (۱۹۴۶-۱۹۶۴) جمعیت منفجر شد، به بلوغ رسید و به کارگران مولد تبدیل شد، در حالی که به طور همزمان تقاضای زیادی ایجاد کرد.

در دسترس بودن اعتبار نیز نقشی در داستان تورم در مقابل رکود دارد. چرخه‌های تورم و رکود معمولاً توسط تمایل بانک‌ها به وام دادن هدایت می‌شوند. زمان هایی هست که جامعه مصرف بیش از حد دارد و اقتصاد نیز بیش از حد تولید کرده است. در آن مرحله، توانایی بازپرداخت وام‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد و بانک‌ها مقدار اعتباری را که ارائه می‌کنند پس می‌گیرند. وقتی اعتبار منعقد می شود و همینطور اقتصاد، به همین ترتیب منجر به کاهش قیمت ها می شود.

تورم عرضه و پروتکل بیت کوین

قبلاً اشاره کردیم که هر چیزی را می توان باد کرد، از پول در اقتصاد گرفته تا لاستیک دوچرخه. بیت کوین برای تبدیل شدن به یک ارز و ذخیره ارزش ایجاد شده است و نرخ تورم آن از قبل در کد آن برنامه ریزی شده است.

همانطور که می دانید، ارز بیت کوین سوختی برای حفظ و ایمن سازی بلاک چین بیت کوین است. تقریباً هر 10 دقیقه، تراکنش های جدید به بلوک بعدی زنجیره بیت کوین تأیید می شود. ماینرهایی که آن بلاک ها را تایید می کنند، بیت کوین جدید ایجاد شده را به عنوان پاداش انجام کار دریافت می کنند. بنابراین، هر 10 دقیقه یک بیت کوین جدید به اقتصاد اضافه می شود و برای خرج کردن در دسترس است.

ساتوشی ناکاموتو برای محدود کردن تعداد بیت‌کوین‌هایی که تا به حال ایجاد شده است، یک چرخه نصف کردن کد را برنامه‌ریزی کرد. تقریباً هر چهار سال، پاداشی که یک ماینر دریافت می کند به نصف کاهش می یابد. بیت کوین جدید همچنان ایجاد می شود اما با سرعت پایین.

نمودار نرخ بیت کوین
نمودار نرخ بیت کوین

در نمودار بالا، شیب منحنی در حال کاهش است، که نشان دهنده کاهش متناظر در مقدار بیت کوین جدید ایجاد شده در هر سال است. انتظار می رود چرخه نصف شدن بعدی در حدود سال 2024 انجام شود و نرخ بیت کوین جدید در آن زمان حتی بیشتر کاهش خواهد یافت.

در نهایت، پاداش کمتر از 1 ساتوشی خواهد شد و بیت کوین بیشتری ایجاد نخواهد شد. در آن مرحله، 21 میلیون بیت کوین در دسترس خواهد بود. با این حال، این اتفاق برای چندین نسل رخ نخواهد داد، زیرا انتظار می‌رود در حدود سال 2140 اتفاق بیفتد.

یکی از بزرگترین دلایلی که مردم روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده اند، کمبود عرضه است. محدودیتی برای تعداد بیت کوین هایی که تا به حال در دسترس خواهند بود وجود دارد و نرخ تورم را می توان به صورت ریاضی در هر زمان مشخص کرد.

در طول تورم پول چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین می افتد؟

همانطور که می دانیم عرضه بیت کوین ثابت است درنتیجه عوامل دیگری همچون تقاضا برای بیت کوین و عرضه پول در اقتصاد، بر قیمت آن تأثیر می گذارد.

تقاضا برای بیت کوین بر اساس بسیاری از عوامل مختلف افزایش و کاهش خواهد یافت. می توان استدلال کرد که بیت کوین هنوز در مراحل اولیه پذیرش این فناوری جدید است. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 14 درصد از آمریکایی‌ها در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، که نمی‌توان آن را پذیرش انبوه در نظر گرفت. در نتیجه، می توان استدلال کرد که به طور کلی، تقاضا برای بیت کوین احتمالا افزایش می یابد که ممکن است قیمت ها را بالاتر ببرد. بیایید برای لحظه ای تقاضا را کنار بگذاریم، با این فرض که ثابت بماند یا اندکی رشد کند.

  • چگونه ممکن است تورم یا رکود پول فیات در اقتصادهای جهان بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد؟

اقتصادهای توسعه یافته اصلی در جهان در حال افزایش عرضه پول خود هستند. زمانی که ما یک اقتصاد جهانی با پول بیشتر و تعداد ثابت بیت کوین داشته باشیم، هزینه بیت کوین با ارز فیات افزایش خواهد یافت.

دارایی های فدرال رزرو
دارایی های فدرال رزرو

نمودار بالا نشان دهنده اندازه دارایی های فدرال رزرو است. فدرال رزرو ، بانک مرکزی ایالات متحده است و اندازه دارایی های آن معیار وسیعی برای تخمین مقدار پولی است که آنها مجاز به چاپ هستند.قبل از سال 2007، دارایی های فدرال رزرو در مجموع نزدیک به 1 تریلیون دلار بود. در سال 2021، این رقم به بیش از 8 تریلیون دلار رسیده است. بنابراین، تعجبی ندارد که قیمت بیت کوین روند بالاتری داشته است، زیرا پول بیشتری توسط اقتصادهای توسعه یافته چاپ می شود.

از سوی دیگر، مواقعی وجود دارد که پول از بین می رود یا اعتبار از بین می رود که باعث ایجاد یک محیط ضد تورمی می شود. به طور کلی، زمانی که نیروهای رکود غلبه می کنند، معمولاً شاهد سقوط قیمت بیت کوین نیز هستیم.

قیمت بیت کوین
قیمت بیت کوین

نمودار بالا قیمت بیت کوین را در طول همه گیری COVID-19 نشان می دهد. وقتی مردم مجبور به خانه نشینی شدند، به طور کلی کمتر هزینه داشتند، با این حال کسب‌وکارها موجودی انبار و مخارجی برای پرداخت دارند. در نتیجه، در طول همه‌گیری، کسب‌وکارها، کارگران را اخراج کردند و درآمدها سقوط کرد.

قیمت بیت کوین نیز در این مدت سقوط کرد. برخی از افراد ممکن است نیاز به تبدیل ارزش بیت کوین به ارز فیات محلی خود داشته باشند. برای برخی دیگر، سقوط قیمت قابل انتظار بود، زیرا با شروع همه‌گیری قیمت‌ها نیز شروع به پایین آمدن کرد و پایانی برای آن متصور نبود.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که قیمت بیت کوین عموماً پیرو ایجاد پول است. اگر عرضه پول به میزان قابل توجهی افزایش یابد، احتمالاً قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت. اگر عرضه پول در حال کاهش باشد، احتمالاً قیمت بیت کوین کاهش خواهد یافت. با این حال، این روندها مستقیماً مطابقت ندارند و باید به طور کلی به آنها نگاه کرد، زیرا تقاضا برای بیت کوین نیز بر قیمت ها تأثیر دارد.

 

تورم در مقابل رکود

در پاسخ به همه‌گیری COVID-19، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان پول زیادی چاپ کردند.

تورم در مقابل رکود
تورم در مقابل رکود

منبع: federalreserve.gov — دایره قرمز نشان‌دهنده زمانی است که همه‌گیری COVID-19 در ایالات متحده رخ داده است.

به عنوان مثال، فدرال رزرو بین مارس 2020 و ژوئیه 2021 نزدیک به 4 تریلیون دلار چاپ کرده است. این افزایش حیرت انگیز 100 درصدی پول موجود در اقتصاد ایالات متحده است.

نرخ بیکاری در ایالات متحده
نرخ بیکاری در ایالات متحده

از زمان معرفی واکسن‌ها، مشاغل بازگشایی شده‌اند و تجارت در بسیاری از مناطق در حال بازگشت است. با این حال، اثرات همه‌گیری همچنان در نرخ بالای بیکاری احساس می‌شود. در نمودار بالا، نرخ بیکاری در ایالات متحده کاهش یافته است اما هنوز بالاتر از سطح قبل از شروع همه گیری است.

 

نمودار اندازه‌گیری اثر تورم
نمودار اندازه‌گیری اثر تورم

یکی از راه‌های اندازه‌گیری اثر تورم یا کاهش تورم، بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) است.

CPI شامل محاسبات پیچیده برای تعیین اینکه آیا هزینه های برخی کالاها و خدمات در حال افزایش است یا خیر. وقتی CPI در حال افزایش است، نشان می دهد که اثرات تورم در اقتصاد احساس می شود. با اشتغال بهتر و افزایش مقدار چاپ پول، قرائت CPI اخیراً افزایش یافته است. در نتیجه، محیط تورمی فعلی باید از قیمت بیت کوین حمایت کند.

اگر زمانی فرا رسد که بانک‌های مرکزی شروع به نگهداری سطوح چاپ پول یا کاهش حجم پول کنند، ممکن است قیمت بیت کوین کاهش یابد.

آیا بیت کوین می تواند یک محافظ در برابر تورم باشد؟

تورم ارز فیات زمانی اتفاق می افتد که مقدار پول در سیستم اقتصادی به طور قابل توجهی رشد می کند و باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات می شود. بنابراین، شهروندان مایلند روی ابزارهایی سرمایه گذاری کنند که بتواند قدرت خرید ثروت آنها را ذخیره کند و به عنوان محافظ در برابر تورم عمل کند. این می تواند سرمایه گذاری در اقتصاد دیگری یا در شرکت هایی باشد که در محیط های با تورم بالا عملکرد خوبی دارند.

با این حال، اگر سرمایه‌گذاری‌ها یا پوشش‌های تورمی شما با نرخ تورم سازگاری نداشته باشد، در نهایت قدرت خرید خود را از دست خواهید داد و شاهد از بین رفتن ثروت خود خواهید بود. از آنجایی که بیت کوین دارای مقدار ثابتی از عرضه است که هرگز نمی توان آن را افزایش داد، اعتقاد بر این است که ذخیره ارزشی است که می تواند قدرت خرید پول فیات را حفظ کند.

نمودار عملکرد بیت کوین
نمودار عملکرد بیت کوین

در تصویر بالا می بینید که وقتی مقدار پول افزایش می یابد (خط آبی بالاتر می رود)، بیت کوین تمایل دارد عملکرد خوبی داشته باشد و همچنین بالاتر می رود (خط نارنجی). با این حال، زمانی که خط آبی به سمت پایین‌تر حرکت می‌کند، کاهش تورم در دسترس است و بیت کوین تمایل به عملکرد ضعیف دارد.

 

آیا باید بیت کوین خود را نگه دارید یا آن را خرج کنید؟

در حال حاضر چرخه جالبی در جریان است که تاثیر مثبتی بر قیمت بیت کوین دارد. اول، زمانی که اقتصاد دچار رکود می شود، بانک مرکزی و سیاستمداران به سرعت، محرکی را ارائه می کنند. این محرک نتیجه چاپ پول اضافی است که باعث افزایش تورم می شود. با افزایش تورم، بانک‌های مرکزی به کاهش محرک‌ها فکر می‌کنند که باعث کاهش تورم در عرضه پول می‌شود. سپس، اقتصاد شروع به تزلزل می کند و محرک های بیشتری در صف قرار می گیرند.

بیت کوین به دنباله ای از چنین رویدادهایی واکنش مثبت نشان داده است، و بنابراین، سود عقب مانده ای برای کاهش تورم نیز دارد. پاسخ استاندارد این است که رکود منجر به یک محرک شود که منجر به تورم می شود که منجر به قیمت بالاتر بیت کوین می شود. بنابراین، اگر اعصاب تحمل انتظار را دارید، هولد کردن یک استراتژی سرمایه گذاری معقول برای برداشت بیت کوین بیشتر در سطوح ارزان تر است.

سخن پایانی

بانک های مرکزی به دقت نرخ تورم را در اقتصاد خود دنبال می کنند. یک اقتصاد سالم تورم کمی را تجربه خواهد کرد. اگر نرخ تورم منفی شود، اقتصاد دچار رکود می شود که می تواند تلاش ها برای راه اندازی مجدد اقتصاد را ویران کند. از زمان شروع همه‌گیری کووید-19، فدرال رزرو 4 تریلیون دلار پول فیات چاپ کرده است که باعث افزایش نرخ تورم شده است. در نتیجه، قیمت بیت کوین به طور کلی افزایش یافته است زیرا مردم به آن به عنوان یک ذخیره ارزش نگاه می کنند. اگر قرار باشد بانک‌های مرکزی سرعت چاپ پول خود را کاهش دهند یا مقدار پول در اقتصاد را کاهش دهند، ممکن است قیمت بیت‌کوین در واکنش به کاهش عرضه پول کاهش یابد.​