تحلیل الگوهای شمعدانی چندگانه (بخش دوم)

تحلیل الگوهای شمعدانی چندگانه (بخش دوم)

تحلیل الگوهای شمعدانی چندگانه (بخش دوم)

در متن زیر نگاهی به مجموعه دیگری از الگوهای مهم شمعدانی چندگانه داریم:

  1. الگو خط نفوذی

 الگوی خط نفوذی دارای یک شمعدان قرمز است که در کنار آن یک شمعدان سبز است، در این الگو، شمع دوم فقط نیمه پایین شمع اول را می بلعد. این الگو طبق تصویر زیر است:

الگو خط نفوذی

تجزیه و تحلیل کندل استیک به ما می گوید که وقتی خط نفوذی در انتهای یک روند نزولی ظاهر می شود، به عنوان شاخصی برای معکوس شدن روند در نظر گرفته می شود.اولین شمع قرمز تأیید می کند که بازار در دست خرس ها است. شمع سبز نشان می دهد که قیمت با ایده ادامه روند نزولی، کمتر از پایین ترین قیمت سطح روز گذشته باز شده است.

در جلسه دوم معاملاتی، موج عظیمی از خریداران برای بالا بردن قیمت ها وارد عمل شدند. به دلیل فشار گاوها در بازار، قیمت از پایین‌ترین نقطه روز بالا میرود و در حدود میانه‌ی شمع روز قبل بسته میشود. قبل از شروع معامله بر اساس این الگو، با پیگیری الگوی جلسه معاملاتی بعدی، روند معکوس شدن را تأیید کنید.

 

 

  1. الگو ابر سیاه پوششی

این الگو معکوس الگوی خط نفوذی است. مانند الگوی پوششی نزولی، الگو ابر سیاه پوششی نیز دارای یک شمع سبز و یک شمع قرمز است. با این حال، یک تفاوت وجود دارد. شمع قرمز ابر سیاه پوششی فقط نیمه بالایی شمع سبز را می بلعد. در اینجا الگو آورده شده است:

الگو ابر سیاه پوششی

این الگو زمانی که در بالای یک روند صعودی ظاهر می شود به عنوان نشانه ای از معکوس شدن روند در نظر گرفته می شود. شمع سبز در الگو به عنوان تاییدی بر صعودی بودن بازار عمل می کند. شمع قرمز نشان می دهد قیمت بالاتر از روز قبل باز شده است اما به دلیل افزایش فروش خرس‌ها که قیمت را به وسط شمع روز قبل رسانده اند، حرکت صعودی ادامه نداشته، مانند سایر الگوها، اگر جلسه معاملاتی بعدی نیز منفی شود، گفته می‌شود که روند معکوس تایید شده است.

الگو ابر سیاه پوششی

قبل از اینکه الگوی ستاره صبح را توضیح دهیم، باید دو رفتار متداول قیمت را درک کنیم:

  • باز شدن شکاف بالا
  • باز شدن شکاف پایین

شکاف (اصطلاحی که برای نشان دادن شکاف بالا و پایین استفاده می شود) رفتار رایج قیمت است. زمانی که سهام با یک قیمت بسته شود اما در روز بعد با قیمت متفاوتی باز شود، شکاف نمودار روزانه اتفاق می افتد.

درباه شکاف ها

باز شدن شکاف  بالا

باز شدن شکاف نشان دهنده اشتیاق خریداران است. خریداران مایل به خرید سهام با قیمتی بالاتر از قیمت بسته شدن روز قبل هستند. بنابراین قیمت سهام (یا شاخص) به دلیل افزایش خرید، مستقیماً بالاتر از قیمت بسته شدن روز قبل باز می شود.

به عنوان مثال: تصور کنید قیمت بسته شدن یک سهام در روز دوشنبه 100 دلار باشد. پس از بسته شدن بازار در روز دوشنبه، این شرکت نتایج سه ماهه خود را اعلام می کند. اعداد آنقدر خوب باشد که خریداران حاضرند سهام را به هر قیمتی در صبح روز سه شنبه بخرند.

این شور و شوق منجر به جهش مستقیم قیمت سهام به 104 دلار می شود. این بدان معناست که هیچ فعالیت تجاری بین 100 و 104 دلار وجود نداشته،اما سهام به 104 دلار جهش کرده است که باز شدن شکاف رو به بالا گفته می شود. باز شدن شکاف، احساسات صعودی را به تصویر می کشد. در تصویر زیر، فلش های سبز رنگ به یک شکاف به سمت بالا اشاره می کنند.

باز شدن شکاف پایین

مشابه با باز شدن شکاف بالا، یک شکاف پایین نشان دهنده اشتیاق خرس ها است. خرس‌ها آنقدر مشتاق فروش هستند که حاضرند با قیمتی کمتر از بسته شدن روز قبل بفروشند. در مثال ذکر شده در بالا، اگر نتایج سه ماهه بد بود، فروشندگان می خواهند از سهام خلاص شوند و از این رو بازار در روز سه شنبه می تواند به جای 100 دلار مستقیماً با 95 دلار باز شود.

در این مورد، اگرچه هیچ فعالیت تجاری بین 100 تا 95 دلار وجود نداشته، سهام به 95 دلار سقوط کرد. باز شدن شکاف نشان دهنده احساسات نزولی است.در تصویر زیر، فلش های سبز رنگ به یک شکاف به سمت پایین اشاره می کنند.

 

 

  1. الگو ستاره صبح

برخلاف دیگر الگوهای شمعی چندگانه، الگو ستاره صبح، 3 جلسه معاملاتی را در نظر می گیرد. این الگو دارای یک شمعدان قرمز است که به دنبال آن یک دوجی یا یک فرفره سبز رنگ و سپس یک شمعدان سبز قرار دارد. الگوی ستاره صبح مانند شکل زیر است:

 

ستاره صبح (با دوجی)

الگو ستاره صبح

ستاره صبح (با یک فرفره)

الگو ستاره صبح

شمع قرمز این واقعیت را تأیید می کند که بازار در یک روند نزولی قرار دارد و در دومین جلسه معاملاتی، خرس ها چنگال خود را محکم کردند، در نتیجه، قیمت با یک «شکاف پایین» باز می‌شود که به موجب آن قیمت افتتاحیه بسیار کمتر از قیمت بسته شدن روز قبل است، سپس گاوها با القای مقداری علاقه خرید به این شکاف واکنش نشان می‌دهند که قیمت را به نزدیکی سطح افتتاحیه باز می‌گرداند. این فشار باعث تشکیل دوجی یا فرفره می شود.

همانطور که در متن های قبلی خواندید، هر دو الگوی دوجی و فرفره نشان دهنده عدم تصمیم گیری و عدم اطمینان در بازار هستند. این عدم اطمینان در میانه بازگشت قیمت به نزدیک سطح قیمتی افتتاحیه ،خرس ها را به بیرون پرتاب می کند و دریچه ای برای گاوها جهت ورود به بازار ایجاد می کند.

همانطور که انتظار می رود، گاوها در سومین جلسه معاملاتی با یک حرکت قوی وارد بازار می شوند، جایی که قیمت افتتاحیه روز سوم بسیار بالاتر از قیمت بسته شدن روز قبل است. گاوها در طول روز به خرید ادامه می‌دهند و قیمت‌ها را تا حدود وسط شمع قرمز برمی‌گردانند. در برخی موارد،

به دلیل خرید شدید گاوها، قیمت ها از شمع قرمز بالاتر می روند و تمام ضررها را جبران می کنند. در چنین سناریویی، گفته می‌شود که روند معکوس شده است و همچنان احتمالاً علاقه خرید برای چند جلسه معاملاتی آینده ادامه خواهد داشت.

 

  1. الگو ستاره عصر

همانند الگو ستاره صبح، ستاره عصر نیز 3 جلسه معاملاتی را در نظر می گیرد. این الگو دارای یک شمعدان سبز است که به دنبال آن یک دوجی یا یک فرفره قرمز و یک شمعدان قرمز قرار دارد. الگوی ستاره عصرگاهی مانند شکل زیربه نظر می رسد:

ستاره عصر (با دوجی)

ستاره عصر (با دوجی)

ستاره عصر (با یک فرفره)

ستاره عصر (با یک فرفره)

شمع سبز در الگو نشان می دهد که بازار در روند صعودی قرار دارد. در دومین جلسه معاملاتی، گاوها موقعیت خود را تثبیت کردند. در نتیجه، قیمت با یک «شکاف رو به بالا» باز می‌شود که به موجب آن، قیمت افتتاحیه بسیار بالاتر از قیمت بسته شدن قبلی است.

سپس خرس‌ها با تشدید فشار فروش به این شکاف واکنش نشان می‌دهند که قیمت را تا نزدیکی سطح باز شدن پایین می‌آورد. به دلیل این فشار پایین توسط فروشندگان، یک دوجی یا یک فرفره تشکیل می شود. بلاتکلیفی در بازار به دلیل تشکیل یک دوجی یا یک فرفره در میان یک “شکاف رو به بالا” گاوها را به بیرون پرتاب می کند و دریچه ای برای ورود خرس ها به بازار ایجاد می کند.

خرس ها در سومین جلسه معاملاتی با یک «شکاف پایین» قوی وارد بازار می شوند، جایی که قیمت افتتاحیه روز سوم بسیار کمتر از قیمت بسته شدن روز قبل است. خرس ها به تشدید فشار فروش در طول روز ادامه می دهند و قیمت ها را تا حدود وسط شمع سبز پایین می آورند. در برخی موارد، به دلیل محیط نزولی قوی، قیمت‌ها حتی از شمع سبز پایین‌تر می‌روند و پایین‌ترین قیمت‌ها را ایجاد می‌کنند. در این سناریو، گفته می‌شود که روند معکوس شده است و احتمالاً حرکت نزولی قیمت برای چند جلسه معاملاتی آینده ادامه خواهد داشت.