الگوی فنجان و دسته و نحوه استفاده از آن

الگوی فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته و نحوه استفاده از آن

به طور کلی اندیکاتور فنجان و دسته یک الگوی تکنیکال است که در نمودارهای قیمت رمز ارزها یافت می شود و نشان دهنده اصلاح یک روند صعودی قبلی است که در نهایت سیگنال از سرگیری آن را می دهد. این الگو سطوح ورودی و ریسک را به وضوح مشخص می کند اما به دلیل معیارهای حجم پراکنده، تفسیر آن در بازارهای ارز دیجیتال دشوار است.

الگوی فنجان و دسته چیست؟

الگوی فنجان و دسته، الگوی نمودار تثبیت روند است و یک سیگنال صعودی نشان می‌دهد که در آن قیمت‌ها بخشی از روند صعودی قبلی را اصلاح می‌کنند، سپس به سمت اوج قبلی باز می‌گردند و “کاپ” را تشکیل می‌دهند. قیمت‌ها به سمتی معامله می‌شوند و دسته‌ای را ایجاد می‌کنند که پس از تکمیل، نشانه‌ای از سیگنال رسیدن به اوج‌های جدید است.

این الگو در سال 1988 در کتاب «چگونه در سهام کسب درآمد کنیم » نوشته «ویلیام اونیل» رایج شد. الگوی فنجان و دسته در بازار سهام بسیار یافت می شود و به طور مکرر در بازار رمز ارزها ظاهر می شود.این الگو را می توان در بازه های زمانی مختلف، از نمودارهای ساعتی، هفتگی تا ماهانه پیدا کرد، با این حال، در تایم فریم های نمودار روزانه قدرتمندتر است.

 

ویژگی های الگو فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته پس از یک رالی بزرگ ظاهر می شود که بازار باید مکث کند و نفسی تازه کند. این الگو از پنج جزء کلیدی تشکیل شده که منجر به شکست قیمت و روند رو به بالا می شود.

الگوی فنجان و دسته
الگوی فنجان و دسته

چهار جزء اول به شکل دهی ساختار نام الگو کمک می کنند زیرا طرح کلی یک فنجان را با دسته تشکیل می دهند.

  1. روند صعودی قوی برای تنظیم الگوی بالقوه
  2. بازگشت مجدد رالی قبلی
  3. رالی برگشتی نزدیک به اوج قبلی
  4. قیمت با شیبی به سمت پایین، به طرفین رانده می شود

حجم باید در رالی شماره 3 افزایش یابد، اما در شماره 4 پایین تر بیاید. پس از یک روند صعودی بزرگ در قیمت (شماره 1)، بازار شروع به اصلاح پایین تر (شماره 2) می کند و نیمه اول فنجان را شکل می دهد. نزول در شماره 2 معمولاً حدود 30 تا 50 درصد از طول روند صعودی قبلی را دنبال می کند. با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است تصحیح عمیق‌تری رخ دهد.پس از تشکیل یک کف، قیمت ها شروع به صعود خواهند کرد (شماره 3). این رالی در 10 درصد از اوج قبلی متوقف می شود، در این مرحله، قسمت فنجانی الگو ایجاد شده است.

اکنون که قیمت‌ها نزدیک به بالاترین سطح قبلی خود هستند، معامله‌گران صعودی، خرید را متوقف می‌کنند و منتظر می‌مانند تا ببینند آیا شکستی رخ می‌دهد یا خیر. معامله گرانی که در نزدیکی اوج های قدیمی خرید کرده اند از اینکه قیمت ها به بالاترین سطح قبلی بازگشته اند، سپاسگزار هستند، اما نگران فروش نیز هستند. آنها دست های ضعیفی محسوب می شوند.از این رو، فروش تدریجی دارایی، باعث ایجاد الگوی دسته می شود (4).

با این حال، با کمبود فروشنده در بازار، حجم کل شروع به کاهش می کند. روند قیمت از پهلو به سمت پایین تر متمایل می شود و الگوی دسته را ایجاد می کند. در انتها این الگو ، شکل فنجان قهوه با دسته در سمت راست را به خود می گیرد. با ادامه روند صعودی قبلی، این الگو زمانی تایید می‌شود که قیمت‌ها از بالاترین حد خود بشکنند. الگوی فنجان و دسته نمی تواند بدون یک روند صعودی قبلی وجود داشته باشد. در نتیجه، این الگو در بازار ارز دیجیتال به وفور یافت می شود.

انواع الگوهای فنجان و دسته

چند تغییر در این الگو وجود دارد که معامله گران رمزارز باید از آن آگاه باشند. مواقعی وجود دارد که قسمت دسته الگو بالاتر از ارتفاع قدیمی ایجاد می شود. این امر به عنوان  “دسته بالا” در نظر گرفته می شود. از آنجایی که بازار فراکتال (دارای الگوهای تکراری) است، این الگوها در انواع فریم های زمانی نمودار، از جمله نمودارهای درون روز، شکل می گیرند.

  • فنجان دسته بالا

یکی از ویژگی های الگوی فنجان و دسته این است که دسته باید در 10 درصد ارتفاع قدیمی شکل بگیرد. مواقعی وجود دارد که بازار به شدت صعودی است و دسته کمی بالاتر از اوج قدیمی است اما در 10 درصد آن باقی می‌ماند. این موقعیت ها جزو ، دسته بالایی در نظر گرفته می شوند.

الگوی فنجان و دسته
الگوی فنجان و دسته

در مثال بالا یک فنجان با دسته بلند را می بینیم. دسته به جای پایین، در بالای ارتفاع قدیمی شکل می گیرد. نتیجه الگو در جایی که یک شکست جزئی بالاتر است یکسان باقی می‌ماند، اما پس از آن قیمت‌ها با کاهش حجم معامله می‌شوند تا دسته را تشکیل دهند، این الگو زمانی تایید می شود که بازار از بالاترین قیمت دستگیره شکسته شود.

  • فنجان و دسته داخل روز

زمانی که «ویلیام اونیل» برای اولین بار الگوی فنجان و دسته را شناسایی کرد، تمرکز بر فریم های زمانی نمودار روزانه بود. اکنون که نرم‌افزارهای نمودار گیری دسترسی به نمودارهای درون روز را آسان‌تر کرده است، تغییراتی از این الگو به‌گونه‌ای پدیدار شده که می‌توان آن را در بازه‌های زمانی نمودار درون روز پیدا کرد. الگوی روزانه به طور مشابه عمل می کند، اما سریعتر به نتیجه می رسد.

الگوی فنجان و دسته
الگوی فنجان و دسته

در مثال بالا، ما از نمودار 4 ساعته استفاده می کنیم. تمام مواد لازم از جمله افزایش حجم، وجود دارد. در طول بخش اصلاح، شاهد کاهش حجم هستید. در قسمت رالی فنجان، افزایش حجم را می ببینید. سپس در طول شکل‌گیری دسته، حجم معاملات در حالت ایده‌آل کاهش می‌یابد زیرا هم خریداران و هم فروشندگان از بین می‌روند.

نمودار بیت کوین در تصویر بالا نیز الگو دسته بالا را نشان می دهد. پس از موفقیت آمیز بودن بخش فنجان و دسته از نمودار، بیت کوین شکسته می شود و شتاب بالاتری پیدا می کند.

  • الگوی فنجان و دسته معکوس

فنجان معکوس، الگوی معکوسی است که نشان دهنده سیگنال کوتاه فروش حرکتی است که یک الگوی ادامه نزولی را نشان می دهد. الگوهای نمودار در بازه زمانی سه تا شش ماهه اتفاق می‌افتند و حجم در تکمیل الگو و تأیید خروج از یک روند صعودی نقش دارد. در همان زمان، زمانی که فروشندگان بیشتری برای کاهش قیمت پیشنهاد می دهند، رویه فنجانی معکوس تشکیل می شود. وقتی این اتفاق می افتد، نشان دهنده پایان بازارهای گاوی است.

الگوی دسته معکوس زمانی شکل می‌گیرد که دارایی بیرون می‌آید و شروع به سقوط از سمت راست یک فنجان معکوس می‌کند. با این حال، یک دسته معکوس واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که شکسته نشود و در نهایت به  سطح پشتیبانی برسد و تلاش کند به پایین‌ترین حد جدیدتر بشکند.

برای تشخیص الگوی فنجان و دسته وارونه واقعی، شکل باید واضح باشد و خط روند باید مانند یک فنجان وارونه به سمت بالا و سپس پایین خمیده شود. وقتی این الگوی معکوس اتفاق می افتد، به شما می گوید که اگر عقب نشینی یا اصلاحی در راه نباشد، احتمال خوبی برای معامله وجود ندارد.

 

نحوه شناسایی الگوی فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته با یک روند صعودی شروع می شود و به دنبال آن یک اصلاح 30 تا 50٪ دنبال می شود. از ابزار اصلاح فیبوناچی برای اندازه گیری روند صعودی قبلی استفاده کنید، سپس به دنبال تصحیح باشید تا نزدیک منطقه 30 تا 50 درصد بازگردد.

 

الگوی فنجان و دسته
الگوی فنجان و دسته

پس از اینکه بازار به منطقه 30 تا 50 درصد عقب نشینی کرد، به دنبال افزایش قیمت باشید تا قیمت ها را به سمت اوج قبلی بازگردانید.

الگوی فنجان و دسته
الگوی فنجان و دسته

با نزدیک شدن قیمت ها به بالاترین سطح قبلی، یک شکست ناموفق خریداران اخیر و خریداران انتهای پایه را به دام می اندازد. خریداران اخیر می بینند که سود شناور کوچک آنها تبخیر می شود و خریداران در پایین پایه از یک برگشت دو برابری بالا می ترسند و هر دو دسته از خریداران از بازار خارج می شوند. در نتیجه این به دام افتادن، خریداران عصبی می شوند و به آرامی می فروشند و دسته الگو را ایجاد می کنند.

الگوی فنجان و دسته
الگوی فنجان و دسته

دسته باید در زمان کمتری نسبت به شکل گیری فنجان شکل بگیرد. در بیشتر موارد، دسته در حدود 1/5 تا 1/3 زمان لازم برای شکل دادن به فنجان تشکیل می شود.علاوه بر این، دسته باید در نیمه بالایی فنجان بماند و در نیمه پایینی محدوده قیمت فنجان قرار نگیرد. به عنوان مثال، اگر فنجان بین قیمت 1.0 تا 2.0 دلار باشد، دسته باید بین 1.50 تا 2.0 دلار شکل بگیرد. اگر دسته خیلی پایین فشار بیاورد، در به دام انداختن فروشنده های کوتاه مدت بی تاثیر خواهد بود.

یک دسته موثر به جای به پایین رانده شدن، به سمت  پایین نزول خواهد کرد. این امر باعث ایجاد شک و تردید در میان فروشندگان ثانویه می شود که از روند شکست خورده به سمت نزول عصبی می شوند. در نتیجه، آنها موقعیت های خود را می بندند، که فشار خرید کمی به بازار اضافه می کند و قیمت را کمی بالا می برد. سپس، خریداران جدید با مشاهده کامل تنظیمات تکنیکال وارد بازار می‌شوند و بازار را بالاتر از سطوح قبلی سوق می‌دهند که این امر به روند صعودی قدرت بیشتری می بخشد.

نحوه استفاده از الگوی فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته ترکیبی موثر برای بیرون کشیدن سرمایه گذاران ضعیف است. برای معامله الگوی فنجان و دسته، منتظر شکستن سطوح تکنیکال مقاومت باشید. دو منطقه وجود دارد که معامله گران می توانند شکست مقاومت را خریداری کنند.

الگوی فنجان و دسته
الگوی فنجان و دسته

ابتدا یک خط روند مقاومتی که قیمت بالای دسته را در بر می گیرد رسم کنید.شکست در خط روند مقاومت، سیگنال شما برای خرید است. دومین فرصت برای خرید، شکستن بالای دسته است. انتظار برای شکست بالاتر از سطح بالای دسته، رویکرد محافظه‌کارانه‌تری است، زیرا شما به دنبال تأیید بازار هستید که قیمت در حال رسیدن به اوج‌های جدید است.

ریسک و توقف ضرر در معامله در پایین ترین حد تعیین می شود. به این ترتیب، اگر شکست قیمتی موفقیت آمیز نبود خورد و به زیر سطح پایین دسته باز شد، می‌توانید معامله را با ضرر کوچک ببندید و به فرصت بعدی بروید. اگر شکست موفقیت آمیز بود، می توانید توقف ضرر خود را به سطح سربه سر انتقال دهید، بدون اینکه ضرری را تجربه کنید، معامله را قفل کنید.

 

الگوی فنجان و دسته
الگوی فنجان و دسته

هدف برای الگوی فنجان و دسته نسبتاً ساده است. فاصله از ارتفاع فنجان تا پایین فنجان را اندازه بگیرید و همان فاصله را از نقطه پایین دسته شروع کنید. تا زمانی که دسته در نیمه بالایی فنجان باقی بماند، این سطح از پیش بینی قیمت منجر به، نسبت ریسک به پاداش جذابی در معامله می شود.

نمونه هایی از الگوی فنجان و دسته

در تصویر زیر نمونه ای از الگوی فنجان و دسته در نمودار بیت کوین سال 2019 مشاهده می کنید.

پس از افزایش 25 درصدی، بازار با افزایش حجم نزولی، حدود 50 درصد کاهش را اصلاح کرد. سپس، بازار افزایش یافت و به 3 درصد از بالاترین سطح قبلی رسید که فنجان الگو کامل شد و دسته در شرف شروع بود. با کاهش حجم معاملات، دسته پایین آمد. قیمت دسته در قسمت بالایی فنجان باقی ماند، بنابراین تمام مواد لازم برای شکست صعودی وجود داشت. پس از پایان کار، بیت کوین با افزایش حجم یافت که منجر به اوج های جدید شد.

در تصویر زیر نمودار دیگری از الگو فنجان و دسته برای اتریوم آمده است.

پس از افزایش 300 درصدی در آغاز سال 2021، اتریوم شروع به تثبیت روند صعودی برای تشکیل فنجان کرد. فنجان نسبتاً کم عمق بود و تقریباً 30 درصد از روند صعودی قبلی بود. پس از اصلاح، قیمت به نزدیک به اوج قبلی افزایش یافت تا فنجان نهایی شود.

همانطور که دسته شروع به توسعه کرد، شیب نزولی آن، همراه با کاهش حجم معاملات، سرنخ بزرگی بود که ممکن است یک تثبیت جزئی باشد. این یک دسته نسبتا طولانی بود، اما پس از اتمام آن، اتریوم با افزایش حجم افزایش یافت.

شاخص های شناسایی الگوی فنجان و دسته

این الگوی نمودار مورد علاقه معامله گران است زیرا شناسایی آن ساده است. برای تشخیص الگو، شاخص های فانتزی یا ابزار فنی زیادی نیاز نیست. چهارشاخص فنی  برای کمک به شناسایی الگو مورد نیاز است:

  • حمایت و مقاومت
  • حجم معاملات
  • میانگین متحرک بر روی حجم معاملات
  • خطوط روند

همانطور که می دانید این الگو از دو قسمت فنجان و دسته تشکیل شده است. تا زمانی که تمام فنجان کامل نشده باشد و قیمت نزدیک به بالاترین حد قدیمی نباشد، نمی توان این الگو را پیش بینی کرد. در نتیجه، معامله‌گر باید اوج قدیمی را با یک خط مقاومت افقی برجسته کند، علاوه بر این، با ایجاد سمت راست فنجان، باید چندین شمع صعودی را در افزایش حجم معاملات مشاهده کنیم. یک راه آسان برای فهمیدن این موضوع، قرار دادن میانگین متحرک 50 دوره ای در بالای حجم است.

این میانگین متحرک میانگین حجم را برای 50 دوره گذشته نشان می دهد. شما می خواهید چندین شمع صعودی با حجم بالاتر از میانگین متحرک دوره 50 ببینید، در حالی که بیشتر شمع های نزولی زیر میانگین متحرک باقی می مانند. اگر شمع بزرگی با حجم صعودی و نزولی در کنار یکدیگر قرار داشته باشند، می توانید حجم شمع صعودی را ببینید که حجم بیشتری نسبت به کندل نزولی نشان می‌دهد.

پس از تکمیل فنجان، دسته شروع به توسعه می کند.دسته با خطوط روند شیب دار مشخص می شود. این خطوط روند باید کمی شیب به سمت پایین داشته باشند. خط روند مقاومت که خط بالاییست مهم می باشد. اگر قیمت ها در اثر افزایش حجم از مقاومت فراتر بروند، احتمالاً بازار روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

محدودیت های الگوی فنجان و دسته

مانند هر شکلی از الگوها و تحلیل های تکنیکال، مواقعی وجود دارد که این پیش‌بینی‌ها به خوبی کار می‌کند و زمان‌هایی که پیش‌بینی کار نمی‌کند شرایطی وجود دارد که قابلیت اطمینان الگوی فنجان و دسته کاهش می یابد.

  • روند گسترده بازار را بررسی کنید

الگوی فنجان و دسته نتیجه یک شکست صعودی است. هنگامی که بازار گسترده در یک روند صعودی است، این باعث می شود که شکست به حرکتی با احتمال بالاتر تبدیل شود. با این حال، اگر بازار گسترده در یک روند نزولی باشد، احتمال وقوع شکست صعودی کمتر است.

بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال بزرگ هستند که تقریباً 60 درصد از کل سرمایه بازار کریپتوها را در اختیار دارند. اگر بیت کوین و اتریوم هر دو در یک روند صعودی باشند، احتمال شکست صعودی بیشتر است و اگر در یک روند نزولی باشند، احتمال وقوع یک شکست صعودی کمتر است.

  • الگوی فنجان و دسته را برای ارزهای دیجیتال بزرگ اعمال کنید

یک محدودیت عمده در الگوی فنجان و دسته هنگام استفاده از آن برای ارزهای دیجیتال کوچک که طرفداران زیادی ندارند، مشهود است. الگوی فنجان و دسته با رمز ارزهایی که در حال افزایش دنبال کنندگان آنها هستند، بهترین کاربرد را دارد. هر چه علاقه خرید و فروش بیشتری وجود داشته باشد، میزان کشش بین خریداران و فروشندگان بهتر است.

  • حجم کلی تفاوت ایجاد می کند

حجم  معاملات یک دارایی کریپتو در تعیین الگوی فنجان و دسته تفاوت ایجاد می کند. با این حال، تجارت کریپتو در بسیاری از صرافی‌های مختلف و حتی خارج از صرافی انجام می‌شود. بنابراین، رسیدن به یک رقم دقیق حجم بسیار دشوار است.