احساسات بازار ارزهای دیجیتال

احساسات بازار ارزهای دیجیتال

به طور کلی افکار، احساسات و خلق و خوی سرمایه گذاران در مورد دارایی ها به عنوان احساسات بازار، در نظر گرفته می شود که این احساسات، تحلیل بنیادی یک دارایی یا پروژه را منعکس نمی کند اما به طور قابل توجهی بر قیمت تأثیرمی گذارد. از تحلیل احساسات بازار می توان حرکت قیمت ها را پیش بینی کرد به عبارتی دیگر با ردیابی پویایی بازار در کنار نگرش کلی شرکت کنندگان می توانید میزان هیاهو یا ترس پیرامون یک ارز دیجیتال خاص را درک کنید.

قیمت یک ارز دیجیتال همانند سایر دارایی ها، به طور مستقیم با عرضه و تقاضا در بازار مرتبط است و به دلایل مختلفی از جمله افکارعمومی، مطبوعات و رسانه های اجتماعی می تواند تغییر کند. بسیاری از معامله‌گران احساسات بازار را جهت پیش‌بینی پتانسیل کوتاه‌مدت و میان‌مدت ارز دیجیتال تحلیل می‌کنند. بررسی احساسات بازار ارزهای دیجیتال همراه با تجزیه و تحلیل تکنیکی و بنیادی، می‌تواند ابزاری ارزشمند برای معامله‌گران باشد.

احساسات بازار چیست؟

احساسات بازار نگرش جمعی معامله گران و سرمایه گذاران نسبت به یک دارایی مالی یا بازار است که قدرت تأثیرگذاری بر چرخه های بازار را دارد. این مفهوم در همه بازارهای مالی، از جمله ارزهای دیجیتال وجود دارد.اگرچه احساسات مطلوب بازار همیشه منجر به شرایط مثبت بازار نمی شود و گاهی اوقات، احساسات مثبت قوی ممکن است قبل از اصلاح بازار یا حتی یک بازار نزولی باشد. علاوه بر ارائه بینش در مورد تقاضای بازار، معامله گران می توانند این احساسات را برای پیش بینی روندهای بالقوه سودآور تجزیه و تحلیل کنند. احساسات بازار همیشه تحلیل فاندامنتال (تحلیل بنیادی) یک پروژه را در نظر نمی گیرد، اما ممکن است گاهی اوقات به هم مرتبط باشند.

بیایید ارز دوج کوین را به عنوان مثال در نظر بگیریم، بسیاری از تقاضاهای این ارز در روند صعودی انجام شد که ناشی از تبلیغات رسانه های اجتماعی بود. اکثر معامله گران و سرمایه گذاران بدون در نظر گرفتن توکنومیک یا اهداف پروژه و فقط به دلیل احساسات فعلی بازار، این ارز را خریداری کردند. حتی یک توییت از شخصیت معروفی مانند «ایلان ماسک» گاهی اوقات برای ایجاد احساسات مثبت یا منفی بازار کافی است.

دلایل اهمیت تحلیل احساسات بازار

تجزیه و تحلیل احساسات بازار بخش اساسی اکثر استراتژی های معاملاتی است. مانند تحلیل تکنیکال یا بنیادی، معمولاً تصمیم گیری با استفاده از ترکیبی از تمام اطلاعات موجود ایده خوبی است. به طور کلی، ترکیب تحلیل تکنیکی و بنیادی همراه با مطالعات احساسات بازار به شما این امکان را می دهد:

ایده بهتری از اقدام قیمت کوتاه مدت و میان مدت داشته باشید.

  • کنترل بهتر وضعیت عاطفی خود
  • کشف فرصت های بالقوه سودآور
  • نحوه انجام تحلیل احساسات بازار

برای درک احساسات بازار، باید دیدگاه ها، ایده ها و نظرات شرکت کنندگان در بازار را جمع آوری کنید. اما در نظر داشته باشید در حالی که این تحلیل می تواند مفید باشد، نباید تنها به احساسات بازار تکیه کنید. بهتر است قبل از نتیجه گیری عملی از اطلاعات جمع آوری شده در ترکیب با دانش و تجربه موجود خود استفاده کنید.

برای به دست آوردن یک احساس اولیه، ممکن است به بررسی صفحات و کانال های رسانه های اجتماعی مربوطه بپردازید تا درک کنید که جامعه و سرمایه گذاران در مورد آن پروژه چه احساسی دارند.

همچنین می‌توانید به انجمن‌های رسمی، سرورهای Discord یا گروه‌های تلگرام بپیوندید تا مستقیماً با تیم پروژه و اعضای انجمن صحبت کنید. اما مراقب باشید! زیرا کلاهبرداران زیادی در این گروه ها وجود دارد. به افراد تصادفی اعتماد نکنید و قبل از ریسک کردن حتما تحقیقات خود را انجام دهید.

شبکه های اجتماعی اولین قدم هستند و می‌توانید از روش‌های زیادی برای به دست آوردن یک دید کلی از احساسات بازار استفاده کنید. علاوه بر نظارت در شبکه های اجتماعی موارد زیر را در نظر بگیرید:

با استفاده از ابزارهای نرم افزاری جمع آوری داده ها، منشن های شبکه های اجتماعی را ردیابی کنید.

از آخرین اخبار این صنعت از طریق پورتال های رسانه ای و وبلاگ ها اطلاع داشته باشید. بایننس بلاگ، بایننس نیوز، مجله بیت کوین، کوین دسک و کوین تلگراف چند نمونه هستند.

تنظیم هشدارها یا ردیابی تراکنش های بزرگ انجام شده توسط نهنگ ها؛ این حرکات به طور منظم توسط برخی از سرمایه گذاران رمزنگاری ردیابی می شود و گاهی اوقات ممکن است بر احساسات بازار تأثیر بگذارد. می‌توانید ربات‌های هشدار نهنگ را در تلگرام و توییتر بیابید.

شاخص های احساسات بازار و سیگنال های قیمت گذاری را درسایت CoinMarketCap بررسی کنید. این شاخص ها طیفی از منابع مختلف را تجزیه و تحلیل می کنند و خلاصه ای آسان از احساسات فعلی بازار ارائه می دهند. سطح تبلیغات پیرامون یک ارز دیجیتال را با Google Trends اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، حجم زیاد جستجو برای «چگونه ارز دیجیتال بفروشیم» می‌تواند نشان دهد که احساسات بازار منفی است.

شاخص های(اندیکاتور) احساسات بازار

سرمایه گذاران به شاخص های احساسات بازار نگاه می کنند تا تصوری از احساس صعودی یا نزولی یک بازار یا دارایی داشته باشند. شاخص ها، احساسات را به صورت گرافیکی یا با نوعی مقیاس نشان می دهند. این ابزارها می توانند بخشی از بسته ی تحلیل احساسات شما را تشکیل دهند اما نباید صرفاً به آنها اعتماد کرد. بهترین روش استفاده از چند شاخص برای داشتن دید متعادل تری از بازار است.

اکثر شاخص های احساسات بازار بر روی ارز بیت کوین (BTC) متمرکز هستند اما می توانید شاخص های احساسات اتریوم (ETH) را نیز پیدا کنید. شاخص ترس و طمع رمز ارز بیت کوین شناخته شده ترین شاخص احساسات بازار ارزهای دیجیتال می باشد. این شاخص ترس یا طمع بازار بیت کوین را در مقیاس صفر تا 100 با تجزیه و تحلیل پنج منبع اطلاعاتی مختلف نشان می دهد: نوسانات، حجم بازار، رسانه های اجتماعی، تسلط و روندها.

شاخص Bull & Bear

شاخص Bull & Bear که توسط وبسایت Augmento ارائه می شود، یک شاخص احساسات متفاوت است که روی رسانه های اجتماعی تمرکز دارد. یک نرم افزار هوش مصنوعی (AI) 93 احساس و موضوع را با استفاده از مکالمات در شبکه های اجتماعی توییتر، ردیت و بیت کوین تاک تجزیه و تحلیل می کند. سازندگان همچنین شاخص خود را با ارزش داده های موجود در سال، مورد آزمایش قرار می دهند، در مقیاس عدد صفر بسیار نزولی و عدد یک بسیار صعودی است.

 

تجزیه و تحلیل کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، معیارهای بلاک چینی و سایر شاخص‌های رمزنگاری بینش‌هایی درباره احساسات یک ارز دیجیتال یا پروژه ارائه می دهد. با درک بهتر نگرش های فعلی بازار، می توانید تصمیمات تجاری یا سرمایه گذاری بهتری بگیرید. برای کمک به حداکثر رساندن اثربخشی تجزیه و تحلیل احساسات، معمولاً بهتر است آن را با موارد زیر همراه کنید :

تجزیه و تحلیل تکنیکال به شما کمک می کند تا پیش بینی های بهتری در مورد اقدامات کوتاه مدت قیمت داشته باشید. تجزیه و تحلیل بنیادی (فاندامنتال) برای تعیین موجه بودن اطلاعات بحث برانگیزو ارزیابی پتانسیل طولانی مدت یک ارز دیجیتال کاربرد دارد.

سخن پایانی

اکثر معامله گران از تجزیه و تحلیل احساسات بازار در بازارهای سرمایه گذاری استفاده می کنند در حالی که در بازار ارزهای دیجیتال نیز مفید است. از آنجایی که صنعت بلاک چین و بازار ارز دیجیتال نسبتاً کوچک هستند، تصورات و احساسات عمومی می تواند باعث نوسانات قیمت شود.

با استفاده از روش‌های مورد بحث، می‌توانید احساسات بازار را درک کنید و سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشید. مجدداً، اگر می خواهید با تجزیه و تحلیل احساسات بازار شروع کنید، ممکن است بهتر باشد موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پیگیری کانال های رسانه های اجتماعی و احساسات پیرامون یک پروژه.
  • به روز ماندن و اطلاع از آخرین اخبار صنعت و رویدادهای آینده.
  • استفاده از شاخص هایی که به شما کمک می کند تا ایده بهتری از منافع عمومی یک کوین خاص داشته باشید.

تحلیل احساسات بازار با تمرین و تجربه بیشتر نتایج بهتری ارائه می دهد، اما ممکن است در برخی موارد کارساز نباشد. قبل از معامله یا سرمایه گذاری، دقت لازم را انجام دهید زیرا هر تصمیمی شامل ریسک است.