اتریوم لایه 2.0 چیست و چرا اهمیت دارد؟

اتریوم لایه 2.0

اتریوم لایه 2.0 چیست و چرا اهمیت دارد؟

اتریوم لایه 2.0 یک ارتقاء شبکه اتریوم (ETH) است که سبب بهبودهای قابل توجهی در عملکرد و تجربه شبکه شده است. برخی از ارتقاهای قابل توجه تر شامل تغییر به الگوریتم  Proof of Stake (PoS)، شارد چین و یک بلاک چین جدید در هسته به نام بیکن چین است.

انتظار می رود همه اینها و موارد دیگر از طریق یک نقشه راه با برنامه ریزی دقیق انجام شود.اما این موارد فقط نوک کوه یخ است. با توجه به اینکه اتریوم یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در دنیا است، جزئیات مهمی در مورد اتریوم 2.0 و نحوه تاثیر آن بر کل رمزارز وجود دارد.

معرفی اتریوم 2.0

از زمان انتشار اتریوم، توسعه فناوری‌های جدید در قالب برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و سایر بلاک‌چین‌ها بسیار گسترش یافته است. مهمتر از آن، بسیاری از این فناوری ها روی شبکه اتریوم ساخته شده اند. به برخی از بزرگترین نوآوری های مالی غیرمتمرکز (DeFi) فکر کنید، بخش قابل توجهی از آنها روی اتریوم اجرا می شوند.

متأسفانه، مشکلات مقیاس پذیری شروع به ظهور کردند. با افزایش تعداد تراکنش ها در شبکه اتریوم، هزینه انجام این تراکنش ها (به صورت گاز پرداخت می شود) نیز افزایش یافت. اگر قرار است اتریوم پلتفرمی باشد که نسل بعدی اینترنت را راه‌اندازی می‌کند، از نظر اقتصادی باید منطقی باشد. در غیر این صورت، استفاده از آن غیر عملی می شود.

اینجاست که اتریوم 2.0 وارد می‌شود. به‌روزرسانی‌های پیشنهادی ETH 2.0 به شبکه اتریوم قرار است در درجه اول به مشکل مقیاس‌پذیری رسیدگی کند. این پیشرفت‌ها تضادی را با نسخه موجود اتریوم ایجاد می‌کند که همه آنها از طریق یک نقشه راه با برنامه‌ریزی دقیق ارائه خواهند شد.

اتریوم 2.0 معروف به ” Eth2″ یا “Serenity” ارتقاء شبکه اتریوم است که مدت ها در انتظار آن بودیم که در کنار بسیاری موارد جدید، بهبود مقیاس پذیری شبکه را نوید می دهد. از طریق پیاده سازی چندین ارتقا، سرعت، کارایی و مقیاس پذیری را بدون قربانی کردن امنیت و عدم تمرکز، بهبود می بخشد.

این نسخه از اتریوم همیشه مورد انتظار بود اما چند سالی طول کشید تا عرضه شود. دلیل اصلی این امر این است که مقیاس بندی یک بلاک چین به روشی ایمن و غیرمتمرکز یک کار چالش برانگیز است. خوشبختانه، اتریوم 2.0 قصد دارد این مشکل را از طریق پیاده سازی برخی از ویژگی های بسیار مهم حل کند. این ویژگی های جدید چندین تفاوت کلیدی بین اتریومی که می شناسیم و اتریومی که باید انتظارش را داشته باشیم ایجاد می کند.

اتریوم لایه ۲
اتریوم لایه ۲

تفاوت بین اتریوم و اتریوم 2.0

بزرگترین تفاوت‌های بین اتریوم و اتریوم 2.0 شامل استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام  (PoS)، شارد چین و زنجیره‌ی بیکن است.

  • اثبات سهام

(Proof of Work ) PoW: روش اتریوم و بسیاری دیگر از بلاک چین ها برای ایمن نگه داشتن شبکه و به روز نگه داشتن شبکه با پاداش دادن به استخراج کنندگان برای ایجاد و اعتبارسنجی بلاک ها در بلاک چین است. متأسفانه، Pow  مقیاس پذیر نیست زیرا با رشد بلاک چین، به مقدار فزاینده ای از قدرت محاسباتی نیاز دارد.

Proof of Stake) PoS) : این مشکل را با جایگزینی قدرت محاسباتی و شریک شدن در سود و زیان حل می کند. یعنی تا زمانی که حداقل ۳۲ اتریوم دارید، می‌توانید آن را متعهد کنید (یعنی آن را به اشتراک بگذارید)، اعتبارسنج شوید و با تأیید تراکنش‌ها پول دریافت کنید.

  • شاردینگ

فردی که بخواهد به شبکه اتریوم دسترسی پیدا کند باید از طریق یک گره این کار را انجام دهد. یک گره یک کپی از کل شبکه را ذخیره می کند، به این معنی که گره باید هر تراکنش را از ابتدای وجود اتریوم دانلود، محاسبه، ذخیره و پردازش کند. در حالی که شما به عنوان یک کاربر لزوماً مجبور نیستید یک گره را فقط برای تراکنش اجرا کنید، این کار همه چیز را کند می کند.

شارد چین ها مانند هر بلاک‌چین دیگری هستند، با این تفاوت که تنها شامل زیرمجموعه‌های خاصی از یک بلاک چین کامل هستند. این به گره‌ها کمک می‌کند تا فقط یک تکه یا شاردی از شبکه اتریوم را مدیریت کنند. این کار ظرفیت تراکنش و ظرفیت کلی اتریوم را افزایش می دهد.

  • بیکن چین

با شاردچین هایی که به صورت موازی کار می کنند، باید کاری کرد که همه آنها با یکدیگر هماهنگ باشند. بنابراین بیکن چین ها با ایجاد اجماع برای همه شاردچین ها که به صورت موازی اجرا می‌شوند، این کار را انجام می دهند.

بیکن چین یک بلاک چین کاملاً جدید است که نقش اصلی را در اتریوم 2.0 ایفا می کند. بدون آن، به اشتراک گذاری اطلاعات بین شاردها امکان پذیر نخواهد بود و مقیاس پذیری وجود نخواهد داشت. به همین دلیل، گفته شده است که این اولین ویژگی در جاده اتریوم 2.0 خواهد بود.

راه رسیدن به اتریوم 2.0

عرضه اتریوم 2.0 به یکباره نیست و در سه مرحله منتشر خواهد شد که هر کدام ویژگی‌های متمایز را برای تضمین موفقیت اتریوم جدید همراهی می‌کند.

  • فاز 0

فاز اول یا فاز 0، به آزادسازی بیکن چین اختصاص داده خواهد شد، زیرا در عملکرد شارد چین اهمیت دارد. هنوز شاردچین هایی وجود نخواهد داشت، اما زنجیره بیکن از طریق یک قرارداد سپرده یک طرفه شروع به پذیرش اعتبار‌دهنده‌ها (یعنی سهامداران) می‌کند.

توجه به این نکته مهم است که تمام اعتبار سنجی‌های ثبت‌شده که اتریوم خود را به اشتراک می‌گذارند، تا زمانی که شارد چین ها به‌طور کامل اجرا نشوند، نمی‌توانند آن را «لغو» کنند. این بدان معناست که ETH اعتبارسنجی تا مرحله بعدی قفل خواهد شد.

بیکن چین در 1 دسامبر 2020 راه اندازی شد و به موازات شبکه اصلی کار می کرد. پس از راه اندازی، زنجیره بیکن تراکنش های شبکه اصلی را پردازش نمی کرده است. در عوض به صورت موازی اجرا می‌شده و با توافق بر روی اعتبارسنجی‌های فعال و مانده حساب‌های آنها به اجماع می رسیده است.

  • فاز 1/1.5

فاز بعدی در واقع ترکیبی از دو فاز است: فاز 1 و فاز 1.5.

فاز 1 شارد چین ها را معرفی کرد که به اعتبارسنجی‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق PoS بلوک‌هایی را روی بلاک چین ایجاد کنند. فاز 1.5 زمانی است که شبکه اصلی اتریوم رسماً شارد چین ها را معرفی می‌کند و انتقال از PoW به PoS را آغاز می‌کند. فاز 1/1.5 در سال 2021 شروع به کار کرد.

 

  • فاز 2

مرحله نهایی، فاز 2 خواهد بود یعنی زمانی که اتریوم 2.0 از شاردهای کاملاً تشکیل شده پشتیبانی می کند و به شبکه رسمی اتریوم تبدیل می شود. زنجیره‌های شارد می‌توانند با قراردادهای هوشمند نیز کار کنند و به توسعه‌دهندگان DApps و سایر فناوری‌ها اجازه می‌دهند تا به طور یکپارچه با اتریوم 2.0 ادغام شوند.

 

ادغام (مرج)

این ادغام گام مهمی برای اتریوم 2.0 است و پایان گذار از PoW است. این ادغام بلاک چین اتریوم را از مکانیزم اجماع PoW به مکانیزم PoS تغییر می‌دهد.

ادغام شامل انتقال پروتکل شبکه اصلی اتریوم به زنجیره بیکن است. این یک تغییر بزرگ است زیرا اکنون تراکنش های اتریوم در شبکه جدید PoS انجام می شود. توکن‌های جدید ETH توسط گره‌های شبکه ساخته می‌شوند و مقدار مناسبی از توکن‌های اتر را در یک استخر قرار می‌دهند تا شبکه را ایمن کنند و تراکنش‌ها را اعتبار سنجی کنند.

ادغام مانند یک هارد فورک نیست که منجر به دو نسخه متفاوت از بلاک چین شود. اتریوم به عنوان یک بلاک چین واحد ادامه خواهد داشت و تمام تاریخچه تراکنش های کاربر ادغام می شود. تمام تاریخچه تراکنش که در حال حاضر در شبکه اصلی ذخیره شده است از بین نخواهد رفت. بنابراین کاربران نیازی به هیچ اقدامی برای محافظت از دارایی های خود ندارند.

سخن پایانی

اتریوم 2.0 به دلایل متعددی، به خصوص در مورد مقیاس پذیری، ارتقاء مهمی برای شبکه اتریوم است. بدون ویژگی‌های جدید  PoS، شارد چین و بیکن چین، اتریوم در نهایت می‌تواند ناپایدار شود و دیگر پلتفرم قراردادهای هوشمند پیشرو در اکوسیستم کریپتو نباشد. عرضه Eth2 کمی طول می کشد و حتی ممکن است بیش از حد انتظار طول بکشد. خبر خوب این است که در حال حاضر به خوبی در حال انجام است، و توسعه دهندگان اتریوم به دنبال آن هستند.​