Etherscan چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

سایت Etherscan

سایت Etherscan چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

Etherscan یک کاوشگر بلاک چین برای شبکه اتریوم است. این سایت امکان جستجو تراکنش ها، بلوک ها، آدرس های کیف پول، قراردادهای هوشمند و سایر داده های زنجیره ای را به شما می دهد. این جستجوگر یکی از محبوب ترین کاوشگرهای بلاک چین اتریوم می باشد که استفاده از آن رایگان است. استفاده از Etherscan به شما کمک کند دقیقاً نحوه تعامل خود با بلاک چین، سایر کیف پول ها و  DApps  را درک کنید. این دانش همچنین می تواند به شما کمک کند که ایمن بمانید و رفتارهای مشکوک را تشخیص دهید.

استفاده از Etherscan

جهت استفاده از Etherscan، به یک آدرس کیف پول، شناسه تراکنش (TXID)، آدرس قرارداد یا شناسه دیگری برای الصاق در قسمت جستجو نیاز دارید. اطلاعاتی که مشاهده خواهید کرد به آنچه که به آن نگاه می کنید بستگی دارد، اما بیشتر آنها شامل تراکنش های مرتبط، آدرس ها، مهرهای زمانی و مبالغ می شود.

همچنین می‌توانید برای انجام معاملات، بررسی هزینه‌های گاز و جستجوی airdrops از طریق Etherscan، مستقیماً با قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشید. اگر از اتریوم برای کارهایی فراتر از هولد کردن یا ارسال چند تراکنش استفاده می کنید، یادگیری نحوه حرکت در بلاک چین بسیار سودمند است.

اتراسکن یکی از محبوب ترین گزینه ها و مکانی عالی برای شروع یادگیری اصول اولیه است. شما می توانید بدون نیاز به اتصال کیف پول خود یا حتی باز کردن حساب، از اکثر ویژگی ها استفاده کنید. بیایید رایج‌ترین روش‌های استفاده از Etherscan و کارهایی که می‌توانید با اطلاعاتی که پیدا می‌کنید انجام دهید را بررسی کنیم.

Etherscan چیست؟

به طور کلی Etherscan  یک کاوشگر بلاک است که به شما امکان می‌دهد داده‌های عمومی تراکنش‌ها، قراردادهای هوشمند، آدرس‌ها و موارد دیگر را در بلاک چین اتریوم مشاهده کنید. همه تعاملات در اتریوم عمومی هستند و Etherscan به شما امکان می دهد مانند یک موتور جستجو از طریق آنها نگاه کنید. می‌توانید از هش تراکنش (شناسه تراکنش) برای بررسی تمام فعالیت‌های مرتبط، از جمله نشانه‌ها، قراردادهای هوشمند و آدرس‌های کیف پول استفاده کنید.

شما نیازی به ثبت نام در Etherscan ندارید، اما می توانید یک حساب کاربری برای عملکرد اضافی ایجاد کنید. برای مثال، می‌توانید هشدارهایی را تنظیم کنید تا از تراکنش‌های دریافتی مطلع شوند، به ابزارهای توسعه‌دهنده دسترسی داشته باشید و فیدهای داده ایجاد کنید.

Etherscan کیف پول اتریوم را برای استفاده یا ذخیره هر یک از کلیدهای خصوصی در اختیار شما قرار نمی دهد. شما همچنین نمی توانید از آن برای معامله استفاده کنید. این کاوشگر تنها به عنوان منبع اطلاعات بلاک چین و پایگاه داده ای از قراردادهای هوشمند عمل می کند. برای انجام تراکنش یا ذخیره ارزهای دیجیتال، به یک کیف پول رمزنگاری مانند  Trust Wallet، MetaMask، Math Wallet  و … نیاز دارید.

دلایل استفاده از سایت Etherscan

Etherscan یکی از قابل اعتمادترین و محبوب ترین کاوشگرهای بلاک برای اتریوم است. با این حال، درک اینکه چرا باید از یک Block Explorer مانند Etherscan برای بررسی اطلاعات زنجیره ای استفاده کنید، مهم است. داشتن دانش بیشتر در مورد نحوه تعامل شما با بلاک چین می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید در برنامه‌ها و تراکنش‌ها چه می‌گذرد.

این دانش همچنین می تواند شما را ایمن نگه دارد و به شما کمک کند فعالیت مشکوک بلاک چین را شناسایی کنید. برای مثال، هشدارهای نهنگ به شما اطلاع می‌دهند که آیا مقادیر زیادی از یک ارز دیجیتال به یک صرافی منتقل شده است.

اگرچه همیشه اینطور نیست، اما این اطلاعات ممکن است نشان دهنده فروش بزرگ باشد.همچنین می توانید ببینید که بنیانگذاران یک پروژه با توکن های پروژه خود چه می کنند. این می‌تواند به شما کمک کند کلاهبرداری‌های احتمالی یا  را شناسایی کنید، جایی که توسعه‌دهندگان پروژه‌های خود را رها می‌کنند و سکه‌های خود را می‌فروشند.

نحوه جستجوی تراکنش و کیف پول در سایت Etherscan

یکی از ویژگی های اساسی Etherscan ردیابی تراکنش ها است. درک نحوه دنبال کردن ارز رمزنگاری شده کلیدی برای باز کردن بقیه اطلاعات یک بلاک چین است. برای مثال، تصور کنید 0.025 اتر  (ETH)  را از کیف پول خود به آدرس عمومی زیر ارسال کرده اید:

0x480bbcb368197d44c6f54a738e59c33eff004b6a

شما همچنین یک کارمزد تراکنش 0.001559212674537 ETH در بالا پرداخت کردید. پس از انجام تراکنش، کیف پول شما این TXID را نمایش می‌دهد: 0x80a3cc0f344651b3de745b2f1efbe8d35d4f348e95b345c8a840ebf955414fa5

فرض کنید می خواهید تعداد تأییدیه های تراکنش را بررسی کنید و ببینید آیا با موفقیت ارسال شده است یا خیر.

1.به صفحه اصلی Etherscan بروید و قسمت جستجو را در بالای صفحه جستجو کنید.

جستجو در سایت Etherscan
جستجو در سایت Etherscan

2.سپس شناسه تراکنش (TXID) را در قسمت جستجو کپی و جایگذاری کنید و نماد جستجو را فشار دهید.

 سایت Etherscan
سایت Etherscan

3.اکنون می توانید تمام جزئیات مربوط به تراکنش خاص خود را مشاهده کنید:

 

جزئیات تراکنش در سایت
جزئیات تراکنش در سایت

 

4.همچنین می‌توانید دکمه [برای مشاهده بیشتر کلیک کنید] را برای اطلاعات دقیق‌تر فشار دهید، اما در حال حاضر، اجازه دهید فقط صفحه نمایش پیش‌فرض را بررسی کنیم:

جزئیات تراکنش
جزئیات تراکنش

با توجه به داده های بالا، مشاهده موفقیت آمیز تراکنش و دریافت تاییدیه کافی آسان است. همچنین می توانید با نگاهی به کیف پول دریافت کننده وضعیت تراکنش خود را بررسی کنید. برای این کار، باید به نوار جستجو برگردید و آدرس کیف پول دریافتی را جای‌گذاری کنید:

0x480bbcb368197d44c6f54a738e59c33eff004b6a

در پایین صفحه، لیست تمام تراکنش های مرتبط با آدرس را می بینیم:

 

لیست تراکنش ها
لیست تراکنش ها

 

تراکنش هایی که با IN نمایش داده شده اند تراکنش های ورودی و تراکنش هایی که با OUT نمالش داده شده اند مقادیری هستند که از ولت خارج شده اند. در بالای صفحه، می توانید یک نمای کلی از موجودی کیف پول را نیز مشاهده کنید.

تراکنش های سایت
تراکنش های سایت

نحوه جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan

اگر به طور منظم با قراردادهای هوشمند در DApps تعامل دارید، ایده خوبی است که یاد بگیرید چگونه آنها را در Etherscan پیدا کنید. به این ترتیب، می توانید دوباره بررسی کنید که آیا وجوه خود را به قرارداد صحیح ارسال می کنید.

اگر زمانی نیاز به اضافه کردن یک توکن جدید به کیف پول خود داشتید، باید آدرس قرارداد توکن را پیدا کنید.آدرس قرارداد هوشمند حاوی منطق توکن است، مانند نحوه انتقال توکن و سایر رفتارها. برای پیدا کردن آدرس رمز، می توانید به  CoinMarketCap،CoinGecko  یا وب سایت رسمی پروژه بروید. همچنین می‌توانید https://etherscan.io/tokens را بررسی کنید. همیشه مطمئن شوید که آدرس رمز صحیح را با بررسی مجدد آن در وب سایت های ذکر شده در بالا، اضافه می کنید. بیایید نگاهی به توکن Uniswap ERC-20 در اتریوم بیندازیم:

0x1f9840a85d5af5bf1d1762f925bdaddc4201f984

1.آدرس قرارداد هوشمند را کپی کرده و در قسمت جستجو جایگذاری کنید.

2. اکنون جزئیات موجودی قرارداد و سایر اطلاعات کلی در مورد قرارداد رمز Uniswap (UNI) را مشاهده خواهید کرد.

جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan
جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan

3. در زیر، گزینه های بیشتری برای بررسی داریم، از جمله تراکنش ها، بخش نظرات و خود قرارداد هوشمند. روی (Contract) کلیک کنید تا گزینه های موجود برای تعامل و خواندن قوانین Uniswap را ببینید.

جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan
جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan

۴. برگه (Read Contract) اطلاعات کلی قرارداد را به شما نشان می دهد. برای مثال به شما امکان می‌دهد موجودی آدرس‌ها یا کیف پول‌هایی را که مجوز استفاده از توکن را در کیف پول شما دارند، جستجوکنید.

جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan
جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan

با کلیک بر روی (Write Contract) می توانید مستقیماً با قرارداد تعامل داشته باشید. این امکان زمانی که پلتفرم‌های DeFi و برنامه‌های کاربردی به دلیل مشکل فنی یا قطعی وب‌سایت در دسترس نیستند، مفید است. در برخی موارد، می‌توانید بدون استفاده از API پروژه، با قرارداد هوشمند تعامل کنید.

با کلیک بر روی اتصال به Web3 به شما امکان می دهد یک کیف پول رمزنگاری مانند MetaMask یا بایننس Chain Wallet را متصل کنید و با قرارداد تعامل داشته باشید.

جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan
جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan

ساده ترین اقدام در اینجا انتقال سکه است. با استفاده از( transferFrom) می‌توانید نشانه‌ها را از آدرسی که مجوز آن را دارید به آدرس‌های دیگر منتقل کنید. انتقال (transfer) به شما امکان می دهد توکن مربوط به قرارداد را از کیف پول متصل خود انتقال دهید. تراکنش زیر 1 UNI را از کیف پول متصل ما به آدرس کیف پول دریافت کننده ارسال می کند. همچنین باید مطمئن شوید که مقدار صحیح اعشار را برای مبلغی که می خواهید ارسال کنید، لحاظ کنید.

جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan
جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan

اکثر کاربران هرگز نیازی به استفاده از این ویژگی ها نخواهند داشت. با این حال، در صورت نیاز به دسترسی به وجوه ذخیره شده در یک قرارداد هوشمند، دانستن اینکه آنها کجا هستند، مفید است.

نحوه بررسی قیمت گاز در Etherscan

قیمت گاز بخشی از کارمزد تراکنش های اتریوم است. این کارمزدها بسته به بلوکی که تراکنش شما در آن گنجانده شده است تغییر می کند. هر بلوک یک کارمزد تنظیمی دارد که بسته به ترافیک شبکه متفاوت است.

ردیاب گاز در Etherscan تفاوت قیمت و زمان را در قیمت های مختلف گاز به شما نشان می دهد. این یک ابزار مفید برای پیش‌بینی تقریباً میزان شلوغی شبکه است و احتمالاً چقدر باید برای ارسال یک انتقال ساده یا تعامل با یک قرارداد هوشمند پیچیده‌تر بپردازید.

بررسی قیمت گاز در Etherscan
بررسی قیمت گاز در Etherscan
بررسی قیمت گاز در Etherscan
بررسی قیمت گاز در Etherscan
سخن پایانی

 استفاده از Etherscan رایگان و ساده است و زمانی که به اطلاعات بیشتری از آنچه کیف پول یا صرافی شما می تواند نشان دهد نیاز دارید، ابزاری عالی است. برای ابتدایی ترین ویژگی ها، می توانید به سرعت استفاده از آنها را در مدت زمان کوتاهی یاد بگیرید. Etherscan همچنین مبنایی برای سایر کاوشگرهای بلوک مانند BscScan است. چه بخواهید وضعیت تراکنش را تأیید کنید یا به قرارداد هوشمند DApp مورد علاقه خود نگاه کنید، Etherscan  مکان خوبی برای شروع است.​