نحوه لغو یا جایگزینی تراکنش در انتظار (pending) اتریوم

تراکنش در انتظار (pending) اتریوم

نحوه لغو یا جایگزینی تراکنش در انتظار (pending) اتریوم

اگر قبلاً از شبکه اتریوم استفاده کرده اید، احتمالاً تراکنشی را داشته اید که تأیید آن بیش از حد معمول طول می کشد. این به دلیل اولویت بندی تراکنش ها توسط ماینرها اتفاق می افتد، کاربرانی که کارمزدهای بالاتری ارائه می دهند در اولویت قرار می گیرند.

اگر تراکنش اتریوم شما به دلیل پایین بودن کارمزدهای گس متوقف شده است، باید منتظر بمانید تا کارمزدها کاهش یابد و سرانجام ماینرها تراکنش شما را پردازش کنند. با این حال، شما همچنین می توانید معامله در انتظار (pending) را با معامله جدیدی جایگزین کنید که قیمت گس بالاتری دارد.

اول از همه، به خاطر داشته باشید که نمی توانید تراکنش هایی را که قبلاً تأیید شده اند جایگزین کنید، برگردانید یا لغو کنید. با این حال، در دوره‌های شلوغی شبکه، برخی از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ممکن است گیر کنند. وقتی حجم تراکنش‌ها خیلی زیاد است، می‌توانید برای ساعت‌ها یا حتی روزها با یک تراکنش درحال انتظار مواجه شوید.

گاهی اوقات، انسدادها به خودی خود برطرف می شوند یا به دلیل شکست تراکنش (failed) در انتظار یا به دلیل کاهش هزینه های گس. در حالی که نمی توانید به معنای واقعی کلمه یک تراکنش اتریوم را لغو کنید، مراحلی وجود دارد که می توانید برای سرعت بخشیدن به این فرآیند انجام دهید. در واقع، این شامل جایگزینی تراکنش در انتظار، با معامله جدیدی است که کارمزد بالاتری می پردازد.

در این راهنما، نحوه افزایش سرعت تراکنش ها با استفاده از MetaMask یا Trust Wallet را به شما نشان خواهیم داد. همچنین می‌توانید از کیف پول‌های رمزنگاری دیگری که از بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید، اما روند ممکن است کمی متفاوت باشد.

دلایل گیر کردن تراکنش اتریوم

اتریوم با یک سیستم مناقصه برای کارمزد تراکنش شما کار می کند. کارمزد به پیچیدگی تراکنش بستگی دارد (چقدر کار محاسباتی نیاز دارد). در این زمینه، سه اصطلاح مهم وجود دارد که باید بدانید:

  • هزینه گس
  • قیمت گس
  • محدودیت گس

وظایف محاسباتی یک معامله بر حسب هزینه گس اندازه گیری می شود، در حالی که قیمت پرداخت شده برای هر واحد گس همان چیزی است که ما آن را قیمت گس می نامیم. می توانید هزینه گس را به عنوان مقدار کار مورد نیاز و قیمت گس را به عنوان قیمت پرداخت شده برای هر ساعت کاردر نظر بگیرید. در نهایت، محدودیت گس حداکثر مبلغی است که شما مایل به پرداخت برای یک تراکنش هستید.

در حالی که هزینه گس بر اساس پیچیدگی تراکنش شما تعریف می شود، شما آزاد هستید که قیمت و محدودیت گس خود را تعیین کنید. سپس کل هزینه پرداخت شده به عنوان انگیزه ای برای ماینرها عمل می کند. با این حال، اگر قیمت بنزین شما خیلی پایین باشد، ممکن است تراکنش سایر کاربران از تراکنش شما پیشی بگیرد و معامله شما در انتظار بماند.

اگر تراکنش گیر کند، اتریوم هیچ تراکنش جدیدی را که از همان آدرس کیف پول انجام می‌دهید تایید نمی‌کند تا زمانی که یک ماینر اولین تراکنش را تایید کند.

نحوه سرعت بخشیدن به تراکنش در کیف پول  MetaMask

1.وارد کیف پول MetaMask خود شوید که تراکنش در انتظار دارد. اگر یک کیف پول خارجی است، باید آدرس را با استفاده از عبارت اولیه (seed) یا کلید خصوصی مربوطه وارد کنید.

نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

2.تراکنش در انتظار را در تب (Activity) پیدا کنید و روی (Speed ​​Up) کلیک کنید.

نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

3.این فرآیند به شما امکان می دهد تراکنش خود را دوباره پخش کنید. با کلیک بر روی (سریع) و سپس (ذخیره) مطمئن شوید که از قیمت گس بالاتر استفاده می کنید.

نحوه سرعت بخشیدن به تراکنش در کیف پول MetaMask

4.اگر مرحله قبل جواب نداد، می توانید به تب )پیشرفته( نیز بروید تا قیمت بنزین را به صورت دستی تنظیم کنید. می‌توانید قیمت‌های فعلی بنزین و میانگین زمان تأیید را در Etherscan یا EthGasStation بررسی کنید.

 

نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

1. وارد کیف پول MetaMask خود شوید که تراکنش در انتظار دارد. اگر یک کیف پول خارجی است، باید آدرس را با استفاده از عبارت seed مربوطه یا کلید خصوصی وارد کنید.

نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

2.تراکنش را در برگه (Activity) پیدا کنید. روی آن کلیک کنید تا جزئیات را بررسی کنید و مقدار (Nonce) را یادداشت کنید.

 توجه: اگر چندین تراکنش تایید نشده دارید، ابتدا باید با قدیمی‌ترین )کمترین مقدار nonce)شروع کنید.

نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

3. سپس به تنظیمات MetaMask بروید و روی Advanced کلیک کنید.

نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

4.به پایین صفحه بروید و (Customize Transaction nonce) را روشن کنید.

 نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

5.به عقب برگردید و روی آدرس کیف پول خود کلیک کنید تا آن را در حافظه دستگاه خود کپی کنید.

 نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

 

6.  برای ایجاد تراکنش جدید روی ارسال (send) کلیک کنید و آدرس کیف پول خود را در قسمت افزودن گیرنده (Add Recipient) جای‌گذاری کنید.

 نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

7. شما باید 0 اتریوم را با استفاده از nonce تراکنش در انتظار به کیف پول خود ارسال کنید (در مرحله ۲ ذکر شده است). وقتی آماده شدید روی تأیید کلیک کنید.

توجه: اگر قیمت گس شما خیلی پایین باشد، ممکن است این معامله نیز گیر کند. مطمئن شوید که قیمت گس معقول تعیین کرده اید.

 نحوه جایگزینی تراکنش در MetaMask

8. منتظر بمانید تا تراکنش جدید تایید شود تا تراکنش در انتظار جایگزین شود.

توجه: برای جلوگیری از حوادث، مطمئن شوید که گزینه (Customize Transaction nonce) را به حالت OFF برگردانید.

نحوه لغو تراکنش در کیف پول  Trust Wallet

 

1.روی تراکنش تایید نشده در برنامه Trust Wallet خود کلیک کنید و فیلد (Nonce) را جستجو کنید. به عددی که می بینید توجه کنید.

نحوه لغو تراکنش در کیف پول Trust Wallet

2. یک تراکنش جدید ایجاد کنید و آدرس کیف پول خود را در قسمت آدرس گیرنده اضافه کنید. مطمئن شوید که آدرس همان تراکنش درانتظار است.

(Amount ETH) را 0 تنظیم کنید و روی (Next) کلیک کنید.

نحوه لغو تراکنش در کیف پول Trust Wallet

3. روی تنظیمات در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید.

نحوه لغو تراکنش در کیف پول Trust Wallet

4. فیلد (Nonce) را با مقداری که قبلاً نوشتید جایگزین کنید. مطمئن شوید که قیمت گس را رقابتی تنظیم کرده اید، تا تراکنش شما دوباره گیر نکند.

نحوه لغو تراکنش در کیف پول Trust Wallet

5. منتظر بمانید تا تراکنش جدید تایید شود، تا تراکنش در انتظار جایگزین شود.

سخن پایانی

ارائه یک تراکنش اتریوم و یافتن پیشنهادی برای قیمت گس می تواند بسیار خسته کننده باشد. وقتی متوجه می‌شوید که نمی‌توانید از کیف پول اتریوم خود استفاده کنید تا زمانی که تراکنش در انتظار شکست بخورد یا تأیید نشود، بدتر می‌شود.

گاهی اوقات، با کاهش هزینه های شبکه، تراکنش های گیر افتاده به طور خودکار پاک می شوند اما متأسفانه، این امر ممکن است مدت زیادی طول بکشد. خوشبختانه، شما می توانید یک تراکنش گیر کرده را با اجرای آن با یک انتقال توکن صفر ساده لغو کنید. به یاد داشته باشید که برای انجام موفقیت آمیز تراکنش لغو، باید هزینه گس کافی بپردازید.