وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر (کاغد سفید) ارز دیجیتال جهت توضیح دادن محصولات و اهداف پروژه ها برای مخاطبان استفاده می شود. به عبارتی دیگر پروژه‌ها می‌توانند هر نوع اطلاعاتی که می‌خواهند انتخاب و ارائه کنند. وایت پیپرها شامل نمایی کلی از اهداف پروژه، توکنومیکس، محصولات، ویژگی‌ها و اطلاعات مربوط به تیم است بنابراین، می توانند محل خوبی برای تحقیق در مورد یک پروژه خاص باشند.

به طور کلی وایت پیپر، اطلاعات مهم مربوط به پروژه بلاک چین یا ارز دیجیتال را در یک سند خلاصه می کند و روشی رایج برای توضیح نحوه عملکرد یک پروژه و حل مشکلات آن است. وایت پیپر گزارشی جهت آگاه کردن خوانندگان در مورد موضوعات خاص می باشد. به عنوان مثال، توسعه دهندگان می توانند یک وایت پیپر در مورد نرم افزار خود ایجاد کنند تا به کاربران در مورد آنچه که می سازند و دلیل آن آموزش دهند.

وایت پیپر در بلاک چین

وایت پیپر در فضای بلاک چین، سندی است که به تشریح ویژگی‌های اصلی و مشخصات فنی یک پروژه ارز دیجیتال یا بلاک چین کمک می‌کند. اگرچه بسیاری از وایت پیپرها بر روی یک ارز دیجیتال متمرکز شده‌اند، اما می‌توانند بر اساس انواع مختلفی از پروژه‌ها مانند پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) یا یک بازی برای کسب درآمد باشند و نمای کلی از داده های ضروری را در قالب آمار و نمودار ارائه دهند.

وایت پیپر ساختار حاکم بر پروژه، اینکه چه کسی روی آن کار می‌کند و برنامه‌های توسعه فعلی و آینده پروژه (یعنی نقشه راه آنها) را توضیح می دهد و به بهترین وجه با شرایط پروژه مطابقت دارد.البته کاربران بایستی در مورد وایت پیپرهایی که قصد متقاعد کردن خواننده را دارند و همینطور پروژه هایی که وعده های زیادی را بدون اطلاعات کافی، ارائه می دهند، محتاط باشند.

وایت پیپر ارزهای دیجیتال، اغلب به عنوان طرح های تجاری برای پروژه های رمزنگاری در نظر گرفته می شوند و نمای کلی از پروژه را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند اما برخلاف طرح‌های تجاری، وایت پیپرها معمولاً قبل از راه‌اندازی ارزهای دیجیتال منتشر می‌شوند.

وایت پیپر حاوی چه اطلاعاتی است؟

بنیانگذاران وایت پیپر قصد دارند درک درستی از هدف پروژه خود را به عموم ارائه دهند به عنوان مثال، وایت پیپر بیت کوین می گوید: «نسخه کاملاً همتا به همتا از پول نقد الکترونیکی که به پرداخت های آنلاین اجازه می دهد، مستقیماً از یک طرف به طرف دیگر بدون مراجعه به یک مؤسسه مالی ارسال شود».

در حالی که وایت پیپر اتریوم هدف خود را به این شکل توصیف می کند: «هدف اتریوم ایجاد یک پروتکل جایگزین برای ساخت نرم افزارهای غیرمتمرکز است.»اغلب وایت پیپر ها ، توضیحی در مورد کاربرد واقعی پروژه ارز دیجیتال ارائه می دهند. به عنوان مثال، توضیح می دهد که یک مشکل خاص را چگونه حل می کند یا می تواند جنبه های خاصی از زندگی ما را بهبود بخشد.

با این وجود، مهم است که در مورد وعده هایی که این پروژه ها ارائه می دهند، محتاط باشید. ایجاد وایت پیپر کار سختی نیست. به عنوان مثال، رونق عرضه اولیه سکه (ICO) در سال 2017 ، باعث ایجاد هزاران رمز ارز با ایده های نوآورانه شد، اما اکثر پروژه ها نتوانستند این ایده ها را به نتیجه برسانند.

به یاد داشته باشید که فقط ارائه ایده برای یک ارز دیجیتال، به معنای پذیرش و استفاده از آن ایده نیست بنابراین، علاوه بر اهداف و وعده‌ها، وایت پیپرها می‌توانند نشان دهند که چگونه ارز دیجیتال واقعاً کار خواهد کرد. وایت پیپرها می تواند نگاهی عمیق نسبت به مؤلفه های توکنومیک، مانند توکن سوزی، تقسیم توکن و مکانیسم های تشویقی ارائه دهد، در نهایت، یک وایت پیپر می‌تواند حاوی نقشه‌ راهی باشد که کاربران را در مورد جدول زمانی پروژه مطلع می‌کند تا بدانند چه زمانی باید منتظر انتشار محصول باشند.

وایت پیپرها اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که ساده باشند تا هرکسی بتواند آن‌ها را بخواند و حداقل ایده‌های اولیه در مورد پروژه ارز دیجیتال یا بلاک چین را دریافت کند. با این حال، یک وایت پیپر خوب باید  توضیحات فنی را نیز برای تایید صلاحیت پروژه ارائه دهد.

دلایل اهمیت وایت پیپرها

وایت پیپرها برای سازوکار ارزهای دیجیتال مهم هستند، اگرچه هیچ استانداردی برای ایجاد آنها وجود ندارد، اما به هرحال به چارچوبی برای تحقیق در پروژه های رمزارزها تبدیل شده اند. بایستی با خواندن وایت پیپر پروژه، تحقیقات درباره ارز دیجیتال را شروع کنید. کاربران می توانند از وایت پیپرها برای شناسایی هشدارها و خطرات بالقوه یا پروژه های امیدوار کننده استفاده کنند. علاوه بر این، آنها کاربران را قادر می سازند تا بر پایبندی پروژه به برنامه ها و اهداف اصلی خود نظارت کنند.

وایت پیپرها می توانند با عمومی کردن اطلاعات کلیدی پروژه، شفافیت و برابری را فراهم کنند و احزاب مختلف می توانند از آنها بهره مند شوند به عنوان مثال، در حالی که سرمایه گذاران می توانند با استفاده از آنها تصمیمات سرمایه گذاری بهتری بگیرند، توسعه دهندگان می توانند در مورد مشارکت احتمالی خود در پروتکل تصمیم بگیرند.​